مقایسه دو غول بزرگ : LG G4 و iPhone 6 Plus

مقایسه دو غول بزرگ : LG G4 و iPhone 6 Plus
  • 1394/2/22
  • مهدي ده نبي
  • 0

همانطور که مطلع هستید، G4 ال جی به تازگی معرفی شده و چندی است که سرتیتر خبرها را به خود اختصاص داده است. در این مقاله، قصد داریم تا این غول بزرگ و جدید را با آخرین پرچمدار کمپانی مشهور اپل، یعنی iPhone 6 Plus مقایسه نماییم. با گویا آی تی همراه باشید.

Conclusion

 

این دو تلفن هوشمند، از لحاظ موارد زیر با یکدیگر مقایسه می شوند :

  • طراحی
  • صفحه نمایش
  • رابط کاربری و قابلیت ها
  • پردازشگر و حافظه
  • اینترنت و ارتباطات
  • دوربین
  • سرگرمی
  • کیفیت مکالمه
  • باطری

 

 

طراحی

 

۸

در قسمت خارجی دستگاه، تفاوت های زیادی از لحاظ طراحی به چشم می خورد. G4 دو دو ورژن مختلف عرضه شده است. ورژن اول از جنس پلاستیک معمولی و ورژن دوم از جنس چرم. در مقابل، آیفون ۶ پلاس با بدنه آلومینیومی و لبه های گرد تولید شده است.

در قسمت سایز نیز، تفاوت هایی بین این دو تلفن هوشمند به چشم می خورد. اگرچه صفحه نمایش هر دو دستگاه یکسان و هم اندازه است. با وجود اینکه ضخامت G4 از رغیب بیشتر است، اما کوتاه تر و پهن تر از آن طراحی شده است. به همین دلیل، کنترل آن در دستان کاربر، راحت تر به نظر می رسد.

قاب پشتی پرچمدار ال جی به مانند باطری آن، قابل تعویض و جدا شدنی است و امکان دسترسی به درگاه سیمکارت و کارت حافظه را از این طریق به کاربر می دهد. اما آیفون همانطور که می دانید، از این قابلیت بهره نمی برد و تنها چیزی که قابل جدا سازی است، درگاه سیمکارت آن است که کناره بدنه آن جا خوش کرده است.

۱

چیزی که در مورد G4 ارزشمند و قابل ذکر است، این است که این محصول با هدف قرارگیری راحت و مناسب در دستان کاربران طراحی شده و به همین دلیل، مان G Flex و G Flex 2 دارای انحنای کمی به سمت جلو است. اما آیفون با صرف نظر از دوربین برآمده آن، بدنه ای صاف و یکدست دارد. مکان دکمه های سخت افزاری آنها نیز با هم متفاوت است. G4 به مانند نسل پیشین خود، دکمه های پاور و افزایش و کاهش صدا را در پشت خود جای داده است. اما آیفون به مانند همیشه، دکمه های هوم به همراه سنسور اثر انگشت، افزایش و کاهش صدا و همچنین دکمه Mute را در محل همیشگی خود قرار داده و تنها فرق آن با نسل های قبل، قرارگیری دکمه پاور در کناره دستگاه است.

اسپیکرهای G4 در پشت بدنه دستگاه و در نزدیکی های پایین آن قرار داده شده و ممکن است گاهی توسط انگشتان دست، جلوی پخش صدای آن گرفته شود. اما در پرچمدار اپ، این موضوع جای نگرانی برای کاربر ندارد. چرا که اسپیکر آن، در منتهی علیه پایین دستگاه قرار گرفته است.

 


 

 

صفحه نمایش

 

۹

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هر دو تلفن هوشمند فوق، دارای صفحه نمایش هم سایز ( ۵٫۵ اینچ ) هستند و این تنها تشابه آنها به شمار می رود. G4 دارای صفحه نمایش Quad HD IPS با تکنولوژی کوانتوم و رزولوشن ۲۵۶۰ * ۱۴۴۰ و تراکم پیکسلی ۵۳۸ است و در مقابل، آیفون ۶ پلاس از صفحه نمایش ۱۰۸۰p IPS LCD با همان رزولوشن و تراکم پیکسلی ۴۰۱ برخوردار است. در حالی که آیفون تراکم پیکسلی کمتری نسبت به همتای خود دارا می باشد، اما کاربران فرق آنچنان زیادی بین آنها را گزارش نکرده اند.

رمانی که صحبت از تولید رنگ های واقعی به میان میاید، آیفون ۶ پلاس عملکرد مناسب تری را از خود نشان می دهد. رنگ ها در آن، با دقت بیشتر و طبیعی تر تولید و به کاربر نمایش داده می شود.  این تفاوت رنگ نشان می دهد که پرچمدار اپل، دقت بیشتری در تولید رنگ را از خود نشان می دهد. در مقابل، G4 با نمایش رنگ های اشباع شده تر که دارای چالاکی و طراوت بیشتری است، بدون شک یک عملکرد قابل قبول و پیشرفت چشم گیری برای ال جی به حساب می آید.

عملکرد آیفون ۶ پلاس در نمایش رینگ های سفید نیز بهتر از رغیب خود بوده و با تولید دمای رنگی ۷۳۱۸ نسبت به ۸۰۳۱ درجه کلوین که پرچمدار ال جی به خود اختصاص داده است، رکورد خوبی از خود به جای گذاشته است. خوب است که بدانید دمای رنگی استاندارد در این قسمت، ۶۵۰۰ درجه کلوین است.

در جدول زیر، می توانید مقایسه ای بین مشخصات صفحه نمایش پرچمداران اپل و ال جی مشاهده نمایید.

 

Display-Chart

 

 


 

 

رابط کاربری و قابلیت ها

 

۱۱

در G4 ، ما شاهد اندروید آبنبات چوبی نسخه ۵٫۱ و رابط کاربری اختصاصی ال جی UX 4.0 هستیم که نسبت به نیل پیشین خود، دارای طراحی تخت تر، تمیز تر و ساده تری است که از لحاظ قابلیت، تفاوت های آنچنان زیادی با آن ندارد. در هر حال، این رابط کاربری جدید دارای قابلیت های آشنایی مانند دو پنجره همزمان، مولتی تسکینگ، Knock On/Code ، چند کاربره و بسیاری دیگر است.

 

Interface

در مقابل، پرچمدار اپل دارای سیستم عامل iOS 8.3 است که پیشرفته ترین سیستم عامل موبایل تولید شده توسط اپل به شمار می رود. اگرچه سیستم عامل آی او اس در مقابل اندروید، دارای قابلیت های کمتری است. اما بدون شک، iOS دارای رابط کاربری دوست داشتنی تری برای کاربران است و لذت بیشتری را هنگام کار به کاربر هدیه می دهد.

این نکته نیز شایان ذکر است که G4 دارای سنسور اثر انگشت نیست و در مقابل، آیفون ۶ پلاس از این قابلیت، در زیر دکمه هوم خود بهره می برد.

 


 

 

پردازشگر و حافظه

 

۲

G4 دارای پردازشگر شش هسته ای Snapdragon 808 با توان ۱٫۸ گیگاهرتز و معماری ۶۴ بیت است که در مقابل Snapdragon 810، دارای مشخصات پایین تری است. اما با این حال، کار خود را به خوبی انجام می دهد. این پردازنده کمک می کند تا عملکرد پرپمدار جدید ال جی، به نرمی و روانی هرچه تمام انجام شود. ولی زمانی که بحث بازی های سه بعدی سنگین به میان می آید، پردازشگر گرافیکی Adreno 418 آن، پاسخگوی خوبی در این زمینه نیست و عملکرد آنچنان خوب و مناسبی را از خود نشان نمی دهد.

در مقابل، آیفون ۶ پلاس دارای پردازشگر دو هسته ای A8 با توان ۱٫۴ گیگاهرتز و معماری ۶۴ بیت است که روی کاغذ، در مقابل پرچمدار ال جی، ضعیف تر به نظر می رسد. اما در واقعیت، دارای عملکرد بهتری نسبت به G4 می باشد. هنگام انجام بازی های سنگین، هیچگونه کاهش عملکرد و لگ از آن نخواهید دید و همه چیز به نرمی و روانی مثال زدنی انجام می پذیرد.

در زمینه رم، G4 دارای ۳ گیگابایت و در مقابل، آیفون ۶ پلاس دارای ۱ گیگابایت رم است. همچنین پرچمدار ال جی دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است که با داشتن درگاه حافظه microSD ، قابل افزایش است و رغیب آن نیز دارای حافظه های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت است و از درگاه حافظه بی بهره است.

در جدول زیر می توانید بنچمارک های پردازشگر این دو تلفن هوشمند را مشاهده و آنها را مقایسه نمایید.

 

Performance-Chart

 

 


 

 

اینترنت و ارتباطات

 

۳

وبگردی روی هر دو غول تکنولوژی دنیای امروزی، بسیار لذت بخش و راحت است. با تکیه بر بر صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت آنها، متون و تصاویر به زیبایی هر چه تمام تر به کاربر نمایش داده می شود. البته G4 به دلیل داشتن صفحه نمایش دارای تراکم پیکسلی بالاتر، رتبه بالاتری را به خود اختصاص داده است. مرورگر پرچمدار ال جی به صورت پیشفرض Chrome است و در مقابل، Safari این نقش را برای آیفون ۶ پلاس بازی می کند. با وجود اینکه می توانید اپلیکیشن های سوم شخص را به دلخواه خود برای وبگردی دانلود و نصب نمایید، اما ما پیشنهاد می کنیم که از مروگرهای پیشفرض در این زمینه استفاده نمایید.

در قسمت ارتباطات، G4 دارای تکنولوژی های زیر :

  • LTE
  • A-GPS
  • Bluetooth 4.1 BLE
  • Wi-Fi
  • NFC
  • DLNA
  • پشتیبانی از پورت ۴K
  • جریان مادون قرمز

و در مقابل نیز آیفون ۶ پلاس دارای :

  • LTE
  • Bluetooth 4.0
  • Wi-Fi
  • A-GPS

می باشد.

 

 


 

 

دوربین

 

۷

بدون شک می توانیم بگوییم که یکی از بهترین ویژگی های G4 ، دوربین پشت آن است. حتی مشخصات آن نیز جالب و هیجان انگیز است. در این زمینه، ما با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 روبرو هستیم که سنسور لرزشگیر اپتیکال و فوکوس اتوماتیک را نیز همراه خود یدک می کشد. در مقابل، آیفون ۶ پلاس دارای دوربین ۸ مگاپیکسلی iSight با دیافراگم f/2.2 و قابلیت های فوکوس اتوماتیک، لرزشگیر اپتیکال و فلش LED دوگانه است.

در زمینه رابط کاربری، ال جی عملکرد خوبی داشته و با قرار دادن قابلیت تنظیم دستی دوربین، به کاربر اجازه می دهد تا به صورت دلخواه، سرعت شاتر دوربین، میزان سفیدی و نور تصاویر را تنظیم کند. در مقابل، پرچمدار اپل دارای قابلیت های کمتری مانند slo-mo ، time-lapse و پانوراما است.

در قسمت عکاسی در روزهای روشن، G4 با تکیه بر دیافراگم بازتر و ثبت تصاویر با جزئیات بیشتر، عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. ما منکر کیفیت تصاویر پرچمدار اپل نمی شویم، اما جزئیات تصویر کمتری را هنگام ثبت تصویر به کاربر نمایش می دهد. اشاره به این نکته نیز ارزشمند است که آیفون ۶ پلاس، تصاویر با رنگ های گرم تری را ثبت می کند و در مقابل، G4 دارای رنگ های اشباع شده تری است.

همزمان به خاموش کردن چراغ ها، متوجه شدیم که G4 در این قسمت، گوی سبقت را از رغیب خود ربوده است. در تصاویر زیر، میتوانید مقایسه ای بین عکس های گرفته شده با دو تلفن هوشمند را مشاهده نمایید.

تصاویر اول با G4 و تصاویر دوم با آیفون ۶ پلاس عکس برداری شده است.

 

۱۲

۳۴

۵۶

کیفیت دوربین دوم هر دو دستگاه هنگام گرفتن عکس های سلفی

 

۷۸

۹۱۰

۱۱۱۲

۱۳۱۴

 

در جدول زیر نیز می توانید مقایسه ای بین مشخصات دوربین را مشاهده نمایید.

 

Camera-Chart

 

 


 

 

سرگرمی

 

۱۰

صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت G4 و آیفون ۶ پلاس، لذت بی حد و اندازه ای را در زمینه سرگرمی در اختیار شما می گذارد. شما می توانید به راحتی به تماشای انواع فیلم ها روی هر دو دستگاه بپردازید، چرا که هر دو کاملا مناسب برای این موضوع به نظر می رسند. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، پرچمدار ال جی دارای صفحه نمایشی است که رنگ های اشباع تری را به کاربر نمایش می دهد.

در زمینه تولید و پخش صدا، باید بگوییم که پرچمدار ال جی دارای پخش صدای بیشتری ( ۷۹ دسیبل در مقابل ۷۱٫۶ ) نسبت به رغیب خود است. صدای تولید شده توسط G4 صاف، ملایم و دلنشین است، در حالی که صدای تولید شده توسط آیفون ۶ پلاس غنی، چالاک و باشکوه به نظر می رسد.

در جدول زیر می توانید مقایسه ای بین مشخصات صدای تولید شده توسط این دو تلفن هوشمند را شاهد باشید.

 

Audio-Chart

 

 


 

 

کیفیت مکالمه

 

۱۲

هدفون های G4 با تحریف در تولید صدای مخاطب، صدای تحریف شده و خارج از شکل طبیعی را به گوش شنونده می رساند. در مقابل، آیفون صدای طبیعی تری را تولید و پخش می نماید.

 

 


 

 

باطری

 

۶

در قسمت باطری، آیفون با وجود داشتن باطری ۲۹۱۵ میلی آمپری نسبت به باطری ۳۰۰۰ میلی آمپری قرار گرفته در G4 ، عملکرد بهتری را از خود نشان داده است. اگرچه به همان میزان نیز، با مدت زمان بیشتری برای شارژ نیازمند است.

در جدول زیر می توانید بنچمارک باطری هر دو دستگاه را مشاهده و مقایسه نمایید.

 

Battery-Chart

 

در نهایت، امیدواریم که این مقایسه برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات خود را پیرامون این دو دستگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید