تجربۀ حس حضور از راه دور توسط Oculus Rift

تجربۀ حس حضور از راه دور توسط Oculus Rift
  • 1394/2/9
  • علی رضاپور
  • 0

بسیاری از ربات های telepresence فقط دارای یک صفحه نمایش ساده هستند و یا این که از یک iPad برای راه اندازی کمک می گیرند اما محققان عینک و رباتی را به نام DORA ساخته است که تجربه ی حس حضور از راه دور را درک کنید. در ادامه با گویا آی تی همراه شوید.

به وسیله ی محصول Oculus Rift DORA قادر خواهید بود که در جایی باشید که نیستید. به عنوان مثال شما در عین حال که در خانه نشسته اید، می توانید رباتی که در تصویر وجود دارد را کنترل کنید تا تصویری واقعی از محیط اطرافش را به شما تحویل دهد. این تصاویر به حدی واقعی هستند که حس می کنید در همان جا هستید.

دانشجو های رشته ی رباتیک دانشگاه «پنسیلوانیا» این دستگاه را با قیمت بسیار پایین تر نسبت به نمونه های مشابه ساخته اند تا مردم بدون تخلیه کردن حساب بانکی خود یکی از این دستگاه ها را داشته باشند. ربات ساخته شده توسط آن ها با هدست Oculus Rift تکمیل می شود. این هدست می تواند حرکت های سر و بدن کاربر را تشخیص داده و طبق آن تصاویر خود را جابجا کند. این امر باعث طبیعی تر شدن تصاویر خواهد شد. داده ها بین هدست و ربات تصویر بردار به وسیله ی شبکه ی بی سیم منتقل می شوند.

dora-full-1430243420037

Emre Tanirgan ، یکی از طراحان DORA ، در این باره می گوید:

با استفاده از این هدست و ربات حسِ بودن در جایی دیگر را خواهید داشت. این تصاویر به هیچ وجه مصنوعی به نظر نمی رسند. در حالی که شما در خانه هستید می توانید با دوستان خود ملاقات کنید.

البته فعلاً سیستم (DORA (Dexterous Observational Roving Automaton دارای نقص هایی نیز می باشد. به عنوان مثال هنگامی کاربر حرکت می کند ربات بلافاصله حرکت نمی کند. وقفه ی بین حرکت کاربر و ربات یکی از نواقص این سیستم می باشد که محققان رباتیک دانشگاه پنسیلوانیا در جال بهبود آن هستند. وقفه ی فعلی DORA با استفاده از شبکه ی ۴G و WiFi در حدود ۷۰ میلی ثانیه (۷۰ هزارم ثانیه) است. اگر از شبکه ی بی سیم به غیر از دو شبکه ی یاد شده استفاده کنیم وقفه ی ایجاد شده افزایش می یابد.

تیم تحقیقاتی در حال کاهش این وقفه به زیرِ ۶۰ میلی ثانیه (۶۰ هزارم ثانیه) می باشند. این سیستم می تواند برای بیماران نقص عضوی که قادر به حرکت نیستند بسیار کاربردی باشد. آن ها می توانند حس راه رفتن را با تمام وجود تجربه کنند.

[منبع: EnGadget]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *