آیا عصر گوگل به پایان خواهد رسید ؟

  • 1389/7/28
  • علیرضا
  • 0

گوگل یک شرکت بزرگ و طراز اول در دنیای آی تی است . خیلی ها بر این عقیده هستند که این شرکت با استفاده از نو آوری هایی که در محصولاتش به خرج میدهد خود را یه یک عنصر تمام نشدنی در دنیای اینترنت تبدیل کرده است . خیلی ها هم معتقدند بدون گوگل اینترنت معنایی ندارد و شاید در واقعا درست هم باشد . اگر به شما بگویند که گوگل فردا به طور کل برچیده خواهد شد ، احتمالا سوالات زیر در ذهنتان شکل میگیرد :

اگر گوگل از بین برود ، چه شرکتی جایگزین آن خواهد شد ؟

اصلا چه شرکتی میتوانید این همه خدمات را به صورت رایگان و با کیفیت عالی به ما عرضه کند ؟

یعنی موتور جستجویی خواهد آمد که بتواند مثل گوگل همه سوالات من را به جواب برساند ؟

ای وای ایمیل ها چطور ؟ یعنی جایگزینی برای جیمیل خواهیم داشت ؟

و تعداد زیادی از سوالات دیگر که جواب دادن به آنها واقعا مشکل است .

در واقع جریان از این قرار است که امروزه گوگل با زندگی ما یکی شده است .

جستجو :

قدرتمندترین و سنگین ترین اسلحه گوگل . با همین اسلحه پرقدرت است که خود را بر سر زبان ها انداخته و به کسی اجازه حرف زدن در این عرصه را نمیدهد . وقتی بجای جستجو در اینترنت به دوست خود میگوییم گوگل کن ، این چه معنایی دارد ؟؟؟ یعنی ما گوگل را مساوی با جستجو قرار داده ایم . یعنی گوگل بهترین در جستجوست . یعنی هیچ موتور جستجویی نیست که بتواند جای گوگل را به طور کامل بگیرد .

چرا نمیگوییم یاهو کن و یا بینگ کن ؟؟ این نشان میدهد که این دو موتور جستجو هنوز خیلی راه دارند تا به قدرت افسانه ای گوگل در جستجو برسند .

چرا وقتی در فروم ها کسی میخواهد یک نرم افزار را به دوست خود بدهد و لینک دانلود آن را پیدا نمیکند ، میگوید ” داخل گوگل یه سرچ بزنی پیداش میکنی ” . البته کسی که این جمله را میگوید به صورت فی البداهه جمله ” داخل گوگل جستجو کن ” را به زبان می آورد و هیچگاه در مورد جمله ای که میگوید نیز فکر نمیکند . چون گوگل به معنای جستجو در اینترنت در ذهن او ثبت شده است . مطمئنا هیچگاه نمیگوید داخل بینگ جستجو کن به جز اینکه نفرتی افسانه ای از گوگل داشته باشد .

جستجو تنها کاربرد Google Search نیست . شما میتوانید از داخل همین باکس ساده جستجوی گوگل به انبوه اطلاعات دیگر نیز دسترسی پیدا کنید .

زمان دقیق هر ناکجا آبادی را میتوانید از داخل این باکس ساده بدست آورید .

اطلاعات آب و هوای هر شهری را میتوانید با یک جستجوی ساده بدست بیاورید .

تبدیل واحد های مورد نظر شما با یک کلیک انجام میشود .

این باکس ساده دنیایی است که خودتان باید کشفش کنید .

نقشه :

یکی از سرویس های گوگل که همیشه جذابیت های فراوانی داشته ، نقشه گوگل است . این سرویس شما را به دورافتاده ترین نقاط دنیا نیز میبرد . کافیست نام مکان مورد نظر را به گوگل مپ بدهید و بقیه کار را به گوگل بسپارید . با یک کلیک شما از این سوی دنیا به آن سوی دنیا میروید .

اگر میخواهید به خانه دوستتان بروید ولی نمیدانید دقیقا مسیر از منزل شما تا آنجا چگونه است ، هیچ اشکالی ندارد . گوگل مسیر را برای شما مشخص میکند . فقط شما منزل خود و دوستتان را نشانه گذاری کنید . گوگل کوتاه ترین مسیر را برای شما پیدا خواهد کرد و آن را با کشیدن خطوط به شما نشان خواهد داد ( جهت اطلاع بیشتر از سرویس گوگل مپ میتوانید این مقاله را مطالعه بفرمایید ) .

خیلی خوب بود ، نه ؟! امکانات این سرویس به همیجا ختم نمیشود . میتوانید در خیابان ها نیز به گشت و گذار بپردازید . چطور ؟ با استفاده از Google Street View . این سرویس شما را برای گشت زنی در خیابان های و جادهای یک شهر راهنمایی میکند ، آن هم با نشان دادن تصاویر واقعی !!!

گوگل کروم :

شک نکنید با یک مرورگر بسیار قدرتمند کار میکنید . هر چیزی که از محبوبیت گوگل کم کند ، گوگل کروم جبرانش میکند . تنها مرورگری که از زمان بوجود آمدنش نزول نداشته است و همین طور در حال بالا بردن سهم خود از بازار مرورگرهاست . البته رقبای قدرتمند و قابل احترام دیگری نیز مانند فایرفاکس دارد ولی به هر حال محصول گوگل است و حتما برتری هایی نسبت به سایرین دارد .

یکی از این برتری ها سرعت بالای بارگذاری صفحات است به شکلی که اگر قبلا از مرورگرهای دیگر استفاده کرده باشید با دیدن سرعت بارگذاری صفحات در گوگل کروم قطعا شگفت زده خواهید شد .

تطابق با استانداردهای طراحی و توسعه وب نیز که پایه و اساس گوگل کروم را تشکیل میدهد .

امنیت مناسبی نیز در گوگل کروم برقرار است . افزونه هم که دارد . پس دیگر منتظر چه هستید . از همین سایت های وطنی و یا سایت های بزرگ دانلود برنامه مثل Filehippo و سایرین آخرین نسخه را دریافت کنید .

پست الکترونیکی گوگل ( Gmail ) :

سریعترین ، تمیزترین و امن ترین در مقایسه با سایرین . بهتر از جیمیل سراغ دارید ؟ اگر سراغ دارید لطفا به ما هم بگویید . بنده حدود 2 سال است از جمیل استفاده میکنم . باور داشته باشید تا به الان فقط 2 عدد اسپم دریافت کرده ام که آن هم فقط برای یک بار بود و از آن به بعد دیگر هیچگاه اسپمی دریافت نکرده ام . سرعت بارگذاری Inbox هم که فوق العاده بالاست . سیستم ثبت IP هم که دارد و این یعنی امنیت چند برابر برای شما .

اگر از سرویس های پست الکترونیکی واقعا ……. مثل یاهو استفاده میکنید ، همین حالا خود را نجات دهید و با ثبت کردن یک جیمیل برای همیشه راحت و آسوده شوید .

ویدئوی آنلاین ( YouTube ) :

درست است که وبسایت پرطرفدار یوتیوب در کشور ما مسدود است ولی یکی از مناطق حکمرانی گوگل بر دنیای بزرگ اینترنت است . گوگل از طریق تبلیغات در این وبسایت ، هزینه خرید خودش را بدست آورد و این نشان میدهد که این وبسایت تا چه حد شهرت دارد و یکی از نقاط حساس برای درآمدهای گوگل است . البته همانطور که گفتم ما از نعمت وجود این سایت به دلیل برخی مسائل بی بهره هستیم . در این وبسایت هر نوع ویدئویی که بخواهید وجود دارد . از روش نصب ویندوز گرفته تا پاک کردن ویروس ها و ساخت جعبه کمک های اولیه .

گوگل کد ( Google Code ) :

گوگل برنامه نویسان را نیز فراموش نمیکند ولی متاسفانه این سرویس از سوی گوگل بروی کاربران لیست تحریم گوگل ( که متاسفانه کشور ما نیز درون این لیست قرار دارد ) بسته است . ولی هیچ وقت یک ایرانی در بن بست نخواهد ماند و برای رفع محدودیت هایش راهی را پیدا خواهد کرد . شما هم میتوانید از طریق همان روش ها که احتمالا خودتان استاد هستید به داخل وبسایت مربوط به این سرویس رفته و از کدهای بسیار عالی که جود دارد کمال استفاده را ببرید . یادم می آید که قبلا در بر نامه نوشته شده توسط خودم میخواستم قابلیت جستجو در گوگل را نیز پیاده سازی کنم که یک کامپوننت عالی در همین زمینه از داخل این وبسایت پیدا کردم و کارم را به خوبی راه انداخت و من هم تا امروز به روح پدر بزرگوار نویسنده این کامپوننت درود میفرستیم .

نتیجه گیری :

با توجه به موارد گفته شده در بالا به نظر شما آیا به این زودی ها گوگل از صحنه کنار میرود یا خیر ؟

به نظر خودم که گوگل حالا حالا ها با این دنیا کار دارد و قصد کنار رفتن نیز ندارد و اگر شرکتی نیز بخواهد آن را از میدان خارج کند باید خیلی قویتر باشد که این غول بی شاخ و دم را کنار بزند .

این ها تعدادی از پایه های حکومت گوگل بر دنیای اینترنت بودند . فعلا همین مواردی را که به ذهنم رسید نوشتم . میدانم که خیلی از موارد ناگفته ماندند و انشالله در سری های بعدی بیشتر در مورد پایه های حکومتی گوگل صحبت خواهیم کرد .

دیدگاه خود را وارد کنید