جدال غول ها در دنیای صفر و یک ( بخش دوم )

جدال غول ها در دنیای صفر و یک  ( بخش دوم )
  • 1391/2/14
  • آزاد
  • 0

در اینجا چند مورد از مهم ترین درگیری های حقوقی بین شرکتهای بزرگ دنیا طی چند سال اخیر را مرور می کنیم .


جدال غول ها در دنیای صفر و یک

جاوا از آن کیست ؟ گوگل یا اوراکل :

در یک نزاع حقوقی و به تازگی ، گوگل از سوی شرکت اوراکل متهم به استفاده غیر قانونی از پلتفرم جاوا در سیستم عامل اندروید و اسمارت فون های مجهز به این سیستم عامل شده است .

طبق شکایاتی که شرکت اوراکل به دادگاه ارائه کرده است گوگل بدون اطلاع این شرکت ، پلتفرم جاوا که حق اختراع ان متعل به اوراکل است را در سیستم عامل اندروید موجود در تبلت و گوشی های خود به کار گرفته است و در صورت اثبات این ادعا باید خسارت مالی سنگینی را به این شرکت بپردازد .

البته جاوا در واقع اختراع شرکت سان است اما به دلیل ادغام این شرکت در اوراکل هم اکنون حق ابداع جاوا و بسیاری از نرم افزارهای دیگر آن در اختیار اوراکل است .

شکایت زیراکس از یاهو و گوگل

شکایت زیراکس از یاهو و گوگل :

ماجرای این سه شرکت از آنجا شروع شد که شرکت زیراکس چندی پیش شکایتی را بر علیه دو شرکت بزرگ اینترنتی یاهو و گوگل در مورد نقض حقوق کپی رایت و استفاده بدون اجازه اختراعات ثبت شده خود از سوی آنان مطرح کرد. پس از آن یاهو در دادخواستی متقابلا ادعای زیراکس را رد کرده و خواستار اعاده حیثیت حقوقی خود شدند .

زیراکس ادعا کرده است که سیستم تکمیلی جستجوگر خودکاری که این دو شرکت استفاده می کنند را ابداع کرده است و آنها بدون مجوز قانونی آن را به کار می گیرند . از این رو این کمپانی خواستار جلوگیری از این عمل و دریافت غرامت مالی است و از طرفی یاهو و گوگل به شدت با این ادعا مخالفت کرده و خواستار عذرخواهی و اعاده حیثیت خود هستند .

گوگل تحت تعقیب

گوگل تحت تعقیب :

یکی دیگر از شاکیان گوگل ، شرکت مخابرات انگلستان( BT) است که ادعا می کند گوگل برخی از اختراعات ثبت شده این شرکت را بدون اجازه قانونی در سیستم عامل اندروید مورد استفاده در تولیداتش به کار رفته است .

فناوری هایی که مورد ادعای این شرکت است در مورد نرم افزارهای شخصی سازی و مکانی است که گوگل در سیستم عامل اندروید از آن بهره می گیرد .

دادگستری آمریکا علیه گوگل :

بار دیگر گوگل متهم به رعایت نکردن قانون کپی رایت این بار از سوی دادگستری آمریکا و برخی ناشران بزرگ شد .

وزارت دادگستری آمریکا با حمایت بسیاری از ناشران بزرگ آمریکایی ، گوگل را متهم به نشر غیر قانونی نسخه اسکن شده کتابهای خود کردند و با ارائه شکایتی خواستار رسیدگی به این اتهام و دریافت مبلغی به عنوان غرامت از این شرکت بزرگ اینترنتی شدند .

البته این دعوی حقوقی چند سالی هست که مطرح شده و طی این چند سال گوگل با اعلام اینکه با انجام این کار به نشر فرهنگ کتاب کمک کرده است و ناشران باید سپاسگزار این شرکت هم باشند که نام آنها را در دنیای وب بر سر زبانها انداخته است از عملکرد خود دفاع کرده است .

جدال گوگل و مایکروسافت

جدال گوگل و مایکروسافت :

گوگل در شکایتی مایکروسافت را متهم به نقض قانون آنتی تراست کرد.

طی دادخواستی که گوگل به دادگاهی در آمریکا ارائه داده ، مایکروسافت با تولید سیستم عامل ویستا و به دلیل امکانات فراوان آن در مقایسه با فناوری های سایر شرکت های کامپیوتری ، باعث ایجاد وضعیت رقابتی ناعادلانه در بازار شده است .

ویستا به دلیل فناوری جستجوی پیشرفته ای که دارد امکان رقابت را برای سایر رقبا سخت کرده است و این مسئله باعث نارضایتی شرکت های معروفی مانند گوگل شده است . البته مایکروسافت این ادعا را نپذیرفته و تاکید دارد که هرگز قصد ایجاد اختلال در فروش تولیدات شرکت های رقیب را نداشته است .

شکایت دولت هند از گوگل و فیس بوک

شکایت دولت هند از گوگل و فیس بوک :

دولت هند برخی از شرکت های بزرگ اینترنتی مانند گوگل و فیس بوک را متهم به انتشار اطلاعات غیر واقعی و توهین آمیز در مورد این کشور کرده است .

این دو شرکت که از نظر بازدید کاربران اینترنتی در رده های اول و دوم قرار دارند از سوی دولت هند متهم شده اند که با سوء استفاده از محبوبیت خود اقدام به تکثیر برخی مطالب نژادپرستانه و مذهب ستیز کرده اند و از این طریق ذهن بیش از سیصد میلیون کاربر اینترنتی از جمعیت یک میلیارد و دویست مسلیونی هند را تحت تاثیر قرار داده اند .

ظاهرا این شرکت ها ادعای دولت هند را تا حدی منطقی دانسته و اقدام به حذف این مطالب و اطلاعات کرده اند .

کشور هند به دلیل تنوع قومی ، نژادی و مذهبی اش آسیب پذیر تر از دیگر کشورهاست و مقامات هندی بارها خطر اینگونه اقدامات را برای امنیت ملی این کشور گوشزد کردها ند . البته انتشار اینگونه اطلاعات معمولا از طریق کاربران این سایتها انجام می شود و نه مسئولین آن ، اما به هر حال این شرکت ها مسئولیت آن را تا حدی پذیرفته اند .

درگیری بی سرانجام ناول و مایکروسافت

درگیری بی سرانجام ناول و مایکروسافت :

چندی پیش شرکت ناول ، مایکروسافت را متهم کرد که انتشار نرم افزار Word از سوی این شرکت در دهه نود باعث افت شدید فروش نرم افزار انحصاری این شرکت به نام Word Perfect  شده است .

البته این ادعا برای اولین بار در سال 2004 از سوی شرکت ناول مطرح شد و در آن این شرکت که نرم افزار Word Perfect  آن در سال 1994 بیش از 50 درصد بازار را در دست داشت و با ارائه بسته نرم افزاری آفیس به خصوص نرم افزار  Word   از سوی شرکت مایکروسافت سقوط قابل توجهی را در بازار تجربه کرد  ، مدعی دریافت غرامت مالی از سوی مسئولان مایکروسافت شد .

در واقع ناول عقیده دارد مایکروسافت با یک حرکت انحصاری و با ارائه آفیس به همراه سیستم عامل ویندوز باعث شکست تجاری این شرکت شده است .

در این خصوص و به تازگی در دادگاهی که در آمریکا برگزار گردید بیل گیتس به عنوان شاهد حضور یافت و به سوالات دادستان پاسخ داد .

شکایت دیگری از مایکروسافت :

درگیری سان و مایکروسافت بر سر فرمت جاوا یکی دیگر از معروفترین دعوی های حقوقی میان شرکت های کامپیوتری بوده است .

اولین دادگاهی که در مورد این اتفاق تشکیل شد در سال 1997 بود که شرکت سان ، مبدع و تولید کننده برنامه جاوا مایکروسافت را متهم به استفاده غیر قانونی از این نرم افزار در تولیدات خود کرد .

سان شرکت بسیار معتبری در زمینه برنامه نویسی و طراحی برنامه های مفید و کاربردی برای کاربران کامپیوتر است . این شرکت با ارائه دعوی خود امیدوار بود بتواند مایکروسافت را محکوم و از آن غرامت بگیرد .

پس از تشکیل دادگاهی دیگر در حدود چهار سال بعد مایکروسافت این ادعا را پذیرفت و حاضر شد برای مدتی استفاده از جاوا را متوقف کند و به سان مبلغی را بابت غرامت بپردازد . اما این درگیری ظاهرا به جاهای باریکی کشیده شد و مایکروسافت پس از مدتی اعلام کرد می خواهد جاوا را بطور کلی از اکس پی خارج کند و این یعنی عدم حمایت و به طور کلی نابود کردن این فرمت در بین کاربران ویندوز . این بار در سال 2002 سان دادخواستی را مبتنی بر نقض قانون آنتی تراست از سوی شرکت مایکروسافت به دادگاه ارائه کرد که نتیجه ای در برنداشت زیرا مایکروسافت تصمیم گرفته بود چیزی به نام جاوا را از فناوری خود حذف کند و این به معنای دهن کجی آشکار به سان بود .

شکایت دوقلوها از زوکربرگ

شکایت دوقلوها از زوکربرگ :

کامرون و تیلر وینکلووس ، دوقلوهای معروفی که درگیری حقوقی چندین ساله آنها با مارک زوکربرگ بنیانگذار شبکه اجتماعی فیس بوک یکی از سوزه های فیلم شبکه اجتماعی بوده است ، مدتی پیش ادعا کرده بودند که مارک زوکربرگ بنیانگذار فیس بوک ایده طراحی و تولید این شبکه اجتماعی را ازآنان دزدیده است.

دوقلوها می گویند ایده راه اندازی فیس بوک از آنان است و زوکربرگ در واقع آنها را دور زده است . انها ندعی اند که مارک زوکربرگ با عملی کردن ایده ای که متعلق به آنان است میلیاردها دلار پول به جیب زده است و باید به آنان مبلغ زیادی را به عنوان خسارت پرداخت کند .

نزدیک به پنج سال است که این برادران ادعای خود را در دادگاههای مختلف مطرح می کنند و با وجود شکست های متعدد به هیچ عنوان قصد صرف نظر از شکایت خود را ندارند .

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *