چگونه بدست آوردن یک سیگنال قوی بی سیم و کاهش تداخل شبکه های بی سیم

چگونه بدست آوردن یک سیگنال قوی بی سیم و کاهش تداخل شبکه های بی سیم
  • 1391/7/24
  • سعيد
  • 1

مانند بسیاری از فناوری های پیشرفته دیگر , Wi-Fi نیز همانند یک سحر و جادو می ماند. فناوری شبکه های بیسیم از طریق امواج رادیویی Wi-Fi انتشار می یابند. حال اگر موج دیگری نیز با آن تداخل پیدا کند شبکه ضعبف تر و غیر قابل اعتماد می شود. کلید اصلی بهبود سیگنال شبکه های بی سیم در قرارگیری وضعیت روتر  (Router) ارسال کننده امواج است. البته موانع موجود و دیگر لوازم بی سیم نیز موجب کاهش عملکرد شبکه بی سیم شما می شود. در این مطلب راههای برای بر طرف کردن این مشکلات در شبکه های بی سیم خانگی مورد بررسی فرار می دهیم.

wireless_diag

موقعیت روتر بی سیم Wireless Router Positioning 

موقعیت روتر بی سیم شما تا حد زیادی می تواند منطقه تحت پوشش شما را مشخص و قدرت سیگنال ها را تحت تاثیر قرار بدهد. این راهنما را مطالعه کنید تا سیگنال های بهتری از روتر خود دریافت کنید:

  • محل روتر خود را در وسط خانه انتخاب کنید تا بدین صورت اگر در هر طرف خانه احتیاج به وای فای Wi-Fi داشتید به راحتی سیگنال های قوی دریافت کنید.
  • موقعیت آنتن روتر Router را به صورت عمودی قرار دهید به صورتی که آنتن راست و بالا ایستاده باشد. شاید در جای دیده باشید یا به فکر تان برسد که به صورت افقی نتیجه بهتری نصیب تان می شود , اما اینطور نیست وضعیت ایستاده مانند عکس زیر به طور کلی موقعیت ایده آل است.
  • اگر روتر خود را در ارتفاع نصب کنید بهتر است.حتی اگر در روی میز قرار بدهید بهتر از روی زمین است.

همچنین شما باید به جنس موادی که نزدیک روتر است توجه داشته باشید.برای مثال قرار دادن روتر در روی میز فلزی و یا روی دیوار فلزی (آهن) میتواند ایجاد مشکل کند. سیگنال ها به راحتی بر روی یک میز چوبی سفر می کنند اما با فلزات زیاد راحت نیستند.

wireless-router-on-table

موانع دیگری نیز وجود دارد که حتی به فکر شما هم نمی رسید و می تواند مشکل ساز باشد. به عنوان مثال یک کابینت فلزی مابین روتز و رایانه شما وجود دارد.این خود باعث می شود شما سیگنالی دریافت نکنید. همین امر برای دیگر اشیا متراکم در اطراف روتر شما نیز وجود دارد.

دخالت از دیگر شبکه های بی سیم Interference From Other Wireless Networks

دخالت دیگر شبکه های بی سیم در منطقه می تواند مشکلاتی را برای سیگنال های بی سیم شما ایجاد کند. برای تعیین اینکه آیا تداخل رخ می دهد شما می توانید از برنامه تشخیص این مشکل کمک بگیرید. این برنامه ها شبکه های فعال اطراف شما را نشان می دهند و می توانید ببینید سیگنال ها در کدام منطقه قوی تر و در کجا ضعیف تر هستند. این برنامه ها برای موبایل و رایانه به راحتی در دسترس هستند. می توانید نمونه ای از این برنامه ها را در اینجا ببینید. نرم افزار inSSIDer برای رایانه و موبایل در دسترس و قابل دانلود است.

info2copy

اگر چندین شبکه بی سیم در اطراف شما در حال فعالیت هستند و بدتر از آن همگی در یک کانال هستند میتواند برای شما مشکل ساز باشد. نگران نباشید شما می توانید کانال ارتباطی در روتر خود را عوض کنید. تغییر کانال حتی در بعضی مواقع که هیچ تداخلی وجود ندارد نیز پیشنهاد می شود. در بیشتر مواقع این تغییر باعث بهبود کارای سیگنال های و شبکه بی سیم شما می شود. آدرس IP پيش‌فرض برای دسترسی به تنظیمات دستگاه‌ ها 192.168.1.1 است. اين آدرس را در نوار آدرس مرورگر وب وارد كرده و كليد Enter را بزنيد. اگر صفحه لاگين روتر ظاهر شد، پس آدرس را درست وارد‌كرده‌ايد. نام كاربري و رمز عبور روترها نيز به صورت پيش‌فرضadmin/admin يا admin/1234 است.می توانید اطلاعاتی در باره تنظیمات روتر در اینجا بخوانید.
image14

دخالت لوازم خانگی Interference From Household Appliances

انواع لوازم خانگی، میتواند برای شبکه بی سیم ما مشکل ساز بشود. دستگاهای مانند تلفن بی سیم و یا مایکرو ویو (microwave) با توجه به محل روتر شما می توانند تداخل ایجاد کنند. وقتی که تلفن بیسیم و یا مایکرو ویو در حال استفاده هستند آن را بررسی کنید. برای رهایی از مشکل تلفن بی سیم میتوانید تلفنی را انتخاب کنید که در فرکانس کاری مانند 900 مگا هرتز یا 1.9 گیگاهرتز کار می کند.تلفن های که در فرکانس 2.4 گیگا هرتز کار می کنند کاملا با شبکه های بی سیم تداخل پیدا می کنند زیرا فرکانس کاری شبکه های بییسم نیز در همین محدوده است.

wireless-router-and-cordless-phone

مشکل با مایکرو ویو خیلی کم اتفاق می افتاد چون کمتر کسی پیدا می شود که روتر خود را کنار مایکرو ویو قرار بدهد. با این حال برای در امان ماندن از موج رادیویی این وسیله کافی است پوشش های (کاور ها) آن را کامل بر روی دستگاه قرار دهید. از دستگاهای دیگر در خانه میتوان به مواردی اشاره کرد که از فناوری بلوتوث استفاده می کنند.اگر این گونه دستگاه ها زیادی نزدیک روتر شما باشند میتواند باعث ایجاد تداخل کنند.

تکرار کننده ها، آنتن ها، و منعکس کننده Repeaters, Antennas, and Reflectors

اگر شما نیاز به پوشش یک منطقه بزرگ با سیگنال های بی سیم هستید و روتر شما آن را پوشش نمی دهد , میتوانید از یک تکرار کننده بی سیم (wireless repeater) برای افزایش محیط پشتیبانی سیگنال ها استفاده کنید. کار که این دستگاه انجام می دهد دریافت سیگنال های ضعیف شده است سپس آنها را تقویت و دوباره به نقطه دستیابی (ap) بعدی می فرستد. لازم نیست هزینه زیادی برای خرید این دستگاه ها صرف کنید.روتر قدیمی شما با کمی تنظیمات می تواند این کار را انجام بدهد.

wireless-repeater

برخی از روتر ها از ویژگی اضافه کردن آنتن improved antenna پشتیبانی می کنند. در این صورت به راحتی می توانید چند آنتن برای آن تعریف کنید. بعضی از آنها به ویژگیWi-Fi  reflector مجهز هستند که می توان سیگنال ها را در یک جهت خاص هدایت کرد.

حال که این مقاله را خوانده اید بهتر است قبل از اینکه حسابی از شرکت ارایه دهنده اینترنت ISP و یا رایانه خود خشمگین شوید نگاهی به وضعیت سخت افزار و نحوه نصب آنها بیاندازید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *