بررسی OS X Mountain Lion 10.8 (بخش سوم)

بررسی OS X Mountain Lion 10.8 (بخش سوم)
  • 1391/5/25
  • امیر امام جمعه
  • 0

اگر در قسمت های قبلی با ما همراه بوده باشید حتما در جریان بررسی نسخه جدید سیستم عامل شرکت اپل قرار دارید. در دو قسمت قبلی به بیان برخی از قابلیت های اصلی و ویژگی های جدید به وجود آمده در شیر کوهی (OS X 10.8) پرداختیم. برخی از این ویژگی ها شامل پیام ها ، ایمیل و مخاطبین ، تقویم و یادآورنده میباشد. در این مطلب قصد داریم بررسی های گذشته را ادامه دهیم و دیگر قابلیت های باقی مانده در این سیستم عامل را معرفی کنیم. اگر مطالب قبلی را مطالعه نکرده اید توصیه میکنیم در ابتدا به آنها نگاهی نیز بیاندازید.

iCloud

iCloud قابلیت دیگر اضافه شده به شیرکوهی است. به کمک این سرویس ذخیره اطلاعات به صورت ابری ، کاربر میتواند داده های خود را بر روی شبکه ذخیره کند. ظهور این ویژگی در نسخه جدید OS X باعث شده است پیوند این سیستم عامل با iOS بسیار محکم تر از قبل شود. بسیاری از قابلیت هایی که در گذشته از آنها صحبت کردیم از این سرویس استفاده میکنند برای مثال همگام سازی مخاطبین ، یادآوری ها و بوک مارک های مرورگر میان رایانه و دیگر دستگاه ها از طریق iCloud انجام میشوند. شرکت اپل مثل همیشه این برنامه را به صورت بسیار ساده ای طراحی کرده است تا استفاده از آن نیز آسان باشد. پس از این که به اکانت خود متصل شدید میتوانید سرویس ها و اطلاعات مورد نظر خود را برای همگام سازی انتخاب نمایید.
همان طور که گفته شد پس از وارد شدن به اکانت خود iCloud این امکان را به شما میدهد تا سرویس های مورد نظر برای استفاده خود را انتخاب نمایید که شامل : ایمیل ، مخاطبین ، تقویم و یادآوری ها ، یادداشت ها ، مرورگر ، Photo Stream و اسناد میباشد. بعد از انتخاب سرویس ها توسط شما برنامه شروع به همگام سازی میکند که اطلاعات را از دستگاه iOS شما به رایانه انتقال میدهد و هم چنین بالعکس. البته اگر یکی از سرویس ها را نیز انتخاب نکنید تمام اطلاعات مربوط به آن بدون هشدار قبلی از سیستم شما پاک خواهد شد. در صفحه اولیه iCloud میتوانید مقدار حافظه استفاده شده و باقی مانده از سرویس خود را مشاهده کنید.
قابلیت دیگر موجود در شیرکوهی مربوط به ذخیره اسناد در فضای ابری میباشد که قبلا در نسخه آزمایشی سیستم عامل وجود نداشته است. اسناد مورد نظر خود را انتخاب نمایید و سپس میتوانید از یک منوی drop-down آنها را از طریق iCloud به دستگاه های متصل به اکانت خود انتقال دهید که دسترسی به اسناد را برای شما بسیار آسان تر میکند. پس از باز کردن قسمت کتابخانه اسناد (Documents Library) به فایل ها یا همان اسناد خود دسترسی دارید و میتوانید آنها را ویرایش و مطالعه کنید و یا این که از آنها نسخه دوم تهیه نمایید و تغییر نام دهید و از طریق ایمیل جا به جا نمایید. در این قسمت میتوانید از قابلیت های AirDrop ، Message استفاده کنید و البته کلید به اشتراک گذاری نیز در دسترس است.

ذخیره خودکار ، TextEdit و یادداشت ها

اولین ویژگی یا شاید قابلیت در قسمت ویرایش متن شیر کوهی مربوط به زوم میباشد. به راحتی میتوان با حرکت انگشتان بر روی پد لمسی متن مورد نظر را بزرگ و کوچک کرد. به نظر میرسد شرکت اپل قصد دارد کاربرد برنامه های خود را بیش از قبل افزایش دهد و این ویژگی نیز برای محصولات اپل بسیار مناسب است مخصوصا Macbook Pro که دارای پد لمسی بسیار با کیفیتی نیز میباشد.

قابلیت ذخیره خودکار نیز به همراه چند ویژگی اضافی دیگر نیز آماده شده است. هم چنین میتوانید با کلیک بر روی نام یک فایل باز در قسمت TextEdit چندین ویژگی را مشاهده نمایید. برخی از این ویژگی ها شامل تغییر نام ، ایجاد نسخه مشابه ، انتقال و قفل کردن میباشد. با استفاده از قابلیت Rename میتوانید به سرعت نام فایل مورد نظر خود را تغییر دهید. میانبر های Command-Shift-S و Command-Shift-Option-S نیز برای دسترسی سریع تر به ایجاد نسخه مشابه و ذخیره فایل در اختیار قرار گرفته است. ویژگی دیگر یعنی Move To نیز به سرویس iCloud مربوط میشود و این امکان را به کاربر میدهد تا هرگونه فایلی را به کمک این سرویس به مکان دیگر منتقل کند.

در قسمت یادداشت ها نیز سرویس iCloud نقش اساسی را دارد که یکی دیگر از قابلیت های موجود در iOS است که به شیر کوهی نقل مکان کرده است. اپل کارکرد این قسمت از سیستم عامل را به این صورت توضیح میدهد : ” فقط مواردی که نیاز به یادآوری برای آنها دارید را بنوسید تا بعدا به آسانی در دسترس شما قرار بگیرند”. کار با این بخش بسیار آسان و به طور واقعی ساده طراحی شده است. در ابتدا این برنامه برای نمایش یادآوری ها در صفحه ای با اندازه کوچک طراحی شده بود ولی اینبار نسبت به نسخه های قبلی کاربرد بیشتر پیدا کرده است. طراحی برنامه به صورت یک سری از برگه های یادداشت است که نوشته های شما بر روی خطوط آن قرار میگیرد. هم چنین تصاویر و فایل های ضمیمه نیز به راحی میتوانند از طریق قابلیت Drag&Drop به برنامه اضافه شوند.

در قسمت بالای برنامه شما گزینه های مربوط به تاریخ و زمان را مشاهده میکنید. در قسمت پایین نیز یک سطل زباله وجود دارد و برای حذف مواردی است که شما دیگر به آنها نیازی ندارید و البته به همراه گزینه ای برای به اشتراک گذاری متون از طریق ایمیل و یا پیام ها. در سمت چپ برنامه لیستی از مواردی که توسط شما تهیه شده است را میتوانید مشاهده نمایید و در بالای آن نیز قسمت جستجو برای پیدا کردن موارد خاص طراحی شده است. با دابل کلیک بر روی یک متن به صورت ثابت بر روی دسکتاپ شما در خواهد آمد و بعد از بستن برنامه نیز هنوز برای کاربر نمایش داده میشود. یک علامت مثبت نیز در پایین وجو دارد که برای ایجاد متن های جدید طراحی شده است.

قسمت یادداشت ها تمامی موارد ضروری مربوط به کاربر را در شیرکوهی و هم چنین iOS نگهداری میکند. باید گفت که این برنامه یکی از ابزار های پرکاربرد در سیستم عامل است که به سادگی میتواند اطلاعات را در خود جای دهد. قابلیت ذخیره خودکار نیز نگهداری هرچیزی را بر روی حافظه آسان تر می نماید. قسمت TextEdit نیز حتما شامل تغییراتی شده است که از مهم ترین آنها سازگاری با سرویس iCloud میباشد.

Dictation (نوشتار)

کسانی که منتظر عرضه برنامه Siri بر روی رایانه های شخصی میباشند باید کمی دیگر نیز صبر کنند. البته با این حال اپل دستیار نوشتاری خود را بر روی شیرکوهی قرار داده است. قابلیت دیکته یا نوشتار به کاربران کمک میکند تا دست از تایپ کردن بردارند و با گفتار خود کلمات را در رایانه وارد نمایند. شما میتوانید از این قابلیت در قسمت های مختلف سیستم عامل استفاده کنید و علاوه بر آن بر روی مرورگر Safari نیز پشتیبانی میشود و این یعنی در Gmail نیز میتوان از قابلیت نوشتار کمک گرفت. کلید Function را دوبار بزنید تا یک تصویر مربوط به میکرفون با رنگ بنفش برای شما ظاهر شود و حالا برنامه شروع بر کار میکند. البته باید آرام و واضح صحبت کنید تا برنامه کار کند. در تصویر زیر میتوان کاربر این برنامه را تست کرد. در ابتدا میتوانید تصویر نوشته شده توسط برنامه را ببینید و در بعد متنی که کاربر به رایانه گفته است.

متن گفته شده توسط کاربر : 

This is me trying out dictation. It seems be working out pretty well so far. I’m not sure if I could type an entire paper using this however. But perhaps for short things this is a good idea. I don’t know, people in my office [are] probably going to stare at me funny if I keep using this to type all of my things.

برای اولین بار یک یا دو اشتباه به نظر بسیار بد نمیرسد. همان طور که گفته شده است این برنامه برای نوشتن مطالب کوتاه مفید است ولی ممکن است در مقیاس های بزرگتر دچار اشتباه شود. این برنامه در حال حاضر لهجه های آمریکایی ، بریتانیایی و استرالیایی زبان انگلیسی را پشتیبانی میکند و علاوه بر آن زبان های ژاپنی ، آلمانی و فرانسوی نیز در آن قرار دارد. ولی با این حال انتظار زیادی نیز از این برنامه نداشته باشید.

Mac App Store و Game Center

در این قسمت یعنی Mac App Store یا فروشگاه برنامه مک نیز شاهد آپگرید هایی بوده است. آپدیت های مربوط در قسمت Notification Center نمایش داده میشوند ، میتوانید از طریق پد لمسی در میان صفحات مختلف تاریخچه فروشگاه برنامه جا به جا شوید و هم چنین کلید به اشتراک گذاری نیز برای به اشتراک گذاری مطالب و موارد محبوب در شبکه های فیسبوک ، توییتر و Messages در دسترس میباشد. برنامه های دانلود شده توسط شما به دیگر رایانه های متصل به اکانت نیز ارسال میشود.

تصویر بالا مربوط به مرکز بازی در شیرکوهی (سمت چپ) و آیپد (سمت راست) میباشد. اگر شما در ده سال پیش به کسی میگفتید که روزی اپل به یکی از قطب های بازی های رایانه ای تبدیل میشود به شما میخندیدند. این شرکت توانست با مدت زمان کوتاهی و به کمک برنامه ریزی برای بهبود گرافیک محصولات خود به یکی از پلتفرم های محبوب بازی تبدیل شود. البته این برتری تقریبی بیشتر حاصل رایانه ها و یا سیستم های دسکتاپی اپل میباشند و هم چنین در چند سال اخیر توانسته است با اقدامات خود پلتفرم بازی های موبایل خود را نیز بسیار گسترش دهد. قابلیت Game Center (مرکز بازی) نیز به سیستم عامل OS X اضافه شده است.

کاربران رایانه های شخصی میتوانند به لطف مرکز بازی میتوانند همانند کاربران دستگاه های آیپد و آیفون به رقابت بپردازند و در قالب بازی های چند نفره یا مولتی پلیر بازی ها را انجام دهند. به گزارش منتشر شده توسط اپل در WWDC این سرویس در حدود 130 میلیون اکانت ثبت شده را دارا میباشد. لازم است که به اکانت خود در مرکز بازی متصل شوید تا بتوانید دوستان و حریفان خود را مشاهده نمایید. هم چنین در مرکز بازی قابلیت هایی مثل چت صوتی وجود دارد و والدین نیز میتوانند بر محتواهای موجود نظران کنند. علاوه بر موارد ذکر شده notification ها هم که شامل درخواست های دوستی و دعوت های انجام شده میباشند در این قسمت به نمایش در می آیند. البته متاسفانه پس از ارتقا سیستم عامل خود به نسخه جدید باید سرویس مرکز بازی را دوباره خریداری نمایید و یا دانلود کنید. میتوانید امتیاز های مربوط به هر دستگاه را در بازی های مختلف مشاهده نمایید.

امنیت و Gatekeeper

وقتی اپل برای اولین بار Gatekeeper را به کاربران معرفی کرد مسلما برخی از افراد درباره توانایی ها و قابلیت های آن در شک بودند. همیشه باید موارد امنیتی را درباره رایانه های خود رعایت کنیم و مخصوصا این که پس از مدتی سیستم عامل OS X محبوبیت بسیاری را در میان کاربران بدست آورد و توجه بسیاری از هکر ها نیز به سوی آن جلب شد. در این موقع سیستم عامل OS X تصمیم گرفت تا بیشتر شبیه به iOS عمل کند و محدودیت های بیشتری را برای کاربران اعمال نماید که باعث میشود انعطاف پذیری آن کاهش پیدا کند. به همین دلیل شرکت اپل قصد داشت دسترسی به سخت افزار و نرم افزار محصولات خود را کاهش دهد که شامل جلوگیری در مقابل بسیاری از برنامه جانبی نیز میشد. در همین راستا برنامه Gatekeeper عرضه شد تا از اجرای بدافزار های مخرب بر روی دستگاه ها جلوگیری کند. برای مثال به طور پیش فرض سیستم شما قادر است برنامه ها را فقط از فروشگاه برنامه مک دانلود کند که توسط توسعه دهندگان معتبر ایجاد شده اند. در غیر این صورت و اقدام به دانلود دیگر برنامه ها از مکان های متفرقه پیامی را همانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

برای دسترسی به تنظیمات مربوط به این قسمت میتوانید از طریق بخش System Preferences به Security and Privacy بروید. در اینجا میتوانید مشخص نمایید که برنامه های مختلف از چه مکان هایی دانلود شوند. گزینه اول دانلود برنامه ها فقط از فروشگاه برنامه اپل میباشد و گزینه دوم نیز این امکان را میدهد تا برنامه ها را از هر جایی دانلود کنید. البته علاوه بر این مورد اپل بر روی شناسه های مربوط به هر توسعه دهنده نیز کنترلی را اعلام میکند. در کنار برنامه Gatekeeper دیگر نرم افزار هایی نیز برای محافظت از رایانه های مک وجود دارد که قابلیت های بیشتری را نیز دارا میباشند.

داشبورد و Launchpad

مثل همیشه داشبورد یکی از قسمت های مهم و کاربردی سیستم عامل میباشد که دسترسی آسان را نیز دارا میباشد و به مدیریت و کنترل آسان سیستم عامل توسط کاربر کمک میکند. در قسمت پایین صفحه شما دو کلید مثبت و منفی شکل را مشاهده میکنید. با زدن کلید منفی شکل میتوانید موارد دلخواه خود را حذف نمایید. این کار از طریق ظاهر شدن کلید X در بالای این قسمت انجام میشود. زدن کلید مثبت لیستی از ویجت های پیش فرض را به شما نمایش خواهد داد. با کلیک بر روی هر ویجت ، آن در قسمت اصلی داشبورد شما به نمایش در خواهد آمد. البته میتوانید یک ویجت را نیز بکشید و در قسمت داشبورد رها کنید تا اضافه گردد.

در قسمت بالایی داشبود مکانی برای جستجو وجود دارد و به کاربر کمک میکند تا سریع تر به موارد مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. این کار از طریق تطابق اسمی ویجت ها با عبارت نوشته شده انجام میشود و ویجت های غیر همنام از لیست حذف میشوند. اگر ویجت دلخواه و مناسب خود را پیدا نمیکنید کافی است بر روی More Widgets کلیک کنید تا به سایت شرکت اپل بروید و به بیش از 3900 ویجت موجود در آنجا دسترسی پیدا کنید. هم چنین میتوانید فولدر هایی را نیز به داشبورد خود به صورت ویجت اضافه نمایید. اگر قصد حذف این فولدر ها را نیز داشتید کافی است آنها را به صورت drag&drop به محیط دسکتاپ منتقل کنید.

قسمت Launchpad نیز یکی از ویژگی هایی میباشد که سیستم عامل OS X را بیشتر شبیه به iOS میکند که در شیرکوهی نیز ظاهر شده است. Launchpad از قسمت داک و یا با زدن کلید F4 در دسترس خواهد بود (البته بر روی مدل های جدید مک بوک). البته برای دسترسی آسان تر به آن میتوانید 3 انگشت به همراه شست خود را بر روی پد لمسی دستگاه حرکت دهید. بسیاری از برنامه های اپل شباهت بسیاری به نسخه های قبلی خود دارند و البته کمی نیز تحت تاثیر طراحی های گرافیکی سیستم عامل iOS قرار گرفته اند. در هر حال قسمت جستجو نیز به این بخش اضافه گردیده است تا دسترسی آسان را به کاربر هدیه دهد.

ادامه دارد …

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *