آیا مدیر عامل شدن پیج(Page) باعث تغییرات عمده در گوگل می‌شود؟

  • 1390/1/23
  • ITTeach
  • 0

لری پیچ تبدیل به اریک اشمیت شماره ۲ نمی‌شود و مهندسین هستند که همچنان اداره امور را در دست دارند اما گوگل حالا با آنچه در ابتدا بود تفاوت زیادی کرده است.

با وجود اینکه لری پیچ تصمیم گرفته مدیریت گوگل را در دست بگیرد اما یک چیز محرز است و آن اینکه او تبدیل به اریک اشمیت شماره ۲ نخواهد شد.

این جمله‌ را تحلیل‌گران صنعت آی تی چند روز پس از آن به زبان آوردند که پیج در سمت مدیرعاملی گوگل٬ که یک غول جهانی آنلاین است٬ قرار گرفت و اشمیت به سمت ریاست اجرایی شرکت تنزل مقام یافت. پیج٬ که یکی از مؤسسین گوگل است٬ به صندلی ریاست رسید و همه در انتظار تغییرات چشمگیری هستند.

کولین گیلیس (Colin Gillis)٬ تحلیل‌گر شرکت سرمایه‌گذاری بی جی سی فایننشال (BGC Financial) که در نیویورک مستقر است، می‌گوید: «کاملا قابل درک است که لری قصد دارد مدیریت گوگل را بر عهده بگیرد و این شرکت را دوباره سازمان‌دهی کند. احتمالا او قصد دارد تغییرات عمده‌ای ایجاد کند و به احتمال زیاد به سرعت دست به کار خواهد شد».

در واقع٬ این تغییرات بدون درنگ به وقوع پیوسته‌اند.

پیج به طور رسمی در روز دوشنبه مدیرعامل گوگل شد یعنی درست همان روزی که جاناتان روزنبرگ٬ معاون ارشد مدیریت محصولات گوگل٬ که در این شرکت شخصیت بسیار مهمی محسوب می‌شد٬ از سمت خود استعفا داد. قرار است که وی ظرف چند ماه آینده از این شرکت خارج شود. در حال حاضر٬ معلوم نیست که چه کسی جانشین او خواهد شد و یا اینکه اصلا جایگزینی برای پست او معرفی می‌شود یا خیر. همچنین در روز دوشنبه٬ گوگل اعلام کرد که این شرکت ۹۰۰ میلیون دلار جهت خرید هزاران اختراع ثبت‌شده که شرکت نورتل (Nortel) به دلیل ورشکستگی‌اش به حراج گذاشته هزینه می‌کند.

آشکار است که تصمیم چنین خرید عظیمی مدتی بود که در حال اتخاذ شدن بود اما قطعا پیچ که قصد داشت پست مدیریت عاملی گوگل را عهده‌دار شود در اتخاذ این تصمیم دخالت داشته است. نباید تصور شود که در زمان قدرت داشتن اشمیت٬ پیچ هیچ دخالتی در امور شرکت نمی‌کرد.

اشمیت٬ پیچ و دیگر مؤسس گوگل یعنی سرگی برین٬ مثلثی بودند که در ورای تثبیت موقعیت برتری که امروزه گوگل در اختیار دارد حضور داشتند. با این حال، تفاوت این است که پیچ روی نوآوری‌ها تمرکز داشت و اشمیت شخصی بود که بر کسب درآمد گوگل و حفظ ارزش بالای سهام این شرکت در بازار بورس نظارت داشت.

اکنون٬ سنگینی هر دو دغدغه – یعنی نوآوری و موفقیت اقتصادی- به تنهایی روی شانه‌های پیج خواهد بود.

گیلیس می‌گوید: «پیج دید خوبی دارد. او یک نابغه قدرتمند است و چالش را دوست دارد». گیلیس می افزاید که اکنون موقعیت گوگل نسبت به زمانی که پیج آن را تأسیس کرد بسیار فرق کرده است.

وی می‌گوید: «اما باید به یاد داشت که اکنون کشتی گوگل بسیار بزرگ‌تر شده است. در آن زمان این شرکت ۲۰۰ کارمند داشت در حالی که در حال حاضر ۲۴۰ هزار کارمند در اختیار دارد. در آن زمان یک شرکت خصوصی بود٬ در حالی که امروزه یک شرکت سهامی عام محسوب می‌شود. تفاوت‌ها بسیار زیاد است».

پیج می‌خواهد گوگل را دوباره تبدیل به شرکتی گرسنه٬ نو پا و دارای بوروکراسی کمتر و نوآوری بیشتر کند که در آن از تعداد مدیران میانی کاسته شده و بر تعداد مهندسین که اداره امور را در دست دارند افزوده شود.

این موضوع به معنای آن است که پتانسیل زیادی برای جابه‌جایی مدیران وجود دارد.

راب اندرل٬ (Rob Enderle) تحلیل‌گر شرکت اندرل گروپ (Enderle Group) می‌گوید جای تعجب نخواهد بود اگر ظرف ماه‌های آینده تعدادی از مدیران میانی از سمت خود برکنار شوند – موضوعی که به اعتقاد او اقدامی اشتباه است.

اندرل می‌گوید: «گوگل یک شرکت مهندسی است و بر اساس ماهیت خود٬ مهندسین در آن دست بالا را در اختیار دارند. با این حال٬ شرکتی که در آن مهندسین دست بالا را در اختیار داشته باشند فاقد مهارت و عمقی است که لازمه یک شرکت است».

به گفته او: «گوگل در حال حاضر بیش از حد مهندسی محور است و به همین دلیل است که موفق نشده‌اند از خشم دولت‌ها در امان بمانند و به همین دلیل است که وجهه عمومی آن‌ها رو به افول گذاشته است».

برخی دیگر تصور می‌کنند پیچ دقیقا همان چیزی را که مورد نیاز گوگل است به آن تزریق خواهد کرد – اشتیاق به هیجان و نوآوری.

براد شایمین (Brad Shimmin) تحلیل‌گر شرکت کارنت آنالیسز (Current Analysis) می‌گوید: «پیج به عنوان یکی از مؤسسین گوگل که قدم در راه مهندسی و نوآوری گذاشته٬ مدیر عامل مناسبی برای شرکتی است که به دنبال بازپس‌گیری روحیه نخستین خود و رقابت در بازار تحت سلطه رایانش ابری است یعنی جایی که سرعت در مهندسی نسبت به  تأمین خواسته‌‌های سرمایه‌گذاران اهمیت بیشتری یافته است».

وی خاطر نشان می‌سازد: «پیج می‌تواند احساس واقعی وحدت و رهبری را باز‌آفرینی کند. در حالی که پیش از این٬ بین مؤسسین شرکت و مدیر عامل منصوب آن‌ها یعنی اریک اشمیت اختلاف و حتی درگیری وجود داشت».

با وجود این٬ شایمین هشدار می‌دهد که پیج نباید همه توان خود را معطوف به نوآوری کند.

او می‌گوید: «باور می‌کنید یا نه٬ اما نظر من این است که گوگل باید از سرعت نوآوری‌های خود بکاهد و نباید این همه روی ایده‌های خامی همچون خودروهای بدون راننده تمرکز کند٬ بلکه به جای آن٬ باید توجه بیشتری  روی بهبود توانایی‌های فعلی خود داشته باشد. به عنوان مثال٬ اپلیکیشن‌های گوگل نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است تا به طور کامل یکپارچه و بالغ شده و تبدیل به یک سکوی تجارت محور شود و بتواند در نبرد کیفیت از پس رقبایی همچون IBM و مایکروسافت برآید».

هم اندرل و هم گیلیس معتقدند که پیج باید با مشکلاتی که این شرکت در زمینه جلب اعتماد دارد دست و پنجه نرم کند.

اندرل می‌گوید: «گوگل بر سر یک چند راهی است. به نظر می‌رسد تمرکز کافی ندارند٬ کار کردن با آن‌ها به عنوان شریک روز به روز سخت‌تر می‌شود و برای دولت‌ها تبدیل به مسئله‌ای شده‌‌اند که باید حل شود».

او می گوید: «وجهه گوگل آن قدر تنزل کرده که تعداد اندکی به آن‌ها اعتماد می‌کنند. در حالی‌که٬ برای آن‌چه قصد دارند در آینده به آن دست یابند٬ اعتماد یک عنصر حیاتی است. وقتی بنیانگذاران شرکت در آینه نگاه کنند خواهند فهمید که تبدیل به شرکتی شده‌اند که خودشان تمایلی به همکاری با امثال آن نداشتند. بر طرف کردن اشکالات مهم‌ترین اولویت آن‌ها است».

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *