مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴
  • 1401/12/2
  • گویا آی تی
  • 0

اگر شایعات منتشر شده درباره آیفون ۱۴ واقعیت داشته باشد، مهم‎ترین تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۴ در طراحی آن‌ها خواهد بود. با این حال قرار است تا به مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ بپردازیم و اطلاعات کاملی را در این باره قرار دهیم.

گوشی‌های آیفون ۱۳ و ۱۴ چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

تا عرضه گوش‌های سری آیفون ۱۴ به بازار زمان زیادی نمانده‌است، حال در ادامه به تفاوت‎های گوشی‌های آیفون ۱۳ و ۱۴  خواهیم پرداخت.

حذف آیفون مینی در آیفون ۱۴

گزارش‌ها مبنی بر این است که شرکت اپل برنامه‎ای برای تولید اپل مینی سری ۱۴ ندارد. به‌نظر می‌رسد آیفون سری ۱۴ مکس کوچکترین محصول جدید آیفون در دسته بندی موبایل باشد.

آیفون 13 یا آیفون 14

تفاوت طراحی آیفون ۱۳ و ۱۴

بیان شده‌است که طراحی اپل ۱۴ برخلاف اپل ۱۳ دستخوش یکی سری تغییرات خواهد شد. به همین دلیل یکی از مهمترین تفاوت‌های گوش‌های سری ۱۴ و ۱۳ اپل طراحی آن‌ها می‌باشد. افشاگر معروف اپل فاش کرده‎است که در سری جدید آیفون بریدگی اطراف دوربین حذف می‌شود. البته ایجاد تغییر مذکور در مدل آیفون ۱۴ پرو قوت بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر این سری دارد. شایعات فقط به این موضوع خلاصه نمی‌شود، چرا که بر اساس برخی اخبار منتشر یافته دیگر، اپل قصد دارد دکمه‌های گرد صدا را دوباره در سری جدید آیفون به‌کار بگیرد. همچنین استفاده از قاب تیتانیومی برای آیفون ۱۴ از دیگر تفاوت‎های آن با آیفون ۱۳ می‎باشد.

تفاوت دوربین‌های آیفون ۱۳ و ۱۴

هنوز اخبار زیادی در مورد دوربین‌های آیفون ۱۴ منتشر نشده است، اما شایعات نشان می‌دهد که اپل قصد دارد در سری جدید آیفون خود به‌جای سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی موجود در  آیفون ۱۳ از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی واید استفاده کند. اگر چنین تصمیمی عملی شود یک ارتقاء بزرگ در رزولوشن آیفون ۱۴ به وجود خواهد آمد. از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که گوشی اپل سری جدید می‌تواند تصاویر بسیار باکیفیتی ثبت کند. پس از گلکسی اس ۲۱ اولترا، آیفون ۱۳ پرو مکس در حال حاضر بهترین تلفن دوربین است.

تفاوت فناوری ۵G در آیفون ۱۳ و ۱۴

شایعات حاکی از آن است که شرکت اپل قصد دارد در سری جدید آیفون خود به جای فناوری ۵G از مودم جدید ساخت اپل استفاده کند. هرچند آیفون ۱۳ یکی از بهترین گوشی‌های ۵G است، اما مسلما عملکرد آیفون ۱۴ در وب‌گردی به سطح بالاتری از آیفون ۱۳ ارتقا خواهد یافت. از این رو بر خلاف چند نسل گذشته که شرکت اپل از مودم‌های ۵G کوالکام بهره می‌برد، انتظار می‌رود در نسل جدید جهش چشمگیری در این باره داشته باشد.

تفاوت قیمت آیفون ۱۳ و ۱۴

هنوز اخبار دقیقی در رابطه با قیمت آیفون ۱۴ منتشر نشده است، اما با توقف تولید مینی اپل انتظار می‌رود که قیمت اپل سری ۱۴ نسبت به ۱۳ افزایش پیدا کند.

حذف آیفون مینی 14

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

آیفون ۱۴ پرو به نسل جدید چیپست‌های موبایل اپل موسوم به (A16 Bionic) مجهز خواهد شد. این تراشه‌ها با معماری چهار نانومتری ساخته شده است و آپگریدی بر تراشه‌های پنج نانومتری A15 محسوب می‌شوند. از این رو علاوه بر قدرت پردازشی بالاتر، مصرف انرژی بهینه‌تری نیز دارند. با این‌که میزان حافظه رم سری جدید اپل همچنان شش گیگابایت باقی خواهد ماند، شایعات حاکی از استفاده از رم‌های (LPDDR5) در این گوشی هوشمند است که در مقایسه با LPDDR4X)) نسل قبلی، پیشرفتی منطقی به شمار می‌رود. البته با این‎که هنوز هیچگونه بنچمارکی از عملکرد پردازشی آیفون سری جدید منتشر نشده، نمی‌توان به طور قطعی به مقایسه توان پردازشی دو نسل از آیفون‌ها پرداخت. با این وجود، انتظار می‌رود که سری جدید به طور محسوسی قدرتمندتر از نسل قبلی خود باشد. علاوه بر آن، هم آیفون ۱۴ پرو و هم ۱۳ پرو از سیستم عامل iOS 16)) بهره خواهند برد. طبق روال همیشه، خانواده آیفون سری جدید نخستین محصولاتی خواهند بود که به این سیستم عامل مجهز می‌شوند و آیفون ۱۳ پرو هم با فاصله‌ای کم این سیستم عامل را دریافت خواهد کرد. هم چنین اپل معمولا تمامی دستگاه‌های خود را به مدت ۵ تا ۶ سال از لحاظ نرم افزاری بروز نگه می‌دارد. به همین دلیل هر دو گوشی یاد شده از حیث پشتیبانی از نسخه‌های بعدی iOS قابل اطمینان خواهند بود.

سخن آخر

در این مقاله به مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ پرداختیم و متوجه شدیم که این دو سری از خانواده آیفون دارای یکسری تفاوت و شباهت‌هایی هستند. با این حال بیان شده است که مهم‎ترین تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۴ در طراحی آن‌ها خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *