عشق بی پایان: نقطه مشترک کارآفرینان و والدین

عشق بی پایان: نقطه مشترک کارآفرینان و والدین
  • 1396/3/7
  • مهدی پیوندی
  • 0

تحقیقات جدید نشان می دهد که اینکه بسیاری از کارآفرینان، کسب و کار خود را مثل فرزند خود می دانند، بی دلیل نیست. مطالعه ای که اخیرا منتشر شد نشان داد که با در نظر گرفتن فعالیت های مغزی، عشق کارآفرینان به کار خود دقیقا مانند عشق والدین به فرزندان شان است.

تهیه کنندگان این تحقیق در بخشی از مقاله خود آورده اند: «عشق کارآفرینی به طرز جالب توجهی به عشق پدر و مادر شباهت دارد. به طور خاص، امتیاز کارآفرینان و پدرها در میزان عشق شان به یک اندازه بالا بود و با شرکت/فرزندان خود حس قرابت و نزدیکی یکسانی داشتند.»

محققان در راستای تحقیقات خود، برای بررسی فعالیت مغزی پدرها و کارآفرینان رشد یافته از روش اسکن MRI استفاده کردند. در طی این تست به کارآفرینان تصاویری از شرکت های خودشان و سایر شرکت هایی که با آنها آشنایی داشتند نشان داده شد، و برای پدرهای مورد مطالعه نیز تصاویر فرزندان خودشان و سایر کودکانی که می شناختند به نمایش درآمد.

اسکن های MRI نشان داد که فعالیت مغزی پدران و کارآفرینان در هنگام مشاهده این تصاویر یکسان بود. علی الخصوص، نگاه کردن به تصاویر فرزند خود انسان بخشهایی از مغز که مسئول نظریه ذهن (theory of mind؛ به طور ساده عبارت است از توانایی ذهن خوانی) و درک اجتماعی هستند را از کار می اندازد. محققان در کارآفرینانی که ادعا می کردند که بسیار به کسب و کار خود وابسته هستند نیز همین الگو را مشاهده کردند.

بر اساس اظهارات تهیه کنندگان این تحقیق، نتایجی که پدران نشان دادند با نتایجی که در تحقیقات قبلی در مادران مشاهده شده بود هیچ تفاوتی نداشت.

آنها در بخش دیگری از مقاله ارائه این تحقیق می گویند: «نتایجی که ما به دست آوردیم جزو اولین مواردی است که عملکرد مغز کارآفرینان را هدف قرار می دهد، و این نتایج نشان می دهند که وابستگی شدیدی که کارآفرینان می توانند به کار خود داشته باشند در همان نواحی مغزی اثر خود را نشان می دهد که وابستگی بین فرزند با پدر و مادر تاثیرگذار است.»

علاوه بر این، فعالیت مغزی هر دو گروه کارآفرینان و پدران با میزان اعتماد به نفس شان نیز ارتباط دارد.

یکی از مولفان این تحقیق که جزو محققان دانشگاه هِلسینکی است در اظهار نظری می گوید: «نتایج ما نشان می دهد که پدران و کارآفرینان مذکری که اعتماد به نفس کمتری دارند، نسبت به خطرات و ریسک های پرورش فرزند و کارآفرینی حساس تر هستند.»

با این وجود، بر طبق یافته های این تحقیق، اعتماد به نفس زیاد نیز مخرب است. محققان این تحقیق دریافتند که اعتماد به نفس بیش از حد و سرکوب احساسات منفی می تواند به دست بالاگرفتن احتمال موفقیت توسط کارآفرینان منجر شود.

این تحقیق با مشارکت محققانی از دانشگاه اقتصاد هانکِن، دانشگاه علوم کاربردی لاریا و دانشگاه آلتو در فنلاند انجام گرفت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *