چگونه قبل از دانلود فایل به صورت آنلاین ویروس بودن آن را چک کنیم؟

  • 1389/6/15
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

گاهی مواقع احتیاط حکم می کند که قبل از دانلود هر فایلی روی رایانه خود، به صورت آنلاین فایل را برای  وجود کدهای مخرب  در سورس فایل اسکن کنیم. درست است که معمولا دانلود یک فایل تا زمانی که آن را اجرا نکرده ایم خطری را متوجه ما نمی کند،اما استفاده از روش آنلاین می تواند مدتی از زمان ما که قبل از دانلود فایل صرف انجام اسکن ویروس توسط صندوق ایمیل یا آنتی ویروس رایانه می شود را صرفه جویی کند.

توسعه دهندگان یکی از محبوب ترین خدمات اسکن ویروسآنلاین ، یعنی Virus Total  ، به تازگی افزونه ای برای مرورگر موزیلا فایرفاکس منتشر کرده اند که می تواند دقیقا به همین منظور ، و کمی هم افزون بر آن مورد استفاده قرار گیرد.

افزونه مذکور VTzilla  نام دارد که گزینه هایی به فایرفاکس اضافه می کند  که مرورگر را قادر به اسکن فایل ها با استفاده از سرویس Virus Total بدون نیاز به دانلود اولیه فایل روی رایانه می سازد. علاوه بر این می تواند وب سایت ها و آدرس های url را با  اسکنر خود مورد بررسی قرار داده ، و از جستجوی بانک اطلاعاتی Virus Total  برای رشته های فایل های ناشناخته و اطلاعات دیگر بهره بگیرد.

کاربران غیر فایرفاکس هم می توانند  به شکل دیگری در این امکانات سهیم باشند، زیرا که  در حال حاضر امکان ارسال وب سایت ها و فایل های میزبانی شده در انها به وب سایت Virus Total  فراهم شده و  این کاربران از همان خدمات چک و اسکن فایل ها که افزونه به کاربران فایرفاکس ارائه می دهد بر خوردارند.

virustotal

به افزونه فایرفاکس برگردیم: این افزونه اساسا بخشی از فرآیند اسکن کردن فایل های میزبانی شده روی وب سایتها برای تشخیص کدهای مخرب را خودکار سازی می کند. افزونه یک نوار ابزار روی مرورگر نصب خواهد کرد، و در منوی راست کلیک گزینه هایی برای این افزونه خواهید یافت.

نوار ابزار دو گزینه جالب ارائه می دهد. اولی، توانایی جستجو در بانک اطلاعاتی Virus Total را به کاربر می دهد. این عمل با وارد کردن کلمه کلیدی توسط کاربر در فرم مربوطه و کلیک کردن بر روی دکمه جستجو (Search VirusTotal)انجام می گیرد.

کاربران می توانند فایل های hash (پشتیبانی شده: md5 ،  sha1 و sha256 )، آدرس ها (urls)، حساب های کاربری و نظرات کاربران را جستجو کنند. متاسفانه گزینه ای برای جستجوی مستقیم نام فایل ها وجود ندارد.

دومین گزینه مربوط به اسکن آدرس وب سایت با سرویس های مختلف برای تعیین سطح خطرات بالقوه است. خدماتی که در حال حاضر مورد استفاده سایت هستند فیلترهای مرورامن مرورگر های فایرفاکس ، گوگل و اپرا ، و سرویس های امنیتی Phishtank ، Smartscreen و TRUSTe. می باشند.

ابزار تجزیه و تحلیل آدرس url

منوی راست کلیک را می توان برای ارسال آدرس ها و یا فایل ها به طور مستقیم به خدمات ویروس توتال  برای اسکن آنها به منظور آلوده بودن هر یک به ویروس یا دیگر محتویات مخرب مورد استفاده قرار داد. با توجه به  این که گزینه جستجو به تنهایی ویژگی های منحصر به فرد و کاملی در مقایسه با گزینه  های منو ارائه می دهد، احتمالا بیشتر کاربران فایرفاکس نوار ابزار ویروس توتال را در مرورگر خود غیر فعال می کنند.

علاوه بر این  افزونه فایرفاکس  گزینه ای اضافه می کند که امکان اسکن فایل های دانلودی با ویروس توتال فراهم می شود. این گزینه به طور مستقیم در پنجره دانلود فایل نمایش داده می شود ، و می تواند قبل از شروع به دانلود با انتخاب آن از سلامتی فایل دانلودی مطمئن شد.

اسکن با ویروس توتال

افزونه فایرفاکس  دارای مزایای بسیاری نسبت به استفاده  معمول از وب سایت ویروس توتال می باشد. گزینه هایی  مانند انجام ویروس اسکن فایل دانلودی قبل از شروع به دانلود و بررسی امنیتی هر وب سایتی قبل از باز کردن صفحه اول آن این افزونه  به یک توصیه امنیتی برای کاربرانی که به بحث های امنیتی توجه زیادی دارند و به خصوص کاربرانی که زیاد فایل دانلود می کنند بدل ساخته است.

افزونه VTzilla برای دانلود در وب سایت ویروس توتال در دسترس شماست.

منبع: ghacks

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *