بدون شک، PC!

بدون شک، PC!
  • 1392/6/3
  • علیرضا
  • 0

همایش تخصصی آواژنگ با موضوع جایگاه دسکتاپ‌ها در بازار امروز

1

بسیاری بر این باورند که بازار و جایگاه کامپیوتر‌های دسکتاپ از دست رفته است. این تصور غلط ناشی از فراگیری دستگاه‌هایی نظیر تبلت و اسمارت‌فون‌ها است. درحالیکه با یک بررسی ساده می‌توان کاربرد و موقعیت امروز دسکتاپ‌ها را به راحتی درک کرد.

چهارشنبه، سی‌ام مرداد ماه، گروه آواژنگ در همین رابطه اقدام به برگزاری همایش تخصصی و نمایشگاه محصولات خود کرد. این مراسم در هتل هما با حضور رسانه، نمایندگان فروش، گیمر‌های حرفه‌ای، اورکلاکر‌ها و کاربران حرفه‌ای، و با توضیحاتی از سوی مدیر بازاریابی و روابط عمومی گروه آواژنگ آغاز شد. بعد از آن مدیر فروش خاورمیانه کمپانی گیگابایت، آقای آرتور لیو، به تشریح نیاز‌های انسان به ابزار پرداخت. وی اظهار داشت که نیاز به پردازش، کامپیوترها را بوجود آورده است. اما با توجه به جنس نیاز‌های پردازشی و راحتی استفاده از آن‌ها، ابزار‌های متفاوتی تولید شده‌اند. برای مثال چک کردن ایمیل‌ها و آسودگی در استفاده به هنگام استراحت روی مبل راحتی توسط تبلت ها صورت می‌گیرد. یا اینکه، اسمارت فون‌ها همیشه همراه شما هستند و در هنگام حرکت نیاز‌های روزانه شما را برطرف می‌کنند. اما هنگامی که به پردازش‌های سنگین و طراحی و تایپ نیاز دارید، کامپیوتر‌های دسکتاپ به سراغ رفع نیاز شما می‌آیند. از همین رو کاربرد هر ابزار مشخص است و هیچ کدام جای دیگری را اشغال نمی‌کنند.

2

در ادامه مراسم، چندی از آخرین فن‌آوری‌ها و ویژگی های مادربرد‌ها و کارت‌های گرافیک گیگابایت معرفی شد. ابتدا مادربرد G1.Sniper 5 که با بهره‌مندی از چیپ‌ست Z87 اینتل، برای گیمر‌های حرفه‌ای طراحی شده است، برای کاربران تشریح شد. فن‌آوری صوتی Amp-Up گیگابایت روی این مادربرد تعبیه شده است، که شامل پردازنده Creative Sound Core3D، خازن‌های پیشرفته صوتی ساخت کمپانی Nichicon، روکش طلا برای جک‌های صوتی پنل پشتی، آمپلی‌فایر مجزای هدفون پنل جلویی، نویزگیر صدا با مسیر نورانی روی PCB و ارایه قطعه Op-AMP (تقویت‌کننده عملیاتی) که قابلیت جداسازی به طور دستی از روی PCB را دارد و قابل تعویض است. با توجه به کاربری صوتی، می‌توان یک Op-Amp جداگانه از بازار تهیه و جایگزین این قطعه کرد. مدل Z87X-OC Force نیز با 16 فاز PWM و ظرفیت عبور 40 آمپر جریان الکتریکی برای هر فاز، به علاوه پشتیبانی از چهار شکاف PCI Express 16x اختصاصاً برای اورکلاکر‌های حرفه‌ای طراحی شده است. افزون بر این، به مدل‌های Z87X-OC، Z87X-UD5H، Z87X-UD4H، Z87X-UD3H، Z87X-D3H و Z87-HD3 و قابلیت‌های آن‌ها اشاره شد. همچنین گیگابایت به عنوان اولین کمپانی که کارت‌های گرافیک سری 7xx انویدیا را به طور اورکلاک شده عرضه کرده است از خنک‌کننده های بسیار حرفه‌ای WINDFORCETM روی آن‌ها بهره می‌برد.

بعد از این، برنامه 6 متخصص حرفه‌ای که عملکرد تخصصی آن‌ها مستلزم کامپیوتر‌های دسکتاپ است به اجرا درآمد.

صدا

ابتدا فرزاد صمیمی، کارشناس صدا و تجهیزات صوتی با سابقه طولانی در راه‌اندازی برخی از مطرح‌ترین استودیو‌های صدا با همکاری یک نوازنده گیتار الکتریک اقدام به رکورد یک قطعه کوتاه کردند. این کارشناس با پله پله اضافه کردن ساز‌های مختلف موسیقی (به کمک نرم‌افزار ساخت موسیقی، گیتار الکتریک و MIDI کیبورد و کارت صدای اکسترنال) یک قطعه کوتاه ایجاد کرد و در هر مرحله میزان و نحوه پردازش دسکتاپ را نمایش داد.

3

ویدیو

سپس، محمدرضا محمدی، کارشناس تجهیزات ویدیویی با سابقه حضور در پروژه‌های سینمایی به تفسیر و تاکید تدوین محتوای ویدیویی با استفاده از دسکتاپ‌ها پرداخت. ضمن مقایسه زمان مورد نیاز برای رندر کردن راش‌های ویدیویی در گذشته و حال و نیاز به سخت‌‌افزار و دسکتاپ‌های حرفه‌ای، محمدی به ویرایش و افکت گذاری چند فایل ویدیویی به طور زنده پرداخت.

4

کامپیوتر گرافیک

امیرحسین عرفانی، از نخبگان هنر‌های دیجیتال کشور و مدیر مجموعه CGart به همراه یکی از مطرح‌ترین هنرمندان این عرصه سعید رمضانی، اجرای بخش کامپیوتر گرافیک را به عهده داشتند. عرفانی با معرفی برخی از هنرهای دجیتیالی (طراحی دو بعدی، طراحی مفهومی، انیمیشن، نقاشی دیجیتالی، مدل‌سازی سه بعدی، رندرینگ سه بعدی) و نقش ابزار و کامپیوتر دسکتاپ در این رشته شروع کرد. او همچنین از بلا‌استفاده بودن لپ‌تاپ‌ها در این رشته سخن گفت. در همین حین، سعید رمضانی در مدت بسیار کوتاه و عجیبی به طور زنده به طراحی یک طرح مفهومی از یک موجود خیالی مشغول شد و حاضران را به وجد آورد.

5

بازی های کامپیوتری

در آخر یاسر ژیان، برنامه‌نویس ارشد پروژه «گرشاسپ» به همراه حسین حسینیان، طراح بازی این پروژه،به موضوع مقایسه و برتری دسکتاپ‌ها نسبت به کنسول‌های نسل بعد، PS4 و Xbox One پرداختند. یاسر ژیان این موضوع را با بررسی مهاجرت کنسول‌ها به معماری X86 (معماری دسکتاپ‌ها) برای حاضران کاملاً روشن کرد. به گفته ژیان، پیش بینی کارشناسان برای طول عمر کنسول‌های نسل آینده 10 سال است که از همان زمان عرضه، دسکتاپ‌ها می‌توانند کارایی نزدیک به کنسول‌ها داشته باشند و با گذشت حداکثر 1 سال، با بروز شدن دوباره، از آن‌‌ها پیشی بگیرند. در حالیکه کنسول‌ها قادر به بروزرسانی سخت‌افزاری نیستند.

6

تنازع بقاء دیجیتالی و انتخاب طبیعی

در پایان، شهریار بارانی، اورکلاکر حرفه‌ای و مدیر مجموعه شهرسخت‌افزار، بینش خود را در رابطه با نزاع دستگاه‌های دیجیتالی و آینده PC” با حضار به اشتراک گذاشت. وی با بررسی ریشه‌ها و علل کاهش محبوبیت دسکتاپ‌ها و بازار آن پرداخت که در آن از شکست مایکروسافت و گسترش پلتفرم‌های رقیب‌، رشد پردازش ابری‌، نداشتن امکانات ارتباطی‌، نیاز های جدید اجتماعی کاربران مثل فیسبوک‌، دانش استفاده بیشتر و قیمت بالاتر دسکتاپ‌ها یاد کرد .اما او در ادامه جایگاه واقعی دسکتاپ‌ها را با تاکید بر اینکه دسکتاپ‌ها همچنان به دلیل قدرت پردازشی بالا، امنیت و پایداری بیشتر و استفاده راحت‌تر برای کاربری‌های حرفه‌ای همانند آنچه در این مراسم به نمایش گذاشته شد‌، بهترین گزینه و دسکتاپ های قدرتمند (رده میانی به بالا) را بازمانده نسل دسکتاپ ها دانست و پیش بینی کرد که این قلمرو حداقل تا چند سال آینده در حکمرانی بلامنازع دسکتاپ‌ها، به عنوان گونه قوی‌تر در تنازع بقا، خواهد ماند و دستگاه های دیگر مانند لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های ضعیف‌تر ناچار به تغییر فرم و تبدیل به دستگاه های سازگارتر و یا نابودی هستند.

7

در نهایت پیام این مراسم، شفاف‌سازی جایگاه امروز PC، علی الخصوص دسکتاپ‌ها بود. بر خلاف تصور غلط عام، دسکتاپ‌ها هرگز نمرده‌اند، تنها قلمرو خود را معین کرده‌اند.

8 9

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *