Google Bard AIو Chat GPT4: تفاوت آن ها چیست و کدام یک بهتر است؟

Google Bard AIو Chat GPT4: تفاوت آن ها چیست و کدام یک بهتر است؟
  • 1402/2/14
  • منیره سواعدی
  • 0

Google Bard AI و Chat GPT4 در حال حاضر دو مدل زبان هوش مصنوعی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. چه در صنعت تِک و چه در صنایع دیگر، همه درباره اینکه کدام مدل زبان بهتر استف صحبت می کنند. اگرچه گوگل  Bard AI را پس از Chat GPT3 در دسترس عموم قرار داد، اما این کار تاثیر چندانی روی استقبال از آن نداشت.

احتمالا با خبر هستید که کمپانی Open AI در ۱۳ مارچ ۲۰۲۳ نسخه پیشرفته تر  Chat GPT 3یعنی Chat GPT4 را منتشر کرد و باعث شد که مردم درباره اینکه کدام یک از این چت بات ها بهتر هستند، احساس ابهام کنند. از آنجایی که هر دو مدل زبانی به صورت رایگان در دسترس نیستند لازم است که قبل از انتخاب آن ها درباره شان بیشتر تحقیق کنید. کاربران مختلف، نظرات قابل توجهی درباره بارد و چت جی پی تی ۴ منتشر کرده اند که باید آن ها را هم در نظر بگیرید.

در این مقاله از وب سایت گویا آی تی، ویژگی ها و عملکرد گوگل بارد و چت جی پی تی ۴ را بررسی خواهیم کرد تا ببینید کدام یک برای شما مناسب تر است. همچنین، در ادامه نگاهی به نمونه پاسخ های هر کدام را به درخواست های مختلف خواهیم داشت. اگر کسب و کار یا حرفه ای که در آن مشغول به کار هستید به دیتا و سرچ مرتبط است، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مقایسه Bard AI و Chat GPT4 کنار یک دیگر

کمپانی Google Open AI
مدل های زبان Google’s Language Model for

Dialogue Applications

(LaMDA)

Generative Pre-training

Transformer 4

(GPT4)

منابع داده Crawl, Wikipedia, Documents, Dialogue From Different Sources Crawl, Wikipedia, Documents, Articles
وضعیت قیمت نامشخص اشتراکی
در دسترس بودن برخی کاربران فقط برای مشترکین پولی

تفاوت Google Bard AI در مقابل Chat GPT4 چیست؟

هر دو چت ربات هوش مصنوعی از پردازش زبان طبیعی برای تقلید از پاسخ های انسان استفاده می کنند. همان طور که می دانید هر کاربر باید درخواست خود را در Google Bard یا Chat GPT-4  وارد کند و آنها پاسخ هایی را بر اساس درخواست کاربر می دهند. با این حال، هر دو مدل متعلق به شرکت ‌های مختلفی هستندBard AI  محصول گوگل است و Chat GPT4متعلق به کمپانی  Open AI است که طبق آن می توانید به عنوان یک کاربر انتظار تفاوت های اساسی بین هر دو را داشته باشید. در زیر به طور مفصل درباره آن ها بحث خواهیم کرد:

معماری

گوگل Bard را بر روی LaMDA ساخت که به طور خاص برای گفتگو طراحی شده بود. در حالی که Chat GPT4 مدل چندوجهی گسترده است که توابع متن و تصویر را می پذیرد و خروجی های متنی را ارائه می دهد. هر دو پلتفرم بر روی یک معماری ترانسفورماتور کار می کنند که اطلاعات ورودی را در یک دنباله پردازش می کند.

Chat GPT-4آموزش دیده است که با هوش مصنوعی، بر اساس مجموعه داده متنی بزرگی که از اینترنت استخراج شده کرده است جواب کاربران را بدهد. منابع اولیه چت جی پی تی ۴ شامل اسناد، کتاب ها، مقالات و هر منبع اطلاعاتی که در اینترنت یافت می شود، است. سوی دیگر، گوگل LaMDA  را درInfiniset  آموزش داده است که مجموعه ای از داده های مختلف را در اختیار بارد می گذارد.

پاسخ

به دلیل تفاوت ‌های ساختاری، Google Bard AI  و ChatGPT-4 می‌ توانند پاسخ ‌های متفاوتی را با لحن متمایزی بدهند. می توانید انتظار داشته باشید که ChatGPT-4 پاسخ های متنی را با توجه ورودی متن یا تصویر فرستاده توسط شما درک کرده است و تولید می کند. از طرفی دیگر LaMDA، بیشتر بر تقلید مکالمات شبیه انسان و… تمرکز دارد.

LaMDA می تواند منظور کاربر را از پشت درخواست ها یا پرس و جوهای آنها درک کند. گوگل این ویژگی را با جمع‌ آوری مفاهیم سطح بالا در گروه‌های سلسله مراتبی تضمین کرده است. این مدل هوش مصنوعی از آنها برای ارائه دقیق ترین پاسخ ها بر این اساس استفاده می کند. بنابراین، پاسخ‌ های  LaMDAمی توانند فوق‌ العاده معتبر و واقعی باشند، به طوری که انگار یک انسان پشت مانیتور در حال صحبت و پاسخ دادن به شما است. همچنین، زمانی که کاربر موضوع  مکالمه ار تغییر می دهد و بارد به سرعت می تواند نحوه پاسخگویی اش را تغییر دهد. اما بارد ممکن است متونی را که در قالب جواب برای شما می فرستد را زیاد مانند چت جی پی تی ۴ با جزئیات نفرستد.

همان گونه که در مقاله «هر چیزی که باید درباره  Chat GPT-4 بدانید» اشاره کردیم، Chat GPT4 یک ابزار کاربردی برای وظایف زبان طبیعی است که می تواند ابزارهای هوش مصنوعی مانند جاسپر،  Copy.aiو بینگ را تقویت می کند.  GPT-4 شبیه یک ربات چت است که می تواند کارهای زیادی مانند ترجمه و خلاصه کردن متن های طولانی انجام دهد. GPT-4 هم چنین می تواند برخی از کدهای بازی ها را بنویسد و به کاربران این امکان را بدهد که تا بازی های قدیمی مانند Snake را بازسازی کنند.

منبع اطلاعات Chat GPT4 و Google Bard AI

کاربران می توانند سوالات مختلفی از Google Bard AI و  Chat GPT4 بپرسند. این چت بات ها می توانند به موضوعات مختلفی از جمله درباره رویدادهای تاریخی، دستور پخت یک غذا و… پاسخ بدهند و به شما در یافتن جوابی که می خواهید کمک کنند. بارد می توانند به طور دقیق نظریه هیا علمی مختلفی را مورد بحث قرار دهد و همین موضوع به افراد مختلفی کمک می کند تا مهارت های مختلف خودشان را توسعه دهند و داده های پیچیده را به داده های ساده تر تبدیل کنند.

با این حال، بارد بلافاصله پس از انتشار مرتکب یک خطا شد که همین موضوع اعتبار آن را زیر سوال می برد. از طرفی دیگر چت جی پی تی ۴ در نوشتن ایمیل، پیشنهاد و ایده برای برگزاری کمپین، نکات بازاریابی محتوا و.. کاربردی تر است. اگر چه Chat GPT4  در اصل یک ابزار متنی است اما در نسخه جدید می تواند تصاویر مختلفی را هم تجزیه و تحلیل کند.

Chat GPT4 نسخه ای بهتر از Chat GPT3.5 است که توانایی تولید پاسخ های جدیدتر و دقیق تر را دارد. اگر که داده های محدود به سال ۲۰۲۱ است و بیشتر کاربرد آن در روزمره شامل وظایف اساسی روزمره مانند دادایده برای غذا درست کردن و یا کارهای پیچیده تر مانند حل مسائل مربوط به معادلات ریاضی است. فرض کنید مواد غذایی مختلفی دارید اما نمی دانید با آن ها چه چیزی درست کنید، در ادامه می توانید با دادن تصاویر مواد اولیه به Chat GPT4 به آن اجازه دهید تا به راحتی ایده های غذایی مختلف را به شما پیشنهاد دهد.

اگر چه که این پلتفرم در حال حاضر رایگان نیست، اما نسبت به مزایی که دارد قیمت آن منصفانه است. گوگل بارد قبلا مهارت های مکالمه ای بتهری نسبت به Chat GPT3 و Chat GPT3.5 داشت اما با آمدن Chat GPT-4، بارد از صدر جدول خط خورد.

موتور جست و جو

Google Bard AI و ChatGPT-4 با موتورهای جستجوی مختلفی ادغام خواهند شد که اولی متعلق به  Google Searchو Bing است. در واقع، Microsoft Bing Chat  قبلاً از GPT-3 به GPT-4 تغییر مکان داده است و تجربه ای مشابه  Chat GPTرا در نوار جستجو به کاربران ارائه می دهد. هر دو پلتفرم تجربه افراد را در هر دو موتور جستجو بهبود می‌ بخشند و به آن ‌ها اجازه می ‌دهند اطلاعات را در قالبی قابل درک به راحتی دریافت کنند.

استفاده از بارد در حال حاضر محدود است و برای استفاده از آن باید در صف انتظار بمانید. از سویی دیگر، به راحتی می توانید با تهیه اشتراک ماهیانه به جی پی تی ۴ دسترسی داشته باشید.

دسترسی

Chat GPT3 و  Chat GPT3هم اکنون روی وب سایت کمپانی Open.ai به صورت رایگان در دسترس هستند و درباره نحوه استفاده از آن ما قبلا در مقاله «» صحبت کردیم. برای اینکه بتوانید بدون محدودیت و از نسخه ارتقا یافته چت جی پی تی استفاده کنید، می توانید نسخه پولی آن را تهیه کنید. درباره GPT4 هم که قبلا گفتیم، در حال حاضر فقط برای مشترکین  Chat GPT Plus با هزینه اشتراک ۲۰ دلار در ماه فعال است. قیمت این سرویس در خارج از ایران نسبت به طیف ویژگی هایی که در اختیار کاربران می گذارد، کاملا مقرون به صرفه است.

از طرفی دیگر، گوگل بارد فقط برای تعداد محدودی از افراد یا آزمایش کنندگان بتا در دسترس است. شما می توانید با ثبت نام در لیست انتظار منتظر بررسی شرکت گوگل برای تایید دسترسی بمانید.

نمونه هایی از تجربه کاربران

کاربرانی که تا به حال از گوگل بار و چت جی پی تی ۴ استفاده کرده اند، گزارش می دهند که کارهایی است که Chat GPT4 انجام می دهد و Bard انجام نمی دهد و بالعکس. ابن موضوع شامل نوشتن کدهای CSS، ایمیل های فیشینگ و چک لیست برای استخدام کنندگان است.

مثال اول:

کاربری از Bard و GPT-4 خواست تا یک کد CSS برای ناپدید شدن یک تصویر هنگام اسکرول کردن به پایین بنویسند. بارد از پاسخ دادن به این سوال خود داری کرد و گفت که این فقط یک مدل زبان است و نه یک متخصص برنامه نویسی.

از سوی دیگر، GPT-4  به غیر از نوشتن کد CSS، فوراً پاسخی مفصل داد. Chat GPT4 از کتابخانه jQuery برای ابداع کدی استفاده کرد که افکت کلاس قابل مشاهده را روی تصویر اعمال می کند، که انتقال CSS را فعال می کند تا آن را ناپدید کند.

همچنین، GPT4  به کاربر کمک کرد تا فایل‌ها را بسازد و HTML را بازیابی کند، اما در نهایت نتوانست عملکرد لازم را داشته باشد. با این حال، اگر شما یک متخصص برنامه نویسی هستید، می توانید مشکل را در کوتاه ترین زمان برطرف کنید.

مثال دوم:

کاربر دیگری از هر دو پلتفرم خواست تا یک ایمیل فیشینگ بنویسند، بارد بلافاصله بدون تردید الگوی کامل یک ایمیل مخرب را نوشت و حتی به کاربر اطلاع نداد که نوشتن یا ارسال چنین ایمیل ‌هایی غیراخلاقی و مجرمانه است و فقط در پایان ایمیل گفت که استفاده از آن بد است.

از سوی دیگر، GPT-4 از شرکت در هر گونه تلاش مجرمانه خود داری کرد و به کاربر اطلاع داد که این یک مدل زبان هوش مصنوعی است که برای پیروی از دستورالعمل‌های اخلاقی بدون درگیر شدن در فعالیت ‌های مخرب، یعنی ایمیل‌ های فیشینگ، برنامه ‌ریزی شده است.

حقایقی درباره گوگل بارد و چت جی پی تی ۴

Google Bard AIو  Chat GPT-4مدل های زبان کاربردی با ویژگی های استثنایی هستند و در حالی به نظر می رسد GPT-4 بهتر از بارد عمل می کند و لازم است که چند واقعیت را درباره هر دو بدانید.

  • Chat GPT-4 یک مدل زبان با تخصص در پردازش متون و تصاویر است و بارد یک مدل زبانی است که در تقلید گفتار انسان و شروع مکالمه تخصص دارد.
  • بارد به جدیدترین اطلاعات از وب دسترسی دارد و از سوی دیگر، داده های ChatGPT-4 به سال ۲۰۲۱ محدود شده است.
  • ChatGPT-4 با چت مایکروسافت بینگ ادغام شده است، در حالی که Bard در موتور جستجوی گوگل استفاده می شود.
  •  معمولاBard  پاسخ های دقیقی به کاربران ارائه می دهد، اما تا به حال خطاهای مختلفی از طرف بارد دیده شده است. از طرف دیگر، GPT-4 از زمانی که منتشر شده است پاسخ های دقیق و شفافی را ارائه داده است که هیچ اشتباهی تاکنون از طرف آن گزارش نشده است.

جمع ب‍ندی

می توان گفت که داغ ترین بحث در دنیای تک در یک سال گذشته به هوش مصنوعی و ابزارهای آن و اثراتی که در زندگی ما دارند، بر می گردد. این موضوع قطعا نگرانی هایی را درباره امنیت شغلی باخود به همراه داشته است که در مقالات « هر چیزی که لازم است درباره هوش مصنوعی بدانید» و « چگونه پیشرفت تکنولوژی می تواند جهان را در سال ۲۰۲۳ تغییر دهد؟ » ما به بررسی این موضوع پرداخته ایم. همان طور که در بالا تر گفته شد در حال حاضر Google Bard AI  و Chat GPT4 در صدر بحث های هوش مصنوعی هستند و تاپ ترین ابزارهای هوش مصنوعی هستند که تا به حال به صورت عمومی منتشر شده اند.

در این مقاله از وبسایت گویا آی تی به بررسی مشخصات گوگل بارد و چت جی پی تی ۴ و مقایسه آنها پرداختیم، تا شما بتوانید با دیدی آگاهانه تر چت بات مخصوص به خودتان را انتخاب کنید. شما کدام چت بات را انتخاب می کنید؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *