چگونه از طریق اینترنت به فایل‌های موجود در هارد رایانه‌ی خود دسترسی داشته باشیم؟

چگونه از طریق اینترنت به فایل‌های موجود در هارد رایانه‌ی خود دسترسی داشته باشیم؟
  • 1393/4/19
  • مهيار سوري
  • 5

access-a-computer's-files-over-the-internet

اسم دسترسی به فایل ها از طریق اینترنت که به چشم می خورد خیلی ها سریعا بحث را تغییر می دهند چون فکر می کنند این کار بسیار مشکل است و به راحتی آن را فرا نمی گیرند. مخصوصاً اگر اطلاعات عمومی آنها از اینترنت و رایانه در حد ضعیفی باشد…

در این که دسترسی به فایل ها از اینترنت امری واجب است شکی نیست پس حتی اگر هنوز هم با سیستم 3-5-2 فلش به پی سی، فایل به فلش، فلش به مقصد کار می کنید وقت آن رسیده که یک سری تغییرات در خودتان ایجاد کنید تا شاید یک آی‌تی‌من واقعی به نظر بیایید!

در این پست سعی کرده‌ایم از بهترین برنامه ها و ساده‌ترین روش ها برای دسترسی اینترنتی به فایل‌ها استفاده کنیم. پس با ما همراه باشید.

Team Viewer

teamviewer-remotely-access-files
فکر می کنم کمتر کسی باشد که نداند این برنامه چه کارایی و توانایی در انجام بسیاری از موارد داراست. تیم ویووئِر گزینه ای هست که به عنوان برنامه اول برای دسترسی به فایل ها از طریق بستر اینترنت به شما پیشنهاد میدهم که با استفاده از آن به راحتی میتوانید با داشتن نام کاربری و گذر واژه ای که خود این برنامه در رایانه مبدا به شما ارائه میدهد به رایانه یا دستگاه موردنظر مقصد وارد بشوید و هر آن اطلاعاتی را که نیاز دارید به دست بیاورید.

کار با این برنامه بسیار ساده است؛ با این نرم افزار علاوه بر این که می توانید به راحتی فایل های مشخصی را انتقال بدهید، می توانید به هر یک از رایانه ها هم وارد شوید و انگار پشت آن نشسته اید! با استفاده از آن شما این امکان را دارید تا برنامه نصب کنید، بازی کنید، طراحی کنید یا حتی فیلم ببینید. (البته به شرطی که سرعت اینترنت و پوشش دهنده به قدر کفایت باشد!).

البته نباید از یاد برد که برای بهره وری از این برنامه، حتما باید شخصی پشت سیستم 1 (مبدا) که اطلاعات از آن منتقل می شود حضور داشته باشد تا اطلاعات ورودی بدون اختلال مورد انتقال قرار بگیرد.

تیم ویووئِر برای سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده و با اپ هایی که اخیرا برای اندروید و آی-او-اس بیرون داده است میتوانید از تلفن همراه هم هر چیزی که نیاز دارید بیرون بکشید یعنی کیک رشد. در ضمن این برنامه به دلیل بهره گیری از سیستم های امنیتی بالا دارای امنیت بالایی بوده پس هیچ جای نگرانی نیست.

 

Home Group Network
یکی دیگر از راه هایی که با استفاده از آن می توانید فایل های مورد نظرتان (مخصوصا فایل های حجیم و بزرگ) را منتقل کنید سیستم هوم گروپ نتورک یا گروه خانگی شبکه است که به شرطی که هر دو یا چند سیستم به یک مودم یا روتر متصل باشند امکان برقراری این شبکه وجود داشته و به دلیل این که معمولا از حداکثر توانایی مودم (جا به جایی 100MBPS یا 100 مگابایت بر ثانیه) استفاده میشود و این کار با سرعت نور انجام می پذیرد.

 

سرور های FTP و دیگر نرم افزار های سرور

filezilla-server-enable-secure-ftp
برای استفاده از این قابلیت باید ابتدا با استفاده از یک نرم افزار اف تی پی ساز (مثلا فایل زیلا) یک سرور روی کامپیوتر راه بیندازید و اجازه دسترسی به آن را از سراسر اینترنت بدهید. (بهترین راه این هست که یک کانکشن وی پی ان مختص رایانه تون ایجاد کنید سپس اف تی پی رو طوری تنظیم کنید که از طریق وی پی ان قابل دسترسی باشد که بستر امنیت آن را فراهم نماید؛ اگر نه که نیازی نیست.)

FTP ِمعمولی دارای هیچ گونه امنیتی نبوده و افراد به راحتی می توانند به پسورد و فایل هایی که جا به جا می شوند دسترسی پیدا کنند. بنابراین باید علاوه بر این که پسوردی که انتخاب می کنید امنیت بالایی داشته باشد، اف تی پی ایمن شما هم فعال باشد.

همچنین دقت داشته باشید به اشتراک گزاری رایانه تان به عنوان یک سرور در شبکه جهانی اینترنت یک شمشیر دو لبه است که هم خوبی دارد  و هم بدی. پس به روز بودن و ایمن سازی همواره آن را پشت گوش نیندازید.

 

سرویس های اشتراک گزاری Cloud

windows-8.1-onedrive-cloud-storage
یک سری برنامه مثل دراپ باکس، گوگل درایو، وان درایو (اسکای درایو) وجود دارند که با استفاده از آن می شود از طریق چند رایانه یا حتی تلفن همراه به طور همزمان به آن وارد شد و هر گاه فایلی به مجموعه لایبرری برنامه ها کم یا زیاد شد، آن ها را دید یا حتی با ایجاد مجوز و اجازه دسترسی آن ها را به طور همزمان ویرایش کرد. این برنامه ها معمولا در یک درایو از هارد (عموما C) یک پوشه به نام Home یا نام خودشان ایجاد می کنند و هر گاه فایلی نیاز به، به اشتراک گزاری داشته باشد با درگ اند دراپ کردن (کشیدن و رها کردن) فایل ها داخل اون پوشه، (پس از آپلود شدن سراسری و ریفرش خودکار نرم افزار) آن فایل خاص توسط همه کاربران دیده خواهد شد.

البته گزینه ای هم که اینجا بسیار قابل توجه هست این هست که نیازی نیست که برای استفاده از این سرویس های حتما نرم افزارش را در دستگاه هایتان داشته باشند، و فقط با داشتن یک مرورگر ساده هم می شود تمامی نیاز ها را بر طرف ساخت.

 

سخن پایانی 

خب این هم از آموزش و معرفی که قولش را داده بودم. همونطور که گفتم استفاده از برنامه TeamViewer بدون شک بهترین گزینه برای جا به جایی اطلاعات تان هست و در این کنار اگر کار تان با یک یا دو کامپیوتر راه نمی افتد پیشنهاد می کنیم یکی از سرویس های اشتراک گزاری ابری یا کلاد رو نصب کرده، فایل های مهم و مواردی که فکر می کنید لازمتان می شود رو اونجا آپلود کنید و هر گاه به هر کدام از آن ها نیاز داشتید با وارد شدن به سیستم از هر رایانه ای، هر جا و هر وقت به ۀن اطلاعات خاص دسترسی داشته باشید.

windows-7-connect-to-vpn

تنها به عنوان نکته پایانی عرض کنم تا هنگامی که از FTP، VPN یا سرور SSH دانایی کامل ندارید استفاده نکنید. همان دو گزینه یا حتی هوم گروپ کفایت می کند.

منبع: PCWorld HowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. سلام من در فیس بوک به کسی یک پیام خصوصی دادم که هنوز جواب پیاممو نداده ،ایا راهی هست که بفهمم طرف پیاممو خونده یا نه ایا فیس بوک مشخص می کنه که طرف پیام رو خونده یا مشخص نمیشه؟ مثلا تو وایبر یا واتس اپ با یک تیک معلوم می کنه که طرف مقابل پیام رو خونده می خوام بدونم فیس بوکم اینطوریه چون زیر پیامی که دادم یک تیک خورده و نوشته seen در روز پنجشنبه ساعت ۰۰:۳۹ می خوام ببینم یعنی طرف پیاممو خونده که اینو زیر پیامم نوشته> خواهش می کنم جواب بدید، ممنون

    1. تو گوشی از نرم افزار facebook messenger استفاده کن میزنه مشاهده شده یا نه.

    2. با سلام
      Seen به معنای دیده شده هست یعنی شخص موردنظر پیام رو خونده ولی به آن پاسخی نداده
      امیدوارم موضوع 3> نباشه که بد دردیه =)))
      مانا باشید

  2. والا ماکه نفهمیدیم! سرور راه بندازیم! یه طوری توضیح بده همه فهم باشi نه درکیات خودت رو بنویسی 😐

    1. سلام دوست عزیز هر گردی که گردو نیست! سرور یعنی هر پذیرنده یا میزبانی که بشه از طریق اطلاعات ورودی (وقتی که سیستم آپ یعنی روشن) هست بهش وصل شد این سرور فرق داره با اون بعدش هم داخل توضیحات نوشتم که اگر وارد نیستید یه تیم ویووئر بریزید خلاص!
      امر دیگه باشه؟ =)))
      مانا باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *