مقایسه بهترین ها : iOS 8.1 و Android 5.0 Lillipop ( قسمت پایانی )

مقایسه بهترین ها : iOS 8.1 و Android 5.0 Lillipop ( قسمت پایانی )
  • 1393/10/24
  • مهدي ده نبي
  • 3

یکی از بهترین و هیجان انگیزترین اتفاقات برای گیک ها ( علاقمندان به تکنولوژی )، به روزرسانی گجت هایشان به آخرین نسخه سیستم عامل ها است. حال هر مقدار که ویژگی ها و به روزرسانی ها بزرگتر بوده و امکانات بیشتری اضافه شده باشد، مسبب خوشحالی بیشتر آنها می شود. این چیزی است که کاربران iOS و Android همواره در انتظار آن هستند. iOS 8.1 و Android Lollipop، گزینه هایی هستند که در این بررسی به آنها می پردازیم. از ویژگی ها، شباهت ها و تفاوت های آنها با شما سخن می گوییم تا هرچه بیشتر آنها را بشناسید.

پیش از آنکه به بررسی شباهت ها و تفاوت ها بپردازیم، باید خدمت شما عرض کنم که در ذیل به بررسی نسخه خالص Android Lollipop که توسط گوگل عرضه می شود می پردازیم. همانطور که می دونید، نسخه های اندروید که برای شرکت های دیگر از جمله سامسونگ عرضه می شود، خالص نیست و در آن دخل و تصرف زیادی می شود.

قسمت اول این بررسی را بخوانید.

1

کیبورد و ارسال پیامک

کاربران سیستم عامل اندروید آبنبات چوبی که با کیبورد پیشفرض این سیستم عامل کار کرده اند، اعتراف کرده اند که با توجه به امکانات و قابلیت های این کبورد، دیگر نیازی به نصب کیبوردهای دیگر نیست. این کبورد، از زبان های بسیار زیادی پشتیبانی می کند و در کنار آن، از قابلیت های زیر نیز بهره می برد :

  • حدس و پیش بینی کلمات بعدی
  • نوشتار صوتی
  • تصحیح املای کلمات

همچنین در صورتی که به هر یک از امکانات مذکور نیاز نداشتید، می توانید آنها ار غیر فعال نمایید.

2

از دیگر امکانات این کبورد، تایپ به صورت سوایپ است، اما متأسفانه این امکان هنوز در کیبورد فارسی قابل اجرا نیست. ولی با توجه به پشتیبانی نوشتار صوتی از زبان فارسی، اضافه شدن امکان پشتیبانی از زبان فارسی در قابلیت سوایپ، بعید به نظر نمی رسد.

3

در کنار قابلیت های مذکور، امکان استفاده از صورتک های ( Emoji ) نیز در کیبوردها گنجانده شده است. به این ترتیب می توانید ضمن تایپ کلمات، احساس خود را نیز توسط این صورتک ها ضمیمه پیغام خود نمایید.

4

در مورد کیبورد iOS 8.1، مجددا اپل سادگی را سرلوحه کارهای خویش قرار داده است. به همین دلیل، امکانات فراوانی که برای کیبورد پیشفرض اندروید ذکر کردیم، در این قسمت شاهد نیستیم. به جای آن، اپل قابلیت استفاده از کیبوردهای سوم شخص را به این سیستم عامل اضافه کرده است که اگر در اپ استور دنبال آنها بگردید، موارد بسیار خوبی را شاهد خواهید بود. اما در هر حال، کیبورد پیشفرض اپل وظایف خود را به خوبی انجام می دهد و در کنار آن قابلیت نوشتار صوتی با پشتیبانی بسیاری از زبان ها، حدس هوشمند کلمات و استفاده از صورتک ها نیز وجود دارند. اما چیزی که کمبود آن حس می شود، این است که برای تایپ اعداد و یا سمبل های خاص، نیاز به ورود به قسمتی دیگر است که کمی سرعت در تایپ کردن را پایین می آورد.

5

حالا تمرکز خود را از روی کیبوردها به سمت نرم افزار پیامک معطوف می کنیم. خوشبختانه در نسخه آبنبات چوبی، دیگر خبری از Hangout نیست و کاربران می توانند به صورت مستقیم وارد نرم افزار پیامک، با نام Messenger شوند که کاملا ظاهری شبیه نرم افزارهای چت داشته و مکالمات بین افراد، در پنجره ای جداگانه ذخیره می شود.

6

در حالی که نرم افزار پیامک در iOS 8.1، یکی از نقاط قوت آن به حساب آمده و این موضوع نیز قابل ذکر است که رفت و آمد بین پیامک و iMSG ها با سرعت قابل قبولی انجام می پذیرد. در مواقع لزوم و در صورت داشتن دسترسی بهخ شبکه دیتا، پیام ها از طریق iMSG به شخص مورد نظر ارسال می شوند. عکس های، کلیپ ها و فایل های صوتی، به راحتی توسط قابلیت iMSG ارسال می شوند. همچنین قابلیت به اشتراک گذاری محل استقرار ( Share Location ) نیز در دسترس می باشد.

7

اما یک امتیاز منفی را می توان برای iMSG در نظر گرفت. این سرویس فقط مخصوص دیوایس های اپل می باشد، در صورتی Hangout گوگل برای اندروید، iOS و مرورگرهای وب در دسترس است.

8

جستجو و دستورات صوتی

هنگام عرضه اندروید KitKat 4.4، قابلیت جستجوی صوتی همراه آن به کاربران تقدیم شد که با گفتن عبارت ” OK Google ” فعال می شد و به کاربر امکان جستجوی صوتی بدون تایپ حتی یک کلمه را می داد. در سیستم عامل آبنبات چوبی، این قابلیت بهبود یافته و شما می توانید هنگامی که دستگاه شما قفل است ( در Lock Screen ) و یا حتی زمانی که در شارژ است، از آن بهره ببرید. همچنین سیری در iOS 8.1 نیز با گفتن عبارت ” Hey Siri ” ، پذیرای دستورات صوتی شما است. اما یک مشکل وجود دارد. تا زمانی که دستگاه شما به شارژر متصل نباشد یا سیری در حالت دستور پذری نباشد، گفتن عبارت ” Hey Siri ” ، دردی را از شما دوا نمی کند و سیری پاسخگو نخواهد بود.

9

اما در اغلب موارد، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند که به جای بهره گیری از دستیاران صوتی سیستم عامل ها، خودشان به صورت دستی چیزی که می خواهند را تایپ کنند. در سیستم عامل آبنبات چوبی همانند دیگر نسخه های پیشین، نوار جستجوی گوگل در بالای تمامی صفحات خانگی به چشم می خورد. در حالی که این نوار، بخش اعظمی از صفحه نمایش دستگاه را به خود اختصاص می دهد، قابلیت های زیادی را به همراه دارد که به صورت تیتر گونه به آنها اشاره می کنیم :

  • جستجو در اینترنت
  • جستجو بین مخاطبین
  • جستجو بین نرم افزارهای نصب شده در دستگاه

همچنین سرویس Google Now نیز امکاناتی مانند شرایط و اوضاع ترافیک شهری، مسابقات ورزشی، محل پارک خودرو و … را به کاربران خود می دهد که متأسفانه این امکانات، برای ساکنین کشور عزیزمان ایران غیر قابل دسترسی است.

10

در سیستم عامل iOS 8.1 نیز امکان جستجو توسط قابلیتی به نام Spotlight Search که با کشیدن انگشت از میان صفحه به سمت پایین فعال می شود، در دسترس کاربران است. امکانات آن را به صورت تیتر گونه خدمت شما عزیزان عرض می کنم :

  • جستجو در اینترنت
  • جستجو در پیامک های دریافتی
  • جستجو در میان مخاطبین
  • جستجو در اپلیکیشن های نصب شده
  • جستجو در بین منابع خبری از جمله ویکی پدیا
  • جستجو در اپ استور یا آیتونز استور

11

مرورگر وب

جای هیچ شک و تعجبی نیست که Chrome، مرورگر پیشفرض سیستم عامل آبنبات چوبی انتخاب شده است. Google Chrome با بهره گیری از تمامی خصوصیاتی که یک مرورگر باید داشته باشد، از محبوبیت بسیار زیادی میان کاربران بهره می برد. از جمله قابلیت های آن می توان به :

12

  • وب گردی با حالت ناشناس
  • پشتیبانی از تب ها
  • بزرگ کردن فونت نوشته های

و … اشاره کرد.

13

یکی از دیگر قابلیت های این نرم افزار این است که تنها با ورود به اکانت جیمیل خود، می توانید امکانات زیر را در سایر سیستم عامل های دارای این مرورگر داشته باشید :

  • دسترسی به تب های باز شده
  • دسترسی به بوکمارک ها

سافاری در iOS 8.1 نیز دست کمی از گوگل کروم به عنوان یک مرورگر فوق العاده ندارد. همانند کرم، در سافاری نیز امکان استفاده از قابلیت وبگردی با حالت ناشناس و پشتیبانی از تب ها وجود دارد. امکان دسترسی به بوکمارک ها در تمامی دیوایس های اپلی نیز وجود دارد.

14

اما قابلیتی که کروم هنوز از آن بی بهره است، امکان Reader Mode است که به کاربر اجازه می دهد با حذف تمامی موارد اضافی از جمله عکس ها، به خواندن متن صفحات به تنهایی بپردازد.

15

دوربین و گالری عکس

اندروید آبنبات چوبی از Google Camera به عنوان اپلیکیشن پیشفرض دوربین استفاده می کند. در هر صورت، این اپلیکیشن از نظر ظاهر و خصوصیات، یک اپلیکیشن کاربردی در این زمینه محسوب می شود. این اپلیکیشن ظاهری بسیار ساده دارد و شما هیچ قابلیت فوق العاده ای، مانند تنظیم سرعت شاتر یا فوکوس دستی در آن مشاهده نمی کنید. البته بسیاری از افراد به این گزینه هیچ اهمیتی نمی دهند.

16

البته امکاناتی مانند :

  • Lens Blur
  • Photo Sphere
  • HDR
  • Panorama

برای این دوربین در نظر گرفته شده اند و کاربران را راضی خواهد نگه داشت.

17

اپلیکیشن دوربین در iOS 8.1 از بسیاری جهات بهتر به نظر می رسد. قابلیت های زیاد این اپلیکیشن، به کاربر اجازه می دهد تا کنترل بیشتری روی عکس داشته باشد. همچنین قابلیت های Time-Lapse و Slow-Motion نیز بسیاری کاربردی به نظر می رسند که اپلیکیشن Google Camera از آنها بی بهره است.

18

اپلیکیشن Photos در اندروید آبنبات چوبی، اتصال خوبی با سیستم گوگل و خدمات آن دارد. یک مزیت این سرویس، این است که شما همواره یک نسخه با کیفیت و بک آپ از عکس های خود روی سرورهای گوگل دارید و مطمئن هستید که هرگز آنها ار از دست نخواهید داد. در این اپلیکیشن، تصاویر در دو شاخه مختلف دسته بندی شده اند. All و Highlights. در نسخه اول تمامی عکس ها با توجه به تاریخ دسته بندی شده اند.

19

در قسمت ویرایش تصاویر، گوگل امکاناتی مانند :

  • کراپ کردن
  • چرخاندن تصاویر
  • اعمال فیلتر و افکت ها
  • قرار دادن فریم روی عکس

و بسیاری قابلیت دیگر را برای استفاده کاربران قرار داده است.

20

در iOS 8.1 نیز اپل بسیاری از قابلیت ها را برای کاربران خود در نظر گرفته است. عکس های گرفته شده توسط کاربران، بر اساس تاریخ دسته بندی می شوند و در صورت انتخاب کاربر، به صورت اتوماتیک در iCloud ایشان ذخیره می شوند. همچنین مانند اندروید، قابلیت های زیادی برای ادیت عکس، از جمله :

22

  • کراپ کردن
  • چرخاندن تصاویر
  • اعمال فیلتر و افکت ها

برای استفاده وجود دارد.

23

نقشه و مسیریابی

گوگل مپ ( Google Maps ) از جمله اپلیکیشن هایی است که نیاز به معرفی ندارد. مدت طولانی ای است که این اپلیکیشن، به دلایل مختلف، بهترین اپلیکیشن موجود در زمینه نقشه و مسیریابی به شمار می رود. Google Maps دارای اطلاعات به روز و دقیقی از نقشه جهان می باشد و همراه نقشه های ماهواره ای و مسیریابی دقیق، راهنمای بسیار خوبی برای رانندگان به شمار می رود. همچنین، دارای قابلیت به اشتراک گذاری نیز می باشد.

24

در کنار ویژگی های مذکور، در برخی مناطق می توانید به وسیله قابلیت Street View، نمایی سه بعدی از محل را مشاهده نمایید.

25

اما متأسفانه در حالت آفلاین و بدون داشتن دسترسی به اینترنت، برخی امکانات این اپلیکیشن غیر فعال می شود. البته برای استفاده از نقشه، می توانید قسمت از آن را هنگام دسترسی به اینترنت دانلود نموده و در وضعیت آفلاین از قسمت مذکور استفاده نمایید. هنگامی که مسیر خود را در هنگام دسترسی به اینترنت پیدا کردید، می توانید در حالت آفلاین از آن استفاده نمایید.

26

نظر شما در مورد نقشه اپل چیست؟ از زمان جدا شدن گوگل مپ از iOS و جایگزینی اپلیکیشن Maps پیشفرض اپل، مسئولین تلاش زیادی برای بهبود آن نموده اند و تا اینجا نیز تا حدودی موفق بوده اند.

27

اگرچه این اپلیکین نمی توانید جایگزین مناسبی برای Google Maps باشد، اما بسیاری از قابلیت های آن مانند مسیریابی، به اشتراک گذاری محل و مشاهده شرایط ترافیکی را دارا می باشد. مانند گوگل مپ، امکان استفاده در حالت آفلاین امکان پذیر نیست. اما اگر در حالت آنلاین مناطقی را مشاهده نموده باشید، امکان دسترسی آفلاین به آن را خواهید داشت.

28

Continuity، Family Sharing و پشتیبانی از چند کاربر

در iOS 8.1 قابلیت هایی وجود دارند که ما امیدوار بودیم بتوانیم با سیستم عامل آبنبات چوبی مقایسه کنیم، اما در حال حاضر نمونه مشابهی از آن در سیستم عامل جدید گوگل به چشم نمی خورد. یکی از این قابلیت ها، Continuity است که اپل آن را به منظور یکپارچه سازی بهتر iOS و Mac به سیتم عامل iOS اضافه نموده است. اگر به طور مختصر بخواهیم آن را معرفی نماییم، باید بگوییم که به وسیله این سرویس، به دیوایس های اپل اجازه می دهد تا تعامل بیشتر و بهتری با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال، هنگامی که شروع به نوشتن یک ایمیل یا ویرایش یکی از فایل های خود روی یکی از دیوایس های خود می کنید، توسط این قابلیت می توانید ادامه فعالیت خود را روی دیوایس دیگر خود پیگیری نمایید. اگر آیفون شما هنگامی که با مک خود کار می کنید شروع به زنگ خورن می کند، می توانید توسط مک خود به تماس پاسخ دهید. ارسال و دریافت پیامک نیز از این طریق امکان پذیر خواهد بود. ( البته این امکانات در حال حاضر تا حدودی در کشور ما غیر قابل استفاده است.) اما اندروید از این قابلیت ها بی بهره است و ما امیدواریم گوگل، به زودی مشابه این قابلیت ها را به آن اضافه نماید.

Family Sharing، قابلیت دیگری است که اپل به سیستم عامل iOS 8.1 اضافه نموده است. همانطور که از نام آن مشخص است، کاربران به بهره گیری از این قابلیت قادر خواهند بود تا اپلیکیشن ها، موزیک ها، کلیپ ها و … را با سایر اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارند. همچنین پدر یا یکی از افراد خانواده، می تواند کارت اعتباری خود را از طریق این سیستم به اشتراک بگذارد و سایر افراد قادر خواهند بود با استفاده از اعتبار آن، اقدام به خرید موارد مورد نظر خود از اپ استور یا آیتونز استور نمایند. البته این نکته را متذکر شوم که در حال حاضر، کودکان برای خرید انواع محصولات، احتیاج به اجازه افراد بزرگتر دارند که از طریق این سیستم، دادن این اجازه امکان پذیر خواهد بود.

از طرف دیگر، گوگل قابلیت چند کاربره را در آبنبات چوبی دارد که به کاربران اجازه می دهد تا بدون نگرانی از گم شدن یا خراب شدن فایل ها، چندین شخص از یک دستگاه استفاده نمایند. اما این نکته شایان ذکر است که هر شخص برای ورود به اکانت خود، نیازمند پسورد است و اشخاص به هیچ عنوان به محتوا و فایل های یکدیگر دسترسی نخواهند داشت. این امکان هنوز در دیوایس های مبتنی بر سیستم عامل iOS به چشم نمی خورد.

29

حسن ختام و نتیجه گیری

هر سال، سیستم عامل ها شاهد تغییرات زیادی هستند و به مرور، شاهد بهبود آنها نیز هستیم. امسال، کاربران هر دو سیستم عامل اندروید و iOS، شاهد دگرگونی های بزرگی بودند و بسیاری از ویژگی ها و قابلیت هایی که انتظار می رفت به هر دو اضافه شد. اینکه بخواهیم بین این دو سیستم عامل مقایسه انجام دهیم و بگوییم کدام یک بهتر است، اساسا کاری اشتباه و غیر ممکن است. فوق العاده بودن هر سیستم عامل، کاملا به نظر و نیازهای اشخاص بستگی دارد و هیچوقت نمی توان مقایسه انجام داد.

اندروید آبنبات چوبی، با تکیه بر طراحی جدید و تکنیک دیزاین متریال، درخشندگی و جذابیت فوق العاده ای به خود گرفته و از طرف دیگر، iOS 8.1 با طراحی مینیمال و ظریف تر، علاقمندان خاص خود را دارد. اما به نظر اغلب مردم، هنوز امکان تغییرات زیادی در آن به کاربر داده نمی شود. اما اندروید کماکان لقب بهترین سیستم عامل از لحاظ شخصی سازی و قابلیت تغییر در انواع موارد را به خود اختصاص داده است.

ال لحاظ امکانات و قابلیت ها، هر دو سیستم عامل در جایگاه خود، بهترین عملکرد را داشته و قابلیت های فراوانی را برای کاربران خود مهیا کرده اند. اندروید آبنبات چوبی، هیجان و لذت خاصی را هنگام کار با صفحه قفل ( Lock Screen )، کیبوردها و اپلیکیشن تماس به کاربران می دهد، در طرف دیگر iOS 8.1، تجربه بی نظیری هنگام کار با اپلیکیشن پیامک، دوربین و استفاده از قابلیت های Continuity و Family Sharing را در اختیار طرفداران خود می گذارد.

در حال حاضر، جای بسی امیدواری است که اپل و گوگل با بهره گیری از قابلیت های یکدیگر، تا حدودی سعی در به کارگیری قابلیت ها و پر کردن نقاط ضعف خود با کمک از سیستم عامل رقیب دارند. به عنوان مثال، اندروید با کمک گیری از نحوه استفاده از نوتیفیکیشن ها در لاک اسکرین در iOS، این قابلیت را به سیستم آبنبات چوبی اضافه کرد. همچنین اپل نیز با بهره گیری از استفاده ویجت ها در سیستم عامل اندروید، استفاده از این امکان را برای کاربران خود در iOS 8.1 میسر نمود.

این حس رقابت و چالش میان این دو سیستم عامل، همچنان ادامه خواهد داشت و هر کدام سعی در بهتر بودن و افزایش قابلیت های خود را دارند. در نهایت، تصمیم با کاربران است. آنها باید با بررسی قابلیت های سیستم عامل ها، گزینه مورد نظر خود را انتخاب و از آن لذت ببرند. گزینه انتخاب شما کدام خواهد بود؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. غلط نوشتاری:
    خط سوم از آخر = نبودن > بودن

    —————–

    از نظر من با اینکه خودم دیوایس اندرویدی دارم که از آخرین نسخه اندروید ینی اندروید 5 برخورداره، اما iOS 8 خیلی خیلی روان تره، برنامه هایی که براش ساخته میشه خیلی خیلی ارزشش بیشتره مثله HyperLaps که برای اندروید نیست 🙁 و همچنین گرافیک بازی های iOS خیلی بالاتره! علاوه بر اینها iOS سبک خاصی داره که هرکاربری رو مجذوب خودش میکنه حتی کاربران اندرویدی.

    1. ممنون دوست عزیز اصلاح شد.

    2. دقیقا همینطوره و با شما کاملا موافقم.

      من خودم کاربر iOS هستم، اما سعی کردم در این مقاله کاملا بی طرفانه بین این دو سیستم عامل قضاوت کنم 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *