OLED یا MicroLED کدام یک آینده نمایشگرهای اپل را رقم خواهد زد؟

OLED یا MicroLED کدام یک آینده نمایشگرهای اپل را رقم خواهد زد؟
  • 1395/6/9
  • زهرا معبودی
  • 0

با اینکه دیگر زمانی تا رونمایی از محصولات جدید کمپانی اپل باقی نماینده است اما حدس و گمان ها همچنان ادامه دارد. ابتدا تصور می شد این حدس ها می تواند مخاطبان و علاقه مندان به فناوری های نو را که به دنبال یافتن سر نخی جدید از آیفون ۷ و ۷ پلاس هستند به نتایج خوبی برساند اما آنقدر این شایعات و حدس ها گسترده شده است که مخاطبان بیشتر گیج شده و نمی توانند هیچ تصویری از این محصول جدید در ذهن خود ترسیم نمایند.

iphone7mockupantennabands-800x659-600x494

بررسی ویژگی ها و ساختار آیفون های جدید تقریبا غیر ممکن شده است و علاقه مندان باید کمی دیگر صبر کنند تا به نتایج اصلی و مشخصات رسمی این گوشی دست یابند. در این میان بحث های بسیاری در مورد صفحه نمایشگر این گوشی در میان است و هر روز خبر های مختلفی به بیرون درز پیدا می کند که هیچ کس از صحت آن مطلع نیست. این شایعات گاهی تا آنجا پیش می رود که تصاویری نیز از این گوشی های جدید به نمایش گذاشته می شود هرچند در این تصاویر هم خبری از صفحه نمایشگر نبوده و تنها تصویر پشت گوشی منتشر می شود.

چندی پیش عنوان شده بود که اپل قرار است در صفحه نمایشگر گوشی های خود از نمایشگرهای OLED استفاده نماید. اما به تازگی گزارشی تخصصی از طرف یکی از متخصصان صنعت تولید نمایشگر به نام Wang Jyh-chau منتشر شده است که وی در آن به مسائلی مهم در آینده نمایشگرهای اپل اشاره نموده است.

به گزارش مجله اینترنتی گویا آی تی، Wang Jyh-chau ادعا نموده است که آیفون ممکن است در سالهای آینده از تکنولوژی نوظهور MicroLED در تولید نمایشگر استفاده نماید.

iphone7mockupantennabands-800x659-600x494

همانطور که اشاره نمودیم بر اساس گزارش های رسیده امکان استفاد از نمایشگر های OLED در آیفون های ۷ و ۷ پلاس اپل به شدت قوت گرفته بود اما بنا بر ادعای Wang که مدیر عامل یکی از تولیدکنندگان پنل نمایشگر به نام Innolux است، این فناوری نمی تواند نقطه اتکای مناسبی برای اپل در دراز مدت باشد و شاید کمپانی اپل در کوتاه مدت و به منظور تغییرات کوچک در نسخه های قبی خود از آن استفاده نماید اما استفاده از آن در دراز مدت برای اپل امکان پذیر نخواهد بود.

علاوه بر آن، گفته می شود تأمین نمایشگر های OLED برای استفاده در تلفن های هوشمند در سطح جهان با مشکل مواجه است، که همین موضوع نیز ممکن است برای اپل در دراز مدت دردسر ساز شود.

در سال ۲۰۱۴ کمپانی اپل یک استارتاپ مستقر در سیلیکون ولی به نام LuxVue Technology را خرید که به عنوان یکی از پیشگامان فناوری MicroLED شناخته می شود. همچنین در سال گذشته عنوان شده بود که این کمپانی یک پروژه محرمانه را در تایوان کلید زده است که روی توسعه MicroLED متمرکز است. بنابراین انتظار می رود آینده صفحات نمایشگر اپل با این تکنولوژی در دسته توسعه کمپانی اپل رقم بخورد و اولین محصول تولید شده با این تکنولوژی نیز به عقیده کارشناسان می تواند اپل واچ سال آینده باشد که به این فناوری مجهز می شود.

گفته ها حاکی از آن است که  فناوری مذکور نسبت به فناوری به کار رفته در نمایشگر های حال حاضر محصولات اپل مزایای بالقوه ی زیادی دارد، البته کارشناسان معایبی را نیز برای آن پیش بینی نموده اند. از جمله بزرگ ترین مزایای MicroLED مصرف کمتر انرژی آن نسبت به فناوری های پیش از خود است. برخی مزیت های فناوری OLED از جمله عمق رنگ مشکی و نرخ بالای به روزرسانی نمایشگر نیز در آن به چشم می خورند و با برخی مزیت های LCD مثل روشنایی بهتر مجموعه کاملی را به نمایش خواهد گذاشت.

iphone7mockupantennabands-800x659-600x494

اما از طرف دیگر فناوری MicroLED هزینه بالاتری دارا بوده و تولید آن در تعدادی که اپل مد نظر دارد دشوار تر است. اما برتری هایی که قرار است در عملکرد از خود نشان دهد به خوبی گویای پاسخ این پرسش است که چرا اپل زحمت خرید LuxVue را به خود داده و در عین حال تحقیق و توسعه ی خود در تایوان را نیز مخفی نگه داشته است.

با توجه به یافته های مجله اینترنتی گویا آی تی در واقع کمپانی اپل در حال تحقیق بر روش هایی است که بتواند تکنولوژی MicroLED را با هزینه کم تر و با صرفه اقتصادی بیشتری به تولید انبوه برساند و اگر این راه حل را بیابد قطعا استفاده از نمایشگرهای OLED  در سال آینده دوام چندانی نخواهد داشت.

نظرات و پیشنهادات خود را درباره این تکنولوژی جدید با ما درمیان گذاشته و این مطلب را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *