۵ مورد از بهترین افزونه‌های دائمی(بدون شروع مجدد) فایرفاکس ۴

  • 1390/1/25
  • ITTeach
  • 3

اگر نمی‌دانستید٬ بدانید که فایرفاکس ۴ اخیرا منتشر شده و به محبوبیت بالایی هم دست پیدا کرده است. طبق آمار سایت اطلاعات دانلود٬ تا لحظه نگارش این مطلب نسخه ۴ این مرورگر نزدیک به ۵۰ میلیون بار دانلود شده است. اگرچه هنگام گشت و گذار در وب بیشتر از مرورگر کروم برای رسیدگی به کارهایم استفاده می‌کنم٬ اما همیشه فایرفاکس را دوست داشته‌ام و هنوز گاه گداری از این مرورگر استفاده می‌کنم. یکی از دلایل این امر افزونه‌های خوبی است که برای فایرفاکس وجود دارد.

یکی از مشخصه‌های جالب فایرفاکس ۴ ٬ که در نسخه‌های پیشین این مرورگر وجود نداشت٬ این است که از افزونه‌های بدون باز‌آغازی پشتیبانی می‌کند. نمی‌دانید منظور از افزونه‌‌های بدون باز‌آغازی چیست؟ دقیقا همان چیزی است که نامش شرح می‌دهد. افزونه‌های بدون بازآغازی را می‌توان بدون نیاز به بستن همه تب‌ها و راه‌اندازی مجدد فایرفاکس٬ نصب کرد٬ پاک کرد٬ غیر فعال و فعال نمود و ارتقا داد.

در این مقاله٬ نگاهی به بهترین افزونه‌های بدون شروع مجدد فایرفاکس ۴ می‌اندازم تا بتوانید از آن‌ها در وبگردی خود استفاده کنید.

1. Mozilla Labs: Lab Kit

افزونه Mozilla Labs Lab Kit به صورت خودکار بررسی می‌کند که آیا Mozilla Labs افزونه جدیدی ارائه کرده یا خیر. در این افزونه٬ قابلیتی به نام F1 وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد از درون مرورگر و به سرعت و با امنیت بالا٬ لینک‌های مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارد. قابلیت Find Suggest که هنگام جستجو به کاربر افزونه‌هایی را توصیه‌ می‌کند.  قابلیت Instant Preview که هنگام انتخاب صفحه‌ها در نوار آدرس پیش‌نمایشی از آن‌ها ارائه می‌دهد و قابلیت Speak Words که به کاربر اجازه می‌دهد با تایپ تنها یک حرف در نوار آدرس به هرجا که تمایل داشت برود.

2. Mozilla Labs: Home Dash

افزونه Home Dash با حذف نوار آدرس٬ نوار جستجو و تب‌ها به کاربر اجازه می‌دهد که از تمام فضای صفحه برای تماشای محتوای وب بهره ببرد. نگران نباشید٬ هنوز می‌توانید در کنار داشبورد٬ از قابلیت جستجو جهت یافتن سایت‌های پربازدید٬ تب‌ها٬ تاریخچه مرورگر و جستجو در اینترنت استفاده کنید.

3. پنل GReader

اگر برای کسب اطلاعات به گوگل ریدر تکیه دارید٬ افزونه GReader Panel  در حکم یک کلید برای شما خواهد بود. این افزونه تقریبا همان کاری را می‌کند که از آن انتظار می‌رود: همه فیدهایتان را به صورت یک صفحه پاپ آپ نشان می‌دهد تا بازدید از آن‌ها ساده‌تر شود. اگر هنوز گوگل ریدر خود را تنظیم نکرده‌اید٬ حالا وقتش است که دستی روی فهرست فیدهای خود بکشید و اطلاعات مفیدی به آن اضافه کنید.

4. کنترل از راه دور Grooveshark

 

من خود را یک طرفدار دو آتشه Grooveshark می‌دانم. این افزونه٬ که به شکل یک کنترل از راه دور است٬ عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد زیرا اجازه می‌دهد در هر صفحه وبی که هستید نحوه پخش Grooveshark خود را کنترل کنید و دیگر مجبور نیستید هر بار که می‌خواهید آهنگی را رد کنید به تب Grooveshark بروید.

5. Tab Badge

 

افزونه Tab Badge علامت کوچکی به تب‌هایتان اضافه می‌کند تا هروقت پیام جدیدی در فیس‌بوک داشتید و یا ایمیل جدیدی دریافت کردید باخبر شوید. همچنین٬ این علامت زمانی که تب‌ها قفل‌ شده باشند نیز قابل مشاهده است که به این ترتیب٬ هرگاه خبر جدیدی شد به موضوع پی می‌برید. مشابه این ابزار در قابلیت‌های lab جی‌میل نیز وجود دارد.

نتیجه‌گیری

نام دیگر افزونه‌های بدون شروع مجدد  که فراموش کردم در مقدمه ذکر کردم٬ افزونه‌های خود راه‌انداز(bootstrapped) است. افزونه‌های خود راه‌انداز گونه خاصی از افزونه‌ها هستند که به جای استفاده از جایگذاشت‌ها به منظور اعمال رابط کاربری خود روی برنامه٬ به شکل برنامه‌نویسی‌شده‌ای خود را وارد برنامه می‌کنند. به این ترتیب٬ دیگری نیازی به راه‌اندازی مجدد مرورگر وجود ندارد. در اینجا می‌توانید بیشتر با نحوه کار این افزونه‌ها آشنا شوید. همچنین٬ به طور مرتب به بقیه مقاله‌های ما درباره فایرفاکس سر بزنید.

آیا افزونه بدون شروع مجدد خاصی مدنظرتان هست که تمایل داشته باشید با دیگران به اشتراک بگذارید؟

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. به طور عامیانه، بهشون می‌گن restartless، اینم آدرس همه‌ی افزونه‌های موجود:
    https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/tag/restartless

  2. مرد مومن این افزونه Mozilla Labs: Home Dash چی بود معرفی کردی خیلی مزخرفه تازه ایرادم داره و منو هاش کامل لود نمیشه خیلی بیخود بود کلی زحمت کشیدیم تا به حالت اولش برگشت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *