بروز رسانی خودکار درایورهای رایانه با SlimDrivers(نگارش بتا)

  • 1389/7/18
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


نقاط قوت :

–       قابلیت استفاده بسیار آسان از ابزارهای برنامه برای به روز رسانی خودکار درایورها.

–       ایجاد نقطه بازگردانی و پشتیبان گیری از درایور های فعلی کامپیوتر که در مواردی که درایورهای جدید به درستی با ویندوز سازگار نباشند امکان بازگشت به آخرین درایور سازگار وجود دارد.

نقاط ضعف :

–       گاهی اوقات به اشتباه درایور های توسط برنامه دانلود می شود که قدیمی تر از درایورهای فعلی رایانه است

امتیازات به برنامه: SlimDrivers

  • نصب و راه اندازی : 10/8 (8 از 10)
  • سهولت استفاده : 10/8
  • ویژگی ها و امکانات : 10/8
  • عملکرد : 10/8
  • پشتیبانی نرم افزاری: 10/8

بررسی اجمالی

SlimDrivers یکی از ابزارهای کاربردی (utility) است که در حال حاضر در مرحله نگارش بتا عمومی به سر می برد و با استفاده از ان کاربران قادرند به راحتی درایورهای قطعات سخت افزاری کامپیوتر خود را به روز رسانی نمایند. این برنامه یک راه ساده برای به روز رسانی درایورهای کامپیوتر، پشتیبان گیری از آنها ، و بازگردانی درایورها به نسخه قدیمی در صورتی که نسخه جدید به خوبی کار نکند ، و امکان برنامه ریزی برای به روز رسانی خودکار توسط برنامه می باشد.

راه اندازی و استفاده ازبرنامه

نصب و راه اندازی  SlimDrivers  آسان است؛ کافیست پس از دانلود برنامه از لینک انتهای همین مقاله و کلیک روی فایل نصب راهنمای قدم به قدم را با زدن مداوم دکمه Next و و پذیرش تنظیمات پیش فرض به اتمام برسانیم تا برنامه نصب گردد.

هنگامی که پس از نصب برنامه را برای بار اول اجرا می کنید مشاهده می شود که محیط کاربری برنامه بسیار ملموس و قابل درک است؛ در ابتدا اطلاعاتی اجمالی از سخت افزار کامپیوتر شما در قسمت PC Overview  به نمایش درآمده و برنامه از شما می خواهد با کلیک روی دکمه  start scan به برنامه اجازه دهید که به بررسی دقیق تر رایانه شما بپردازد. روی دکمه مذکور کلیک کنید.

اسکن نرم افزاری برنامه شروع به کار کرده و به چک کردن به روز رسانی درایورهای سخت افزاری و همچنین آپدیت های ویندوز می پردازد.تا پایان این مرحله کاری انجام ندهید.

هنگامی که ما از  SlimDrivers  بر روی رایانه ساخت Gateway با پردازنده اینتل Core i3 استفاده کردیم برنامه 18 مورد به روز رسانی درایور را برایمان لیست کرد که به هیچ وجه نمی دانستیم برای این سیستم این تعداد به روز رسانی درایورها موجود است. هنگامی که نتایج نمایش داده می شود به سادگی می توانید انتخاب کنید که از کدام یک از  به روز رسانی ها، که می دانید به انها نیاز ندارید، چشم پوشی کنید. (با انتخاب گزینه ignore). یا اگر به اینترنت پرسرعت دسترسی دارید و ترافیک اینترنت برایتان اهمیتی ندارد می توانید با یک کلیک روی دکمه download all همه آنها را دانلود کنید… اگر چه این کار را توصیه نمی کنم.

در یکی دیگر از رایانه های مورد آزمایش با سیستم عامل ویندوز  نگارش Home Premium  اسکن این برنامه  22 مورد به روز رسانی را نتیجه داد که شامل دو به روز رسانی ویندوز می شد.

برای اهداف آزمایشی این مقاله به مرحله بعدی رفته و تمام به روز رسانی های درایوری توصیه شده را دانلود و نصب کردیم. در این مرحله ابتدا با پیام زیر مواجه می شوید که سوال می کند آیا مطمئنید که به روز رسانی انجام شود، و اینکه در طول این فرآیند ممکن است کامپیوتر به چندین ری استارت نیاز داشته باشد.روی Yes کلیک کنید.

سپس برنامه با پیامی ایجاد یک نقطه بازگردانی (Restore) را قبل از ادامه کار از شما می پرسد که یکی از ویژگی های خوب به خصوص برای کاربران متوسط است. حتما در این پیام نیز  بر روی yes کلیک کنید.

برنامه خودش یک نقطه بازگردانی برای ویندوز ایجاد کرده و همچنین از نسخه های فعلی درایور های سخت افزارها پشتیبان تهیه می کند.

سپس روند دانلود درایور برای دستگاه ها و سخت افزارهای رایانه یکی پس از دیگری شروع خواهد شد. پس از اتمام دانلود هر درایور وارد پنجره نصب قدم به قدم  هریک از درایور ها می شوید. برای مثال در تصویر زیر بروز رسانی درایور برای چاپگر HP رایانه را نصب می کنیم.

اگر هر یک از درایورها نیاز به راه اندازی مجدد رایانه داشته باشد SlimDrivers به شما خبر داده و می توانید ری استارت کامپیوتر را مستقیما از محیط همین برنامه انجام دهید.

پس از اینکه ویندوز دوباره بالا آمد  SlimDrivers دوباره اجرا شده و همچنان به دانلود و نصب درایور های انتخاب شده ادامه می دهد.

و دوباره پس از اتمام هر دانلود وارد پنجره نصب ان درایور می شوید و این روند تا نصب و به روز رسانی تمامی درایورهایی که انتخاب کرده اید ادامه می یابد.

در هنگام تست برنامه در رایانه خود به موردی برخورد کردیم که درایور دانلود شده از نظر ورژن قدیمی تر از ورژن درایور فعلی بود. در این ویندوز پیامی نشان داد که می پرسید آیا می خواهید درایور  جدید فعلی را با درایور قدیمی تر دانلود شده جایگزین کنید؟… البته  که no  را انتخاب کردیم!

حالا که تمام درایور های به روز نصب شده اند، می بینیم که کامپیوتر ما به روز و اصلاحا آپ-تو-دیت شده…

سایر امکانات و گزینه ها

در بالای رابط کاربری برنامه یک نوار ابزار با گزینه های مختلف برای مدیریت درایور های شما وجود دارد.

اگر می خواهید درایوری را از رایانه پاک کنید با یک کلیک بر روی آیکون uninstall و جستجو (browse) می توانید داریور مورد نظر را حذف کنید.

در بخش گزینه ها (Options) می توانید تنظیماتی مبنی بر نحوه به روز رسانی (زبانه updates) ، مکان ذخیره سازی فایل های  پشتیبان درایورها (زبانه backup) ، و برنامه ریزی برای به روز رسانی خودکار درایورها (در زبانه schedule) را انجام دهید.

همچنین هر زمان که اراده کنید، می توانید به شکل دستی از درایور های خود نسخه پشتیبان تهیه نمایید.(زبانه backup)

همچنین این برنامه به شما امکان می دهد تا اگر متوجه شدید داریور به روز شده ای به درستی کار نمی کند و یا سیستم شما را ناپایدار کرده و در عملکردش تاثیر منفی گذاشته به راحتی به نسخه پشتیبان گرفته شده درایور را بازیابی نمایید. (زبانه restore)

پایان سخن

به خاطر داشته باشید که SlimDrivers هنوز در مرحله نگارش بتاست، بنابراین ممکن است هنگام استفاده از ان اشکالات (باگ نرم افزاری) و نتایج اشتباه را تجربه کنید. ما که هنگام تست برنامه آن را برای استفاده بسیار ساده و کاربرپسند یافتیم، و همچین ایمن، زیرا توسط ابزار پشتیبان گیر خود از درایور های فعلی کامپیوتر شما محافظت نموده و اگر چیزی دچار مشکل شود همواره دست کاربر در بازیابی درایورها و سلامت مجدد رایانه باز است. در یک کلام، اگر می خواهید راه ساده تری برای به روز نگه داشتن درایورهای سخت افزاری کامپیوتر تحت ویندوز خود به شما معرفی کنیم به شما  SlimDrivers را توصیه می کنیم.

دانلود برنامه SlimDrivers نگارش بتا (عمومی، Public)

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *