فعال کردن دسکتاپ‌های مجازی در ویندوزهای ۷ و ۸

فعال کردن دسکتاپ‌های مجازی در ویندوزهای ۷ و ۸
  • 1393/6/16
  • Jeff Mosawy
  • 2

همانطور که ممکن است شما نیز شنیده باشید، نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز، یعنی Windows 9 قرار است نهایتاً قابلیت دسکتاپ مجازی را همراه با خود داشته باشد؛ ویژگی‌ای که کاربران مک و لینوکس سال‌هاست در حال استفاده از آن هستند.

ویندوز هم در واقع APIهایی را برای دسکتاپ‌های مجازی از نسخه Windows NT 4 داشت، اما هیچ رابط کاربری‌ای برای آن طراحی نشده بود.

فعال‌سازی دسکتاپ‌های مجازی

برای فعال سازی این قابلیت، ابتدا کافیست که ابزار Desktops v2.0 را از وب‌سایت مایکروسافت دریافت کنید. ابزار Desktops پیش‌تر برای Sysinternals بوده که مجموعه‌ای از ابزارهای شخص ثالث را برای ویندوز منتشر می‌نمود. اما پس از مدتی توسط مایکروسافت خریداری شد.

پس از دریافت فایل فوق، کافیست که فایل Desktops.zip را از حالت زیپ خارج کرده و فایل Desktops.exe را از آن استخراج کنید. آن را اجرا نمایید تا پنجره آن برایتان باز شود. درصورتی که بخواهید این ابزار همزمان با اجرای ویندوز، اجرا شود، لازم است که تیک Run automatically at logon را نشانه‌دار کنید.

sysinternals-virtual-desktops-setup

جابجایی میان دسکتاپ‌ها

شما می‌توانید کلیدهای جابجایی میان دسکتاپ‌ها را در این ابزار تعریف نمایید، اما بصورت پیشفرض، این کلیدها عبارتند از Alt + 1/2/3/4. شما همچنان می‌توانید از آیکون ابزار در کنار ساعت ویندوز (System Tray) استفاده نمایید تا میان دسکتاپ‌های خود جابجا شوید.

برای تغییر کلیدهای جابجایی، روی آیکون ابزار در کنار ساعت ویندوز (system tray) راست کلیک کرده و Options را انتخاب نمایید.

virtual-desktops-for-windows-7-or-8-system-tray-icon

دفعه اول که میان یک دسکتاپ جابجا می‌شوید، ویندوز آن دسکتاپ را برایتان خواهد «ساخت!» در واقع یک نسخه دیگری از فایل Explorer.exe را برایتان اجرا می‌کند. پنجره‌هایی که در یک دسکتاپ باز می‌کنید، در دسکتاپ‌های دیگر قابل نمایش نیستند و حتی استفاده از کلیدهایی مثل Alt+Tab نیز بی‌فایده است؛ در واقع هر پنجره‌ای که در یک دسکتاپ باز می‌شود، مربوط به همان دسکتاپ است و نمی‌توان آن‌ها را جابجا کرد.

هر دسکتاپ نیز System Trayهای خودش را دارد؛ اگر نرم‌افزاری را در یکی از دسکتاپ‌ها اجرا کنید و آن نرم‌افزار در System Tray ظاهر شود (مثل Skype و یا Spotify) شما در دسکتاپ‌های دیگر آیکون این برنامه‌ها را در System Tray نخواهید دید.

second-virtual-desktop

تعریف یک پنجره برای یک دسکتاپ

برای آنکه نرم‌افزاری را مختص یک دسکتاپ کنید، ابتدا باید آن دسکتاپ مورد نظر را باز کرده (در واقع به آن منتقل شوید) پس از آن نرم‌افزار دلخواهتان را اجرا کنید. این نرم‌افزار در دسکتاپ فعلی ثبت شده و مختص همان خواهد بود.

بستن Desktops v2.0

راه پیشنهادی برای بستن ابزار Desktops v2.0 این است که ویندوز را Log off کرده و مجدد وارد حساب کاربری خود شوید. البته می‌دانید درصورتی که تیک Run automatically را پیش‌تر نشانه‌دار کرده‌اید، می‌بایست که آن را بردارید و سپس اقدام به log off کردن نمایید.

close-desktops-v2.0-by-logging-out-of-windows

منبع مقاله (با اختصار از گویا آی‌تی)

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *