تلویزیون های کوانتوم دات (QD)

تلویزیون های کوانتوم دات (QD)
  • 1391/3/8
  • آزاد
  • 1

نمایشگرهای HD  و سه بعدی را فراموش کنید!

کلید واژه جدید که در آینده درباره پخش تصویر خواهید شنیدQD (Quantum dot) خواهد بود. صفحات نمایش کیودی علاوه بر اینکه مصرف انرژی کمتر، تصاویر با وضوح بالاتر پخش می کنند، به اندازه ای انعطاف پذیر هستند که می توانید آن را لوله کنید و در کوله پشتی تن بپیچانید.

 تلویزیون های کوانتوم دات (QD)

کوانتوم دات (Quantum dot ) در حقیقت ذرات ریزی هستند که بین دو تا ده نانومتر قطر دارند، یعنی به اندازه حدودا پنجاه اتم. وقتی این ذرات با جریان مستقیم برق به سطح بالاتری از انرژی می رسند، پرتو درخشانی از خود ساطح می کنند. رنگ این پرتوها در هر نقطه کوانتومی منحصرا به اندازه آن بستگی دارد. مثلا هر کدام از نقطه کوانتومی قرمز، سبز و آبی به ترتیب ده، پنج و دو نانومتر قطر دارند.

نقطه های کوانتومی در صنایع دیگر هم کاربرد دارند، از ساخت صفحات خورشیدی بگیرید تا شناسایی سلول های سرطانی. حالا یک قدم دیگر مانده تا تلویزیون های QD را در بازار لوازم صوتی و تصویری ببینیم.

تلویزیون های کوانتوم دات (QD)

شرکت انگلیسی نانوکو، امیدوار است تا پایان سال 2012 اولین سری از تلویزیون های QD  را به بازار عرضه کند.

در تلویزیون های LCD کنونی از نور پس زمینه ای استفاده می شود که کیفیت رنگ را افزایش می دهد. در تلویزیون های نسل جدید، نقطه ای کوانتومی را روی یک ورقه نازک مات چاپ می کنند. پشت این صفحه ردیفی از LED  ها قرار دارند که نقطه های کوانتومی را از طریق پرتوافشانی روشن می کنند.

تلویزیون های کوانتوم دات (QD)

البته هیجان انگیزترین کاربرد QD این است که تلویزیون های جدید را قابل انعطاف می کند. نقطه های کوانتومی با جریان برق برانگیخته می شوند. ورقه ای از پلاستیک رسانا صفحه نمایش را تشکیل می دهد و نقطه های کوانتومی بین ترانزیستور و یک صفحه محافط فشرده می شوند. دوباره نقطه های کوانتومی روی صفحه مات چاپ می شوند اما این بار به ترتیب قرمز، سبز و آبی ردیفی از پیکسل ها را تشکیل می دهند. درخشندگی و رنگی که توسط هر پیکسل روی صفحه نمایش داده می شود به این بستگی دارد که کدام نقطه و پقدر برانگیخته شده است.

منبع : telegraph.co.uk

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *