انواع كارت‌هاي حافظه

  • 1389/4/28
  • زهرا معبودی
  • 0

هنگامي كه شما تصميم مي گيريد كه يك دوربين عكاسي ديجيتال يا حتي دوربين فيلمبرداري ديجيتال بخريد قطعا يكي از بيشترين مشغوليت هاي ذهني شما اينست كه از چه نوع كارت حافظه اي استفاده كنيد.
زيرا تمام حاصل كار شما بر روي يك قطعه كوچك ذخيره مي شود كه به راحتي مي توانيد آن را از دوربين عكاسي يا فيلمبر داري جدا كنيد و با خود حمل كنيد بدون اينكه كمترين خللي در عكس ها يا فيلم ها بوجود آيد( البته با رعايت كليه نكات حفاظتي كارت حافظه ) بياد داشته باشيد در هنگام خريد دوربين ديجيتالي از فروشنده سوال كنيد كه نوع كارت حافظه اي در دستگاه شما استفاده شده تا بعدا بتوانيد بدون هيچ مشكلي در هنگام ارتقاء آن ،آن را ارتقا دهيد.
حتما مي دانيد كه ظرفيت كارت حافظه مشخص مي كند كه شما چند عكس مي توانيد با آن بگيريد.معمولا كارت هايي كه با دوربين فروخته مي شود معمولا هشت مگابايتي هستند .حافظه اي كه تقريبا ميشود بيست عكس را در آن جا داد.
تعداد عكسيهايي كه ميتوانيد با دوربين بگيريد به مواردي همچون مدل دوربين،ظرفيت كارت، وپيچيدگي صحنه اي دارد كه از آن تصوير برداري مي كنيد.براي يافتن ظرفيت كارت حافظه (مثلا كارت حافظه دوربين چند عكس مي تواند در خود جاي دهد) ،ظرفيت كارت را به اندازه حجم هر عكس تقسيم كنيد.مثلآ اگر كارتي به ظرفيتMB 256 داريد ودوربين عكاسيتان براي هر فايل عكس متوسطMB 1.2جا ميگيرد پس256 را تقسيم بر 1.2ميكنيم و ميبينم تقربيآ 213 عكس ميتوانيم بگيريم. تعداد عكس ها به مورد ديگري به نام رزولوشن هم بستگي دارد. هرچه رزولوشن كمتر باشد تعداد عكس ها بيشتر وهرچه بيشتر باشد تعداد عكس ها كمتر خواهد بود.
پس تعداد عكس ها را بايد بر اساس رزولوشن هر عكس براي هر نوع كارت و مدل دوربين سنجيد. و تعداد عكس ها عملا به مدل دوربين و صحنه اي كه مي خواهيد از آن عكس بگيريد بستگي دارد.

يكي از امكاناتي كه در عين سادگي وسبكي ظرفيت بالايي دارد و از طرفداران زيادي نيز برخوردار مي باشد،كارتهاي حافظه فلاش است. بعضي از دستگاهها با ظرفيت ثابتي عرضه ميشوند كه قابل تغيير نيست اما بعضي ديگر حاوي كارتهاي فلاش هستند كه ميتوان آنرا عوض كرد. جالب است بدانيد كه انواع متفاوتي از اين كارتها وجود دارد وهمچنان نمونه هاي جديد در حال عرضه شدن به بازار هستند. ازجمله دستگاههايي كه داراي اين نوع كارت براي نقل وانتقال ساده و سريع اطلاعات هستند ميتوان آنرا عوض كرد.

انواع اين كارت ها براي استفاده در نوت بوك ها و كامپيوتر هاي شخصي است كه نياز به سرعت و نقل و انتقال سريع اطلاعات دارند.

در زير به بررسي جزئي از انواع كارت هاي حافظه مي پردازيم:

1. SecureDigital يا SD :

اين كارت ها بيشتر براي حفظ فايل هاي موسيقي بكار مي رود البته براي اجراي حق كپي رايت (ظاهرا از اين كارت ها نمي توانيد هيچ گونه انتقالي براي هر فايل انجام دهيد). اين نوع كارت هاي حافظه به دليل كم مصرف بودن و كوچك بودن مورد توجه عكاسان براي استفاده در دوربينهايشان قرار گرفته است. البته انواع كارت هاي SD با ظرفيت و سرعت متفاوت در بازار عرضه شده است كه كه داراي سرعت انتقال متفاوتي اند و پديدار شدن اين نوع كارت ها باعث شده است كه كارتهاي كمپت فلاشCompact flash رو به منسوخ شدن گذارند.

2. Mini SD Card :
كاربرد و خصوصيات اين كارت همچون برادر بزرگتر خود SecureDigita است فقط تنها تفاوت آن در اندازه آن است. كه تقريبا نصف SecureDigita آن است. از اين نوع كارت در تلفن هاي سلولي پخش كننده MP3 و دوربين هاي ديجيتالي كه نياز به اندازه كارت كوچك دارند بيشتر ديده مي شوند.

3. MultiMedia card يا MMC :

اين كارت ها از نظر ظاهر شبيه كارت هاي SD است اما كاركرد داخلي آنها با هم متفاوت است. در برخي از دستگاه ها ميتوان جاي آن ها را با هم عوض كرد (اما براي همه دستگاه ها خير) و خصوصيت مهم SD در مقابل MMC اين است كه از سرعت بسيار بالاتري برخورداراست.

4. Compactflashi ياCFI :

اين كارت ها ظرفيتي به اندازه هاي هشت مگابايت تا 8 گيگا بايت دارند و اندازه ظاهري آن به اندازه قوطي كبريت است. اين كارت حاوي چيپهاي حافظه و كنترلر است و در دنياي ديجيتال عموميت بيشتري دارد.

5. Compactflashii يا CFii:

اين كارت ها ظرفيتي به اندازه هاي هشت مگابايت تا 1 گيگا بايت دارند و اندازه هاي 2گيگا بايتي آن فقط در دستگاه هايي استفاده مي شود كه حاوي FAT32 باشد و اندازه ظاهري آن به اندازه قوطي كبريت است اما ضخامت آن ها حدود 1.7 MM بيشتر از CFI است در ضمن دستگاههاي كه قابليت استفاده از CFII دارند كارت هاي CFI را هم ساپورت مي كنند اما عكس اين موضوع صادق نيست.

6. Smart Card يا SM :

اين كارت حافظه كه فقط حاوي حافظه است (بدون كنترل ) روي دستگاه هاي ديجيتالي سال هاي قبل از 2001 كار برد دارد و حافظه آن حدود 128مگابايت است . اين نوع كارت ها ديگر عموميت ندارند.

7. XD-Picture Card يا XD :

اين كارت محصول مشترك اميمپوس و فوجي است و هدف از ساخت آن جايگزيني كارت هاي SD بود اندازه آن ها چيزي معادل يك تمبر است ولي ظرفيت اين نمونه كارت ها چيزي حدود 8 گيگا بايت است اين كارت ها به دليل جديد بودن آن ها براي استفاده در رايانه ها نياز به آداپتور داشتند. زيرا كارتهاي SM را از رده خارج كردند.

8 . Memory Stick DUO يا MS:

شركت سوني در سال 1999 اقدام به ساخت يك نوع فلش مموري كرد تا از آن ها بر روي دوربين هاي عكاسي و فيلم برداري استفاده كند. اكثر نوت بوك هاي سوني داراي بخشي براي خواندن Memory stick هستند و اين قابليت موجب انتقال سريع و راحت بين دوربين و كامپيوتر شود.

9. Memory Stick Duo ياDUO :
اين نوع كارت حافظه مانند ms است با قابليت هاي ms ولي در اندازه اي با نصف آن آما نياز به يك آداپتور (براي اينكه media reader به ديتا ها دسترسي پيدا كند ) دارد.

10 . Memory Stick pro يا MS PR:

هدف از ساخت اين حافظه ها رسيدن به ظرفيت هاي بيشتر است. نمونه قبلي ساخته شده آن حدود چهار گيگابايت بود .كه نمونه قبلي آن 128 مگابايت بود. و البته نمونه جديد آن بسيار سريعتر هستند و دستگاههاي قبل از سال 2003 قادر به ساپورت اين نوع جديد كارت نيستند.

11. Memory stick pro duo يا MS pro Duo
چهار كارت با هم تركيب شدند تا اين مدل توليد شود. از خصوصيات اين كارت اندازه كوچك ،سرعت انتقال بالاوظرفيت زياد است.

12. TransFlash Card

اين كارت از نوع جديد كارت هاي حافظه اي توليد شده است اندازه آن بسيار كوچك است (حدود 11ميليمتردر15ميليمتر است ) اين حافظه ها قادربه نگهداري ديتاهاي شخصي از جمله عكسهاي ديجيتالي، موزيكmp3،بازيهاي ويديويي،اطلاعات شخصي وتنظيمات تلفن را داراست.

13. PLUS SD Card

اين نوع كارت حافظا به تازگي (نسبت به قبلي ها ) ارائه شده و داراي مجموعه فلاش و درايو فلاش usb است. و از نظر اندازه كمي بزرگتر از يك سكه 1 سنتي است همچنين قابليت اتصال به USB راهم دارد از اين نوع كارت ها در تمام دوربين هاي ديجيتالي كه با كارت sd كار مي كرده اند قابل استفاده است و از جهتي هم به دليل قابليت اتصال به usb مي توانيد آن را به كامپيوتر وصل كنيد تا عكس ها را قبل از ظاهر كردن ببينيد و عيوب آن ها را رفع و سپس اقدام به چاپ كنيد.

اين كارت قابل تا شدن است قابليت اتصال به USB راهم دارد وقتي كارت را از وسط بمقدار90درجه تا كنند از حالت تخت بيرون ميآد و يك كانكتور USB ازآن خارج ميشود كه قابل اتصال به هر پورت استاندارد USB است.اين كارت داراي يك ديود نوري كوچك است كه وقتي وارد پورت USB شود شروع به چشمك زدن ميكند

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *