سیاهچاله ها اطلاعات را از بین نمی برند

سیاهچاله ها اطلاعات را از بین نمی برند
  • 1394/1/14
  • علی رضاپور
  • 0

پارادوکس از بین رفتن اطلاعات در سیاهچاله ها؛ مسئله ای که فیزیک مدرن را ۴۰ سال به خود درگیر کرده بود. تا قبل از این دانشمندان بزرگی مقاله های متعددی در این باره نوشته بودند که ایده های جالب و مختلفی در آن به چشم می خورد. در ادامه به بررسی کامل این مقوله می پردازیم.سوالی که ۴۰ سال دانشمندان فیزیک کوانتوم و فیزیک کلاسیک را درگیر کرده بود به شرح زیر می باشد؛

آیا سیاهچاله ها خارج از ابعاد فیزیکی هستند؟ آیا اطلاعات در آن تبخیر می شوند ولی اثری از خود باقی نمی گذارند؟ آیا قانون پایستگی جرم و انرژی در آن نقض می شود؟

 اخیرا دانشمندان فیزیک نظری دریافتند که به این سوال ها باید پاسخ منفی داد. پروفسور Dejan Stojkovic ، استاد دانشگاه Buffalo و یکی از محققان این تحقیق، در این باره اذعان داشته است:

طبق تحقیقات و اطلاعات ما، سیاهچاله ها هرگز اطلاعاتی را از بین نبرده و نخواهند برد. اطلاعات حتی ناپدید هم نمی شوند.

آخرین تحقیق Stojkovic هم مرتبط با سیاهچاله ها بود. این مقاله در ۱۷ مارس منتشر شده است. موضوع مورد بررسی او درباره ی پرتو افشانی سیاهچاله ها بعد از بلعیدن مواد می باشد. همچنین این موضوع جذاب، در پایان نامه ی دکتری پروفسور استیون هاوکینگ هم مورد بحث قرار گرفته بود.

مقاله ی یاد شده، به بررسی جامع و کامل سیاهچاله ها و چگونگی تشکیل آن ها می پردازد. همچنین پروفسور Dejan Stojkovic در مقاله ی خود به بررسی موادی پرداخته که باعث افزایش حجم و جرم سیاهچاله ها می شود.

این دستاورد، یک کشف بنیادی در فیزیک می باشد ولی به دلیل اینکه درک ما از فیزیک ناقص است، فعلا اهمیت این موضوع را نخواهیم فهمید. تا قبل از این دانشمندان زیادی قصد داشتند که این موضوع را با قوانین ریاضی اثبات کنند اما هیچ کدامشان نتوانستند. وی در آخرین مقاله ی منتشر شده اش، با قوانین ریاضی اثبات کرده است که چگونه اطلاعات در سیاهچاله ها باقی می مانند.

blackholesdo

اما با حل این مسئله یک مشکل دیگر هم بوجود می آید؛ سیاهچاله ها همانطور که سریع و خود به خود بوجود می آیند، احتمال از بین رفتنشان هم بسیار زیاد است و چون بیشتر قوانین ما را نقض می کند نمی تواند در ابعاد فیزیکی ما پایدار بماند به دلیل اینکه سیاهچاله چیزی جز نقطه ی منفی در ابعاد فیزیکی نیست و هر نا هماهنگی در طبیعت، بالاخره پایدار می شود. در نتیجه سیاهچاله از بین رفتنی است. اگر اطلاعات در سیاهچاله ها ذخیره شوند، با از بین رفتن این غول های عظیم، اطلاعات چه می شوند؟ آیا تبدیل به ذرات فوتونی می شوند یا اینکه به «نیستی» سفر می کنند؟

 دو حالت در نظر گرفته می شود.

  • حالت اول: سیاهچاله ها از بین بروند و اطلاعات نیز به همراه آن. این حالت ،تحقیقات اخیر دانشمندان را نقض می کند. این تحقیقات پشتوانه های ریاضی محکمی دارند و احتمال آن کم است.
  • حالت دوم: ساهچاله ها از بین بروند و اطلاعات بصورت فوتون در بیایند. این حالت از سویی مکانیک کوانتوم را نقض می کند و از سویی دیگر از پایان نامه ی استیون هاوکینگ در بارۀ پرتو افشانی پیروی می کند. هر دوی آن ها جزء نظری های مهم اختر فیزیک هستند. نمی توان پیش بینی کرد که کدامشان غلط است.

این سوالات، ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. استیون هاوکینگ در سال ۱۹۷۰ به این نتیجه رسید که غول های عظیم جهان هستی، سیاهچاله ها، توانایی تبدیل مواد به امواج رادیویی را دارد. این تحقیقات به دلیل اینکه پشتوانه های ریاضی محکمی نداشت، آن زمان زیاد مورد توجه قرار نگرفت. اکنون Stojkovic نظریه ی هاوکینگ را تکمیل می کند.

 علم فیزیک یکی از پیچیده ترین علم هایی است که بشریت با آن روبرو است. به این دلیل که در فیزیک تناقضات بی شماری وجود دارد که یک نمونه ی آن مورد بحث این مقوله قرار گرفته است. فعلا نمی توان تصمیمی قطعی در این باره اخذ کرد به همین دلیل باید صبر کرد و دید که محققان با این تناقض ها چه می کنند؟
[منبع: Phys]
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *