اشتباهات رایج در خرید ارزهای دیجیتال چیست؟

اشتباهات رایج در خرید ارزهای دیجیتال چیست؟
  • 1401/11/12
  • گویا آی تی
  • 0

بازار نوظهور، پررونق و جذاب ارزهای دیجیتال البته یک وجهه‌ی تاریک، پر از ریسک و فریبنده هم دارد. ویژگی‌های این بازار سرمایه مثل غیرمتمرکز بودن، نوسانات بالا، وابستگی بیشتر به عوامل پیش‌بینی نشده و البته دیجیتال بودن آن باعث شده تا اشتباهات در تحلیل، خرید ارز دیجیتال، ترید و نگهداری از سرمایه در بین معامله‌گران این دارایی‌ها کم نباشد.

در این مطلب از سایت گویا آی تی رایج‌ترین اشتباهاتی که فعالان این بازار مرتکب می‌شوند را باهم مرور می‌کنیم.

اشتباهات رایج در معامله رمز ارز

اولین اشتباهاتی که به آن‌ها می‌پردازیم خطاهایی است که عموما افراد تازه‌کار در بازار ارزهای دیجیتال مرتکب می‌شوند. این چند اشتباه باعث می‌شود تا به دست خودتان دارایی‌هایتان را اصطلاحا لیکوئید کنید. یعنی ذره ذره با تکرار هر اشتباه بخشی از دارایی را از دست می‌دهید و حتی ممکن است خیلی زود از فعالیت در این بازار دست بکشید.

عدم برنامه‌ریزی در تریدینگ

یکی از پیشنهادات افراد کارکشته در بازار ارزهای دیجیتال، یادداشت کردن فعالیت‌ها در یک دفترچه حداقل برای چند ماه تا یکسال است. ترید با برنامه‌ریزی یعنی برای هر معامله قوانین مربوط به زمان ورود و خروجتان از بازار، نوع تحلیل، پیش‌بینی و معیار تصمیم گیری را یادداشت کنید. این کار باعث یادگیری تصمیم‌گیری منطقی شده و در بلندمدت داده‌ها و آمار خوبی نیز برایتان فراهم می‌کند.

تله‌ی فومو (FOMO)

فومو یا ترس عقب افتادن از بازار (Fear Of Missing Out) زمانی اتفاق می‌افتد که در یک جریان صعودی قیمت‌ها شما وارد بازار نشده‌اید و حس می‌کنید هر لحظه درحال عقب افتادن از سایرین هستید. در این شرایط، هم خرید ارز دیجیتال به صورت ناگهانی و هیجانی می‌تواند آسیب‌زننده باشد و هم عدم خرید رمز ارز.

عدم تامین امنیت دارایی

چینش نادرست سبد سرمایه گذاری

«همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در سبد قرار ندهید». این ضرب‌المثل اولین چیزی‌ست که برای ورود به یک بازار سرمایه به ما گوشزد می‌کنند. اما گاهی افراد با تنوع بیش از حد پرتفوی نیز سودآوری آن را تهدید می‌کنند. افزایش روزافزون تعداد رمز ارزها نباید شما را در این باره به اشتباه بیاندازد.

تعیین نکردن حد ضرر

با تعیین حد ضرر (Stop-Loss) اگر قیمت دارایی شما به مبلغ مشخصی برسد، سیستم بصورت اتوماتیک آن را فروخته و از ضرر بیش از حد انتظار شما جلوگیری می‌کند. اگرچه ممکن است گاها بازار به قدری نزولی شود که فروش ارز دیجیتال شما ناممکن شود اما تعیین نکردن این مقدار نیز یک اشتباه بزرگ است.

اشتباهات امنیتی و مراقبتی

شاید نگهداری از دارایی‌ها حتی از به دست آوردن آن‌ها با اهمیت‌تر باشد. دست‌ پایین گرفتن اصول اولیه امنیتی از جمله اشتباهاتی‌ست که گریبان‌گیر هرکسی خواهد شد. این سه اشتباه رایج‌ترین آن‌هاست که به راحتی می‌توانید از آن‌ها دوری کنید.

نگهداری رمز ارز در کیف پول های آنلاین

صرافی های متمرکز مکان خوبی برای نگهداری دارایی‌های شما نیستند چرا که در نهایت ریسک حملات سایبری به آن‌ها وجود دارد. گزینه‌ی بهتر برای نگهداری رمز ارزهای خریداری شده استفاده از کیف پول‌های شخصی نرم افزاری آفلاین یا سخت‌افزاری‌ است.

اشتباهات احساسی افراد در بازار کریپتوکارنسی

عدم نگهداری صحیح کلید خصوصی و عبارت بازیابی

کلید خصوصی درست مثل رمز عبور شما برای دسترسی به دارایی‌هایتان است؛ با این تفاوت که این کلید قابل بازیابی نیست! درواقع گم کردن این کلید مساوی است با از دست رفتن دارایی‌های شما.

عبارت بازیابی (Seed Phrase) نیز ۲۴ کلمه تصادفی است که برای ساخت کلید خصوصی به آن نیاز خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که این عبارت را در گوشه‌ی امنی یادداشت کنید و خطر از دست رفتن آن را دست کم نگیرید.

اشتباه در انتقال رمزارزها

یکی از اشتباهات رایج در هنگام خرید یا فروش رمز ارز، انتقال آن به یک کیف پول دیگر است. با توجه به اینکه این کیف پول‌ها بدون نام بوده و تراکنش‌ها نیز غیرقابل اصلاح و بازگشت هستند این اشتباه غیرقابل جبران است. در هنگام معامله رمز ارز ها آدرس مقصد را چندبار به دقت بررسی کنید.

اشتباهات فردی و احساسی

تصمیمات اشتباه افراد درمورد این بازار پرریسک عمدتا ناشی از اعتمادبنفس کاذب و احساسی عمل کردن در این باره است. رفتار منطقی و هوشمندانه تنها راه سودآوری از این بازار است و راه رسیدن به آن، اجتناب از اشتباهات زیر است.

سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال

ورود به بازار بدون آموزش صحیح و پایه‌ای

یادگیری اصول پایه معامله‌گری در بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال و ارتقاء سطح علمی بصورت مداوم شما را تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای خواهد کرد. بدون دانش و آگاهی لازم عملا در حال غرق کردن خودتان در یک دریای طوفانی هستید. یک منبع آموزشی خوب را دنبال کنید و تا انتها پیش ببرید. در نهایت با تجربه و آزمون و خطا آموخته‌هایتان را بسنجید و سپس در فضای واقعی آن را بکار بگیرید.

شروع با سرمایه هنگفت

برای قدم گذاشتن در بازار هیچ‌گاه از سرمایه‌های درشت شروع نکنید. ریسک از دست رفتن سرمایه در روزهای ابتدایی فعالیت را همیشه چندبرابر در نظر بگیرید. با سرمایه کوچکی شروع کنید که به راحتی از بین رفتن آن را بپذیرید.

خرید و فروش رمز ارز با رای دیگران

اتکای صرف به نظر کانال‌ها و پیج‌های سیگنال‌دهی و یا نظر دیگر افراد این بازار یک اشتباه مهلک است. اگر خرید ارزهای دیجیتال را با تقلید کورکورانه انجام دهید هیچگاه به یک تریدر خوب تبدیل نخواهید شد و در عین حال همواره استرس قماری که کرده‌اید گریبانگیر شماست.

اشتباهات رایج در خرید ارزهای دیجیتال

تصمیم گیری احساسی

همانطور که قبلا هم گفتیم سودآوری از این بازار نیازمند تصمیم گیری منطقی و هوشمندانه است. برای مثال فومو می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌ها احساسی شود.

یکی دیگر از تصمیم گیری‌های احساسی افراد نیز انتقام از بازار است؛ وقتی که بصورت پیاپی چند ضرر را از خرید ارز دیجیتال تجربه می‌کنیم به راحتی در معرض این اشتباه قرار می‌گیریم که با تکرار معامله ارز دیجیتال ضرر ایجاد شده را جبران کنیم. حفظ آرامش، صبر و بکارگیری تکنیک‌های تصمیم‌گیری منطقی مثل استفاده از دفتر یادداشت معاملات می‌تواند ریسک اینگونه اشتباهات را کاهش دهد.

اتکای بیش از حد بر تحلیل‌های تکنیکال

اصطلاحات تحلیل تکنیکال لقلقه‌ی زبان بسیاری از افراد تازه‌کار در این بازار است. غافل از اینکه تمامی این روش‌های تحلیلی تابعی از قوانین احتمالات هستند و علاوه بر قطعی نبودن آن‌ها، عوامل دیگری مثل رفتار بازار نیز در روند قیمت‌ها تاثیرگذارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *