و درست همانطور که بازی خورها انتظار داشتند، با معرفی کینکت از سوی مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس، اکنون هر سه کنسول معروف بازی های رایانه ای وسیله ای مخصوص بازی های حرکتی دارند. با این حال، بر خلاف نینتندو Wii  و پلی استیشن موو ، کینکتی که مایکروسافت برای ایکس باکس 360 تدارک دیده در کل از شر دکمه های متعدد خلاص شده، و کنترل آن تنها متکی بر حرکات بدن و دستورات صوتی می باشد. همانطور که در تبلیغات پر آب و تاب این وسیله ( که هزینه تبلیغات به تنهایی 500 میلیون دلار تخمین زده می شود!) تاکید می شد: “شما کنترل کننده اید” – برای دانستن خوب، بد، زشت این سخت افزار جدید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید تا بررسی کامل ما درباره کینکت را متوجه گردید!

تصاویر بررسی Kinect برای ایکس باکس 360 را اینجا می توانید ملاحظه کنید.

کمی تاریخچه

اولین بار  در مه 2009 خبری از مایکروسافت به بیرون درز کرد که گویا کمپانی مایکروسافت قصد دارد ظرف یکی دو سال آینده   وسیله جانبی ویژه اعمال حرکتی بازی کننده را برای کنسول های بازی  عرضه کند. فقط یک ماه بعد بود ، که در کنفرانس مطبوعاتی شرکت مایکروسافت در نمایشگاه  E3 ، این حسگر که در آن زمان نام پروژه ناتال (Natal)  را به خود گرفته بود برای  اولین بار به طور رسمی معرفی و در رسانه ها خبرساز شد. از ان زمان تا کنون ما این وسیله بازی را در مراحل مختلف توسعه بررسی و آزموده ایم، گذشت زمان و توسعه و بهسازی های مایکروسافت در طول یکسال بعد انجام گرفت و وسیله حرکتی سه بعدی اولیه در نهایت در اواسط سال 2010 و با نام کینکت (Kinect) تغییر نام داد (c.f. Rallyball) ، که ما قبلا در مورد آن مطالب و خبرهای زیادی شنیده بودیم.

همه اخبار جدی در این زمینه در ماه ژوئن 2010  شروع شد، زمانی که مایکروسافت در طی مراسم باشکوهی از نام نهایی Kinect  پرده برداری کرد و تاریخ انتشار و عرضه نهایی آن برای چهارم نوامبر 2010 معین شد. کمی بعد در همان ماه شوهای متعددی از جمله شوی Engadget برگزار شد، و کمتر از 30 روز پس از آن، قیمت نهایی مشخص شد: (149 دلار به صورت مستقل، 299 دلار  با ایکس باکس  نسل 360چهارم) گفته شد. بنابراین ، اکنون با این مقدمه به بررسی می پردازیم.

تصاویری از E3 سال 2010: کینکت در نمای نزدیک!

خارج از جعبه

در نگاه اول به بسته بندی کینکت در می یابیم که مایکروسافت همان اصول زیبایی شناسانه که پیش از این در بسته بندی ایکس باکس 360 بکار برده بود برای این محصول نیز به کار برده و چیزی کم نگذاشته، که مسلما بزرگترین  وجه تمایزش شدن وجود یک شکاف در مقوا برای ماجراجویی و هیجان دادن به Kinect است. ( در بسته  نمونه مجزا از ایکس باکس، یک لایه نازک دیگر از مقوا و تبلیغات قرار گرفته که بازی همراه محصول را  تحت پوششی در جای خود نگه داشته). باز کردن درب بالایی  یک رویه بنفش را پیش روی شما آشکار می کند، رنگ مورد علاقه طراحان کینکت (که قبلا این علاقه را در طراحی کاور دی وی دی به رنگ بنفش برای اغلب بازی های حرکتی نشان داده اند) . پشت قسمت سنسور، تعدادی چند جزوات  دستورالعمل نصب و استفاده، کابل اتصال یواس بی، و یک  آداپتور برق برای استفاده از Kinect با مدل های قدیمی تر ایکس باکس 360 (در مورد آن  بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد.)

حسگر Kinect  بدنه ای مشکی و بسیار براق دارد، که از این نظر با ظاهر جدید ایکس باکس 360  همتراز است- به این ترتیب که گرد و غبار و اثر انگشت را به سادگی روی بدنه خود جذب می کند. پایه موتوری قادر به کج کردن عمودی برای سنسور برای کالیبراسیون است، و در بررسی خود آن را محکم و مستحکم یافتیم. در نمای رو به رو، یک چراغ LED سبز  وجود دارد که وقتی حسگر فعال است روشن می شود، و سه دوربین. دوربین وسطی “دوربین قرمزسبزآبی ،” (RGB camera) آن طور که مایکروسافت ترجیح می دهد چنین نامی برایش برگزیند- و آنطور که در مشخصات اعلام شده قبلی مشخص است، به نظر می رسد رزولوشن دوربین ها به اندازه 480×640  با عمق رنگ 32 – بیت  و 30 فریم بر ثاینه باشد.  دوربین های دو طرف دوربین فوق  سنسورهای عمق هستند، که بنا به اعلام مایکروسافت ” ترکیب پروژکتورهای مادون قرمز اجازه می دهد تا Kinect شرایط اتاق  را در شرایط نوری مختلف به درستی ببیند” ( هر چند در بررسی مشخص شد که حسگرهای کینکت در اتاق تاریک تر بهتر کار می کند، و همین طور در تست حسگر در نزدیکی نقاط نزدیک به تاریکی کامل، ردیابی بهبود یافته، با توجه به اینکه دوربین قرمزسبزآبی عملا چیزی حس نمی کند. و بر عهده دو دوربین در طرفین است.) همچنین چهار عدد میکروفن نیز در حسگر برای تشخیص آنچه که کاربر برای فرامین صوتی می گوید و مشخص کردن جایی که در اتاق صوت منتشر شده به کار می رود.

تصاویر جعبه و محتویات Kinect  برای ایکس باکس 360

سپس می رسیم به “سس مخصوص ،” این اصطلاحیست که مایکروسافت روی نرم افزاری گذاشته که تمام این اطلاعات دریافتی از سوی حسگرها و میکروفون ها را گرفته و برای تجزیه و تحلیل جهت نقشه برداری اسکلتی و تشخیص صورت / صدای کاربر استفاده می کند. این کارها نیاز به هدایت نرم افزاری داشته و نیاز به کمی قدرت پردازش و محاسباتی در Kinect حس می شود ، اما همانطور که ما شنیده ایم، این میزان بسیار کم است. تنها بخش حائز اهمیت ، آن گونه که به ما گفته شد، وجود 60 مگابایت ( از  مجموع 512 مگابایت حافظه ایکس باکس 360) حافظه رزرو شده است که به طور خاص برای این پردازش  حسگرهای حرکت اختصاص یافته است. این مقدار حافظه ثابت است و نمی توان آن را کاهش داد ، بنابراین توسعه دهندگان یک لطفی در حق ما بازی خورها کنید، و از آن بهترین استفاده را ببرید!

راه اندازی / کالیبراسیون

اگر صاحب یک ایکس باکس 360 جدید باشید، همه کاری که برای نصب کینکت به دستگاه باید انجام دهید، وصل کردن کینکت به دستگاه از طریق پورت اختصاصی اتصالKinect در پشت دستگاه درست بالای کابل اترنت است. برای مدل های قدیمی تر ، یک آداپتور برق AC کینکت را  تغذیه می کند در حالی که هم چنان ورودی یواس بی برای متصل کردن کینکت به پورت پشتی دستگاه در دسترس است. برای کسانی که دانگل وای فای دارند، مایکروسافت پیشنهاد داده که از اکستندر یو اس بی موجود در بسته بندی استفاده کرده و اتصال بی سیم خود را به یکی از دو درگاه جلویی دستگاه متصل کنید.

آنطور که Kinect  به شما یادآوری می کند در هر بازی حداقل یک بار، توصیه می شود (و گاهی الزامیست) که در حدود شش تا هشت فوت دور از سنسور در حال بازی کردن بایستید، پس موقع بازی با کینکت حواستان باشد که  میز ناهارخوری یا شی عتیقه و با ارزشی دور و برتان یا پشت سرتان نباشد. این دستور العمل هر چند در وهله اول خیلی ساده است اما در عمل همه جا امکان عمل به آن برای بازی کننده فراهم نیست، به خصوص در آپارتمانها و خوابگاهها. ما Kinect  را در مکان های مختلفی راه اندازی کردیم، و در هیچ یک از آنها کاملا شرایط مناسبی فراهم نشد- برای راه اندازی بهتر مجبور شدیم یه تغییراتی در دکوراسیون منزل داده و کاناپه ها را کمی جا به جا کرده ، زاویه تلویزیون را کمی مورب کنیم، حتی حسگر را چند اینچی به عقب رانده تا فضای محل را تا جایی که ممکن است بالا ببریم. نکته اینجاست که، شش فوت فقط یک توصیه نیست ، بلکه بسیار بسیار مورد نیاز حسگر کینکت برای استفاده مناسب از کینکت است.

هر گاه شما کنسول ایکس باکس 360 خود را که حالا به کینکت نیز مجهز شده روشن کنید، Kinect  هر آنچه بتواند برای تشخیص زندگی بشری دور و بر خود انجام می دهد و در انجام این کار از موتور تعبیه شده در پایه حسگر برای دادن شیب عمودی اصطلاحا برای جای دادن افراد به طور کامل در قاب دوربین ها تا آنجا که امکان پذیر است استفاده می کند. اگر برای اولین بار است که از این دستگاه استفاده می کنید، از شما درخواست می شود دستگاه را از نظر فرامین صوتی با توجه به صدای خود کالیبره کنید. این کار چند دقیقه ای طول می کشد، اما شما قطعا باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید- در اصل ، شما به کینکت خود می آموزید کدام اصوات مربوط به محیط پیرامون اند یا از  تلویزیون پخش می شوند (و بنابراین باید برای دستگاه دریافت این امواج صوتی نادیده گرفته شوند) و کدام ها مربوط به ارتعاشات حنجره شما هستند و باید حسگرها ضمن دریافت آنها رویشان پردازش لازم را انجام داده و دستور شما را عمل کنند. این کالیبراسیون در واقع به این گونه عمل می کند که شما به شکل تئوری چه قدر قادر هستید، یک ویدئو را تماشا کنید که در آن شخصی سختگیرانه فریاد می زند “ایکس باکس” و سنسور Kinect  هرگز آن را برای فرمان صوتی نادیده نمی گیرد.

اگر نیاز به راه اندازی فضای بازی در پیرامون خود داشتید، یک کارت کالیبراسیون “چهره خندان” (smiley face)، از انواع مختلف وجود دارد، که همراه با Kinect Adventures  و تعدادی از بازی های دیگر عرضه می شود. با فرض اینکه شرایط نوری ایده آل است- و نه بیش از حد روشن (که احتمالا برای مادون قرمز خوب نیست)، و نه بیش از حد تاریک که برای شناسایی وب کم مضر است- باید با راه رفتن به جلو و عقب برای چند دفعه سعی کنید کارت کالیبراسیون را با عینک نمایش داده شده روی صفحه نمایش مطابقت دهید. این کار را جدی بگیرید!

در نهایت، نوبت به کالیبره کردن آواتار شناسه کاربری شما می رسد، و این جایی است که فکر می کنیم مایکروسافت فقط برای هزینه ای که برای خرید کینکت پرداخته ایم یک لبخند تحویلمان می دهد. اگر می خواهید به طور خودکار «ساین-این» کنید آن هم، هر زمان که در مقابل سنسور Kinect راه می روید، از شما خواسته شود که در فضای مشخص شده برای بازی حرکت کنید و در هر قسمت از مسیر حرکات خاصی را به طور همزمان با فرد راهنما روی صفحه تلویزیون انجام دهید؛ مثلا می خواهد حرکات  مختلفی با بازوی خود به انجام برسانید که یادآور شیوه های رقص قدیمی است(رقص خمیده کردن بازو ها مانند روباتها، دیسکو با انگشت اشاره ، و غیره). شاید پرداختن به این جزئیات برای ما کمی غیر منطقی باشد، اما امیدواریم خواستن کنکت از ما برای انجام احمقانه ترین ژست های مختلف با بازوهایمان ایده ردموند برای ذخیره یک سابقه مسخره از ما نبوده باشد!

پیمایش در منوها

اگر قرار است با استفاده از کینکت خود شما نقص دسته کنترل کنسول را در بازی ها به عهده بگیرید، احتمالا خیلی دوست خواهید داشت بدانید کار با منوها برای استفاده آسان و بهره وری اصولی طراحی شده است یا نه، درست است؟ متاسفانه، این دقیقا همان چیزی نیست که همه ما منتظرش هستیم. داشبورد Kinect را می توان به دو روش پیمایش کرد، یا از طریق صدا و فرامین صوتی یا با حرکات دست، هر چند هر دو دارای محدودیت هایی است. با حرکات دست شروع میکنم، از موضع ایستاده در مقابل کینکت، به سادگی آیکون دست را  حرکت  دهید تا روی آیتم های منو که می خواهید انتخابش کنید قرار داده و رویش شناور نگه دارید. فقط گرفتن این آیکون می تواند چند ثانیه وقت بگیرد. این امر از نظر فیزیکی  ممکن است شما را بیازارد، مطمئنا، اما در ضمن این واقعیت تلخ را به شما یادآوری می کند که فشار یک دکمه روی دسته های کنترل معمولی ایکس باکس خیلی خیلی سریعتر و راحت تر است. آقای  الکس کیپمن که مسئولیت هدایت و رهبری تیم توسعه نرم افزاری را بر عهده دارد در این زمینه گفته که زمان مورد نیاز برای انتخاب به روش شناوری آیکون پس از “صدها ساعت تست بازی با کینکت ”  بدست آمده، که شک نکنید از این مقدار راضی نخواهید بود. نیمی از عناوین بازی های ارئه شده همراه کینکت که موفق به بازی کردن با آن شدیم اول از همه سعی در پیدا کردن روش های جایگزین (یا استفاده از روش هایی برای شناورسازی سریعتر آیکون) داشتیم که متوجه شدیم به این ترتیب کینکت بسیار بهتر عمل می کند.

تصاویری از پیمایش در منوها و داشبوردKinect برای ایکس باکس 360

برای توقف در بازی (pause) نیاز به ژست خاصی هست که خوشبختانه در تمام بازی ها صدق می کند-پس بهتر است به این ژست عادت کنید: ابتدا دست راست خود را به طور راست و عمودی به سمت راست بدنتان می چسبانید، سپس دست چپ را از پهلوی سمت چپ به میزان 45 درجه بالا می برید در حالی که کف دست چپ به سمت کینکت گرفته شده و چند ثانیه در همین حال نگه می دارید! این حرکت سبب می شود منوی راهنمای ایکس باکس از داشبورد گشوده شود، و در هر بازی مختص کینکتی که باشید منو مکث در بازی ظاهر شود. حدس می زنیم انجام این کار در بازی ها کمی آزارتان بدهد- اما بالاخره، شما راهی برای مکث در بازی می خواهید که متفاوت از شیوه حرکات بدن در بازی باشد و به طور تصادفی زمانی که مشغول بازی هستید فعال شود. با تمام این حرف ها، باز هم اگر در موقعیتی هستید که هنوز عادت کردن به این حرکات برایتان سخت است یک گام به عقب برداشته و توصیه ما را عمل کنید که استفاده از  گیم پد دستی برای سریع پریدن به منوی توقف بازیست!

اما دستورات صوتی نیز روی هم رفته برای خود دنیایی متفاوت دارد ، و در حالی که در حین  کار و در مواقعی حس می کنید که چه قدر محدودیت دارد، اما در کل خیلی خوب کار می کند. در هر منویی که باشید ، به سادگی با صدا زدن “ایکس باکس” – حتی در هنگام تماشای برنامه ای نسبتا بلند ، (البته در صورت کالیبره کردن دستگاه با تن صدای خود) – به سرعت منویی ظاهر می شود که همه دستوراتی که می توانید با تلفظ به ایکس باکس فرمان دهید ظاهر می شود. حتی می توانید دوستان خود را به پیوستن به این سرگرمی و تلفظ دستورات فرا بخوانید، تا یک دستور را او بلند تلفظ کند و باید کینکت در این زمان نیز به خوبی کار کند ، هر چند  برخی خطاهای حاشیه ای و جزئی دور از انتظار نیست. ما در زمان استفاده از فرامین صوتی و اوقات خوش و سرگرم کننده ای که با این قابلیت کینکت داشتیم تحت تاثیر قرار گرفتیم، حتی زمانی که در ویدیو های پخش شده توسط ایکس باکس مرور و گردش می کردیم. فقط آرزو می کردیم ای کاش گزینه های بیشتری وجود داشت، اما این مسئله واقعا یک بحث نرم افزاری است، و مایکروسافت در مورد تکامل این قابلیت با گذشت زمان و در آینده نزدیک بسیار جدیست.

همانطور که در مقاله پیش نمایش داشبورد کینکت در ماه گذشته بحث کردیم، مایکروسافت قابلیت Kinect  را به تماشای تلویزیون آنلاین ایکس باکس لایو برای تماشای ESPN ، Last.fm ، و Zune اضافه کرده است. نکته عالی در این مسئله این است که قابلیت کنترل  با حرکات بدنی در حالتی که کاربر روی مبل یا صندلی نشسته است نیز عمل می کند- حداقل برای افرادی که این تجربه را داشتند که چنین بود- برای تست ما محقق شدن این موضوع شاید به وضعیت نوری محل تست برمی گشت، اما حرکات بدنی زمانی که نشسته اید خیلی با جزئیات به نمایش در می آمد. دوستان ما در وبلاگ Joystiq قادر به نمایش خوب ویدئو از طریق ایکس باکس بودند، پس ما به این مسئله اعتماد داشتیم که با توجه به بررسی آنها در موقع نمایش نگرانی اساسی نخواهیم داشت (زیرا قبلا تصور می کردیم بسیاری از این وروردی ها این چنین باشند) ، اما خودتان  باید از پیش نسبت به بروز مشکل در نمایش از قبل هوشیار باشید. خبر خوب این است، که حتی اگر تکان دادن دست مطلوب نباشد ، منوهای ESPN  را می توان به طور کامل از طریق فرامین صوتی پیمایش کرد. متاسفانه این خبر در مورد دو سرویس دیگر مصداق ندارد، زیرا که امکان استفاده از صدا  در انها وجود ندارد (نه، شما حتی نمی توانید با تلفظ کردن  تک تک حروف منوهای را فعال کنید، چرا که اساسا  قابلیت دستور صوتی وجود ندارد).

بازی های ویژه کینکت

همراه با دستگاه Kinect ی که خریداری کردیم، مایکروسافت شش عنوان بازی ویژه کینکت منتشر کرده است. نقد و بررسی کامل این بازی ها را به دوستان خوب خود در وبلاگ بازی های رایانه ای Joystiq  وا می گذاریم؛ در اینجا تنها به توضیح مختصری از آنچه در حین انجام هر بازی برداشت کردیم می پردازیم :

ماجراجویی در Kinect(بازی Kinect Adventures)

با بازی هدیه موجود در جعبه شروع می کنیم، با در نظر گرفتن اینکه این عنوان به احتمال زیاد اولین (و برای برخی کاربران شاید تا مدت ها تنها تجربه برای استفاده از کینکت) باشد به سراغش می رویم. برای تمام مفاهیم و اهداف، بازی ماجراجویی حاوی بسته لازم از قبیل مینی گیم های متعدد برای معنا و طعم و مزه دادن به تجربه “بدن به عنوان کنترل کننده” است ، آن هم تحت پوشش تم جنگلی و درختان انبوه. و برای اولین تجربه، بازی  خیلی خوب از آب درآمده. در  بازی Kinect Adventures در مجموع با 5 بازی طرف هستیم،هر کدام با مولفه های بازی های چند نفره، از جمله  مینی گیم های River Rush  و  Rallyball. بازی ادونتچر در کل یک بازی پارتی و مخصوص مهمانی هاست، بنابراین انتظار نداشته باشید بازی با آن ارزشی فراتر از نمایش بین دوستان در مهمانی های گاه به گاه و سرگرمی با آنها در این مناسبتها داشته باشد. ( به نقل از بررسی وبلاگ Joystiq)

مرکزی برای رقص (بازی Dance Central )

یک بازی مورد علاقه جمعیت حاضر در یک مهمانی! گروه راک تجاری در Harmonix یک بازی ریتمیک طراحی کرده اند، که خب، همانطور که از اسمش پیداست نمایشی از رقص باله گروه راک می باشد. این بازی از آن انواعی از بازی هاست که واقعا آنچه با Kinect می توانید انجام دهید را به طور برجسته به شما به اثبات می رساند- توانایی ردگیری مسیر حرکت سریع بدن شما، اموزش عملی رقص ضمن بازی، و برطرف کردن همه خجالتی که پیش از این با شرکت در کلاس های آموزش رقص و حرکات موزون دچارش می شدید! با این یکی که خیلی حال کردیم و بسیار هم لذت بردیم، با وجود آن که به طور مداوم بازی  برای ناهمتراز بودن حرکات دست و سردرگمی گاه به گاه برای اینکه کدام پا را اول باید جلو گذاشت تنبیه میکرد ما را و از امتیازمان کم می شد. علاوه بر این ، پیمایش در منوها با دست نیز در نوع خود جالب بود: استفاده از حرکات مواج افقی با دستان برای انتخاب گزینه های عمودی از لیست ، که البته در این موارد کینکت فوق العاده سریع عمل کرده و در کل تنها با چند انتخاب گزینه اشتباه که مدنظرمان نبود مواجه شدیم. (بررسی  Joystiq)

تناسب اندام تکمیلی (بازی Your Shape: Fitness Evolved)

این بازی ورزشی محصول یوبی سافت را می توان نمونه عالی دیگری برای استفاده از پتانسیل های Kinect برشمرد. سیستم حرکت در منو ها را با سرعت کافی حس خواهید کرد (با وجود استفاده از روش معلق کردن آیکون) ، آواتار بازی کننده بر روی صفحه نمایش بطور وحشتناکی دقیق است (منظور ادغام موقعیت مادون قرمز شما و چهره تک رنگ خود می باشد، اگر حتی یک پیراهن یقه و دکمه دار پوشیده باشید، دکمه ها را هم روی تصویر می توانید ببینید) ، و نقشه برداری اسکلتی به عنوان یکی دیگر از فاکتورهایی است که به بررسی میزان دقت موقعیت حرکات به طور مثال در حرکت تای چی (Tai Chi) مناسب می پردازد- بله ، بازی امتیازی برای کمتر خم  کردن زانوی شما نسبت به چیزی که مربی مجازی از شما می خواهد کم نمی کند. همچنین یک تعداد مینی گیم های  جانبی در  بازی است، مثل  برنامه های آموزش ورزشی، و بله ، خوشبختانه بازی قادر به نگهداری میزان پیشرفت شما و ادامه از همان نقطه در جلسه بعدیست. (بررسی  Joystiq)

حیوانات  در کینکت (بازی Kinectimals)

این بازی چیزی مثل بازی های شبیه ساز حیوانات خانگی منتها با تمرکز بسیار بیشتر روی مینی گیمهاست، سبک هنری کاملا زیبا و طراحی شخصیتها نمی تواند مانع از پرتاب خوک اسباب بازی مجازی به سمت بازی از سمت افرادی که قضاوت بازی را بر عهده دارند گردد و همچنین شروع کسل کننده و به دور از هر گونه خلاقیت و ابتکار در بازی حرکات سریع دست های شما را دیر یا زود  از انگیزه برای تکاپو وا می دارد. حین این بازی متوجه شدیم  یکی از مواقعی که آرزو می کردیم ای کاش کینکت توانایی شناسایی حرکات انگشت را داشت و یا به جای آن اجازه فشار دادن دکمه ها را داشتیم در همین بازیست. گمان می کنیم به عنوان شخص بازی کننده دقیقا مخاطب هدف نیستیم، اما با این حال ، پیمایش ها به میزان زیادی کند است و راوی روی صفحه (نوعی راکون نیمه پرنده!) می تواند گاهی با وارجی هایش اعصاب برخی مردم را رنده کند! با این حال ، باید از بازی برای اجرای مکانیک ضربات افقی هوشمند برای حرکت در  لیست ها تجلیل کرد، و همین طور برای ردیابی موقعیت بدن شما و حرکت دوربین سنسور بر آن اساس. (به عنوان مثال برای نوازش کردن ببر کوچولوی اهلی خود از پشت و کنار بدن و… ببر، خوب ، طراحی بازی از این جهت واقعا شایان ستایش است) . (بررسی  Joystiq)

ورزش با استفاده از کینکت(بازی Kinect Sports )

اگر بازی ماجراجویی کینکت  را معادل بازی Sports Resort در نیتندو وی درنظر بگیریم، پس بازی Kinect Sports هم دقیقا معادل بازی Wii Sports است- و نمی گوییم که این شباهت ها و اقتباس ها امری خوب است. مینی گیم هایی مانند بازی بولینگ از همان بی دقتی Kinectimals رنج می برد زیرا آنجا که قصد دارید توپ بولینگ را پرتاب کنید ” با مشکل عدم قرار گیری صحیح توپ در دست خود مواجه می شوید، و بازی تنیس روی میز نیز به مقدار زیادی دچار انحراف در چگونگی نوسان دادن به  توپ توسط شماست- در موارد متعدد ، عملی که در هنگام پینگ پونگ واقعی فورهند است در این بازی سر به منظور نمایش ضربه روی صفحه نمایش بک هند است! علاوه بر این موارد ، به هر دلیل ، در حین بازی، حسگر دچار سختی زیادی در ردگیری حرکات دست شما می شود، زیرا مکان نما به شدت تکان می خورد، به رغم اینکه موضع ما نسبتا ثابت بود و هنوز هم در شرایطی نوری خوب و مانند دیگر بازی ها مشغول تست این بازی بودیم. اگر چنین مشکلاتی را به عنوان یک حسرت ذاتی برای بازی های  کنترل حرکتی مخصوص پارتی ها در نظر بگیریم، پس در آن وقت بازی همراه و رایگان Kinect Adventure را باید بهتر از این بازی بدانیم. (بررسی  Joystiq)

لذت ماشین سواری با کینکت (بازی Kinect Joy Ride )

این بازی از ژانر مسابقه ای است که برای بازی با آن کاربر باید  ایستاده، که مطمئنا همین نیاز به ایستادن سرپا برای بازی برخی از افراد را که به هر دلیل دوست ندارند ایستاده کار را دنبال کنند از گرد بازی پراکنده می کند. همچنین به نظر می رسد سیستم منوها از همان خطاهیا تشخیص رنج می برد که بازی  Sports  دچارش بود.(به بالا رجوع کنید) وقتی به این مسئله فکر کنید که یک عنوان بازی  50 دلاری خریده اید که حتی مکانیک فرمان دادن خودرو  در مواقعی کاملا خاموش به نظر می رسد، و هیچ ربطی هم به حرکات بدن ما ندارد کمی ناامید می شوید! (بررسی  Joystiq)

تصاویری از عناوین بازی های ارائه شده ویژه کینکت

ویدئوی کینکت

در دستگاه کینکت خریداری شده شما یک دوربین VGA و یک میکروفن چند آرایه ای قدرتمند در اختیار دارید برای استفاده از چت های ویدیویی که نیازی هم به تلاش زیاد برای راه اندازی در حال حاضر ندارد. خوشحالیم به شما اطلاع دهیم  این بخش به خوبی و بی نقص عمل می کند- یک بار که متصل شوید، برای همیشه کافیست. همانطور که پیش از این هم گفتیم:  سنسور هنوز خیلی دلخواه ما نیست زیرا که باید بیشتر اعمال را ایستاده انجام دهیم، آنهم در  شرایط روشنایی  عالی که ظاهرا بزرگترین مقصر در عدم توانایی ما برای شناسایی دقیق برخی از حرکت دست ما در هنگام کار جلوی کینکت است. خوشبختانه ، شما در اینجا گزینه هایی برای استفاده از کنترل کننده های دستی در اختیار دارید. برای تست چت تصویری با دوستمان آقای جاستین مک الروی در وبلاگ  Joystiq  برای چند دقیقه ای چت کردیم، این در حالی بود که  سنسور کینکت مشغول ردیابی سر و بدن او بود و او حین چت یک نوع رقص آیینی را برای ما انجام داد (در صورتی که بشود نام این کار را رقص گذاشت). حتی فقط برای صدا ، استفاده از Kinect به عنوان میکروفن برای چت کردن (با لغو هوشمند سر و صدای مزاحم) قطعا بهتر از استفاده از هدست است.

جمع بندی و پایان سخن

بگذارید کلام آخر را با نقل قولی از بررسی تلویزیون گوگل خدمت شما ادامه دهیم: ” همیشه بررسی نسخه 1.0 از یک پلت فرم سخت است – بررسی مفهومی و توجه به پتانسیل های کینکت وسوسه انگیز و تقریبا اندازه انتشارش جنجالی و داغ است.”  اگر به Kinect به عنوان سخت افزار نگاه کنیم فوق العاده است ، اما هنوز هم فضای کار زیادی برای مهندسین نرم افزار و طراحان به منظور بهبود رابط کاربری وجود دارد. و صحبت از فضا شد، اگر شما نگران فضای تنگ موجود در اتاق یا هال منزل خود هستید، در صورت تمایل با یک متر نوار اندازه گیری کنید ببینید 6 تا 8 فوت (بین 1.8 تا 2.5 متر) فضا باز جلوی تلویزیون دارید یا نه و این کار را  قبل از پرداخت 149 دلار برای خرید کینکت حتما انجام دهید. مدیر سابق اجرایی مایکروسافت رابی باخ  کینکت را یک «تجربه جدید» برای ایکس باکس 360 نامیده است، بنابراین شما می توانید  با دوستان خود بر سر این مسئله که مایکروسافت با دیگر شرکا بر روی بهبود تجربه از کینکت برای مدت زمان طولانی در آینده سرمایه گذاری بیشتری خواهد کرد شرط بندی کنید(و امیدوارم بهبود داشبورد هم از همان موارد بهبود باشد که در ابتدای لیست کارهای در دست انجام مایکروسافت قرار داشته باشد.)

مقایسه ای که هر کس دوست دارد انجام دهد- از جمله خود کمپانی های مایکروسافت و سونی -این است که کینکت در مقابل موو چه عملکردی از خود نشان خواهد داد. با اتکا به اعداد و ارقام، انتخاب یک بسته موو حتی در نسخه استارتر (پایه ای) یک کنترل کننده اضافی را با همان قیمت کینکت بدست می آورید، و با راه اندازی آن همچنین می توانید بازی دو نفره  بهتری را تجربه کنید. در مقایسه عناوین بازی ها باید برنده را موو بدانیم چرا که بازی Sports Champions به دلایل مختلفی مسلما قوی تر  از بازی Kinect Adventures است.اما در عمل و حین بازی، احساس می کنیم هر دو را دوست داریم – اما با توجه به وجود رقیب سومی به نام نینتندو و وی (Wii) باید سوال کرد رویکرد متفاوت به این موضوع نینتندو  نیز یکسان است؟ تعامل بعدی بین ماشین و انسان به کدام وادی گام خواهد گذاشت؟ چگونه می توان آن را به اتاق نشیمن خود بیاورید و نگرانی فضا نداشته باشید؟ خب تا به این سوالات  فکر می کنید به کینکت خودمان برمی گردیم: در کلام آخر معتقدیم یک روح مبارزه و گیرایی در داخل پوسته براق  این دستگاه وجود دارد ، اما قطعا استفاده از این روح تهاجمی و هیجان انگیز نیاز به پرورش و بهره برداری مناسب برای رسیدن به بلوغ و شکوفایی خواهد داشت و امیدواریم که این زمان چندان طولانی نباشد…

منبع: engadget