مختصری از تاریخچه رایانه‌ها

  • 1389/6/2
  • محمدرضا ارجمندی
  • 4

بریتانیایی ها پیش از تسلط آمریکایی ها بر بازار رایانه ای جهان پیشگام در طراحی رایانه های اولیه بودند!

تصویر-کامپیوتر لیزا محصول اپل

سرعت ظهور و معرفی نوآوری های تکنولوژیکی در دنیای انفورماتیک فوق العاده سریع است، شاید تعجب کنید اگر بدانید  قدرت پردازش یک تلفن همراه متوسط امروزی بیشتر از  رایانه ای است که کمک کرد تا فضانوردان آپولو 11 در سال 1969 روی ماه فرود بیایند!

امروزه شرکت های آمریکایی مانند اپل و مایکروسافت بر عرصه محسبات انفورماتیک مدرن سایه انداخته اند، اما به لحاظ تاریخی ، ریاضیدانان دانشمندان و مهندسان بریتانیایی، را در خط انقلاب رایانه ای تاریخ به حساب می آورند،چه اینکه به شکل دهی و ایجاد بسیاری از قوانین و نظریه ها که زیر بنای مفهوم محاسبات و حل مسئله توسط ماشین است کمک بی بدیلی نمودند .

چارلز بابیج دانشمند انگلیسی را بسیاری به عنوان «پدر محاسبات رایانه ای» (یا همان پدر کامپیوتر) می شناسند، و موتور دیفرانسلی (Difference Engine) او و تئوری های ریاضی مرتبط با آن راه را برای اختراع کامپیوتر های مکانیکی هموار کرد.

یکی از شاگردان او، به نام آدا لاولیس(Ada Lovelace)، که به عنوان اولین «برنامه نویس کامپیوتر» محسوب می شود، روشی ایجاد کرد که  در آن دستورالعمل ها بر روی کارت های پانچ حک می شدند، و در این روش از زبانی که سازگار با مدل بابیج بود استفاده نمود.

سپس در طول سالهای جنگ دوم جهانی، ریاضیدانان مختلفی در مرکز Bletchley Park  بر روی توسعه نوعی از ماشین های محاسباتی ویژه برای کشف رمز های ایجاد شده توسط نازی ها (به صورت کدهای Enigma)و کشف مکالمات استفاده می کردند.اما  سالها بعد بود کرکس پرنده(Altair) 8800 ، در سال 1975 توسط اد رابرتز طراحی و عرضه شد،و  این رایانه را باید  اولین کامپیوتر شخصی تاریخ در نظر گرفت. مدت کوتاهی پس از این رایانه بود که  رایانه های مدرن امروزی با صفحه نمایش ، موشواره ، صفحه کلید و آیکون های موجود در دسکتاپ پا به عرصه حیات گذاشته و روز به روز تکامل یافتند.

اپل لیزا ، که در سال 1983 به فروش می رسید، اولین رایانه ای بود که از رابط کاربر گرافیکی برجسته و پیشرو بهره مند بود، و اپل مکینتاش که سال بعد به جهانیان معرفی شد، از ماوس، و رابط کاربری مجهز به منوها و آیکن ها برای کمک به کاربران  برای ارتباط بهتر با ماشین استفاده می کرد.

در واقع ، مایکروسافت از این شیوه طراحی و رابط کاربری اپل بسیار استقبال نمود و از بسیاری از این ایده ها در اولین سیستم عامل ویندوز خود که در سال 1985 معرفی شد استفاده و اقتباس نمود.

یکی از بزرگترین ابداعات انجام شده در تاریخ انفورماتیک، ایجاد اینترنت و دنیای گسترده وب (world wide web)می باشد. مفهوم اینترنت به معنای سیستمی جهانی از شبکه های کامپیوتری به هم پیوسته ، اولین بار در سال 1969 مطرح شد، زمانی که وزارت دفاع آمریکا Arpanet  را ایجاد کرد؛ شبکه رایانه ای نظامی که برقراری ارتباط میان کاربران  رایانه های مختلف مجاز به دسترسی به این شبکه  را آسانتر می ساخت.

اما این ایده تا زمان اختراع جهان گسترده وب در دهه نود رنگ و روی کاربرد وسیع به خود ندید. وب سیستم اسناد ابرمتن (hypertext) پیوسته قابل دسترسی و  مرور از طریق ابزاری به نام مرورگر وب بود و از اینجا بود که اینترنت مدرن متولد شد. تیم برنرز-لی خود را در مورد وب را در سال 1989نوشت اما هیچ گاه نخواست حق اختراع جهان گسترده وب را به نام خود ثبت کند، و اجازه داد مردم آزادانه به استقبال فناوری جدید  رفته و به آن به عنوان راهی برای ایجاد و به اشتراک گذاری اسناد خود در سراسر اینترنت بنگرند.

باقی حرف و حدیث ها به تاریخ پیوسته است. آن طوری که برآورد شده در حال حاضر 29 میلیارد صفحه در وب وجود دارد و ما از آن ها برای انجام بسیاری کارهای روزمره از پیدا کردن بیمه ارزان تر برای خودرو خود تا رزرو هتل برای تعطیلات آخر هفته ، خرید و در تماس بودن همیشگی و هر مکانی با دوستان و اقوام خود استفاده می کنیم.

کامپیوترهای سریع تر ، هوشمند تر، همراه با نرم افزار ها و سرویس های نوظهور مبتنی بر وب  همه و همه کمک به بردن عصر انفورماتیک به دوره جدیدی از نوآوری محاسباتی کرده؛ عصری که در آن حتی آنهایی که از کمی دانش فنی و تکنیکی  برخوردارند قادرند به اسانی وب سایت ایجاد کنند، برنامه کاربردی بنویسند و هر یک کمک به رشد و بالندگی اینترنت کنند.

منبع: telegraph.co.uk

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. سلام. واقعا عالی بود..
    یه نظری داشتم من. گفتم شاید جالب باشه.
    اینکه یه قسمتی ( مقل لایک فیس بود و واکنش بلاگر) به سایت اضافه بشه که بعضی ها هم که نظری ندارن و از مطالب خوششون میاد بتونن مطالب رو لایک کنن!! البته نظر ه ها.
    احساس کردم توی این سایت خوب جاش خیلی خالیه!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *