مروری بر روابط عمومی (PR)؛ روابط عمومی چیست؟

مروری بر روابط عمومی (PR)؛ روابط عمومی چیست؟
  • 1395/11/21
  • مهدی پیوندی
  • 0

مروری بر روابط عمومی (PR)؛ روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی (PR = Public Relations) چیزی جز تلاش در جهت محافظت و بهبود شهرت یک سازمان، شرکت و یا فرد مشخص نیست. در جهان رقابتی امروز، جایی که هر سازمانی به سختی برای بهبود تصویر مردم از برند خود تلاش می کند، روابط عمومی تبدیل به یک نیاز حیاتی شده است. برقراری ارتباط مناسب با عموم/مخاطب هدف، جزئی از ضروریات سازمانها شده است. در همین راستا، جریان صحیح اطلاعات نیز اهمیت دارد. ما در این مطلب به مبحث روابط عمومی اشاره مختصری خواهیم داشت.

 

روابط عمومی چیست؟

به عمل حفظ یک رابطه سالم بین سازمان و جامعه/کارکنان/سهامداران/سرمایه گذاران/شرکای آن، روابط عمومی گفته می شود. فعالیت های روابط عمومی، جریان صحیح اطلاعات بین سازمان و جامعه آن (که مخاطب هدف نیز نامیده می شود) را تضمین می کند. روابط عمومی قدم بلندی برای حفظ تصویر برند یک سازمان در چشمان مخاطبان، سهامداران، سرمایه گذاران و همه افرادی که به نحوی با آن ارتباط دارند بر می دارد.

مخاطب هدف، به عنوان نمونه، برای یک مدرسه دانش آموزان و اولیای آنها و برای فروشندگان، مشتریان و امثال آنها خواهند بود. در این مثال، روابط عمومی یک ارتباط دوجانبه بی دغدغه را بین مسئولان مدرسه و دانش آموزان و اولیا تضمین می کند. فروشندگان باید برای تبلیغ دهان به دهان و ایجاد یک موقعیت قوی برای برند، رابطه مناسبی با مشتریان خود داشته باشند. برای اینکه یک برند بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان آن واقعا اهمیت دارد. متخصصان روابط عمومی، نه تنها به جریان اطلاعات از سازمان به جامعه آن، بلکه از جامعه به سازمان نیز کمک می کنند (ارتباط دوطرفه). جریان اطلاعات در حالت دوم، عموما به شکل نقد و بررسی و نظرات، بازخوردهای مثبت و منفی، قدردانی و مواردی از این قبیل است. روابط عمومی، ارتباط بین سازمان و مخاطبان هدف، کارکنان، سهامداران، سرمایه گذاران و همه افرادی که به نحوی با آن ارتباط دارند را تقویت می کند.

 

فعالیت های روابط عمومی

موارد زیر، برخی از راههای بهبود تصویر برند یک سازمان از طریق روابط عمومی هستند:

  1. استفاده از رسانه ها؛
  2. سخنرانی در کنفرانس های خبری و سمینارها؛
  3. استفاده از تبلیغات، بروشور، اطلاعیه در مجلات، خبرنامه ها و موارد مشابه برای جایگاه یابی صحیح برند؛
  4. مسئولیت اجتماعی شرکت (فعالیت های CSR یا Corporate Social responsibility)؛
  5. معرفی طرح های وفاداری مختلف برای مشتریان، مانند کارت عضویت و باشگاه های اختصاصی برای حفظ مشتری؛
  6. مراسم، نمایش ها و فعالیت های مختلف.

 

چرخش (spin)

گاهی متخصصین روابط عمومی، یک موقعیت نامناسب را به وضعیت مطلوبی برای سازمان تبدیل می کنند. چنین وضعیتی چرخش یا spin نامیده می شود. در واقع، چرخش وضعیتی است که متخصصان روابط عمومی با تدبیر خود از یک موقعیت نامناسب به نفع شرکت و در جهت شهرت آن استفاده می کنند.

 

روابط عمومی منفی

در روابط عمومی منفی، متخصصان روابط عمومی به جای تمرکز بر بهبود تصویر سازمان، روی تخریب شهرت کسب و کارهای رقیب تمرکز می کنند.

 

روابط عمومی موثر

روابط عمومی با حصول تمامی شرایط زیر موثر واقع خواهد شد:

آگاهی: برای ایجاد یک تصویر مثبت از سازمان، پیام باید به دست مخاطب برسد. برای یک روابط عمومی موثر، اطلاعات باید به شکل مطلوب به مخاطب ارسال شود.

پذیرش: مخاطب باید آنچه که پیام با هدف انتقال آن ارسال شده را درک کند و با پیام موافق باشد.

عمل: مخاطب باید به بازخورد متناسب و مناسبی به سازمان ارائه کند.

 

در واقع می توان تعریف روابط عمومی را اینطور جمع بندی کرد که در واقع تلاشی برای نشان دادن سازمان به بهترین وجه ممکن است.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *