لندن: چسب کلسیومی برای مقابله با آلودگی هوا روی خیابان ها اسپری می شود

لندن: چسب کلسیومی برای مقابله با آلودگی هوا روی خیابان ها اسپری می شود
  • 1390/9/2
  • عليرضا شیری
  • 0

شهردار شهر لندن گاهی حرف های ظاهرا مسخره ای می زند ولی در واقع او واقعا نگران محیط اطرافش است. او با طرح هوای پاک شروع کرد و فعالیت هایش با طرح هایی مثل بازیافت و حمل و نقل عمومی در پایتخت انگلستان ادامه پیدا کرد. بازگو کردن آخرین ایده ی عجیب وی کمی احمقانه به نظر می آید. Boris Johnson تعدادی کامیون را مامور اسپری کردن نوعی چسب روی خیابان های لندن کرده است. این کار باعث جذب آلودگی که ممکن است از طرق هوا منتقل شود می گردد و در نتیجه پخش آلودگی قبل از گسترش و آسب دیدن شهروندان متوقف می شود.

اگر آلودگی مخصوصا در نقاط آلوده ی شهر پخش شود در ادامه تعدادی مشکل مختلف تنفسی برای شهروندان پیش می آید. در این پروژه که تازه به مرحله ی اجرا در آمده، فعلا 3 کامیون شرکت دارند و از ساعت 12 نیمه شب تا 6 صبح در آلوده ترین مناطق لندن فعالیت می کنند. ابتدا خیابان توسط یک ماشین خاص شبیه ماشین خاکروبی تمیز می شود و با جت شستشو می گردد. در مرحله ی بعد سطح خیابان با ماشینی شبیه ماشین برف روب و با نوعی آب پاش خاص برای اعمال محلول کلسیم و آب و سایر اضافات، پوشانده می شود.

وقتی کار تمام شد سطح خیابان به نظر عادی می رسد و چیزی روی آن نیست، اما شهردار Johnson تاثیر این کار را مهم و حیاتی می داند. این چسب ذراتی شبیه دوده به نام PM10 روی سطح خیابان به جا می گذارد. PM10 حاصل دود اگزوز خودروها و همچنین فرسودگی ترمز ها و لاستیک خودرو است و همین ذرات هستند که باعث بروز بیماری وخیمی مثل آسم می شوند. بیماری های قلبی عروقی و سرطان شش و حتی مرگ زودرس همگی از بیماری های خطرناکی هستند که PM10 ایجاد می کند.

این پروژه در بخش هایی از شهر مثل Victoria Embankment، Euston Road و Earls Court اجرا شده و انتقادات جدی درباره ی آن وجود دارد. پروفسور Frank Kelly از دانشگاه King’s College London می گوید: “این تکنیک اتلاف سرمایه ی ملی است.” او که یکی از متخصصین اثرات آلودگی هوا بر سلامت بدن انسان است، در گفتگو با BBC گفت: “این راهکار با منبع و مشکل آلودگی مقابله نمی کند بلکه به محض توقف اسپری کردن چسب روی خیابان، مشکل دوباره اوج می گیرد.”

او و تعداد زیادی از منتقدین می گویند چیزی که شهردار استفاده کرده در واقع یک چسب پلاستر است که برای جلوگیری از پخش ذرات کوچکتر از £300m به کار رفته و در واقع توجیهی است برای شکست در رسیدن به استانداردهای کیفیت هوا در اروپا. پروفسور اضافه کرد: ” من به عنوان یک محقق سلامتی، متعجب هستم که چه طور مشکل را به این شکل از کمیسیون های اروپا پنهان می کنند.”

اما مشکل آلودگی شهر لندن چه طور است ؟ در سال جاری سطح آلودگی شهر لندن به بالاترین مقدار خود پس از سال 2003 رسید و بر اساس نمودارهای رسمی اگر سطح آلودگی به همین صورت باقی بماند، آلودگی شهر استانداردهای EU را در سال 2012 نقض خواهد کرد.

بنابراین مشخص می شود که چرا لندن برای این مشکل 900 هزار یورو سرمایه گذاری کرده است. این شیوه تا حدی موثر بوده و در برخی نقاط آلوده ی شهر سطح آلودگی تا 14 درصد هم کاهش یافته است.

البته برخی افراد نظر متفاوتی دارند و این شیوه ی مقابله با آلودگی را موثر و خوب می دانند. Garrett Emmerson رئیس کمپانی Transport for London می گوید: “اولویت اصلی برای شهردار لندن و کمپانی TfL این است که هوای شهر با راه حل های بلند مدتی مثل استفاده از خودروهایی با آلودگی کمتر و اتوبوس های پاک تر، ممنوع کردن تردد تاکسی هایی که آلودگی زیادی دارند و همچنین جدیت و سخت گیری بیشتر در مورد استاندارد های مربوط به نقاطی با آلودگی پایین، بهتر و پاک تر شود. در عین حال راه حل های سریع نیز مورد توجه TfL و شهردار است.

بنابراین این که راه حل استفاده از چسب کلسیومی برای خیابان ها، خوب است یا بد بستگی به این دارد که با چه کسی صحبت می کنید و نظر چه کسی را می خواهید.

منبع:

inhabitat

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *