هنر رقص مارتا گراهام به لوگوهاي مناسبتي گوگل راه يافت

  • 1390/2/21
  • ITTeach
  • 1

117 سال از تولد مارتا گراهام، كه با زبان “تند” رقصش ميراثي جهاني از خود به جاي گذاشت، مي­گذرد.

 

لوگوي مناسبتي گوگل (Google doodle) از مارتا گراهام

امروز به مناسبت صد و هفدهمين زادروز مارتا گراهام، رقاص و رقص آراي آمريكايي كه نامش با رقص “مدرن” يا “معاصر” مترادف شده است، ياد او در تازه ترين سري لوگوهاي مناسبتي گوگل گرامي داشته شد.

در يك انيميشن مشروح، اين لوگوي مناسبتي بر مبناي رقصنده ايست كه يك سري از حركتهاي قابل توجه و معمول گراهامي را انجام مي­دهد تا شش حرف موتور جستجوي گوگل را هجي نمايد.

گراهام، كه تاثيرش بر رقص مدرن با ميراث هنري پابلو پيكاسو و فرانك لويد رايت در حوزه خاص خودشان پيوند يافته است، در سال 1991 و در سن 96 سالگي در خانه اش در منهتن درگذشت.

با اين حال، او جايگاهش را خيلي پيش از اينها در معبد انقلابيون بزرگ هنر قرن بيستم به ثبت رسانده بود؛ وي به خاطر گسترش يك زبان جديد و مدرن رقص كه  قالب سنتي را درنورديد و خود را به عنوان جايگزيني ماندگار براي رقص قديمي باله مطرح كرد مورد ستايش قرار گرفته است.

به نوشته مجله تايم: “هنر رقص تند وي گاهي سبب شگفتي و گاهي دلهره مي­شد، ولي او رقص مدرن را، به گونه­اي غرورآميز و چشمگير، در آن جاي داد.”

وي كه پيش از هر چيز به عنوان يك رقاص بزرگ مورد ستايش است متولد پيتسبورگ و دختر يك روانپزشك دوران ويكتورياست؛ او در سنين بالا نيز به اجراهايش ادامه داد تا سرانجام در سن 75 سالگي (در سال 1969) براي آخرين بار روي صحنه رفت.

گراهام بيش از 180 كار رقص ارائه نمود، و در سالهاي پاياني زندگي اش با كارهايي كه در كشش و رهاسازي بدن انجام مي­داد موجبات غبطه رامشگران جواني كه به روش او مي­رقصيدند را فراهم مي­ساخت.

ميراث او در تكنيكهايي كه توسط كمپانيهاي رقصي كه در سراسر جهان مشغول به فعاليتند، از جمله كمپاني رقص مارتا گراهام، مورد استفاده قرار مي­گيرد و زنده است، و به پيشرفت هنر رقص معاصر كه از سال 1926 پايه­ريزي شد تداوم بخشيده و كارهايي كه اغلب ريشه در زمينه­هاي اجتماعي و سياسي معاصر داشته اند ارائه نموده است.

منبع: guardian.co.uk

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *