آموزش سی‌شارپ – بخش ۵۱

آموزش سی‌شارپ – بخش ۵۱
  • 1393/4/25
  • Jeff Mosawy
  • 1
  • مقدمه

در ادامه آموزش زبان برنامه‌نویسی محبوب سی‌شارپ تا که اخیراً تا قسمت ۵۰ام آن پیش رفته بودیم، در این بخش نیز به ادامه معرفی بخشی از متدهای پایه‌ای و مورد نیاز از زبان سی‌سارپ می‌پردازیم.

 

  • معرفی متد Remove

همانطور که از نام آن پیداست، توسط این متد شما می‌توانید بخشی از کارکترهای موجود در یک رشته (String) را حذف کنید. به‌نمونه‌های زیر توجه کنید:

string oldString = “Some text text text”;

MessageBox.Show(oldString);

string  newString = old.String.Remove(10, 9);

MessageBox.Show(newString);

همانطور که ملاحظه می‌کنید، متد Remove دارای دو آرگومان است؛ آرگومان اول، شماره کارکتر شروع را دریافت می‌کند و آرگومان دوم، تعداد کارکترهایی که می‌خواهید از محل شروع حذف نمایید را اخذ خواهد کرد. در مثال بالا، می‌بینید که در آرگومان اول شماره ۱۰ را ارحاع داده‌ام (یعنی از محل ۱۰ام شروع کن) و به تعداد ۹ کارکتر بعد از آن را پاک کن. دقت کنید که شمارش کارکترها از صفر شروع می‌شود؛ یعنی اولین کارکتر، دارای شماره صفر است!

  • معرفی متد Replace

این متد نیز همانند متد سابق، دارای نامی آشنا است که می‌توانید از روی نام آن، به عملکردش پی ببرید. با استفاده از این متد، می‌توانید کارکترهای داخل String خود را تعویض نمایید. به مثال زیر توجه کنید:

string spellingError = “mistak”;

spellingError = spellingError.Replace(spellingError, “mistake”);

متد Replace نیز دارای دو آرگومان است؛ اولی، رشته‌ی قدیم را دریافت می‌کنید و آرگومان دوم، رشته جدیدی که قرار است با آن تعویض شود را دریافت خواهد کرد. در نتیجه، مقدار spellingError در نهایت، عبارت mistake خواهد بود.

  • معرفی متد Substring

آرگومان‌های این متد، شبیه به آرگومان‌های Remove می‌باشد، اما کار آن این است که با مشخص کردن محل شروع و تعداد کارکترهای بعدی آن، مقدار آن رشته را در این محل‌های مشخص شده را برمی‌گرداند.

برای مثال، تصور کنید که بخواهیم بررسی کنیم که آخر یک ایمیل آیا عبارت .com وارد شده است یا خیر؛ همانند تصویر زیر، یک button جدید ایجاد کرده و کدها را در داخل آن وارد نمایید:

string_substring

همانطور که از کد فوق مشخص است، در آرگومان‌های SubString، دو عدد ۵ و ۴ را ارجاع داده‌ام؛ یعنی در واقع از محل کارکتر شماره ۵ شروع کن و تا ۴ کارکتر بعد از آن را برای من بخوان؛ حال با استفاده از شرط if، بررسی می‌کنم که آیا در این ناحیه، عبارت .com بوده است یا نه؛ بستگی به شرایط، برای هر کدام یک MessageBox مناسب را تعریف کرده‌ام.

تمرین: سعی کنید تمرین فوق را برای بررسی عبارت .co.uk در ایمیل آدرس‌ها را بکار ببرید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *