آیا امواج وای فای منجر به سرطان می شود؟

آیا امواج وای فای منجر به سرطان می شود؟
  • 1395/8/2
  • زهرا معبودی
  • 0

احتمالا شما هم اکنون از طریق شبکه وای فای و یا دیتای گوشی خود به اینترنت متصل شده اید و در حال خواندن این مقاله هستید. درواقع امواج وای فای امروزه در همه جا هستند و همه در حال استفاده از آن هستیم، به طوری که در هر خانه می توان یک مودم وای فای یافت. مهم نیست که کجا قرار دارید; در خانه خودتان یا محل کار، مدرسه، رستوران، فروشگاه، کتابخانه، مرکز درمانی یا فرودگاه، به هر حال شما با این امواج همه جا سر و کار دارید و به نوعی با زندگی همه ما اجین شده است. از طرفی ما به طور دائمی در محوطه امواج رادیویی که آن را با RF نیز می شناسند قرار داریم که این موضوع برخی افراد را از بابت خطر احتمال به سرطان برآشفته می کند. در پی افزایش این نگرانی ها بسیاری از پژوهشگران، موسسات دانشگاهی و سازمان‌های زیست محیطی مطالعات زیادی را در این زمینه انجام داده اند تا به بررسی این موضوع پرداختند و نتایج حاصله بیانگر کم خطر بودن این امواج می باشد.

wifi4

در این بررسی ها دانشمندان انواع امواج رادیویی، وای فای، تلفن همراه، مایکروویو و… را از نظر بروز سرطان بر روی حیوانات آزمایشگاهی و انسان ها مورد بررسی قرار دادند که خوشبختانه در مورد انسان ها هیچ ارتباطی بین این امواج و افزایش احتمال سرطان با ریسک بالا مشاهده نشد نرخ سرطان در آن ها بالاتر نبود. بنا به استناد پژوهش های آزمایشگاهی هیچ ارتباطی بین سرطان و امواج رادیویی مشاهده نشد. گرچه در برخی از این آزمایشات در موارد خاص یکسری تغییرات بیولوژیکی یافت شد که می توان آن را به سرطان ربط داد اما به دلیل قطعی نبودن آن ها دانشمندان در حال تحقیقات بیشتر هستند. در هر حال بسیاری از سازمان های معتبر بهداشتی همانند سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده، برنامه ملی سم شناسی آمریکا، سازمان بهداشت عمومی انگلستان و انستیتوی بهداشت عمومی نروژ احتمال خطرناک بودن این امواج را بسیار ناچیز می داند.

 

wifi1

در نگاه کلی باید گفت وای فای خطری برای انسان ندارد بدلیل آن که جنس آن از امواج رادیویی با فرکانس پایین و غیر یونیزان است و قدرت کافی ندارد که بتواند مولکول ها را تحریک کند، بنابراین قطعا نمی تواند در سطح سلولی برای بدن ما مشکلی ایجاد کند. از طرفی اشعه وای فای نیروی بسیار کمی در حدود ۰٫۱ وات دارند که گفتنی است از امواج ساطع شده از تلفن های همراه نیز کمتر می باشد. فرکانس های بالاتر مانند اشعه ایکس، پرتو گاما و نور ماورای بنفش، یونیزه کننده هستند و مطمئنا موجب می تواند به انسان و حیوانات آسیب برسانند.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مقاله مفید و کاربردی با دیگر کاربران مجله اینترنتی گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی دیگران را نیز در بهره مندی از این آزمایش یاری رسانی کنید.

منبع: howstuffworks

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *