اولین تجربه کاری با Microsoft Edge

اولین تجربه کاری با Microsoft Edge
  • 1394/2/13
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

اگر خبرهای گویا آی تی را دنبال کرده باشید، می دانید که هفته گذشته کنفرانس Build مایکروسافت برگزار شد. مطمئنا هیچ شکی درباره مباحث تکنیکی این کنفرانس وجود ندارد. در این کنفرانس، به غیر از ارائه نسخه پیش نمایش جدیدی از ویندوز ۱۰، از یک محصول مرتبط با آن نیز پرده برداری شد: Microsoft Edge.

مرورگر پیش فرض جدید برای کاربران ویندوز ۱۰ که تا پیش از این با عنوان پروژه اسپارتان از آن یاد می شد. نسخه بتا Edge در جدیدترین پیش نمایش ویندوز ۱۰ که به آن اشاره کردیم وجود دارد.

Edge را باید نشانگر استراتژی جدید مایکروسافت دانست که در آن، عملکردهای اصلی در ارتباط با هم و به صورت یکپارچه درآمده اند. اما اگر بخواهیم از ویژگی های انحصاری آن بدانیم، باید گفت مرورگر جدید مثال بارزی از مینیمالیسم است. رابط کاربری تمیز و شیک و تعدادی ابزارهای کنترلی که Edge را تعریف می کنند.

در حال حاضر باید گفت عدم وجود قابلیت های مرتبط با ویندوز ۱۰ در Edge به چشم می خورند. در کنار این نکته، به نظر می رسد فعلا تمرکز اصلی بر روری کاربرانی بوده که از دستگاه های هیبریدی مانند Surface یا لپ تاپ HP Spectre استفاده می کنند.

زمانی که شروع به کار با Edge می کنید، طولی نمی کشد که عملکردهای اولیه آن را مشاهده کنید. گوشه بالایی سمت راست مرورگر، محل قرار گرفتن اکثر ابزارهای کنترلی است. با کلیک یا تپ کردن روی این نقطه می توانید لیست های مطالعه ایجاد کنید، صفحه فعلی را به لیست علاقمندی هایتان اضافه کنید یا از قابلیت جدید استفاده از جوهر (Inking) بهره ببرید. همچنین از آنجا که فعلا با نسخه بتا سر و کار داریم، قسمتی هم برای ارائه بازخوردها در این بخش گنجانده شده است.

Microsoft Edge Build press photo-970-80

بخش کتابخوان در Edge بسیار زیبا طراحی شده است. اگر در حال مشاهده صفحه ای باشید که در آن مطلبی به صورت مشخص و جداگانه وجود دارد، گزینه Reader فعال خواهد شد و با انتخاب آن، یک صفحه بندی تمیز و مناسب برای خواندن و بدون جزئیاتی که می توانند باعث پرت شدن حواستان شوند در اختیار خواهید داشت. در این قسمت می توانید اندازه نوشته ها و رنگ پس زمینه را هم به دلخواهتان تغییر دهید.

قابلیت استفاده از جوهر به شما اجازه می دهد تا مستقیماً به کمک انگشتانتان و یا یک قلم، روی صفحه وب نوشته هایی اضافه کنید. می توانید برای این کار از حالت قلم و یا هایلایت استفاده کنید و البته این کار را با رنگ دلخواهتان انجام دهید. باید گفت اگر برای نوشتن از انگشتتان استفاده می کنید شاید نتیجه کار آنگونه که انتظار دارید نباشد، اما با این حال می توانیم تصور کنیم استفاده از این حالت با قلم مخصوص Surface و در حالی که این دستگاه را روی میز کارتان گذاشته اید تا چه اندازه آسان و فوق العاده خواهد بود.

شما می توانید صفحه هایی را که روی آنها متنی نوشته اید در OneNote و یا در لیست مطالب خواندنی یا حتی صفحه های مورد علاقه در خود مرورگر ذخیره کنید. استفاده از این قابلیت بسیار کاربردی و انعطاف پذیر به نظر می آید.

۶ba37fd3-05dd-4bc0-a3a6-542f100d1c49_56

در این نسخه از Edge، کورتانا یا همان دستیار صوتی مایکروسافت هم حضور دارد. تنظیمات مختلفی برای کنترل صدا و دستیار صوتی نیز در مرورگر قرار گرفته اند. برای مثال ممکن است در خانه از دستیار صوتیتان کمک بگیرید، اما این کار در یک کتابخانه عمومی پیشنهاد جالبی نیست. همکار کورتانا در این بخش، جست و جوگر بینگ است که می توانید از آن در حالت های صوتی و یا نوشتاری استفاده کنید.

در حال حاضر Microsoft Edge تنها روی ویندوز ۱۰ کار می کند و نمی توانید در سیستم عامل های دیگر از آن استفاده کنید. البته مایکروسافت هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که آیا این مرورگر را برای Mac هم عرضه خواهد کرد یا خیر. هرچند به نظر می رسد در آینده نسخه های مخصوص سایر سیستم عامل ها هم از سوی مایکروسافت ارائه شوند.

ویندوز ۱۰ تابستان امسال عرضه خواهد شد و اگر از کاربران ویندوزهای ۷، ۸ و یا ۸٫۱ باشید، بروزرسانی آن رایگان است. به عقیده مایکروسافت این کار باعث می شود عده بسیار زیادی از کاربران از مروگر Edge به عنوان مرورگر اصلی خود استفاده کنند.

در حالیکه نظرات پیرامون Internet Explorer متناقض است، این سوال پیش خواهد آمد که آیا Edge می تواند خاطرات خوبی برای کاربرانش رقم بزند یا خیر. هرچند راشل ابوت، استراتژیست تولیدات مایکروسافت در مصاحبه ای با TNW اعلام کرده بود که کاربران enterprise همچنان می توانند از IE استفاده کنند و این کار به دلیل سازگاری برخی سیستم های سازمانی با IE است. به گفته مایکروسافت، Internet Explorer در آینده همچنان در کنار Edge به خدمات رسانی ادامه خواهد داد.

[منبع: The Next Web ]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *