افزایش کارآمدی فروش و تیم فروش

افزایش کارآمدی فروش و تیم فروش
  • 1396/11/6
  • مهدی پیوندی
  • 0

بر اساس نتایج یک تحقیق، امروزه ۵۶ درصد از شرکت ها بیشتر تصمیم گیری های خود برای خرید را با تکیه بر اطلاعات موجود در اینترنت انجام می دهند. این روزها فروش دیگر به فروشگاه های فیزیکی و زنجیره ای محدود نمی شود. خریداران عصر حاضر از نظر زمان در مضیقه قرار دارند، گزینه های متعددی در پیش روی آنها است و تمایل دارند که همه چیز در زندگی روزمره آنها تا جایی که امکان دارد ساده و سهل الوصول باشد. در واقع، امروزه مشتریان به دنبال تجربه های خریدی مشابه با چیزی هستند که وبسایت هایی مانند آمازون ارائه می دهند: تعامل بلادرنگ و فوری، قیمت های متنوع، مشخص بودن موجودی و فروش هدایت شده متقن و قابل اعتماد.

این روزها در هر حوزه ای از کسب و کار که مشغول به فعالیت باشید نمی توانید این واقعیت را انکار کنید که فقط با رقابت بر سر قیمت و موجود بودن محصول نمی توان به جایی رسید. امروزه تجربه خرید، که سادگی، سرعت و انعطاف پذیری فرآیند خرید را در بر می گیرد، به اندازه چیزی که خریداری می شود اهمیت و ارزش پیدا کرده است.

اما برای اینکه از رقبای خود متمایز باشید چه کاری از دست تان بر می آید؟ ما در این مطلب از سلسله مطالب آموزش فروش به برخی از مهم ترین مواردی اشاره می کنیم که به شما کمک خواهند کرد تا مهم ترین گذرگاه های ارتباطی و فرآیندهای فروش خود را به زیر ذره بین ببرید و تقویت کنید.

 

  1. یکپارچه سازی کانال های فروش

یکپارچه سازی کانال های فروش (Omni-channel) برای شرکت های مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. فروش چندلایه ای (Multi-tiered) با همکاران فعال شما در هر یک از کانال های فروش ارتباط پیدا می کند، که باید به قیمت مناسب و اطلاعات صحیحی دسترسی داشته باشند تا مشتریان شما از طریق شبکه فروشندگان، توزیع کنندگان و همکاران شما بتوانند به آسانی به محصولات تان دسترسی پیدا کنند. این یکپارچگی می تواند به معنی ایجاد یک تجربه خرید منسجم در مناطق، سیستم ها و پلتفرم ها و کانال های آنلاین و آفلاین مختلف نیز باشد. وجود سیستم های قیمت دهی و ارائه تخفیف واحد نیز می تواند به انسجام و غنای تجربه خرید مشتری کمک کند.

 

  1. قیمت دهی خودکار

پیاده سازی اتوماسیون در کاتالوگ محصولات، به نحوی که همه ضمائم و الحاقات، استثنائات و هزینه های جانبی وابسته به منطقه و شرایط مختلف را در بگیرد به مشتری کمک می کند تا با طیب خاطر هزینه نهایی را به دست بیاورد و به نمایندگان فروش کمک می کند تا قیمت ها را متناسب با شرایط تغییر بدهند. به علاوه، از این طریق دیگر نیازی نیست که فروشنده برای اعلام قیمت به سراغ چندین فایل اکسل برود یا به دنبال تماس های وقت گیر با شرکت مادر باشد.

 

  1. انعطاف پذیری

با فراهم کردن گزینه های مختلفی در رابطه با پیکربندی محصولات و خدمات و همچنین قیمت و بسته بندی می توانید کار مشتری را برای انتخاب محصولات و خدمات تان ساده تر کنید. علاوه بر این، لازم است که امکان شخصی سازی راهکارهایی که ارائه می دهید را فراهم کنید تا تناسب بیشتری با نیازها و خواسته های مشتری پیدا کنند.

 

  1. تقویت خرده فروشان

یک تیم فروش قوی به راهکارهای قوی و سهل الوصول نیاز دارد. از این طریق در وقت ارزشمند فروشندگان که معمولاً برای جستجو در کاتالوگ های پیچیده محصولات، بررسی نیازهای مشتری، ایجاد گزینه های بالقوه، محاسبه قیمت، در نظر گرفتن بودجه و مواردی از این قبیل صرف می شود صرفه جویی می گردد. اتوماسیون می تواند با محاسبه و جمع بندی همه گزینه های مناسب در عرض چند دقیقه کار را به طور خودکار انجام بدهد و تیم شما را از رقبای کندتان که کار خود را بدون بهره گیری از راهکارهای جدید و خودکار انجام می دهند جلو بیندازد.

 

  1. تجدید دوره و ارتقا

یکی از مواردی که به بهره برداری از قدرت بالقوه آن برای بسیاری از تولیدکنندگان دشوار است افزودن خدمات و سایر الحاقات به محصولاتی است که ارائه می کنند. این نه تنها می تواند راهی را برای کسب درآمد بیشتر باز کند، بلکه می تواند روشی برای ارائه پیشنهادات بعدی و خرید محصولات و خدمات بهتری باشد. به استراتژی بازار خود نگاهی بیندازید و مثلاً ببینید که آیا می توانید برخی خدمات جانبی را برای معاملاتی که انجام داده یا می دهید ارائه کنید.

 

  1. آمار و جمع آوری اطلاعات

آیا می توانید گزارش درآمد حاصله را با جزئیات نوع و خط تولید محصول، روش فروش، نوع و میزان تخفیف و همچنین بر اساس ناحیه و میزان عرضه و تقاضا در اختیار داشته باشید؟ اگر قرار باشد که از روش های قدیمی استفاده کنید، کارکنان شرکت شما باید ساعت های متمادی را برای جمع آوری گزارش های مختلف و گردآوری و محاسبه آمار و داده از سیستم های گوناگون صرف کنند. در عین حال، باز هم نمی توان به دقت صد در صدی این آمار و ارقام اطمینان داشت. در نتیجه، لازم است که از یک پلتفرم جامع استفاده کنید که همه اطلاعات مرتبط را دریافت می کند و قابلیت های گزارش دهی قابل اعتمادی دارد که به جای چند روز، با چند کلیک بتواند گزارش های دقیقی را در اختیار شما قرار بدهد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *