آموزش سی‌شارپ – بخش ۵۴

آموزش سی‌شارپ – بخش ۵۴
  • 1393/4/29
  • Jeff Mosawy
  • 6
  • مقدمه

در بخش ۵۳ام از سری آموزش زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، شما با مقدمه‌ای از مفهوم رویداد یا همان Event آشنا شدید. اولین رویدادی که معرفی شد، رویداد Click بود؛ مثلاً اگر بر روی یک button کلیک شد، چه اتفاقی بیوفتد. برای نوشتن کدهای مربوط به این Event، بر روی button مورد نظرمان دابل کلیک می‌کردیم تا وارد بخش کدنویسی آن که مرتبط با رویداد Click بود، می‌شدیم.

در این بخش نیز با چندی از این رویدادها آشنا خواهید شد.

  • رویداد MouseDown

هر شیء‌ای که در سی‌شارپ وجود دارد، شامل رویدادهای مختلفی است. برای مشاهده اینکه هر یک از کنترلرهای موجود دارای چه Eventهایی می‌باشد، کافیست که وارد Properties آن شیء شوید (مثلاً وارد بخش Properties خود Form1 شده) و مطابق تصویر زیر، بر روی آیکونی که با علامت برق است،‌ کلیک کنید.

properties_events

هنگامی که بر روی این آیکون مشخص شده کلیک کنید، لیستی مشابه لیست زیر را خواهید دید:

properties_events2

با رویداد Load که مشخص شده است، آشنا هستید. در واقع بدین معنی است هنگامی که یک فرم بارگذاری می‌شود، چه کدهایی می‌بایست که اجرا شوند. به‌دنبال رویداد MouseDown بگردید و روی آن دابل-کلیک کنید تا وارد بخش کد نویسی مربوط به رویداد MouseDown شوید. کد زیر برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد:

mouseDown_p70

در بین پرانتزهای مربوط به آرگومان‌های این تابع -اگر از قبل یادتان باشد- می‌بینید که همچنان متغیر sender زا نوع object مستقر است. اما می‌بینید که نوع جدیدی از آرگومان e وجود دارد که از جنس MouseEventArgs می‌باشد.

توسط این متغیر می‌توانیم متوجه شویم که کاربر کدام یک از کلیدهای موس را فشار داده است؛ کلیک راست یا کلیک چپ! در واقع خود رویداد MouseDown به معنی فشرده شدن کلید موس است، اما اینکه کدام یک فشرده شده باشد، می‌بایست از طریق متغیر e فهمید. پس کدهای زیر را بنویسید:

mouseDown3_p70

نرم‌افزار خود را اجرا کرده و سپس دو کلید موس خود را امتحان کنید؛ خواهید دید که پیغام مرتبط با کلید فشرده شده برای شما نمایش داده خواهد شد.

  • رویداد KeyDown

این رویداد نیز کاملاً شبیه به MouseDown است، با این تفاوت که در این رویداد، منظور، فشردن یکی از کلیدهای صفحه کلید است. توسط این رویداد می‌توانید که بسته به نوع کلیدی که کاربر شما بر روی صفحه کلید خود که می‌فشارد، عمل بخصوصی انجام شود.

مشابه قسمت قبل، یک textbox به فرم خود اضافه کرده و سپس وارد پنجره Properties و سپس بخش Eventها شوید؛ رویداد KeyDown را پیدا کرده و بر روی آن دابل کلیک کنید تا وارد بخش کدنویسی مربوطه شوید.

keydown_event

با دابل کلیک کردن بر روی آن، کدهای زیر خواهید دید:

keyDown2_p71

این بار، به آرگومان دوم این تابع دقت کنید؛ جنس آن KeyEventArgs می‌باشد. بر آنکه بینیم که کدام کلید از صفحه کلید فشار داده شده است، از این آرگومان استفاده می‌کنیم.

keydata_keys

حال کدهای زیر را برای TextBox خود بنویسید:

keyDown5_p71

برنامه خود را اجرا کرده؛ کلید A را در TextBox خود وارد کنید؛ خواهید دید که یک MessageBox برای شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
  1. سلام سیدجعفر موسوی عزیز
    لطفاً آموزش برنامه نویسی ویندوزفون رو شروع کنید (#C)
    تشکر

  2. سلام…مرسي از آموزشهاي خوبتون
    toolbox رو اتفاقي بستم الان هركاري ميكنم باز بيارمش نمياد =D از view هم نميشه.از 2010 هم استفاده ميكنم ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    1. دوست عزیزم سلام،

      مطمئنید که توی منوی View نیست؟ حتماً باید باشه، دقت کنید! اگر همچنان نمی‌بینیدش، ابتدا کلیدهای ترکیبی Ctrl + W رو بزنید، بعدش کلید X رو فشار بدید. ببینید Toolbox برمی‌گرده یا نه!
      موفق باشید!

  3. مرسي ولي نه متاسفانه نيومد اين كليدهايي هم كه گفتين ماله Properties هستش،داخل view هم يه toolbar داره كه هيچكدوم از چيزايي كه داخل toolbox بود توش نيست نه label داره نه button نه حتي common control كه اصن همچين چيزايي توش باشه…نميدونم چيكاركنم

  4. با سلام وخسته نباشید
    ممنون از سایت خوبتون
    .میخواستم بدونم در باره تنظیمات اکسس پونت و سوئیچ و هاب میتونین کمک کنین. البته با تصاویر . سپاس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *