بررسی مشخصات فنی الانترا نسل پنجم

بررسی مشخصات فنی الانترا نسل پنجم
  • 1396/6/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در دهه ی ۹۰، هیوندای با عرضه ی الانترا، که از پلت فرم میتسوبیشی بهره جسته بود، توانست دل بسیاری از کسانی که خواهان یک خودروی شیک و اسپرت بودند، اما قادر به صرف هزینه ی زیاد نبودند را به دست آورد.

گویا آی تی – در حالی که نسل پنجم از این خودروی محبوب عرضه شده است، اما تنها نسخه های اول، سوم و همین نسخه ی پنجم آن به کشور ما وارد شده است. در ادامه به بررسی مشخصات نسل پنجم الانترا می پردازیم. با گویا آی تی همراه باشید.
بررسی مشخصات فنی الانترا نسل پنجم
الف) طراحی ظاهری و داخلی:
طراحی ظاهری الانترا بسیار به طراحی ظاهری سوناتا YF و هیوندای i40 و سایر سدان های هیوندای شبیه است. این شباهت می تواند به زیان کسانی باشد که خودروهای گران قیمت هیوندای را خریده اند، چون یک بیننده ی عامی نمی تواند تشخیص دهد که این سدان دقیقاً از کدام مدل سدان های هیوندای است، آن که ۲۰۰ میلیون قیمت دارد یا آن که ۱۰۰ میلیون؟ البته می تواند به سود کسانی باشد که خودروهای ارزان تر هیوندای را خریده اند، دقیقاً به همین دلیلی که ذکر شد!
در طراحی ظاهری الانترا سعی شده که جدید بودن و همچنین ظرافت کار حفظ شود، ولی باید گفت زیبایی این طراحی آن چنان نیست که بر دل بنشیند. از لحاظ اسپرت بودن نیز نباید توقعی از الانترا داشت، زیرا هیچ رنگ و بویی از اسپرت بودن ندارد. اما در کل، وجود برجستگی های متفاوت، شیب سقف در قسمت عقب، چراغ های برآمده و درب های بزرگ از جمله مواردی هستند که باید به آن ها به عنوان نکات مثبت در طراحی ظاهری الانترا اشاره کرد.
در قسمت داخل، اما وضعیت بهتر از بیرون است. برجستگی و خطوطی که در طراحی ظاهری این سدان کره ای وجود دارند، در طراحی داخلی نیز به چشم می خورند. داشبورد و جلو کابین الانترا بسیار چشمگیر و دلپسند هستند و در همان نگاه اول خود را نشان می دهند. کنسول، صندلی ها و اهرم دنده نیز از جمله مواردی هستند که بر زیبایی ظاهری کابین افزوده اند. اما در کنار این زیبایی ظاهری، باید به باطنی ضعیف اشاره داشت. منظور این است که کابین الانترا از متریال خوبی بهره نبرده است، و این امر می تواند ناشی از قیمت پایین این سدان کره ای باشد.
بررسی مشخصات فنی الانترا نسل پنجم
صندلی ها از وضعیت خوبی برخوردارند و نشستن روی آن با راحتی همراه است. گنجایش کابین آن چنان کوچک نیست، اما به گونه ای نیست که فضا برای نشستنِ آسوده ی ۵ نفر مهیا باشد. علاوه بر این، در قسمت عقب به علت شیبی که سقف خودرو دارد، ممکن است فضا برای نشستن افراد قد بلند به خوبی مهیا نباشد. نکته ی منفی دیگری که در فضای داخل کابین الانترا وجود دارد این است که دریچه های سیستم تهویه مطبوع در محل مناسبی قرار ندارند و آن چنان نمی توانند فضای کابین را خنک کنند. البته مشکل از سیستم تهویه نیست، بلکه مشکل از محل نامناسب دریچه ها است که باد کولر را به درستی در تمامی فضای کابین پخش نمی کنند.

ب) امکانات:
برخی از امکانات الانترا نسل پنجم عبارتند از:
• ۶ ایربگ
• کروز کنترل
• سیستم ورود بدون کلید
• دوربین دید عقب
• گرمکن صندلی
• سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
• صندلی های برقی جلو
• سنسور باران
• سانروف
• کول باکس
• استارت دکمه ای
• ترمز ABS
• سیستم ترمز ESP

ج) سواری:
سیستم تعلیق الانترا خیلی خوب نیست و تا حدودی خشک است. فرمان پذیری اگر خیلی خوب نباشد، اما بد هم نیست. تعویض دنده قابل قبول است و عملکرد سیستم ترمز الانترا نسل پنجم نیز در وضعیت خوبی به سر می برد.
در کل الانترا سواری نسبتاً قابل قبولی دارد و حداقل در نسبت با سدان های چینی، یک سر و گردن بالاتر است.

د) مشخصات فنی:
این سدان کره ای با سه نوع پیشرانه در سطح جهان عرضه شده است (۱٫۶ لیتری، ۱٫۸ لیتری و ۲ لیتری). از میان این سه نوع پیشرانه، تنها نوع ۱٫۸ لیتری آن وارد کشور ما شده است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است. نیروی حاصل از پیشرانه با گیرباکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود و شتاب صفر تا صد خودرو نیز ۱۰٫۴ ثانیه است.
از آن جا که الانترا نسل پنجم تقریباً ۱٫۲۵۰ تن وزن دارد، می توان گفت قدرت پیشرانه قابل قبول است و باعث می شود که خودرو کشش خوبی داشته باشد.

ه) حرف آخر:
در این رنج قیمت، با وجود آن که رقیب های سرسختی برای سدان محصول هیوندای وجود دارد، مانند کیا سراتو، اما الانترا نسل پنجم خودرویی مناسب برای کسانی است که خیلی به ظاهر اسپرت اهمیت نمی دهند. قدرت پیشرانه از وضعیت خوبی برخوردار است و امکانات خوبی برای این خودروی کره ای در نظر گرفته شده است. علاوه بر این ها، خدمات پس از فروش خوبی برای این خودرو وجود دارد و نکته ی مهم تر این که بازار دست دوم این خودرو نیز وضعیت بسیار بهتری به نسبت دیگر خودروهای رقیب دارد

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *