HTG توضیح می دهد: چرا شما نبایست میزبان یک شبکه وای- فای باز باشید

HTG توضیح می دهد: چرا شما نبایست میزبان یک شبکه وای- فای باز باشید
  • 1391/12/8
  • مژگان فنائی
  • 2

Glowing Wireless Router

شبکه های وای- فای (بیسیم) خانگی باز، هنوز هم رایج هستند. این وضعیت بهبود یافته است از آنجا که تولیدکنندگان روتر بیسیم شروع به عرضه آنها با گذرواژه های بیسیم فعال شده به صورت پیش فرض کردند، اما هنوز هم شبکه های وای- فای نا امن بسیار زیادی در این میان وجود دارند.

میزبانی یک شبکه وای- فای باز، می تواند منجر به شماری از مشکلات برایتان شود، چه در تلاش برای انجام کاری خوب با به اشتراک گذاری اتصال تان باشید، چه فقط هنوز یک گذرواژه، تعیین و تنظیم نکرده باشید.

مشکلات حقوقی

مشکلات حقوقی یا قانونی احتمالا ترسناک ترین مشکل حاصل از میزبانی یک شبکه بیسیم باز هستند. این احتمال وجود ندارد که شما بازداشت شده یا با یک دادخواهی برخورد خواهید کرد، اما این امکان وجود دارد.

  • بازداشت: در سال 2011، مردی به خاطر دانلود هرزه نگاری کودک بازداشت شد. او هرگز آن را دانلود نکرد. فردی در نزدکیش از وای- فای او برای انجام این کار استفاده کرد. او ادعا کرد که بی گناه است و، البته، پلیس سه روز بعد او را از بند رها کرد. هر چیز بدی که در شبکه وای- فای باز تان صورت گیرد می تواند به نام شما تمام شود.
  • دادخواهی: چنانچه فردی در نزدکی شما در حال استفاده از اتصال اینترنت تان برای دانلود تمامی آخرین فیلم های هالیوود از BitTorrent باشد، ممکن است با طرح دعوی حقوقی یا دادخواهی مواجه شوید.

هیچ کدام از اینها احتمالا رُخ نمی دهد، اما می توانند اتفاق بیفتند. میزبانی یک شبکه وای- فای باز همانند بازی با آتش است.

Comcast-DMCA Letter

پیامدهای اتصال اینترنت

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در ایالات متحده از طرح هایی برای مشارکت در یک “سیستم هشدار حق تألیف و تصنیف” خبر داده اند. پیاده سازی و اجرای این سیستم به تأخیر افتاده است، اما این احتمال وجود دارد تا در سال 2013 شاهد آن باشیم.

چنانچه شما به استفاده غیر قانونی از چیزی متهم شوید، ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) شما می تواند هشدارهایی در مورد اتهام شما به استفاده غیر قانونی را نشان دهد. برخی ISPها از طرح هایی برای قطع دسترسی به بسیاری از وبگاه ها پس از پاره ای اتهام ها خبر داده اند.

این واقعا یک سیاست و تدبیری بسیار معقولانه تر از برخی سیستم های بجا در سطح بین المللی است، همچون قانون مناسب “سه برخورد” در فرانسه. در برخورد شماره سه، دسترسی به اینترنت را تا یک سال از دست می دهید و به وسیله تمامی ISPها در آن دوره در فهرست سیاه قرار می گیرید؛ یک پیامد سخت در اقتصاد متصل به اینترنت امروز.

حتا چنانچه شما در حال دانلود چیزی نباشید، دیگران می توانند از شبکه وای- فای باز تان برای این اهداف استفاده کنند و شما را به دردسر بیندازند.

فال گوش ایستادن در ترافیک نا امن

هنگامی که از یک شبکه وای- فای عمومی استفاده می کنید، مقدار زیادی از ترافیک شبکه تان به شکل غیر حفاظت شده ای در تردد است. به جزء مواردی که شما در حال استفاده از یک وبگاه HTTPS باشید، مردم می توانند صفحه های وبی که در حال مشاهده آنها هستید را ببینند و بر وبگردی تان نظارت کنند.

چنانچه از یک شبکه بیسیم باز برخوردارید، هر فردی در نزدیکی تان می تواند بر صفحه های وب نا امنی که در حال بازدید هستید نظارت کند و محتویات آنها را مشاهده نماید. همین گونه است که خودرو های Google’s Street View (خیابان نمای گوگل) داده های قابل شناسایی بسیار شخصی، شامل محتویات ایمیل ها را تنها در حال رانندگی، به چنگ آوردند. خودرو های Street View هیچ گونه شبکه ای را هک نکردند، آنها تنها فعالیت مرور و جستجوی حفاظت نشده در شبکه های وای- فای باز را به دست آوردند.

Eavesdropping on Unsecured Traffic

آشکار سازی به اشتراک گذاری های فایل ویندوز و خدمات محلی

هنگامی که به یک شبکه جدید در ویندوز متصل می شوید، ویندوز از شما می پرسد که آیا در حال اتصال به یک شبکه خانگی (Home network) یا یک شبکه عمومی (Public network) هستید. یک شبکه خانگی مطمئن تر است؛ ویندوز ویژگی های به اشتراک گذاری فایل را فعال می سازد که به شما اجازه می دهد تا فایل ها، چاپگرها، رسانه، و دیگر دستگاه ها را در میان رایانه هایتان به اشتراک بگذارید.

چنانچه شبکه خانگی تان باز باشد، این در حقیقت بیشتر یک شبکه عمومی است تا یک شبکه خانگی. هر فردی می تواند متصل شود و به، به اشتراک گذاری های فایل و هر چیز دیگری که در خدمات شبکه محلی تان فعال کرده باشید، دسترسی داشته باشد. به طور معمول، گذرواژه شبکه تان این منابع را ایمن می سازد.

Windows-Public network

کندی و کاهش سرعت اتصال و محدودیت های پهنای باند

حتا سریع ترین اتصال های اینترنتی تنها می توانند داده های بسیار زیاد را در یک زمان تحمل کنند. چنانچه افرادی در حال استفاده از اتصال شما برای BitTorrent در 24 ساعت هفته باشند، ممکن است شاهد کاهش سرعت اتصال و ارتباط تان باشید. صفحه های وب، سریع بارگذاری نشده و فایل ها به سرعت دانلود نخواهند شد.

چنانچه ارائه دهنده خدمات اینترنتی دارید که مقدار پهنای باندی که می توانید استفاده نمایید را محدود می کند (در برخی قسمت های جهان بسیار رایج و معمول است)، افراد در شبکه وای- فای باز تان می توانند به سرعت محدودیت پهنای باند را برایتان به ارمغان بیاورند؛ یا به آن خاتمه دهند. برخی تنها با بررسی ایمیل هایشان موجب مشکلاتی نخواهند شد، اما افرادی با دانلود نسخه های بلو- ری آخرین فیلم ها می توانند شما را با محدودیت ترافیک ماهانه در طی چند روز مواجه سازند. این می تواند منجر به شارژهای مازاد یا از میان رفتن و خفه کردن اتصال تان – یا هر گونه مجازات ارائه دهنده خدمات اینترنتی تان –  شود.

تأمین امنیت شبکه تان

چنانچه هنوز هم در حال میزبانی یک شبکه وای- فای باز هستید، این راهکار ساده است: امنیت WPA در روتر بیسیم تان را فعال سازید و یک گذرواژه قوی تعیین کنید.

Enabled WPA Security

برای آگاهی بیشتر به این مطلب مراجعه نمایید: چگونگی ایمن سازی شبکه وای- قای تان در برابر نفوذ

حال آنکه این  می توانست خوب باشد چنانچه شبکه های وای- فای باز، عادی و با قاعده می بودند و ما می توانستیم در هرکجا به صورت رایگان به شبکه های وای- فای دسترسی کامل داشته باشیم، اما ما در آن جهان کامل و تمام عیار زندگی نمی کنیم.

پیشتر گفته شده است: میزبانی یک شبکه وای- فای باز همانند رها کردن در خانه تان بدون قفل و بست است. در واقع حتا بدتر است، از آنجا که روتر بیسیم تان به طور پیوسته نام شبکه وای- فای باز و اتصال های وسوسه انگیز و جذُاب را منتشر می سازد. این همانند باز گذاشتن کامل در تان با یک نشان و تابلو “بیایید، همگی بیایید” در برابر آن است.

منبع: HowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. با سلام.
    مطلب خوبی نبود. من چندین وقته شبکه‌ی بی‌سیم خونه رو باز کردم و به رایگان در اختیار همه می‌ذارم. برای امنیت می‌شه از راه‌کارهای بهتری نسبت به محروم کردن همسایه‌ها از یه اینترنت باز استفاده کرد.
    در پایان شما رو به جنبش اینترنت بی‌سیم باز دعوت می‌کنم: https://openwireless.org/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *