مرور و بررسی گوشی Sony Xperia Zr

مرور و بررسی گوشی Sony Xperia Zr
  • 1392/5/27
  • امين قاسمي‌زاده
  • 1

مرور و بررسی گوشی هوشمند جدید شرکت سونی :

Sony Xperia ZR

1

به نظر می‌رسد که شرکت سونی هم مثل شرکت سامسونگ به دنبال ارائه گوشی‌های جدید و کاربر پسند به بازار است و در بین آن‌ها رقابت شدیدی برقرار است، حتی برخی از مدل‌ها شباهت‌های بسیاری به هم دارند.

آخرین محصول کمپانی سونی تاکنون Sony Xperia ZR است که به زودی طرفدارانی زیادی را به خود جلب می‌کند.

با این حال با اندازه صفحه نمایش ۴٫۵ اینچی و ۷۲۰ پیکسلی و دوربین ۱۳ مگا پیکسلی، این گوشی هوشمند به بازار عرضه شده است.

به طور قطع سری ZR جز سری گوشی‌های متوسط دسته بندی نمی‌شود.

چه چیزی بیشتر از این که، گوشی مورد پسند شما ضد آب و گرد و غبار می‌باشد؟ که بدون شک این ویژگی باعث می‌شود کاربران زیادی درخواست خرید این محصول جدید شرکت سونی را داشته باشند.

با آمدن گوشی ZR، سونی به دنبال یک مدعی جدید در رده های بالا بود. که البته تعداد رقیبان و گوشی‌های کاربر پسندی مثل:HTC one mini و Nexsus 4  و گوشی کهکشانی Samsung Galaxy s3 در بازار بسیار بود.

که در دست گرفتن میدان با توجه به این رقیبان برای سونی دشوار است. با این حال این گوشی با قیمت تقریباً مناسب و همین طور ویژگی‌های خاص خود به زودی طبق نظریه شرکت سونی رقیبان خود را کنار خواهد زد.

2

امکانات موجود در جعبه:

-کابل Micro USB

-مستندات.

-شارژر دیواری.

-هدفون.

3

طراحی:

سونی فعلاً هنوز از DNA گوشی سابق خود یعنی، Sony Xperia Z برای محصول جدید خود استفاده می‌کند.
در حالی که ZR نسبت به Z نازک‌تر است و حتی هنگام کار کردن با این گوشی و در دست گرفتن آن احساس راحتی می‌کنید و حس نمی‌کنید گوشی بزرگ است و باعث ناراحتی شما می‌شود.
با هل دادن پنل شیشه ای به سمت پایین ما متوجه می‌شویم که از محکم‌ترین نوع شیشه ساخته نشده است و در ادامه بررسی متوجه می‌شویم که پلاستیک پشت دستگاه از نوع پلاستیک عادی است. متأسفانه این گوشی اثر انگشت را بر روی خود نگه می‌دارد. گوشی دارای صفحه نمایش ۴٫۵ اینچ است و شاید در وهله اول به نظر شما بزرگ برسد اما امروزه ما از گوشی‌هایی استفاده می‌کنیم که دارای صفحه نمایش ۵ اینچ هستند و دیگر دیدن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند در این اندازه برای کاربران تبدیل به امری عادی شده است.
با این حال هنوز هم گوشی‌های جمع و جور هنوز هم طرفدار های خاص خود را دارند.
منظور من این نیست که گوشی Sony Xperia Z کوچک یا هر چیز دیگری است، اما قطعاً کار کردن با ان نسبت به گوشی‌های ۵ اینچی بسیار راحت‌تر است.
به عنوان مثال ابعاد ZR عبارتند از: (۰٫۴۱*۲٫۶۵*۵٫۱۶) اینچ است یعنی (۱۰٫۴*۶۷٫۴*۱۳۱) میلی متر است. وزن آن ۱۴۰ گرم است پس نمی‌توان این گوشی را جز سری گوشی‌های سنگین نامید.
با توجه به ویژگی‌های جدید این گوشی باید بگویم، این گوشی هوشمند ضد آب (مقاوم در برابر آب با گواهینامه IP۵۸) و دارای پورت Micro USB است.
ما واقعاً از این حرکت جدید سونی در تعجبیم! همه کلیدهای فیزیکی در سمت راست گوشی قرار گرفته شده است. در واقع منظور ما از همه کلیدها همان :کلید قفل و روشن شدن صفحه نمایش، کلید کنترل صدا و شاتر دوربین عکاسی است که به خوبی کار می‌کنند اما زیاد استفاده از آن‌ها در ابتدا آسان نیست.
چه چیزی بیشتراز این که، دکمه تنظیم صدا دارای یک موقعیت غیر معمول است و خیلی پایین در سمت راست گوشی قرار گرفته است که باعث می‌شود استفاده از آن دشوار باشد که در این موضوع بهتر بود کلید تنظیم صدا در موقعیت سنتی سابق خود یعنی بالای گوشی قرار گیرد.
در همین حال، دوربین این گوشی انقدر ظریف است که شما به سختی می‌توانید از وجود این دوربین اطلاع یابید.

بهتر است هنگام کار با این گوشی ظرافت و دقت لازم را داشته باشید چون این گوشی بسیار شکننده است.

444

طراحی صفحه نمایش:
به نظر می‌رسد گوشی Sony Xperia ZR هنوز آماده برای به خطر انداختن صفحه نمایش خود نیست.
صفحه نمایش ۴٫۵ اینچی دارای روشنایی خیلی مناسبی است که نسبت به رقیب خود یعنی HTC One Mini،در صدر قرار می‌گیرد.
بیاید به بررسی Sony Xperia ZR بپردازیم.
صفحه نمایش TFT که برای این گوشی روشنایی قابل قبولی در حدود ۴۷۰ نیت و حتی بیشتر به ارمغان می‌آورد، که این یک عدد سرسام آور نیست ولی باعث شده است که هنگامی که گوشی را حتی زیر نور شدید آفتاب می‌گیرید به راحتی نوشته‌ها قابل خواندن باشند و مشکلی برای کاربر پیش نیاید.
به طور کلی می‌توان گفت که ما پس از بررسی این گوشی از کیفیت صفحه نمایش آن بسیار راضی بودیم.
رنگ‌ها به نظر با کیفیت و زنده هستند. در همین حال کنتراست بسیار خوب و معقولی دارد. اما هنگامی که گوشی را از یک زاویه دید دیگر می‌بینید متوجه می‌شوید که همانند اکثر گوشی‌های آندرویدی سونی مشکل دارد.
خوشبختانه، کیفیت بقیه موارد این گوشی مناسب است و باعث می‌شود ضعف‌های دیگر این گوشی به چشم کاربر نیاید.
Sony-Xperia-ZR-Review-039-UI
رابط کاربری:
گوشی Xperia ZR با سیستم عامل Android  Jelly Bean 4.1.2) به بازار آمده است که باید بگویم ناامید کننده است زیرا اکنون آندروید ۴٫۳ در حال حاضر برای کاربران Nexsus در دسترس است و ما امید داشتیم سونی بیشتر به این موضوع توجه کند.
اما هنوز خوش‌بینانه در انتظاریم که سونی سیستم عامل خود را به روز رسانی کند و این انتظار را برای کاربران ZR طولانی نکند.
این رابط کاربری بسیار ساده است. اما درون آن انیمیشن‌های ظریف و جالبی وجود دارد که گاهی باعث می‌شود کاربر احساس هیجان و سرگرمی کند.
همه برنامه های ضروری مثل:دفترچه تلفن، پیام رسانی و غیره سفارشی شده است. آن‌ها کاملاً سر راست و ساده هستند که به نظر نمی‌رسد این مسئله بد باشد که البته به لطف طراحی مجدد ظاهر خود را بهتر کرده است.
ی
دفترچه تلفن:
یک مورد که ما در مورد دفترچه تلفن سونی دوست نداریم این است که فاقد گزینه ای برای راه اندازی یک حساب کاربری برای همگام سازی است.
کسی چه می‌داند؟ شاید در یکی از گزینه های تنظیمات وجود داشته باشد، به هر حال ما آن را پیدا نکردیم.
بنابراین ما به قسمت تنظیمات رفتیم تا حساب کاربری خود را تنظیم کنیم.
یکی دیگر از مواردی که آزار دهنده است این می‌باشد که، فضای کمی برای سیستم تماس شما باقی مانده است.
با این حال امیدوار کننده است که سونی هنوز به روش T9 برای شماره گیری علاقه‌مند است و از آن در Xperia ZR استفاده کرده است.
جایی که شما به راحتی می‌توانید با استفاده از دکمه های عددی نام مخاطب خود را تایپ کنید و به صورت خودکار مخاطب برای شما آورده شود. این یکی از راحت‌ترین کارها برای شماره گیری است.
پردازنده و حافظه:
همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، سونی Xperia ZR چهار هسته ای است و سرعت آن ۱٫۵ گیگاهرتز است.
پردازنده قدرتمند این گوشی  Adreno Gpu 320 است که برای طرفداران بازی بهترین انتخاب می‌تواند باشد.
در حالی که همه محاسبات روی کاغذ به نظر خوب می‌رسد، بهترین خبری که می‌توان گفت این است که عملکرد سیستم نیز تماشایی است.
ما خوشحالیم که دیدیم سونی موفق شده است تا از شر تأخیری‌های گوشی خلاصی یابد. سونی ZR بسیار سریع است و باعث می‌شود تا کاربر زمان خود را هنگام درخواست انجام کار از دست ندهد.
از لحاظ حافظه داخلی، ZR دارای ۸ گیگابایت حافظه داخلی است و ۴٫۶ گیگابایت آن در اختیار کاربر است تا از این فضا استفاده کند.
خوشبختانه شما اگر بخواهید می‌توانید یک Micro USB بخرید و فضای ذخیره سازی داده های مورد نیاز خود را افزایش دهید.
Sony-Xperia-ZR-Review-048-organizer
سازماندهی (برنامه ریزی) :
بهترین دوست افراد تاجر و کاری، همین تقویمی است که به خوبی در سونی Xperia ZR گنجانده شده است.
برنامه تقویم شامل ویژگی‌های اصلی و اساسی مثل:ماه و هفته و روز را نمایش می‌دهد. همچنین ویژگی انتخاب یادآوری روز خاص برای یک قرار ملاقات را به همراه دارد.
خوشبختانه سونی در مورد این قسمت خوب عمل کرده است.
این گوشی همین طور شامل یک ماشین حساب ساده و یک برنامه یادداشت همه کاره است که جز راحت‌ترین برنامه های یادداشت است.
هنگامی که شما دکمه های چند وظیفه ای را فشار می‌دهید، قابلیت دسترسی به برنامه‌هایی مثل ماشین حساب دستی و تایمر و یادداشت‌ها و یادداشت‌های صوتی را پیدا می‌کنید.
Sony-Xperia-ZR-Review-051-organizer
پیام رسانی:
کلیدهای صفحه برای نوشتن پیام به مقدار کافی بزرگ هستند و باعث می‌شود که به راحتی متن خود را تایپ کنید.
صفحه کلید از نوع QWERTY است که بسیار یادآور صفحه کلید آیفون برای ما بود.
این نرم افزار به صورت همه کاره و بصری طراحی شده است و شما به راحتی می‌توانید کارهای دیگری مثل:ضمیمه کردن یک عکس، ویدیو، صدا را انجام دهید.
همین طور می‌توانید به قسمت تنظیمات بروید و تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید.
Sony-Xperia-ZR-Review-054-internet
اینترنت و اتصالات:
Chrome مرورگر انتخابی برای گوشی سونی Xperia ZR است و عملکرد آن در این دستگاه مناسب است.
مانند همیشه سرعت بارگذاری بسیار بالا است و کار کردن با نوار پیمایش و زوم ساده و بدون دردسر است.
سونی ZR قابلیت کار کردن با آخرین پروتکل‌های Wi-Fi، بلوتوث 4.0، NFC و DLNA را دارد.
ما هیچ مشکلی هنگام جهت یابی با ZR پیدا نکردیم. محل کاربر حتی زمانی که گوشی خاموش است قابل شناسایی است.نقشه های جهت یابی و گوگل عملکرد فوق‌العاده دارند.
dd
دوربین:
مانند بسیاری دیگر از امکانات این گوشی، سونی اقدام به شخصی سازی رابط کاربری دوربین خود کرده است. کار کردن با این نرم افزار است.
یکی از ویژگی‌های اصلی و جالب این گوشی «حالت خودکار فوق‌العاده» است که به صورت پویا تغییر حالت عکس برداری بر اساس نوع صحنه شما، بر حسب فریم وجود دارد. این امر باعث می‌شود که شما از زمان خود نهایت استفاده را ببرید. برنامه دوربین حدود ۲ الی ۳ ثانیه طول می‌کشد تا مقداردهی شود و سپس برنامه را اجرا کند. بدون هیچ تأخیری پس از گرفتن عکس شما سریعاً می‌توانید عکس دلخواه بعدی خود را بگیرید. بنابراین ما هیچ شکایتی از سرعت بسیار بالای دوربین سونی نمی‌توانیم داشته باشیم.
دوربین سونی ۱۳ مگا پیکسلی است، که به نظر خیلی‌ها مجهزتر شده است. اما کیفیت عکس‌ها به نظر متوسط می‌رسد. شاید بتوان گفت بدترین موضوع در مورد عکاسی با دوربین سونی این است که کم نور است و باعث می‌شود هنگامی که عکس می‌گیرید و به آن دقت می‌کنید از محیط اطراف شما تیره تر باشد. اگرچه وضوح بیش از حد لازم است (۳۰۹۶*۴۱۲۸) پیکسل است و در هنگام عکاسی شما با دوربین ۱۳ مگا پیکسلی و معیار ۴:۳ اقدام به عکس گرفتن می‌کنید.
بعد از عکس‌ها بدترین قسمت مربوط به فیلم برداری است. فیلم برداری با ۱۰۸۰ پیکسلی که شما هنگامی که تحت تابش نور خورشید باشید به مشکل بر می‌خورید. گذشته از آن برخی از مشکلات هم مربوط به فوکوس خودکار وجود دارد و باید بگویم که وضوح در فیلم برداری هم متوسط است.
d
چند رسانه ای:
سونی Xperia ZR یک گوشی بزرگ و مناسب برای تماشای ویدیو است.
صفحه نمایش نسبتاً خوب و بزرگ است که باعث می‌شود شما از تماشای فیلم لذت ببرید. این نرم افزار تمام فرمت های محبوب را مدیریت می‌کند. اگر شما ویدیویی را خواستید پخش کنید و فرمت آن با گوشی شما سازگار نبود، شما قادر هستید که از طریق اینترنت دانلود کنید و مشکل خود را حل کنید.
Sony Xperia ZR همراه با یک هدست در جعبه به بازار آمده است و صدای آن قابل قبول است.
ولی متأسفانه جنس گوشی‌های هدفون به گونه ای است که باعث آزار گوش شنونده می‌شود وگرنه مشکلی از نظر صدا ندارد.
نرم افزار پخش موسیقی کاملاً سرد و ساده است.
گالری عکس و موسیقی Xperia ZR سفارشی شده است و ما باید تصدیق کنیم نتیجه بسیار خوب است. برنامه‌ها جدید و دارای طراحی نو می‌باشد. باید بگویم که لمسی بودن سونی در این قسمت بسیار عالی است.
کیفیت مکالمه و تماس:
کیفیت تماس سونی بسیار جالب نیست. حتی می‌توان گفت به طور متوسط و حتی گاهی گنگ و مبهم است، اما باز هم قابل فهم است.
میکروفون آن نمره قابل قبولی می‌گیرد، که آن را می‌توان فقط به امتیاز مثبت در امر انتقال صدا تلقی کرد.
همین موارد مشابه را می‌توان در مورد بلندگوی Xperia ZR نیز گفت. بلندگو هم بسیار قوی نیست.باتری:
در واقع با دیدن باتری ZR در دنیای واقعی شاید افسردگی بگیرید. تلفن از نظر تئوری باید به مدت ۱۳ ساعت زمان مکالمه 3G و ۲۱ روز آماده باش باشد.
ولی در کل در زندگی واقعی با استفاده از آن می‌بینید که یک روز و نیم طول می‌کشد تا کل باتری تخلیه شود.
نتیجه گیری نهایی:

چند رسانه ای:

سونی Xperia ZR یک گوشی بزرگ و مناسب برای تماشای ویدیو است.

صفحه نمایش نسبتا خوب و بزرگ است که باعث می شود شما از تماشای فیلم لذت ببرید.این نرم افزار تمام فرمت های محبوب را مدیریت می کند.اگر شما ویدیویی را خواستید پخش کنید و فرمت آن با گوشی شما سازگار نبود،شما قادر هستید که از طریق اینترنت دانلود کنید و مشکل خود را حل کنید.

Sony Xperia ZR همراه با یک هدست در جعبه به بازار آمده است و صدای آن قابل قبول است.

ولی متاسفانه جنس گوشی های هدفون به گونه ای است که باعث آزار گوش شنونده می شود وگرنه مشکلی از نظر صدا ندارد.

نرم افزار پخش موسیقی کاملا سرد و ساده است

گالری عکس و موسیقی Xperia ZR سفارشی شده است و ما باید تصدیق کنیم نتیجه بسیار خوب است.برنامه ها جدید و دارای طراحی نو می باشد.باید بگویم که لمسی بودن سونی در این قسمت بسیار عالی است.

کیفیت مکالمه و تماس:
کیفیت تماس سونی بسیار جالب نیست. حتی می‌توان گفت به طور متوسط و حتی گاهی گنگ و مبهم است، اما باز هم قابل فهم است.
میکروفون آن نمره قابل قبولی می‌گیرد، که آن را می‌توان فقط یه امتیاز مثبت در امر انتقال صدا تلقی کرد.
همین موارد مشابه را می‌توان در مورد بلندگوی Xperia ZR نیز گفت. بلندگو هم بسیار قوی نیست.

باتری:
در واقع با دیدن باتری ZR در دنیای واقعی شاید افسردگی بگیرید. تلفن از نظر تئوری باید به مدت ۱۳ ساعت زمان مکالمه 3G و ۲۱ روز آماده باش باشد.
ولی در کل در زندگی واقعی با استفاده از آن می‌بینید که یک روز و نیم طول می‌کشد تا کل باتری تخلیه شود.
نتیجه گیری نهایی:

با توجه به بررسی‌های ما و آزمون‌ها باید بگوییم که عمر باتری و دوربین و صفحه نمایش متوسط است و ما از گوشی سونی انتظار بیشتری داشتیم.
سونی تلاش کرده است تا خود را از گوشی‌های رده پایین خلاص کند که در این امر تقریباً موفق بوده است.
در کل کار کردن با این گوشی جز تجربیات لذت بخش است.
با این حال وزن تقریباً کم گوشی از نکات مثبت آن است.
صفحه نمایش ۴٫۵ اینچی آن تقریباً بزرگ است اما برای پخش ویدیو عالی عمل می‌کند.
پیچیده‌ترین بازی‌ها بر روی این گوشی به راحتی اجرا می‌شود. می‌توان این گوشی را در دسته متوسط رو به بالا قرار داد اما قیمت بالای آن برای بسیاری از کاربران جالب نیست.
در حال حاضر با وجود Nexus 4 به نظر می‌رسد یک معامله بهتر با قیمت مناسب‌تر است.
در همین حال HTC Mini یکی از رقیبان قوی آندرویدی به حساب می‌آید. اگر برای پول خود ارزش قائل هستید بهتر است HTC one یا Samsung Galaxy S4 را بخرید. اگر به قابلیت ضد آب بودن اهمیت می‌دهید منتظر گوشی جدید Samsung باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *