چگونه مثل حرفه ای ها مودم خریداری کنیم؟

چگونه مثل حرفه ای ها مودم خریداری کنیم؟
  • 1395/8/12
  • زهرا معبودی
  • 0

با گسترش استفاده از اینترنت و غرق شدن در فضای مجازی این روزها یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیاز های هر خانه ای یک مودم اینترنت است. از این رو، بر آن شدیم تا در راهنمای خرید امروز مجله اینترنتی گویا آی تی به مهمترین ویژگی های یک مودم خوب و کارآمد بپردازیم. با ما همراه باشید.

  • بی سیم یا کابلی؟

how-to-buy-modem2

با توجه به مزایای بی شماری که مودم های بی سیم دارند شاید این سوال تا حدودی مضحک به نظر برسد که دام نوع از مودم های بی سیم و یا کابلی بهتر است. بنا براین بی هیچ بحث و توضیحی قطعا باید یک مودم بی سیم انتخاب نمایید. این مودم ها علاوه بر قابلیت  Wi- Fi 4 پورت برای ایجاد شبکه محلی و یا استفاده از روش کابلی نیز ارائه می دهند.

  • چه استانداردی؟

What Standard?

انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک آمریکا  (IEEE) تا کنون استاندارد های بسیاری را برمبنای کیفیت و برد امواج دستگاه های وای فای ارائه نموده است که این استاندارد ها با شیوه ی نمایش IEEE 802.11x معرفی می‌ شوند و در آن، x با یک حرف جایگزین می ‌شود. اولین استاندارد های تالیف شده برای این سیستم a و b بودند که تا کنون تقریبا منقرض شده اند. پس از آن استاندارد g است که بسیار کم در بازار یافت می شود.

پس از آن استاندارد  n معرفی شده است که در حال حاضر تقریبا بیشترین نوع مورد استفاده است و تقریبا تمامی دستگاه های مودم فعلی از آن پشتیبانی می کنند.

آخرین استاندارد های موجود در بازار نیز نیز که تقریبا نایاب و یا کمیاب هستند دو استاندارد ac و ad می باشند که در دستگاه های حرفه ای اپل (Apple)، ایسوس (ASUS) و ال‌جی (LG) و … یافت می شود.

  • فرکانس پشتیبانی وای فای

Support frequency WiFi

در میان فرکانس های موجود برای سیستم های مودم وای فای فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز برد بالایی دارد و از موانع و دیوار ها به سادگی عبور می کند، اما نمی تواند در برابر تداخل های موجی میان امواج مختلف مثل موبایل، تلفن بی سیمو مایکروویو به درستی عمل نماید و از این نظر می توان گفت فرکانس ۵ گیگا هرتز عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده است. دلیل این امر آن است که اغلب دستگاااه های بی سیم از فرکانس ۲٫۴ بهره می برند. در مقابل فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت انتقال داده بسیار بالاتری را داراست اما در برابر موانع به سادگی تضعیف شده و برد کمتری را نیز دارد. دیگر انتخاب با خودتان است که برد بیشتر و تضعیف کمتر را انتخاب می کنید یا سرعت بیشتر را.

  • سرعت انتقال وای فای

Speed Wi-Fi

معمولا برای هر شبکه بی سیم عددی به عنوان سرعت حداکثری آن تعریف می شود که آن را با واحد مگا بیت بر ثانیه مشخص می کنند. این عدد معمولا در کنار کاراکتر مربوط به نوع استاندارد مودم قرار می گیرد و نام دستگاه را تشکیل می دهد به عنوان مثال برای دستگاهی که از استاندارد نوع N بر خوردار است و تا سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می نماید مقدار N300 تعیین می گردد. ازاین مقدار می توان حداکثر سرعت شبکه محلی را بدست آورد.

در این میان نکته ای که توجه به آن ضروری به نظر می رسد این است که همانطور که بیان نمودیم این میزان حداکثر سرعتی است که مودم شما می تواند ان را پشتیبانی نماید. بنابراین در صورتی که شما یک مودم ۳۰۰ مگا بیت بر ثانیه خریداری نموده اید و سرویس اینترنتتان نیز پهنای بانک ۱ مگابایت بر ثانیه را در اختیارتان قرار می دهد نباید تصور نمایید که سازنده در میزان حداکثری سرعت دستگاه دروغ گفته است. زیرا شما خودتان پهنای باند۱ مگا پیکسل را از ISP درخواست و تهیه نموده اید و مقصر تولید کننده مودم نیست!

  • نوع پورت LAN

LAN ports

پورت های LAN دقیقا به شکل پورت های تلفن هستند و تنها سایز بزرگتری را دارا هستند. این پورت ها در حال حاضر دارای سه نوع متفاوت هستند. دسته بندی پورت های LAN بر اساس میزان سرعت دهی آن ها و با واحد مگا بیت بر ثانیه می باشد. پورت LAN گیگابایتی (GbE)  قادر است حداکثر سرعت انتقال برابر با ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را اراده دهد. در صورتی که سرعت انتقال بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد پورت مورد نظر Fast Ethernet نامیده می شود نوع پیشرفته تر این پورت در تجهیزات بسیار پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد که سرعتی معادل ۱۰ گیگابایت بر ثانیه (۱۰GbE) را می تواند تامین نماید.

  • تعداد آنتن

The number of antennas

تعداد آنتن های یک دستگاه تقریبا نشان دهنده میزان قدرت سیگنال و اندازه پوشش دهی محدوده به وسیله سیگنال های ارسالی می باشد. برخی از مودم ها دارای آنت های درونی و برخی دیگر دارای آنتن های بیرونی هستند و همانطور که واضح است دستگاه هایی که آنتن آنها در خارج از آنها تعبیه شده است سیگنال های قوی تری تولید کرده و محدوده بیشتری را به نسبت نوع داخلی پوشش می دهند.برخی از انواع این مودم ها که با نام (Detachable) مشخص می شوند دارای آنتن هایی قابل جدا شدن هستند که به شما این امکان را می دهند تا با جایگزینی این آنتن ها با آنت های تقویتی از سیگنال های قوی تری بهره مند شوید.

واحد اندازه گیری تعیین شده برای قدرت آنت ها dBi می باشد. رنج قدرت سگنال آنتن مودم های خانگی در حدود ۲تا ۸dBi تعریف شده است زیرا میزان بیشتر از این می تواند بر روی سلامت افراد تاثیر بگذارد.

  • QSS یا WPS چیست؟

QSS or WPS What?

مودم ها اغلب حاوی دکمه ای هستند که با  روشن بودن آن کاربر قادر است بدون وارد نمودن پسورد وارد شبکه وای فای شود.این دکمه در مودم های  تی‌پی‌-لینک نام QSS  و در مودم های دی-لینک WPS نامیده می شوند.

  • پورت USB

 USB port

در پنل پشتی برخی از مودم های موجود در بازارمی توانید یک یا چند پورت USB مشاهده نمایید. هدف از قرار دادن این پورت ها بر روی دستگاه امکان به اشتراک گذاری ابزاری مانند پرینتر،هارد و یا  فلش در شبکه محلی می باشد.

برخی از مودم ههای جدید نیز از تکنولوژی جدیدی بهره می برند که به شما این امکان را می دهد که تنها با اتصال یک هارد اکسترنال و یا فلش مموری به مودم ، به طور خودکار، اطلاعات دانلود شده را بر روی دیوایس مورد نظر خود تحویل بگیرید.

  • شیار سیم‌کارت

SIM slot

برخی از کمپانی های تولید کننده ابزارآلات شبکه به تازگی با قرار دادن یک  شیار مخصوص سیم کارت بر روی مودم های خود به کاربران این امکان را می دهند که به جای بهره گیری از اینترنت پردردسر ADSL از دیتای سیمکارت بهره مند شوند. اغلب سرعت این نوع اینترنت مخصوصا با گسترش شبکه ۴G بیشتر از سیستم های کابلی خواهد بود.

نوع دیگری از سیم کارت ها نیز در این دسته وجود دارند که اصطلاحا سیم کارت خورو قابل حمل هستند و با سایز کوچکی که دارند به سادگی این امکان را به کاربر می دهند که آن را با خود حمل نماید.این نوع از مودم ها قادر به سرویس دهی به نهایتا ۱۰ الی ۱۵ کاربر به صورت همزمان می باشد.

  • تعداد پورت LAN

The number of LAN ports

تعداد پورت های LAN یک دستگاه نشان می دهد که تا چه تعداد کاربر قادر به استفاده از خدمات مودم به صورت کابلی هستند. این پورت ها اغلب برای کاربرانی تعبیه می شود که شبکه وای فای را ناامن و یا مضر برای سلامت انسان می دانند. همچنین این پورت ها برای دستگاه هایی مانند تلوزیون هایهوشمند فاقد وای فای مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پورت WAN

WAN port

برخی از مودم های قدیمی تر دارای یک پورت به نام WAN یا پورت internet هستند. این پورت ها برای ایجاد یک شبکه وای فای در مودم های فاقد این قابلیت تعبیه شده است.

  • سخن نهایی

به طور کلی برای خرید مودم آیتم های بسیاری وجود دارند که البته برخی از آنها بیش از حد مربوط به حرفه ای هاست. تلاش نمودیم در این لیست به معرفی مهمترین و اساسی ترین قابلیت های یک مودم خوب بپردازیم و امیدواریم این راهنمای خرید بتواند به شما در خرید یک مودم با کیفیت و مطلوب کمک نماید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *