کیوبیت ها و کامپیوتر های کوانتومی

کیوبیت ها و کامپیوتر های کوانتومی
  • 1390/9/28
  • محمدرضا رشيدي
  • 4

 

(اولین کامپیوتر کوانتومی کار مشترکی از سوی شرکت گوگل و D-Wave بود)

مطمئنا با مبحث “کوانتوم” و یا “کوانتیده بودن” در شیمی و فیزیک آشنا هستید.

این بار می خواهم مطلب جذابی را در مورد “کامیپوتر های کوانتومی” به شما خوانندگان محترم گویا آی تی ارائه کنم.این مطلب تا آن جا که امکان داشته،خلاصه شده است تا مطلب مختصر و مفید شود.

برای انجام محاسبات باینری به دو حالت مجزا داریم که یکی از آن ها 0 و دیگری 1 است.در کامپیوتر های امروزی،ولتاژ برق در هر پایه نشان دهنده این است که هر پایه صفر است یا یک.

اما در کامپیوتر های کوانتومی این کار با استفاده از جهت چرخش الکترون ها (اسپین)بدست می آید.وقتی الکترون به سمت راست اسپین کند ما آن را 1 و اگر به سمت چپ اسپین کند ما آن را 0 می نامیم.اما خوب تا این جا این منطق هم شبیه منطق کامپیوتر های امروزی است؛یعنی یا 0 یا 1 ! اصلی که در منطق کامپیوتر های کوانتومی،این کامپیوتر ها را از کامپیوتر های امروزی متمایز می کند،اصل بر هم نهی کوانتومی است.

طبق این اصل،الکترون ها می توانند در یک لحظه هم به سمت چپ اسپین کنند و هم به سمت راست!یعنی ما در بیت کوانتومی فقط 0 و 1 نداریم،بلکه حالت سومی هم وجود دارد که مخلوطی از 0 و 1 است.بنابراین اگر محاسبه ای را با استفاده از الکترون انجام دهید،می توانید همزمان آن را روی 0 و1 انجام دهید که مسلما قدرت و سرعت پردازش این گونه محاسبات به طور خفیجی ( مخلوطی از خفن و فجیع) افزایش خواهد یافت…

بطوری که اگر تجزیه یک عدد بسیار بزرگ توسط کامپیوتر های امروزی به چند سال زمان نیاز داشته باشد،کامیپوتر های کوانتومی آن را در عرض چند ثانیه انجام می دهند!!

امیدوارم از زمانی که صرف خوندن این مطلب کردید،پشیمان نشده باشید!

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. ممنونم مطلب خوبی بود ، یاد دوران فیزیک خوندنم افتادم ، اتفاقا همین چند وقت پیش کتابی در مورد کامپیوتر های کوانتومی خوندم که عنوان دقیقش الان یادم نیست ولی خیلی کتاب جالبی بود ، چیز زیادی که متوجه نشدم اما همین که چیزی خاصی از دنیای کوانتومی متوجه نشدم در نوع خودش جالب بود! . عبارت دقیقش یادم نیست ولی جایی از متن کتاب ، نویسنده گفته بود : کسی که میگه فیزیک کوانتومی بلدم در واقع هیچ از فیزیک کوانتومی بلد نیست! ، ولی اون چیزی که من در مورد فیزیک کوانتوم در این کتاب فهمیدم (نفهمیدم) اینه که هنوز جای کار خیلی خیلی زیاد داره ، به قول نویسنده فیزیک کوانتوم هنوز به اندازه 10 تا انیشتین جای کار داره! ، در کل توصیه میکنم مثل من زیادی نرید تو عمق فیزیک چون در نهایت به فیزیک کوانتوم میرسید و بررسی فیزیک کوانتوم هم مثل اینه که بخواهید با یک چراغ قوه ضعیف و کم نور در یک صحرای تاریک و وسیع حرکت کنید!

  2. افرین به دوست باهوشمون ایوب کوکبی ک بااین متنی ک گذاشتن من اشک تو چشمام موج میزنه وقتی همچین مغزهای فوق فعالی داریم و امیدارم ک در همین اوج باقی بمونن و نگرانم یوقت از کشورمون فرار نکنن ایوب جان ما ب وجودت نیاز داریم و افتخار میکنیم. با تشکر.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *