هزینه های پنهان دست کم گرفتن منابع انسانی

هزینه های پنهان دست کم گرفتن منابع انسانی
  • 1395/12/10
  • مهدی پیوندی
  • 0

سیستم های موثر مدیریت استعداد، کارکردهای سنتی منابع انسانی را با عناصر جدید مانند توسعه و تلاش برای حفظ افراد مستعد ترکیب می کنند.

اضافه شدن جمعیت انبوهی از جوانان به نیروی کاری بازار موجب شده است که کسب و کارها روش مدیریت و پشتیبانی کارکنان خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. تغییر حاصل شده با خود این اعتقاد را به همراه آورده است که “منابع انسانی” عبارت تاریخ گذشته ای است که باید با “مدیریت استعداد” جایگزین شود.

اما چیزی که عده ای به درستی درک نمی کنند این است که مدیریت واقعی استعداد خود حاصل احیا و توسعه کارکردهای منابع انسانی است، و این کارکردها هنوز هم برای موفقیت کسب و کارها اهمیت شایانی دارند.

علیرغم اینکه ممکن است برنامه های مدیریت استعداد انتظارات متنوع محیط های کاری متشکل از چندین نسل را برآورده نسازد، اما باز هم نمی توان ارزش فعالیت های منابع انسانی را نادیده گرفت. سوء مدیریت در این سیستم ها شما را در معرض ریسک جریمه های قانونی و روبرو شدن با هزینه های پنهانی قرار می دهد که می توانند به شهرت و سوددهی شرکت شما صدمات جبران ناپذیری وارد کنند.

 

فقدان تجربه در منابع انسانی

کارآفرینان اغلب پیچیدگی کارکردهای منابع انسانی و الزامات قانونی مورد نیاز آن را دست کم می گیرند. قوانین متعددی وجود دارند که کارفرمایان ملزم به رعایت آنها هستند، چرا که در غیر اینصورت با جریمه های قابل توجهی روبرو می شوند. به همین دلیل، لازم است که فردی را برای این سمت استخدام یا این بخش را به او برونسپاری کنید که از این قانونهای پیچیده و چگونگی کاربرد و اِعمال آنها در کسب و کار شما به خوبی آگاهی  دارد.

به علاوه، سیستم منابع انسانی شما کارکردهای نظارت، پشتیبانی و توسعه بسیار مهمی را در خود دارد. مدیر عامل شرکت Advance Systems، آقای گَری کُرکُران در همین زمینه می گوید: “امروزه، برای اینکه کارکردهای منابع انسانی بتوانند نیازهای متغیر کسب و کارهای مدرن را برآورده کنند، باید در عین حفظ انعطاف خود در هم آمیخته شوند. این یک فرآیند چندبخشی برای جلب رضایت و حفظ کارکنان است که شامل مزایای فردی و فرصت هایی برای رشد حرفه ای آنها می شود. لازم است که اطلاعات کارکنان، شامل برگه های ثبت ساعت، مرخصی ها، پاداش ها و سایر کارکردهای اطلاعاتی پرسنل که روی دستمزد و بازده اثر می گذارند را مورد پیگیری و تحلیل قرار دهید.”

خوشبختانه برای پشتیبانی از این فرآیندها منابعی در دسترس هستند. بنابراین، با استفاده از این منابع در تشخیص ناکارآمدی های شرکت یا تغییرات لازم در سیاست های جذب نیرو می توانید هزینه های خود را کاهش دهید. به علاوه، اطلاعاتی که از این منابع کسب می کنید می تواند برای شما محافظت قانونی بر علیه ادعای تبعیض یا چالش های احتمالی در پرداخت به کارکنان پدید آورد.

 

ترک خدمت کارکنان

کارآفرینان، بخصوص در مدیریت استارتاپ ها به مدیریت خرد (micro management) مشهور هستند؛ و در غیاب یک سیستم مدیریت منابع انسانی/استعداد موثر، خود را با ریسک هایی فراتر از از دست دادن کارکنان رو برو می کنند.

اگر شما هم یکی از همین کارآفرین ها هستید، اعتقاد شما به اینکه هیچ کس نمی تواند کار را به خوبی شما انجام دهد می تواند به ایجاد یک محیط کاری سمی، روحیه کاری پایین و استرس بالا منجر شود، و همه این موارد به افزایش ترک خدمت کارکنان منجر می شوند.

در واقع، شما نمی توانید همه کارها را انجام دهید، به همین دلیل به یک مدیر یا دپارتمان منابع انسانی نیاز دارید. به علاوه، استخدام کارکنان جدید به واسطه نیاز به درج آگهی استخدام، مصاحبه و کل فرآیند استخدام شما را متحمل هزینه های مضاعفی خواهد کرد.

تصویر متن منابع انسانی

علاوه بر این، به دلیل نیاز به آموزش و تمرین و همچنین افت بهره وری در مدتی که فرد جدید با روش کار در سازمان شما آشنا می شود، این هزینه ها دو چندان می شود. در مجموع، هزینه ترک خدمت یکی از کارکنان از حدود ۱۶ درصد برای یک کارگر ساعتی فاقد مهارت تا ۲۱۳ درصد در ازای کارکنان ماهر و مجرب در نوسان است.

این هزینه اضافی می تواند برآوردن انتظارات سرمایه گذاران یا جذب سرمایه گذار جدید را با دشواری روبرو کند. همچنین، ممکن است کسب و کار شما به عنوان یک محیط کاری نامناسب مشهور شود که باعث خواهد شد متقاضیان کار ماهر به شما مراجعه نکنند.

کُرکُران می گوید: “قراردادن یک برنامه منابع انسانی هدفمند در استارتاپی که راه اندازی می کنید به شما کمک می کند تا از برداشتن این گام اشتباه اجتناب کنید. یک برنامه مدیریت استعداد کارآمد باعث ایجاد و افزایش وفاداری کارکنان می شود، سرمایه گذاران را جذب می کند و درآمد شما را افزایش می دهد.”

 

مدیریت استعداد بدون برنامه ریزی استراتژیک

سیستم های مدیریت استعداد کارکردهای منابع انسانی سنتی را با مولفه های بنیادینی که ارزش خود را از کارکنان کسب می کنند در هم می آمیزند. در این حالت، تمرکز از روی استخدام کارکنان، مدیریت مزایا و جداسازی کارکنان به توسعه استعداد، رضایت کارکنان و حفظ آنها در بلندمدت جابجا می شود.

به دلیل همین حوزه گسترده تر، مدیریت استعداد باید یکی از مولفه های شناخته شده فرآیند برنامه ریزی استراتژیک شرکت شما باشد.

در واقع، برنامه ریزی استراتژیک با استفاده از اطلاعات موجود درباره منابع و بدهی های فعلی به یک ارزیابی پایدار از کسب وکار شما ، به همراه تحلیل بازار و رقبا نیاز دارد. این اطلاعات می تواند برای رهبری شما بینشی نسبت رشد، برندسازی و موقعیت بازار فراهم کند و به رهبران کمک می کند تا برنامه ای را برای تحقق آنها تهیه کنند.

در این میان، رهبران سازمانها باید به یاد داشته باشند که اعضای شاکله شرکت های آنها کارکنان شان هستند و در طول فرآیند برنامه ریزی استراتژیک خود نباید این منبع ارزشمند را از یاد ببرند، در غیر اینصورت هزینه های سنگینی را متحمل خواهند شد.

بر همین اساس، مدیریت استعداد قطعا باید در برنامه ریزی نقش داشته باشد. چنین آمیزه ای از مدیریت استعداد و برنامه ریزی استراتژیک می تواند از طریق استخدام های برنامه ریزی شده و جرح و تعدیل کارکنان برای تطبیق با اهداف سازمانی، باعث صرفه جویی در مصرف منابع مالی کسب و کارها شود.

 

حرف آخر

منابع انسانی یکی از مولفه های حیاتی کسب و کارها است که اغلب توسط کارآفرینان دست کم گرفته می شود. این کار هوشمندانه ای نیست، چرا که منابع انسانی پشتیبان رشد شرکت، توسعه استعداد و رضایت سرمایه گذار است.

سیستم های منابع انسانی بی ثمر و ناقص نیز باعث تحمیل هزینه های سنگین و جریمه های قانونی قابل توجهی می شود. بنابراین لازم است که با اولویت دادن به فعالیت های مرتبط با منابع انسانی و مدیریت استعداد، از کسب و کار خود محافظت کنید و شرایط رشد و توسعه آن را فراهم آورید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *