چالش‌ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در رابطه با مشترکان روم شده رایتل

چالش‌ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در رابطه با مشترکان روم شده رایتل
  • 1393/5/14
  • حدیث دلبرد
  • 0

به گزارش خبرآنلاین، مسئولان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در رابطه با مشترکان روم شده رایتل واکنش نشان داده‌اند. آنها اظهار دارند که زمانی که مشترکان رایتل به شبکه آنها وارد می‌شوند، هزینه‌ای کمتر از مشترکان خود اپراتورهای همراه اول و ایرانسل می‌پردازند و این عادلانه نیست.

5-14-2014-10-15-56-AM

اپراتورهای اول و دوم اعلام داشتند که در صورتی که مشترکان رایتل از شبکه آنها استفاده می‌کنند باید از تعرفه‌های آنها نیز تبعیت کنند.

رومینگ ملی در دو فاز از یک ماه و بیست روز پیش راه‌اندازی شده و این مشکل آن هنوز برطرف نگردیده است. بر اساس رومینگ ملی که از مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، اپراتورهای کوچک‌تر از شبکه اپراتورهای بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. به صورتی که اگر اپراتوری در محدوده‌ای آنتن نداشته باشد اپراتورهای دیگر موظف‌اند مشترکان آن اپراتور را در شبکه خود مهمان کنند.

موضوع مهم در مورد رومینگ ملی، بحث هزینه‌هاست. برآورد هزینه‌ها بدین صورت است که اپراتورها با هم قراردادهایی می‌بندند و فایل‌های شارژینگ بین آنها تبادل می‌شود. هرگاه مشترکان اپراتور مهمان از طریق مکالمه صوتی، پیامک و.. از شبکه اپراتور میزبان استفاده کند، اطلاعات در سیستم فایل شارژینگ ذخیره می‌گردد. در این صورت اپراتور میزبان لیستی از تمامی تعاملات خواهد داشت و در پایان هرماه هزینه را از اپراتور مهمان دریافت خواهد کرد. حال اینکه خود اپراتور مهمان چگونه هزینه را از مشترکین خود می‌گیرد کمی پیچیده است.

سازمان تنظیم مقررات خواستار توافق بر سر تعرفه‌ها بین خود اپراتورها بود و اعلام کرد اگر با یکدیگر به توافق نرسند خود وارد عمل خواهد شد. حال بیش از یک ماه گذشته و این مشکل همچنان وجود دارد. مشترکین رایتل از شبکه‌های ایرانسل و همراه اول استفاده می‌کنند و ترافیک آنها را بالا می‌برند، اما هزینه‌ای کمتر از  مشترکان آن اپراتورها می‌پردازند.

رایتل تعرفه اینترنت آزاد را نیم ریال در نظر گرفته است. زمانی که رایتلی‌ها از شبکه همراه اول و ایرانسل استفاده می‌کنند همان نیم ریال را می‌پردازند؛ در صورتی که هزینه اینترنت برای ایرانسلی‌ها به ازای دریافت هر کیلوبایت داده 5 ریال و برای همراه اولی‌ها 4 ریال است. با این وجود امکان مهاجرت مشترکین این دو اپراتور به رایتل افزایش می‌یابد.

مدیرعامل ایرانسل در این خصوص اعلام کرد: به دلیل تمرکز  ایرانسل برای دریافت مجوز پایلوت نسل سوم، به این موضوع رسیدگی نشد و نتوانستیم تعرفه‌های مشخص شده رومینگ با ایرانسل را به رایتل که 100 هزار مهمان در شبکه ما دارد ارسال کنیم ولی به زودی این عمل صورت می‌گیرد.

یکی از مسئولان همراه اول نیز گفت: پرداخت هزینه پایین‌تر از تعرفه‌های ما، توسط مشترکان رایتل یک نقص است که به زودی  برطرف خواهد شد. ما لیست تراکنش‌های مشترکان رایتل در شبکه خود را داریم و با قطعی شدن تعرفه نهایی، هزینه‌ها را از رایتل دریافت می‌کنیم. این دیگر مشکل رایتل است که چگونه هزینه را از مشترکین خود بگیرد. چرا که در غیر این صورت باید هزینه را از جیب خود بپردازد.

/پایان/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *