آیا خیره شدن به نمایشگرها به چشمان شما ضرر می زند؟

آیا خیره شدن به نمایشگرها به چشمان شما ضرر می زند؟
  • 1393/11/27
  • مهدي ده نبي
  • 1

مدت زمانی که ما به انواع نمایشگرها خیره می شویم، ظرف چند سال اخیر رو به افزایش است. همگی می دانیم که زندگی ماشینی امروزی، ما را مجبور به استفاده از نمایشگرهای مختلف می کند و این موضوع، بحران چاقی را در بسیاری از کشورها در پی داشته است. ما در این مقاله قصد داریم تا ضرر این معضل در مورد بینایی را مورد بررسی قرار دهیم.

1

گری هیتینگ، نویسنده و ویرایشگر ارشد وبسایت AllAboutVision.com در این باره می گوید :

هیچکس به اندازه کافی در مورد ضرر خیره شدن به نمایشگر دستگاه های مختلف اطلاعات ندارد. اما این موضوع باعث ایجاد فشار و ناراحتی بر روی چشمان انسان می شود.

برای افرادی که چشمان آنها دچار خشکی، درد، دید همراه با تاری، خستگی می شود و یا در ناحیه سر، گردن و یا کمر دچار درد می شوند، با آسیب دیجیتالی چشم که گاها از آن با عنوان سندروم بینایی کامپیوتری یاد می شود، آشنایی دارند.

طبق گزارش منتشر شده توسط انجمن بینایی آمریکا با عنوان ” ۲۰/۲۰/۲۰ : از چشمان خود در برابر دستگاه های دیجیتالی محافظت نمایید ” ، نتیجه تحقیقات روی آمریکایی ها نشان داده است که ۶۱ درصد مردم، یعنی از هر سه نفر، دو نفر با استفاده طولانی مدت از دستگاه های دیجیتالی، دچار خستگی و درد در ناحیه چشم خود می شوند.

در مورد مزمن بودن این موضوع اطلاعات کافی موجود نیست، اما این تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد در سراسر دنیا با این موضوع دست به گریبان هستند.

آسیب های مزمن در استفاده طولانی مدت

خیره شدن به نمایشگر دستگاه های دیجیتالی به دلیل ساتع کردن نورهای پر انرژی ( که به نور آبی نیز معروف است ) ، در طولانی مدت باعث ایجاد آسیب های مزمن در ناحیه چشم می شود. نورهای پر انرژی، بخشی از نورهای قابل رویت هستند که دارای طول موج کوتاهی بوده و از پتانسیل بالایی در آسیب رساندن به بینایی انسان ها برخوردار می باشد.

ما به اندازه خوابیدن، زمان صرف خیره شدن به نمایشگر دستگاه های دیجیتالی می کنیم.

نورهای پر انرژی، به قدری قدرتمند هستند که شرکت های تولید کننده وسایل مراقبت از چشم، نگرانی زیادی در این مورد دارند. زیرا تحقیقات آزمایشگاه ها روی موجودات زنده نشان داده است که مواجهه طولانی مدت با نورهای پر انرژی، می تواند موجب آسیب پایدار روی شبکیه چشم شود.

دکتر هیتینگ در این زمینه می گوید :

این آسیب کاملا مشابه کاهش بینایی افراد سالخورده است و همچنین این موضوع، می تواند سبب از دست دادن بینایی در افراد بزرگ سال شود. اما هنوز هیچکس از این موضوع مطمئن نیست که استفاده طولانی مدت از دستگاه های دیجیتالی، می تواند باعث این آسیب مزمن شود یا خیر.

شاید بدانید که نور خورشید و لامپ های LED نیز نور آبی از خود ساتع می کنند، اما تفاوت در این است که ما برای مدت طولانی به آنها خیره نمی شویم.

2

آیا مادران ما حق داشتند که می گفتند نزدیک تلویزیون ننشینیم؟

نشستن نزدیک به تلویزیون می تواند موجب آسیب رساندن به چشمان ما شود. شاید مادران ما نیز در این زمینه حق داشتند که می گفتند نزدیک تلویزیون ننشینیم. چرا که نزدیک بودن به وسایل دیجیتالی، یکی از فاکتورهای بروز آسیب به چشم به شمار می رود.

دکتر هیتینگ می گوید :

میزان دریافت نورهای پر انرژی توسط هر فرد به موارد زیادی از جمله

  • تکنولوژی به کار رفته در نمایشگر
  • سایز صفحه نمایش
  • میزان روشنایی صفحه نمایش
  • فاصله از نمایشگر
  • زمان استفاده

بستگی دارد. حتی اگر صفحه نمایش تلفن های همراه خیلی کوچک باشند، می توانند اثری مخرب تر از تلویزیون های بزرگ در پی داشته باشند.

مشکل از جایی شروع می شود که ما هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش، چشمان خود را بیشتر از حد معمول باز کرده و گاها برای مدتی پلک نمی زنیم. خستگی چشم به این دلیل رخ می دهد که ما از یک فاصله ثابت و به مدت نسبتا طولانی، بدون نگاه کردن به هیچ جای دیگری، به یک نقطه خیره می شویم.

معمولا چه مدت زمات صرف مشاهده نمایشگرها می کنیم؟

گزارش ۲۰۱۴ Internet Trend که توسط مری میکر تهیه شده است، این نتیجه را در بر داشته که افراد بین ۱۶ تا ۴۴ سال آمریکایی، به طور معمول حدود ۴۴۴ دقیقه یا ۷٫۴ ساعت از روز را صرف نگاه کردن به نمایشگرها می کنند. ۱۴۷ دقیقه به تلویزیون، ۱۰۳ دقیقه برای کامپیوتر، ۱۵۱ دقیقه برای تلفن های هوشمند و ۴۳ دقیقه هم برای تبلت ها لحاظ شده است.

ما معمولا به همان میزان که می خوابیم، زمان را صرف خیرده شدن به نمایشگرهای دیجیتالی می کنیم. این نتایج از تحقیقات آزمایشگاه اداره کار آمریکا که از افراد ۲۵ تا ۵۴ ساله صورت گرفته، به دست آمده است.

اغلب ما، به خصوص افرادی که بیشتر روز را صرف کار کردن با کامپیوتر هستند، بیشتر وقت خود را صرف خیره شدن به نمایشگرهای دیجیتالی می کنیم. طبق گزارش انجمن بینایی آمریکا، یک سوم افراد بیشتر از ۹ ساعت از روز را صرف خیره شدن به نمایشگرهای دیجیتالی می کنند. البته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که میان نسل های مختلف، تفاوت هایی نیز وجود دارد.

درصد افرادی که بیشتر از ۹ ساعت در روز صرف خیره شدن به نمایشگرهای دیجیتالی می کنند :

۲۶ درصد، افرادی که بین سال های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ به دنیا آمده اند.

۳۲ درصد، افرادی که بین سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ به دنیا آمده اند.

۳۷٫۴ درصد، افرادی که بین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ به دنیا آمده اند.

جای هیچ گونه تعجبی باقی نمی ماند که بگوییم معضل خستگی چشم در حال افزایش است.

digital-eye-strain-infographic

برای محافظت از چشمان خود چه کار باید بکنید؟

ما هنوز اطلاعات کافی در مورد تأقیرات مخرب نورهای پر انرژی طی سالیان متوالی نداریم، اما جی هیچ گونه شکی وجود ندارد که خیره شدن طولانی مدت به نمایشگرهای دیجیتالی، باعث بروز خستگی چشم می شود. راه حل هایی که دکتر هیتینگ برای حل این مشکل در اختیار ما قرار داده است را با شما در میان می گذاریم :

۱ – فاصله مناسب از کامپیوتر ( به اندازه یک بازو ) را همواره حفظ کنید و از نزدیک شدن یا قوز کردن به سمت آن خودداری نمایید.

۲ – هنگام استفاده از تلفن های همراه، آن را تا حد امکان از چشمان خود دور نگاه دارید. هرچقدر این فاصله بیشتر باشد، آسیب کمتری به چشمان شما وارد می شود. البته مراقب باشید که فاصله زیاد دوری را انتخاب نکنید که نتوانید عکس ها یا متون را با وضوح کافی ببینید.

۳ – هر ۲۰ دقیقه، یک استراحت ۲۰ ثانیه ای به خود داده و به ۲۰ فوت ( ۶ متر ) آن طرف تر نگاه کنید. این قانون با نام ۲۰-۲۰-۲۰ بین متخصصان بینایی مرسوم است که باعث می شود عضلات چشمان شما استراحت کرده و تا حدودی مانند عملیات پلک زدن که باعث جلوگیری از خشک شدن چشم می شود عمل می کند.

۴ – تست بینایی بدهید. حتی آسیب های جزئی موجود در چشم می تواند اثرات مشکلات خریه شدن به نمایشگرهای دیجیتالی را بیشتر نمایند. همچنین می توانید از یک متخصص بینایی در مورد محافظ های چشم هنگام کار با وسایل دیجیتالی سوال نمایید. عینکی که برای این کار برای شما تجویز می شود، می تواند اثرات مخرب دستگاه های الکترونیکی را خنثی سازد.

۵ – از متخصصین بینایی درخواست کنید تا یک عینک ضد نورهای آبی برای شما تجویز کند. بسیاری از برندها و شرکت ها در حال حاضر، اقدام به تولید اینگونه محصولات می کنند که می توانند اثرات مخرب نورهای متساعد از نمایشگرها را تا حدود زیادی کاهش دهند.

۶ – مطمئن شوید که شیشه های عینک شما دارای خاصیت بازتاب نور باشند. این قابلیت باعث می شود تا تصاویر را راحت تر مشاهده کرده و خستگی چشم نیز کاهش یابد.

۷ – بیرون بروید و بازی های خارج از منزل را تجربه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *