۳ دلیل اهمیت حیاتی منابع انسانی برای موفقیت شرکت شما

۳ دلیل اهمیت حیاتی منابع انسانی برای موفقیت شرکت شما
  • 1395/12/19
  • مهدی پیوندی
  • 0

معمولا اینطور نیست که مدیران منابع انسانی به عنوان «دست راست» مدیران عامل شناخته شوند؛ اما در واقع باید اینطور باشد.

دست راست مدیرعامل چه کسی است؟ معاون فروش؟ مدیر مالی؟ نظرتان راجع به مدیر منابع انسانی چیست؟

معمولا دپارتمان منابع انسانی (HR) در طبقه «دست راستی ها» قرار نمی گیرد؛ و البته این جای تاسف دارد، چرا که مدیران منابع انسانی در موفقیت هر سازمانی نقش حیاتی ایفا می کنند. آنها بیش از آنچه که به چشم می آید در پشت صحنه فعالیت می کنند. بدون آنها، کسب و کارها نمی توانند تیم های متعهدی از افراد مستعد داشته باشند و بدون این افراد مستعد، کسب و کاری هم نمی تواند وجود داشته باشد.

موارد زیر تنها چند مورد از ابعادی است که کارکنان بخش منابع انسانی با عنایت به آنها در موفقیت هر سازمان -و هر مدیر عاملی- نقش اساسی ایفا می کنند:

 

آنها تلاش می کنند تا بهترین ها استخدام شوند

ممکن است ساده به نظر برسد، اما استخدام عمیقا یک فرآیند پیچیده است. در واقع، ۴۸ درصد از مدیران عاملی که در سال ۲۰۱۵ در یک نظرسنجی از CareerBuilder شرکت کرده بودند اعتقاد داشتند که شرکت شان به دلیل استخدام های ناکارآمد متحمل ضرر شده است. جالب اینجا است که این فرآیند ابداً به سمت ساده تر شدن پیش نرفته است.

۹۵ درصد از کارفرمایانی که در سال ۲۰۱۶ در یک نظرسنجی از Jobvite شرکت کردند پیش بینی می کردند که استخدام در سال ۲۰۱۷ دشوارتر و پرچالشتر از سال های گذشته شود. اما این همانجایی است که دپارتمان های منابع انسانی اهمیت خود را نشان می دهند. آنها در جهت استخدام سریع و کم هزینه تلاش نمی کنند؛ آنها به دنبال یافتن بهترین افراد برای موقعیت کاری مورد نظر هستند و البته همین در بلندمدت باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

دپارتمان های منابع انسانی بیش از شاخص های فرآیند استخدام، مانند هزینه و زمان، به شاخص های پس از استخدام مانند عملکرد و حفظ مستخدمان جدید اهمیت می دهند. این تمرکز روی موفقیت کارکنان جدید برای سلامت کلی سازمان به عنوان یک مجموعه ضروری است.

بر اساس گزارشی که توسط گالوپ در ماه مه ۲۰۱۶ ارائه شد، تنها ترک خدمت جوانان سالانه ۳۰٫۵ میلیارد دلار هزینه بر دوش اقتصاد ایالات متحده تحمیل می کند. اما هنگامی که منابع انسانی برای پیدا کردن بهترین استعدادها وقت می گذارد و سپس راه هایی برای حفظ رضایت این افراد پیدا می کند، استعداد محل خدمت خود را ترک نخواهد کرد. حفظ کارکنان به شرکت ها اجازه می دهد تا علاوه بر صرفه جویی در وقت و سرمایه، شتاب روند حرکت خود رو به جلو را نیز حفظ کنند.

 

آنها روی تعلق خاطر کارکنان به شغل خود تمرکز می کنند

تعلق خاطر

تعلق خاطر (engagement) کارکنان به عنوان یکی از بزرگترین مسائل و چالش های محیط های کاری شناخته می شود. نظرسنجی وضعیت محیط کار آمریکا در سال ۲۰۱۳ که توسط گالوپ با شرکت بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر در سطح ایالات متحده انجام شد تخمین زد که کارکنانی که دلبستگی کاری خود را از دست داده اند، سالانه با فقدان بازده خود چیزی بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیارد دلار کسب و کارهای این کشور را متحمل خسارت می کنند.

اما دپارتمان منابع انسانی مسئولیت کسب اطمینان از حفظ و افزایش تعلق خاطر کارکنان را بر عهده می گیرد. در واقع، تعلق خاطر در چند عامل خلاصه می شود که از آن جمله می توان به قدردانی از کارکنان، ارائه بازخورد، یادگیری و توسعه و در کنار آنها حقوق، مزایا و تعادل بین کار و زندگی اشاره کرد.

بنابراین، دپارتمان های منابع انسانی با جستجو و یافتن فرصت های جدید یادگیری و توسعه، دریافت بازخورد کارکنان با نظرسنجی های منظم درباره تعلق خاطر آنها و تهیه و توسعه برنامه های پاداش و عوامل انگیزه بخش، همیشه به دنبال بهترین استراتژی های حفظ و افزایش تعلق خاطر متناسب با فرهنگ شرکت و کارکنان خود هستند.

انگیزه بخشیدن، تحسین و قدردانی و ایجاد تعلق خاطر در کارکنان تاثیر فوق العاده ای دارد. از بین مستخدمانی که در نظرسنجی گلوبوفورس در سال ۲۰۱۶ شرکت کردند، ۸۲ درصد اینطور گفتند که هنگامی که حس می کنند کارشان مورد تایید، تحسین و قدردانی قرار گرفته است تعلق خاطر بیشتری پیدا می کنند و ۷۸ درصد نیز احساس می کردند که کارآمدی و بازده شان افزایش می یابد.

 

نظرات آنها باعث بهبود کسب و کار می شود

دپارتمان منابع انسانی دید منحصر به فردی نسبت به شرکت و افرادی که پشتوانه آن هستند دارد، و همین آن را در موقعیت مناسبی برای کمک به اتخاذ تصمیم های مهم کسب و کار قرار می دهد. اگرچه دپارتمان منابع انسانی از دید سنتی به عنوان بخشی از تیم استراتژی در نظر گرفته نمی شود، اما ۶۵ درصد مدیران عامل شرکت کننده در نظرسنجی CareerBuilder اعتقاد داشتند که پس از دوران رکود، نظرات این دپارتمان وزن بیشتری در مدیریت کلان شرکت ها پیدا کرده است. علاوه بر این، ۷۳ درصد نیز اینطور اظهار کردند که اطلاعاتی که مدیران منابع انسانی به آنها ارائه کرده اند تبدیل به بخشی از استراتژی کسب و کارشان شده است.

اگر همه چیز به درستی انجام شود، دپارتمان منابع انسانی درک عمیقی نسبت به استعداد و روش کار کارکنان خواهد داشت و از اطلاعاتی که گردآوری می کند به عنوان پشتوانه توصیه های خود استفاده می کند.

بیش از نیمی از مدیران عامل (۵۷ درصد) در نظرسنجی CareerBuilder اعتقاد داشتند که مدیران منابع انسانی با استفاده بهتر از سرمایه انسانی شرکت می توانند راه هایی برای افزایش کارآمدی و کاهش هزینه ها فراهم کنند.

هنگامی که دپارتمان منابع انسانی با مدیران شرکت همکاری تنگاتنگی داشته باشد، نتایج مهم و ارزشمندی به دست می آید. یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۴ توسط EY انجام شد دریافت که شرکت هایی که همکاری مناسبی بین دپارتمان های منابع انسانی و مالی خود برقرار کرده اند، درآمد بالاتر و بهبود بیشتری را در دامنه وسیعی از شاخص های منابع انسانی همانند تعلق خاطر کارکنان گزارش می کنند.

دپارتمان های منابع انسانی کارآمد به سازمان ها کمک می کنند تا در حالیکه کارکنان خود را راضی نگه می دارند، بیشترین بهره وری ممکن را نیز از آنها دریافت کنند. کارفرمایان با استفاده از نظرات بخش منابع انسانی می توانند در مورد محل و چگونگی سرمایه گذاری روی استعدادها تصمیمات هوشمندانه تری اتخاذ کنند که سود آنها عاید کل سازمان خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *