چگونه سرعت Wi-Fi را افزایش دهیم؟

چگونه سرعت Wi-Fi را افزایش دهیم؟
  • 1395/9/14
  • زهرا معبودی
  • 1

شبکه‌های Wi-Fi امروزی از هر زمان دیگری قدرتمندتر هستند، اما هنوز هم می‌توانید مشکلاتی را در گوشه و کنار شبکه‌ی خود مشاهده کنید، جاهایی که سیگنال فوق العاده ضعیف می‌شود یا به کل از دست می‌رود.

این قضیه شاید به جایگاه مودم شما مربوط باشد، ولی این امکان هم وجود دارد که مشکل از تداخل و هم پوشانی سیگنال دو شبکه‌ی مختلف ناشی شده باشد.

اکثر تداخلات شبکه معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که حداقل دو شبکه بر روی کانال یکسانی در حال رد و بدل کردن اطلاعات باشند. اگر بدانید که کدام شبکه در چه کانالی کار می‌کند، احتمالاً با تغییر کانال شبکه‌ی خود به یک کانال خلوت‌تر قادر به بهبود اوضاع خواهید بود.

افزایش سرعت وای فای

در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که چگونه با استفاده از یک اپلیکیشن رایگان به نام WiFi Analyzer نه تنها قدرت سیگنال را در نقاط مختلف خانه‌ی خود بررسی کنید، بلکه ببینید که چه کانال‌هایی از بقیه شلوغ‌تر است. در نهایت می‌توانید بهترین نقطه و بهترین کانال را برای استفاده‌ی خودتان پیدا کنید.

افزایش سرعت وای فای

۱. نصب WiFi Analyzer

فروشگاه Microsoft Store را باز کرده و عبارت WiFi Analyzer را جستجو کنید. آن را با WiFi Analyzer Tool اشتباه نگیرید و قبل از نصب مطمئن شوید که این برنامه توسط Matt Hafner منتشر شده باشد.

زمانی که فرآیند دانلود و نصب تمام شد، نرم‌افزار را اجرا کنید. با باز شدن برنامه ابتدا باید موقعیت خود را انتخاب نمایید. سپس بر روی دکمه‌ی Close کلیک کنید.

نصب WiFi Analyzer

۲. بازبینی تنظیمات فعلی شبکه

WiFi Analyzer در وهله‌ی اول تنظیمات شبکه‌ی محلی شما را بررسی می‌کند که در بخش Connected نمایش داده می‌شود.

این بررسی اساساً اطلاعاتی درباره‌ی قدرت شبکه و وجود یا عدم وجود تداخل با شبکه‌های دیگر را مشخص می‌کند.

WiFi Analyzer

۳. تحلیل تداخلات شبکه

در موقعیت‌هایی که بین چندین شبکه‌ی مختلف هم‌پوشانی سیگنال وجود دارد، اگر شبکه‌ها از یک کانال استفاده کنند ممکن است تداخل رخ دهد.

در مکان‌هایی که سیگنال ضعیف است، ببینید که آیا علامت ستاره‌ی موجود در زیر خط dBm نارنجی می‌شود یا نه (اگر سیگنال نوسان داشته باشد ممکن است شاهد نارنجی چشمک زن باشید، ولی اگر نارنجی ثابت است، یعنی سیگنال واقعاً ضعیف می‌باشد).

اگر رنگ نارنجی را دیدید، شاید با تغییر کانال بتوانید مشکل را حل کنید.

تحلیل تداخلات شبکه

۴. بررسی سیگنالهای همپوشان

به زبانه‌ی Analyze بروید تا همه‌ی شبکه‌های شناسایی شده را به همراه قدرت سیگنال و کانالی که از آن استفاده می‌شود ببینید.

اکثر شبکه‌ها از کانال‌های ۱، ۶ یا ۱۱ استفاده می‌کنند، بنابراین احتمال همپوشانی خیلی زیاد است. شکل شبکه‌ی شما در این نمودار همان شکلی است که در بالای آن علامت Wi-Fi وجود دارد.

برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر مثل SSID هر شبکه (همان نامی که در هنگام اتصال به وای فای می‌بینید) بر روی دکمه‌ی View کلیک کنید.

بررسی سیگنال‌های همپوشان

۵. نمایش اطلاعات بیشتر

در زیر این نمای اصلی، کانال توصیه شده‌ی فعلی قرار دارد که قدرت سیگنال آن با استفاده از چند ستاره مشخص شده است.

با استفاده از این بخش شاید فکر کنید که کانال فعلی شما بهترین کانال است، ولی بر روی آن کلیک کنید تا لیست امتیازات همه‌ی کانال‌های در دسترس را ببینید.

به کانال‌هایی که بیشترین امتیاز را دارند توجه کنید، سپس از بهترین گزینه‌های موجود یادداشت برداری کنید تا در صورت لزوم آن کانال‌ها را امتحان نمایید.

وای فای

۶. تغییر کانال

اگر می‌خواهید کانال دیگری را امتحان کنید تا ببینید اوضاع بهتر می‌شود یا نه، باید راهنمای روتر خود را مطالعه کنید تا ببینید که روش تغییر کانال به چه صورت است.

در اکثر مواقع، این کار از طریق وارد شدن به رابط کاربری مبتنی بر وب روتر و پیدا کردن بخش مربوط به آن انجام می‌شود. سپس باید کانال موردنظر خود را انتخاب و بر روی Save کلیک کنید. پس از چند لحظه یا بعد از یکبار خاموش و روشن کردن روتر تغییرات اعمال می‌شود.

تنظیمات وای فای

۷. آزمایش تغییرات

اکنون می‌توانید به نرم‌افزار WiFi Analyzer برگشته و ببینید که تغییرات شما باعث بهبود در قدرت سیگنال و کیفیت ارتباط شده است یا نه.

اگر اوضاع بدتر شده، تنظیمات را به حالت قبلی برگردانید یا یک کانال دیگر را امتحان کنید. برای جلوگیری از تداخل همپوشانی از کانال‌های دیگر، در یک شبکه‌ی ۲.۴ گیگاهرتزی قدیمی بین کانال‌های ۱، ۶ یا ۱۱ (بسته به این که کدام یک خلوت‌تر باشد) جابجا شوید.

تنظیمات وای فای

۸. تغییر به ۵GHz

اگر روتر دو بانده دارید، آن را به فرکانس ۵GHz تغییر داده و دستگاه‌های سازگار را هم به همین فرکانس ببرید.

این کار نه تنها باعث خلوت‌تر شدن شبکه‌ی شما می‌شود، بلکه از آن‌جایی که شبکه‌ی ۵GHz یک شبکه‌ی غیرمتداول‌تر است، پس در شبکه‌های دیگر رقابت کمتری بر سر آن وجود دارد.

اگر کامپیوتر شما یک آداپتور سازگار با فرکانس ۵GHz دارد، تداخل آن را با کلیک بر روی گزینه‌ی ۵GHz که در بخش Analyze نرم‌افزار WiFi Analyzer وجود دارد بررسی کنید.

تنظیمات وای فای

۹. تغییر کانال (دوباره)

برخلاف شبکه‌هایی که بر روی فرکانس ۲٫۴GHz هستند، در شبکه‌های ۵GHz کانال‌ها همپوشانی ندارند، بنابراین اگر کانالی را با یک شبکه‌ی دیگر شریک شده‌اید، می‌توانید به یک کانال دیگر سوئیچ کنید.

برای پیدا کردن خلوت‌ترین کانال‌های موجود از نمودار نرم‌افزار WiFi Analyzer استفاده کنید، سپس با به کار گیری ابزارهای پیکربندی خود روتر، کانال را به صورت دستی تغییر دهید. زمانی که کار تمام شد، مجدداً نتیجه را در نرم‌افزار بررسی کنید.

تنظیمات وای فای

۱۰. قدمهای بعدی

بهتر است سیگنال شبکه‌ی خود را در بخش‌های مختلف منزل بررسی کنید، چون با توجه به وجود (و قدرت) شبکه‌های دیگر شاید شرایط در یک نقطه نسبت به نقطه‌ای دیگر تفاوت داشته باشد.

اگر به دنبال ابزارهای بیشتری هستید، مثلاً چیزی که قدرت سیگنال شبکه را نشان دهد، نسخه‌ی پولی همین نرم‌افزار را با کلیک بر روی گزینه‌ی … و انتخاب Upgrade to PRO > Try for 12h امتحان و خریداری کنید.

نظر شما در مورد روش پیشنهادی گویا آی تی برای افزایش سرعت وای فای چیست؟ به نظر شما این روش چقدر کارآمد است؟ در چنین شرایطی شما از چه روشی استفاده کرده اید؟ تجربیات ارزشمند خود را با ما در میان گذاشته و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

http://www.techradar.com/how-to/how-to-speed-up-your-wi-fi

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام
    ضمن عرض خسته نباشید سوالی داشتم مبنی بر اینکه اپلیکیشن یاد شده wifi analyzer مختص ویندوز هست یا روی تبلت آندروید هم نصب میشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *