خودرو‌های آینده نیازی به جاده ندارند

خودرو‌های آینده نیازی به جاده ندارند
  • 1393/6/2
  • خاطره فتا
  • 0

آن قسمت از علم پیشرفته که همیشه مورد توجه شعبده‌بازان و هنرمندان جلوه‌های ویژه می‌باشد، حالت بی‌وزنی و تعلیق در هوا است. در طول سالیان، انواع مختلف از شعبده و خیال‌پردازی در قالب ویدیوهای گوناگون از جان هاتکینسون نمایش ذاده شده که در آن‌ها او مجموعه‌ای از اشیا را نشان می‌دهد و ادعا می‌کند که می‌تواند آن‌ها را به صورت معلق در هوا نگه دارد (هر چند هیچ کس دیگری تا به حال قادر به تکرار این تجربیات نبوده.) درست مثل اسکیت‌برد پرنده فیلم بازگشت به آینده که بارها توسط مردم و وب‌سایت‌های کمدی به سخره گرفته شد.

رویای پرواز انگیزه اختراع هواپیما شد، اما انسان همچنان به رویاپردازی برای سفر به سراسر کره زمین بدون محدودیت و مقاومت‌هایی از قبیل اصطکاک، جاده و غیره ادامه می‌دهد. اگر از اشکالات فعلی در این زمینه چشم‌پوشی کنیم، آیا علمی وجود دارد که به این خیال پروبال دهد که روزی وسایط نقلیه قادر به معلق ماندن در هوا باشند و امکان مسافرت از جایی به جای دیگر بدون وجود تجهیزاتی ماننده جاده وجود داشته باشد؟

ممکن است شگفت زده شوید اگر بدانید که پاسخ به این سوال مثبت می‌باشد!

Hoverbike01

تکنولوژی هاورکرافت از زمانی که کریس کاکرل رویای ابداع این وسیله را در سر می‌پروراند تا زمان اختراع آن در سال 1959 راه درازی را پیمود. امروزه تکنولوژی با ساخت موتورهای پرنده به مسیر اصلی برآورده شدن رویای معلق ماندن وسایط نقلیه در هوا نزدیک شده. این موتورهای پرنده قرار است توسط کمپانی Aerofex ساخته شوند. این کارخانه قول داده که نسل اول موتورهای معلق یا Hoverbike که احتیاجی به جاده ندارند را در سال 2017 به فروش برساند.

طبق گزارش دیسکاوری، این موتورها با قیمت 85000 دلار فروخته خواهند شد و قادر به فاصله گرفتن از سطح زمین تا بیش از 3.7 متر می‌باشند. به کار بردن پروانه‌های با قدرت محرکه بالا که درون استوانه‌های سیلندر مانند نصب شده‌اند (یا همان Ducted Fanها) مسافرت را در بالای سطح زمین بدون نیاز به جاده امکان‌پذیر ساخته‌ است و ظاهرا این محصول در آستانه دسترسی تجاری قرار خواهد گرفت.

البته برای کسی که یک پس‌انداز 85000 دلاری و یک زمین مسطح بزرگ برای شناور شدن در بالای آن و حرکت به اطراف داشته باشد بسیار هم مطلوب است. اما برای مسافرانی که به صورت مدام و روزمره در سفرهای شهری یا بین شهری از وسایط نقلیه استفاده می‌کنند و یا برای صنعت حمل و نقل در آینده اوضاع چگونه خواهد بود؟

خبر خوب این‌که منظری از مسیر آینده این تکنولوژی توسط شرکت تویوتا در حال به واقعیت پیوستن می‌باشد. به این ترتیب که این شرکت به تازگی در ژوئن امسال اعلام نمود که در حال بررسی ایده ساخت اتوموبیل‌هایی می‌باشد که می‌توانند در بالای سطح زمین یا آب حرکت کنند. چه کسی خبر دارد که تویوتا از چه تکنولوژی‌ای برای عملی کردن این ایده استفاده خواهد کرد؟ به هر حال ظاهرا این تکنولوژی می‌بایست چیزی شبیه به تکنولوژی به کار رفته در هاورکرافت باشد، مثل هاوربایک یا موتورسیکلت‌های پرنده.

Hoverbike02

در کنفرانس The Next Big Thing بلومبرگ، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت تویوتا که در یک مصاحبه مطبوعاتی پاسخگوی خبرنگاران بود اعلام کرد که شرکت تویوتا به طور جدی ایده اتوموبیل‌های معلق را دنبال می‌کند. او اظهار داشت که تویوتا مدتی است که در حال بررسی ایده این نوع از اتوموبیل‌ها در پیشرفته‌ترین سطح بخش تحقیق و توسعه کارخانه تویوتا می‌باشد.

البته با این اتوموبیل‌ها، معلق بودن در فاصله اندکی از سطج زمین امکان‌پذیر خواهد بود. چنانچه این تکنولوژی تحقق یابد اتوموبیل‌های معلق با هیچ مقاومتی از قبیل اصطکاک و غیره مواجه نخواهند بود.

این واقعیت که قرار است نسل اول موتورسیکلت‌های معلق یا پرنده در سال 2017 به بازار بیایند و یک کارخانه معتبر همچون کارخانه تویوتا در حال به عرضه رساندن اتوموبیل‌هایی با تکنولوژی معلق ماندن در هوا می‌باشد، گمانه‌ها مبنی بر اینکه تا 15 الی 20 سال آینده اتوموبیل‌های معلق در آسمان شهرهای جهان به پرواز درآیند را به حقیقتی امکان‌پذیر مبدل می‌سازد.

قیمت ماشین در مجله خودرو

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *