راهنمای مخفی‌سازی فایل‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف – بخش سوم

راهنمای مخفی‌سازی فایل‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف – بخش سوم
  • 1393/5/30
  • Jeff Mosawy
  • 0

یک فایل یا پوشه مخفی یک فایل یا پوشه‌ی کاملاً عادیست که تنها گزینه مخفی‌سازی آن (Hidden) فعال شده است. سیستم‌عامل‌های مختلف بصورت پیشفرض این‌گونه فایل‌ها را از دید کاربر مخفی می‌کنند، در نتیجه، درصورتی که نیاز باشد کامپیوتر خود را به کسی بدهید، مطمئن خواهید بود که فایل‌ها و یا پوشه‌هایتان از دید او مخفی است.

در بخش اول و بخش دوم به ترتیب در رابطه با نحوه مخفی‌سازی فایل‌ها در دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس صحبت کردیم. در این قسمت که آخرین قسمت از این سری آموزشی می‌باشد، می‌خواهیم که نحوه مخفی‌سازی فایل‌ها در مک را توضیح دهیم.

چگونه فایل یا پوشه مورد نظرم را در مک مخفی کنم؟

سیستم‌عامل مک از قانون لینوکس تبعیت می‌کند؛ فایل‌ها و پوشه‌هایی که با نقطه شروع شده باشند از دید کاربر مخفی هستند. البته در مک خصیصه‌ی خاصی به نام hidden وجود دارد که بتوان فایل مورد نظر را مخفی کرد. در کل، مخفی‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها در مک کمی سخت‌تر از دیگر سیستم‌عامل‌های دیگر است. سعی کنید فایلی را rename کرده و در ابتدای آن، نقطه‌ای قرار دهید. خواهید دید که پیغام these named are reserved for the system برای شما نمایش داده خواهد شد. از طرفی، از طریق محیط گرافیکی نیز نمی‌توان به خصیصه‌ی Hidden دسترسی پیدا کرد.

راه‌حل این است که با استفاده از terminal، با یک دستور بسیار ساده و سریع، فایل‌ها و پوشه‌ها را مخفی کنیم. ابتدا با فشار دادن دو کلید Command + Space، پنجره جستجوی Spotlight را باز کنید و در آن بنویسید Terminal و سپس Enter را بفشارید.

دستور زیر را در ترمینال تایپ کنید؛ دقت کنید که پس از تایپ آن، Enter را نفشارید!

chflags hidden

chflags-hidden-command-on-mac-os-x

اطمینان حاصل کنید که بعد از کلمه hidden در دستور بالا، یک فاصله (Space) قرار داد‌ه‌اید.

در قدم بعد، محل فایل و یا پوشه خود را پیدا کرده، با استفاده از عملیات Drag & Drop، آن را بر روی Terminal رها کنید. خواهید دید که آدرس دقیق فایل و یا پوشه شما در این محل نمایش داده خواهد شد.

hide-a-file-on-mac-os-x-10.9-mavericks

حال می‌توانید کلید Enter را بفشارید؛ با اینکار فایل شما بعنوان یک فایل Hidden شناسایی خواهد شد و به کاربران دیگر نمایش نمی‌دهد.

برای آنکه فایل مخفی را از حالت مخفی بودن خارج نمایید، دقیقاً مراحل فوق را تکرار کنید، اما بجای کلمه Hidden در دستور chflags hidden، از کلمه nohidden استفاده کنید. یعنی: chflags nohidden

چگونه فایل و یا پوشه‌های مخفی‌شده در مک را ببینم؟

سیستم‌عامل مک دارای یک کلید میانبر مخفی برای نمایش فایل‌ها و پوشه‌های مخفی دارد که می‌توان در هر پنجره Open و Save استفاده کرد. کافیست که کلید‌های Command + Shift + نقطه را فشار دهید. (به‌ترتیب اول Command، بعد Shift و در نهایت نقطه) این روش متأسفانه در Finder بی‌کاربرد است، اما راه بسیار سریعی برای دسترسی به فایل مورد نظرتان است.

view-hidden-files-and-folders-with-keyboard-shortcut-on-a-mac

اگر بخواهید که فایل‌های مخفی شده را در Finder ببینید، باز هم می‌بایست که از Terminal استفاده کنیم. دستورات زیر را یکی یکی نوشته و Enter را بفشارید؛ پس از اجرای مجدد Finder، خواهید دید که فایل‌های مخفی شما به نمایش درآمده‌اند:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

killall finder

دستور فوق برای کاربران Mac OS X 10.9 Mavericks می‌باشد. اگر از کاربران نسخه‌های قبل‌تر هستید، از دستورات بالا همچنان می‌توانید استفاده کنید، اما تنها باید توجه داشته باشید که بجای com.apple.finder،‌ از com.apple.Finder استفاده کنید. تفاوت این دو در حرف F است که دراینجا می‌بایست بزرگ نوشته شود.

view-hidden-files-and-folders-in-mavericks

با اجرای این دستور، فایل‌های مخفی شما نسبت به سایر فایل‌ها و پوشه‌های دیگر، شفاف‌تر خواهد بود.

hidden-files-and-folders-in-finder-on-mavericks

برای اینکه حالت نمایش فایل‌های مخفی را مجدد غیرفعال کنید، کافیست از همان دستورات فوق استفاده کنید، اما بجای TRUE، عبارت FALSE را قرار دهید.

disable-showing-hidden-files-and-folders-in-finder

 

منبع مقاله

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *