۴ راز مگو برای موفقیت در مصاحبه شغلی

۴ راز مگو برای موفقیت در مصاحبه شغلی
  • 1395/7/14
  • زهرا معبودی
  • 0

مصاحبه شغلی یکی از بخش های مهم در پروسه استخدام است که این روزها برای استخدام های دولتی و غیر دولتی، به آن توجه ویژه ای می شود. بسیاری از افراد تصور می کنند، با داشتن مهارت های شغلی لازم، از پس مصاحبه های پیش از استخدام بر می آیند به همین دلیل با اعتماد به نفس بالا و بدون آمادگی لازم در جلسه حضور پیدا می کنند و بعد از اعلام نتایج شاهد اتفاقی نا گوار خواهند بود!

شاید شنیده باشید که بسیاری از افراد، شاکی از این هستند که رقبایشان، که از نظر مهارت شغلی ضعیف تر از آن ها بوده اند، به جای آن ها استخدام شده اند. یکی از علت های این موضوع این است که این افراد آمادگی لازم برای حضور در جلسه مصاحبه نداشته اند. حتی اگر از پیش برای حضور در چنین جلسه ای آمادگی پیدا کنید اما از زیر و بم های مصاحبه شغلی اطلاع نداشته باشید، ممکن است باز همافزودن نوشته پذیرفته نشوید.

کارفرمایان معتقدند که ۴ عامل موجب می شود که افراد با وجود مهارت های عالی، نتوانند در مصاحبه ها پذیرفته شوند. گویا آی تی امروز این ۴ مورد را لیست کرده و تا حد امکان به شرح و بسط آن ها خواهد پرداخت. بنابراین اگر این روزها مصاحبه ای در پیش دارید، ضمن آرزوی موفقیت برای شما از سوی گویا آی تی توصیه می کنیم که این مطلب را تا انتها بخوانید.

موفقیت در مصاحبه شغلی

طبیعی رفتار کنید

همه ما می دانیم که در مصاحبه استخدامی سوالاتی مطرح می شود که توسط آن آگاهی های عمومی فرد را  مورد سنجش قرار می دهند. با این که بسیاری از ما، این آگاهی ها را بی ارزش می دانیم اما به عنوان بخشی از پروسه استخدام و قابلیت های فرد مورد پذیرش شناخته می شود. این سوالات در قالب مقالات و کتاب هایی به طور آنلاین یا به صورت چاپی در اختیار آحاد مردم قرار دارد اما گاهی در آموزش و پیگیری آن ها خیلی افراطی عمل می کنیم به طوری که وقتی در جلسه حضور پیدا می کنیم تمام پاسخ ها را می دانیم اما روش برخورد ما با سوالات و فرد سوال کننده، همچنین نوع پاسخ دادن ها می تواند نتیجه را به ضررمان تمام کند. فرض کنید در چنین مصاحبه ای حضور دارید، اگر به پاسخ ها سریع و به صورت کتابی پاسخ دهید، احتمال اینکه جواب ها را حفظ کرده باشید بسیار است و فرد پرسش گر به خوبی متوجه این موضوع خواهد شد. گاهی هنوز پرسش گر سوال خود را تمام نکرده که ما شروع به پاسخ دهی می کنیم که این موضوع نیز در مردودیت ها بی تاثیر نیست. حتی الامکان هنگام پاسخ دادن، دقت کنید و آرامش خود را حفظ کنید و به گونه ای به موضوع پاسخ دهید و جملات را در هم ترکیب کنید، که گویا از آن تجربه ای دارید و آن را صرفا برای مصاحبه حفظ نکرده اید.

موفقیت در مصاحبه شغلی

پوشش مناسب و متناسب داشته باشید

اینکه شما قرار است برای چه کاری و در چه نهادی استخدام شوید، موضوع بی اهمیتی نیست. با توجه به جایی که قرار است استخدام شوید باید، نوع پوشش و رفتار خود را هماهنگ کنید! فرض می کنیم که قرار است برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش به مصاحبه بروید، در چنین شرایطی شما نمی توانید از پوشش، آرایش و نوع رفتاری که برای استخدام در یک آژانس مسافرتی استفاده می کنید، تبعیت کنید.

 همیشه بهترین انتخاب در هر شرایطی انتخاب پوشش رسمی و در عین حال متناسب با شئونات کلی جامعه است. همچنین توصیه می شود پیش از حضور در جلسه در این باره با افرادی که در چنین مصاحبه هایی قبلا حضور پیدا کرده اند، مشورت کنید و بهترین و متناسب ترین پوشش را انتخاب کنید. نوع پوشش نشان از فرهنگ، ذهنیت و شخصیت شما است و این می تواند دیدگاه مصاحبه گر را نسبت به شما به جهت مثبت یا منفی تغییر دهد. این نوع پوشش صرفا برای بانوان ذکر نشده بلکه آقایان نیز لازم است هنگام حضور در چنین جلسه ای، پوشش رسمی را رعایت نمایند.

موفقیت در مصاحبه شغلی

منطقی باشید

در جلسه مصاحبه، با یک فرد غریبه روبرو خواهید بود که رفتار شما را حسابی مورد ارزیابی قرار می دهد. سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید و منطقی باشید. هیجان خود را برای شرکت در مصاحبه پیش از شروع مصاحبه به روش های مختلف تعدیل کنید و رفتاری موقر داشته باشید. در چنین شرایطی به نوع نگاه کردن، تن صدا، حرکات دست و حرکات بدن بسیار دقت کنید.

موفقیت در مصاحبه شغلی

 پیشنهاد دهید اما اصرار نکنید

شما به عنوان فردی که قرار است احتمالا استخدام شوید، نظرات و ایده هایی دارید. شاید شرایط شرکت مورد نظر برایتان قابل قبول نباشد یا اینکه شرایط سخت باشد. در انتها می توانید پیشنهادات خود را ذکر کنید اما هرگز برای این کار اصرار و سماجت نداشته باشید. یک بار خواسته خود را با احترام بیان کنید و شروط خود را ذکر کنید. گاهی اطلاع گرفتن از شرایط استخدام پیش از حضور در جلسه می تواند به شما کمک کند که با آگاهی و اطمینان بیشتر از مزیت کار مورد نظر در جلسه حضور پیدا کنید. به هر حال نظر خود را یکبار بگویید و همه چیز را به پرسشگر و سیستم گزینش بسپارید.

توصیه ما به شما این است که تمام جوانب یک مصاحبه استخدامی از نظر فنی، روانی و اجتماعی مد نظر قرار دهید و با آمادگی کامل در کمال آرامش در جلسه حضور پیدا کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. نظر شما در مورد این ۴ پیشنهاد چیست؟ آیا فکر می کنید این موضوعات چقدر می تواند اهمیت داشته باشد؟ آیا وجود چنین سیستمی برای استخدام را سیستمی مناسب می دانید؟ نظر خود را با مجله اینترنتی https://cdn.gooyait.com در میان بگذارید و سعی کنید با استفاده از دکمه های رنگی زیر، این مطلب را روی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *