5 افزونه غیر رسمی برای مرورگر جدید سافاری 5

  • 1389/4/16
  • محمدرضا ارجمندی
  • 4

به عنوان یک کاربر متعصب مک، اولین انتخاب مرورگر برای من سافاری است.  ممکن است مرا بد سلیقه بنامید، اما برای خود دلایلی دارم، دلیل اول من جلوه ظاهری سافاری است : ظاهری ساده ، در عین حال آراسته و زیبا.

در حالی که هنوز هم مرورگر فایرفاکس را به دلیل  در اختیار داشتن طیف وسیعی از افزونه ها روی رایانه خود نگه داشته ام ، استفاده سیری ناپذیر آن از منابع سیستم (system-resource-hungriness)من را متقاعد ساخته که استفاده  خود را  از این مرورگر به حداقل برسانم. همچنین من از مرورگرهای دیگر مانند کروم ، اپرا و Flock استفاده می کنم، اما دلم هنوز با سافاری است!

من همیشه آرزو داشتم که ای کاش سافاری نیز از نصب افزونه ها بر روی خود پشتیبانی می کرد تا لازم نباشد نیاز به انتخاب از بین 4 مرورگر دیگر  و استفاده از آنها داشته باشم.

ظاهرا این بار آرزویم تحقق یافته است!

فعال کردن و دریافت افزونه های سافاری

در حالی که توجه همگان به خبر معرفی  محصول جدید معروفترین نام تجاری اپل یعنی آی فون 4  جلب شده است، شرکت اپل  همچنین آخرین نسخه از مرورگر خود یعنی سافاری ورژن 5 را عرضه کرده است. در این نسخه  بسیاری از امکانات جدید یا بهبود یافته وجود دارد. یکی از ویژگی های جدیدی که  به شدت توجه مرا به خود  جلب  نمود مربوط به به پشتیبانی  سافاری از افزونه هاست.

حتما شما هم کنجکاو و هیجان زده شده اید، نه؟ من به صفحه اینترنتی سافاری اپل رفته و آخرین نسخه  سافاری را دانلود کردم. راه دیگر دریافت این نرم افزار  استفاده از منوی به روز رسانی نرم افزار(Software Update) در خود مرورگر می باشد.

از آنجا که اپل به تازگی عملیات توسعه افزونه ها را آغاز کرده و هنوز به طور رسمی کتابخانه  و آرشیو افزونه هایش برای سافاری را افتتاح نکرده است ، در زمان نگارش این مقاله ، پشتیبانی سافاری از نصب افزونه ها به طور پیش فرض هنوز فعال نیست.

برای فعال کردن آن ، شما باید به منوی Safari و سپس Preferences بروید:

سپس زبانه «پیشرفته»  Advanced را انتخاب کنید و سپس گزینه  Show Develop menu in menu bar  را تیک بزنید.

منوی جدیدی به نام  Develop  ظاهر خواهد شد. بر روی آن کلیک کرده و سپس گزینه Enable Extensions را برای فعال سازی افزونه ها کلیک کنید.

برگه جدیدی به نام افزونه ها(Extensions) نیز در پنجره تنظیمات (Preferences window)ظاهر می شود. این همان  محلی است که در آن تمام افزونه های اضافه شده لیست خواهند شد.

اپل قصد دارد به زودی آرشیوی از افزونه های سافاری  افتتاح نماید، اما در حال حاضر  همه افزونه ها در مرحله «در دست ساخت» هستند و شما هنوز به افزونه های رسمی اپل دسترسی ندارید.

اما در حالی که ما  منتظر افتتاح  کتابخانه رسمی افزونه های اپل هستیم، چرا سری به سایت افزونه های غیر رسمی سافاری نزنیم؟ در حال حاضر  در این سایت چندتا افزونه   برای سافاری 5 طراحی شده و آماده دانلود می باشد.پس بشتابید!

پنج افزونه مفید  اما غیر رسمی سافاری 5

اگر نمی خواهید تا زمان دریافت افزونه های رسمی دست روی دست بگذارید،  چه طور است گشتی در سایت زده و  برخی افزونه های غیر رسمی سافاری را که در حال حاضر در دسترس  شماست دانلود  و استفاده کنید.

سپس برای نصب افزونه ها ، همه کاری که باید انجام دهید راست کلیک روی فایل های“.safariextz” و انتخاب “Open“.  یا به سادگی انتخاب فایل و استفاده از دستور Command + O  است. پس از آن ، پنجره ای برای تایید نصب ظاهر می شود که کافیست روی  “Install” کلیک کنید.

در مواردی ممکن است یک پلاگین از مدیریت دانلود(download manager) در فرایند نصب  افزونه مشکلی ایجاد کرده یا آن را قطع کنند. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، کافیست مدیریت دانلودی که شما استفاده کنید را غیر فعال نمایید.

افراد مختلف ممکن است سلایق مختلفی داشته باشند ، اما در میان افزونه های بسیاری که در سایت غیر رسمی ذکر شده ، در اینجا به 5 تا افزونه مفیدی که من  برای شما به منظور افزایش لذت مرور  وب با سافاری 5 انتخاب کرده ام می پردازم:

Snapper

این افزونه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید از صفحه وب جاری خود اسکرین شات بگیرید. نسخه فعلی تنها قادر به گرفتن اسکرین شات از بخش قابل مشاهده صفحه است.اما نویسنده  آن وعده بهبود در نسخه های آتی را داده است.

برای به دست آوردن یک اسکرین شات فوری  از صفحه وب فعلی کافیست بر روی دکمه ای که در نزدیکی نوار آدرس به این منظور نصب می شود کلیک کنید.

سپس تصویر را به دسکتاپ و یا محل دیگری بر روی هارد دیسک خود درگ(drag) کنید!

Tweetbar

همانگونه که از نام این افزونه بر می آید،افزونه ای برای قرار دادن خوراک توییتر در نوار سافاری می باشد. اولین باری که آن را فعال کنید ، افزونه از شما  اطلاعات ورود به حساب توییتر تان  را خواهد  پرسید و باید اطلاعاتی چون نام عبور،کلمه عبور حساب توییتر خود را وارد کنید.

سپس نوار توییتر ظاهر خواهد شد.

Facebook Photo Zoom

این افزونه می تواند روی عکس های بندانگشتی در فیس بوک زوم  کند، و با صرفه جویی در وقت شما هنگامی که می خواهید روی عکس تک تک کاربران با کلیک کردن روی تصویر بندانگشتی آنها به صورت بزرگ شده تماشا کنید به شما کمک موثری می کند. همه کاری که پس از نصب ین افزونه باید انجام دهید بردن  اشاره گر ماوس  روی تصویر بند انگشتی است تا به کمک این افزونه تصویر بزرگتری از کاربر نمایش داده شود.

SafariRestore

این افزونه به طور خودکار تب های باز شده از آخرین دفعه استفاده شما زا مرورگر را دوباره برایتان به نمایش گذاشته و  بازگردانی میکند. بسیار مفید برای کسانی است  که عادت دارند  در هر بار مرور وب تعداد زیادی زبانه در مرورگر باز می کنند.

AdBlock for Safari

این افزونه را پیش از این در مرورگر کروم برای مسدود کردن اگهی های تبلیغاتی در هنگام مرور سایتها دیده بودیم فقط تفاوتش این است که این بار نسخه سافاری اش آمده. نویسنده همچنین مشغول کار بر روی درگاه آرشیوی است که  به کاربران کمک می کند افزونه های دیگر کروم را به افزونه مخصوص سافاری با توجه به تفاوت های ساختاری دو مرورگر تبدیل کنند.

شما می توانید  به گزینه های افزونه  AdBlock از طریق دکمه ای در نزدیکی نوار آدرس دسترسی داشته باشید.

اگر شما تمایل داشته باشید یکی از افزونه های نصب شده را غیر فعال کنید، کافیست به  زبانه “Extensions”  در پنجره تنظیمات(Preferences) رفته و  گزینه “Enable (name of the extension)” را تیک بزنید.  همچنین دکمه  “Uninstall” هم برای حذف کامل یک افزونه از روی مرورگر تعبیه شده.

آینده افزونه های سافاری

من می دانم که بسیاری از کاربران فایرفاکس و کروم می گویند که پشتیبانی سافاری از افزونه ها کمی دیر اتفاق افتاد. و این هم درست است که افزونه های فعلی سافاری در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقاسیه با افزونه های فایرفاکس نیست. اما با نگاهی به موفقیت های برنامه های کاربردی آیفون / iPad ، من فکر می کنم که اپل قادر خواهد بود  تا از این عرصه هم سرباند بیرون بیاید. بیایید بنشینیم و تماشا کنیم.

خب ، نظر شما در مورد افزونه های سافاری چیست؟ به نظرتان  اپل به وعده  خود عمل کرده یا بیش از حد  دیر کرده است؟ لطفا ما را در قسمت نظرات  در جریان دیدگاه های خود قرار دهید.

منبع:makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. سلام خوبین؟
    من دنبال یک افزونه برای وردپرس می گردم که آرشیو موضوعی من رو به صورت زیر شاخه و درختی تبدیل کنه!
    هر جا هم گشتم نتونستم گیر بیارم!
    البته هستش نه اینکه نیست ولی به درد نمی خوره!
    قسمت آرشیو موضوعی این سایت رو ببینید : http://www.fun-graphic.com/
    واقعاً عالیه!
    همونیه که من می خوام!
    می شه بگید از چه افزونه ای استفاده کرده؟!!!
    ممنون می شم اگر منو راهنمایی کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *