امنیت خود را در فیسبوک بالاتر ببرید !

امنیت خود را در فیسبوک بالاتر ببرید !
  • 1390/7/12
  • علیرضا
  • 6

فکر میکنید فیسبوک کاملا امن است ؟؟؟ شاید از نظر محافظت از پروفایل شما در برابر هک شدن و دسترسی غیر مجاز به آن ، امنیت در حد خوبی باشد ، اما فیسبوک هیچ تضمینی در برابر سالم بودن داده های به اشتراک گذاشته شده توسط شما و دوستانتان ، نمیدهد .

هکرها و یا در واقع بهتر است بگوییم هکرهای کلاه سیاه همیشه از هر راهی برای به خطر انداختن اطلاعات شما استفاده میکنند . بگذارید سناریوی آلوده شدن شما در یک شبکه اجتماعی را شرح دهم :

همه ما در فیسبوک دوستانی داریم . هر کدام از آنها مطالبی را که به نظرشان جالب بیاید به اشتراک میگذارند و پس از به اشتراک گذاری ، شما قادر به دیدن آنها خواهید بود . مغز ما معمولا دوستان فیسبوکی مان را به دو دسته کلی تقسیم میکند . 😀

1- دوستان بسیار صمیمی که معمولا آنها را از نزدیک میشناسیم .

2- دوستان عادی که معمولا زیاد با آنها در ارتباط نیستید و بعضا آنها را از نزدیک نمی شناسید .

کافیست پروفایل یکی از دوستان موجود در این دسته ها ، هک شود . آن وقت است که سیلی از اسپم ها و لینک های خطرناک و حاوی بدافزارها به سمت ما سرازیر میشوند . در این زمان است که خطر جدی ما را تهدید میکند .

به دلیل اعتمادی که به دوستان خود داریم ( مخصوصا دسته اول ) ، در اکثر مواقع لینک هایی که از طرف آنها به اشتراک گذاشته میشود را باز میکنیم . اما ممکن است زیاد تمایلی به باز کردن لینک های به اشتراک گذاشته شده توسط دسته دوم نداشته باشیم . اشکالی ندارد ، هکرها این مورد را هم پیش بینی کرده اند . آنها به شدت در این زمینه استاد هستند . لینک های حاوی خبرهای بسیار مهم مانند سیل ، زلزله ، طوفان و حوادث طبیعی دیگر و یا حتی مسائل غیر اخلاقی که اغوا کننده هستند ، از مهم ترین طعمه های هکرها برای به دام انداختن شما هستند .

چاره کار چیست ؟؟؟

1- لینک ها را چک کنید :

اشتباه نکنید ؛ منظور ما این نیست که تک تک لینک ها را چک کنید . چون اگر قرار بر چک کردن لینک ها به این شکل باشد ، استفاده از فیسبوک به شدت سخت میشود .

افزونه های زیادی هستند که میتوانند عمل چک کردن لینک ها از نظر مسائل مختلف را انجام دهند . مثلا افزونه WOT یکی از بهترین افزونه ها در این زمینه است . افزونه ای که تا به امروز 21 میلیون بار دانلود شده است و این نشان از محبوبیت و قابل اعتماد بودن این افزونه دارد .

WOT که اختصار Web OF Trust است میتواند روی مرورگرهای مطرحی مثل کروم ، فایرفاکس ، اپرا و اینترنت اکسپلورر نصب شود . پس از نصب این افزونه ، میزان امنیت و سلامت صفحات از نظر قابل اعتماد بودن ، قابل اعتماد بودن سازنده ، حریم خصوصی و امنیت برای کودکان بررسی میشود . البته نتایج نمایش داده شده توسط این افزونه ، بر پایه آرا تعداد زیادی از کاربران استوار است .

به عنوان مثال در فیسبوک میتوانید وضعیت هر لینک را با استفاده از آیکون این افزونه در کنارش مشاهده کنید .

در صورتی که مایلید تا در باره این افزونه بیشتر بدانید ، این مطلب را از گویا آی تی بخوانید ( به علاوه لینک دانلود بدون تحریم افزونه برای مرورگر کروم ) .

2- از اپلیکیشن Safego در فیسبوک استفاده کنید :

حتما تا به حال نام محصولات معتبر و قدرتمند BitDefender را شنیده اید . “بیت دفندر” یکی از نام های آشنا در زمینه برنامه های امنیتی است که کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد . این محصول توسط یک شرکت نرم افزاری رومانیایی به نام Softwin تولید و عرضه میشود . شاید شما هم یکی از کاربران این نرم افزار باشید . البته در اینجا فرقی نمیکند شما کاربر بیت دفندر باشید یا نه .

بیت دفندر اپلیکیشنی با نام Safego در اختیار شما میگذارد تا بتوانید امنیت خود را در فیسبوک تا حد زیادی بالا ببرید . از جمله کارهای که این اپلیکیشن انجام میدهد میتوان به اسکن اتوماتیک مطالب پست شده در قسمت دیوار ( Wall ) و خبرمایه ( News Feed ) اشاره کرد . در صورتی که لینکی آلوده در این قسمت ها پست شده باشد ، Safego به صورت خودکار آنها را بررسی کرده و در صورت تشخیص به عنوان مورد آلوده به شما هشدار میدهد .

در تصویر بالا که مربوط به قسمت مدیریت این اپلیکیشن است ، 4 قسمت مهم وجود دارد .

1- Last Scanned Items : در این بخش آخرین مواردی که اسکن شده اند قرار میگیرند .

2- Infected Items :  اگر مورد آلوده ای پیدا شود ، در این بخش قرار میگیرد .

3- Settings : این بخش خود شامل دو قسمت است .

الف – Publish weekly summary : اگر این قسمت را فعال کنید ، گزارشات هفتگی به شما داده خواهند شد .

ب – Publish to wall : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، این اپلیکیشن میتواند موارد مورد نظر خود را روی دیوار شما پست کند .

4- Statics : در این بخش نیز گزارشات دیگری به شما داده خواهد شد . مثل تعداد آیتم های اسکن شده ، تعداد آیتم های آلوده و تعداد لینک ها .

5- Privacy : در اینجا نیز وضعیت حریم خصوصی شما با استفاده از یک نشانگر به شما نمایش داده خواهد شد .

البته دو قسمت دیگر نیز وجود دارند که کاربردشان از قسمت های گفته شده کمتر است .

1- Friend ‘O’ Meter : در این بخش میتوانید دوستان خود را برای استفاده از این اپلیکیشن دعوت کنید .

2- Bitdefender Quick Scan : در اینجا هم میتوانید کامپیوتر خود را بسیار سریع اسکن کنید . شاید در حد یک دقیقه . در این مورد قبلا توضیح داده ایم . از اینجا مطالعه کنید .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
  1. با سلام
    من WOT رو دانلود کردم . ولی روی IE نصب شده . حین نصب هم جایی برای انخاب موزیلا نبوده . برای فیس بوک می تونم فقط از موزیلا استفاده کنم .
    چطور اونو روی موزیلا بریزم؟

  2. درود – من یه سوال دارم مرسی کسی بتونه کمکم کنه- من تمام راه ها را امتحان کردم- من یه سری عکس تو آلبومم آپلود کردم — یه سری از دوستام hide کردم که نبینن ولی دیدم اون کسی نباید میدید دیده و لایک کرده! و اون کسی باید ببینه نمیبینه! الان من تمام آلبوم ها مو only me کردم چون واقعن از دیشب تا الان هر کاری کردم نشده- مرسی اگه کمکم کنید

    1. سلام

      در فیس بوک قسمتی که مربوط به محل زندگی هست رو بعضی ها به دروغ وارد می کنند مثلا طرف ایران زندگی می کنه ولی زده آمریکا، آیا راهی هست که بشه راستشو فهمید طرف کجا زندگی می کنه ؟ و سوال دوم اگر من از پروفایل کسی بازدید کنم اون طرف با اپلیکیشنی یا هر چیزی می تونه متوجه بشه که من از پروفایلش دیدن کردم ؟

      مرسی

  3. سلام
    من چند روزه که تو فیس بوکم یه سری پیج ها بدون اینکه من لایکشون کنم لایک شده و وقتی به اون پیج ها میرم و آن لایک کنم نمیشه یعنی من هک شدم ؟ خواهشا جواب بدید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *