پیاده سازی الگوی مغز انسان در کامپیوتر مدرن HP

پیاده سازی الگوی مغز انسان در کامپیوتر مدرن HP
  • 1395/3/30
  • زهرا معبودی
  • 2

اچ پی این شرکت پیشرفته در تاسیس کامپیوترهای مدرن توانسته نسخه جدیدی از رایانه را ابداع کند که مانند مغز انسان به انجام عملیات می پردازد. با توجه به این اختراع جدید می توان گفت که این رایانه چشم اندازی از آینده نزدیک را به ما نشان می دهد.

کار مغز اداره تمام اعضای بدن بدون هیچ توقفی نظیر : چشم، گوش، شنوایی و سایر اعضای بدن است.

در مورد عملکرد شرکت اچ پی در این باره می توان گفت که در سدد ساخت رایانه ای است که بتواند با سرعت بالا اطلاعات و عملیات را پردازش کنند که از الگوی مغز انسان در این زمینه استفاده کرده اند.

eaff13b1-6e09-4bfe-a602-065d6de415bc

در ساخت این رایانه مدرن از چیپ هایی استفاده شده است که می تواند از مدل های یادگیری و الگوریتم ها برای حاصل تقریبی گرفتن تصمیم و انجام عملیات انجام دهند.

برای ساخت این چیپ ها و ارائه به عرصه بازار زمان زیادی لازم است اما شرکت اچ پی توانسته یک مدل به عنوان تست را ایجاد کند و برای اولین بار در کنفرانس Discover در شهر لاس وگاس این نوآوری خود را به عرصه تماشا گمارد که توانایی ساخت کامپیوتری مانند مغز پیچیده انسان را دارا می باشد.

مغز انسان از شبکه های پیچیده ای ساخته شده که تعداد زیادی نورون دارد و انجام میلیاردها عملیات را در اختیار دارند. به نقطه اتصال این ارتباطات سیناپس گفته می شود .می توان گفت که حدود ۱۰۰ میلیارد نورون به صورت موازی در مغز به فعالیت مشغولند و اتصالات سیناپس را به وجود می آورند و باعث بوجود امدن سیگنال هایی الکتریکی و شیمیایی انتقال می شوند ، حال شرکت اچ پی با استفاده از نیروی محققان خود می خواهد این عملکرد را در یک مدار سیمی شکل پیاده و اجرا کند.

در ادامه car Graves یکی از محققین شرکت اچ پی می گوید با استفاده از ممریستور خود و نیز ساختار ویژه که ساخته ایم که ساختار محاسباتی موازی مانند مغز انسان را دارد.

این ممریستورها نوعی از حافظه ها می باشند که در آینده نه چندان دور به سیستم های هوش مصنوعی در شناخت داده ها و استفاده بیشتر کمک می کنند. این تفاوت در بین SSD ها و DRAMها می باشد چرا که این دو تنها می توانند اطلاعات را نگه داری کنند. مانند سیناپس ها یادگیری و ذخیره داده های اطلاعاتی در ممریستورها به علت ویژگی های جریان دار در داده ها مشخص می شوند.

اطلاعات در مغز در نورون ها و همچنین سلول های ویژه ای نگه داری می شوند که تکلیفی مثل تشخیص صوت یا تصویر ار بر عهده دارند ، این شیوه اجرایی شرکت اچ پی برای ساخت رایانه مدرن خود می باشد.

۴۵۷۷۶۸e0-fe08-4f8f-affb-8cdb35c65c9a

Graves بیان می کند : استفاده از این شیوه باعث می شود پتانسیل زیادی برای افزایش قدرت بیشتر و نیز مصرف انرژی به صورت بهینه در پردازنده و حافظه ایجاد شود.

ساختار رایانه ای معمولی این است که داده ها در انجام عملیات پردازشی از حافظه نگه داری به بیرون می روند و بعد به پردازنده ارسال می شوند که با این کار منابع زیادی درگیر می شوند، حال اختراع جدید اچ پی این است محاسبات در همان محل نگه داری پردازش می شوند که شبیه به عملکرد مغز انسان می باشد.

با این شیوه محاسبات موازی زیادی انجام می شود که به ضریب ماتریسی شناخته می شود. این عملکرد قلب الگوریتم محاسباتی به صورت فشرده و نرم افزارهایی مانند فیلترینگ روی عکس یا تشخیص صدا و سیستم های یادگیری پیشرفته است.

اچ پی در حال پیشرفت ممریستورها می باشند که عملکردی شبیه به شبکه توری مانند دارند که در آخر باعث به وجود امدن رایانه به نام Dot Product Engine می باشد .

نحوه عملکرد اچ پی از دیگر کمپانی ها مثل کوالکام متفاوت است ، این شرکت از روش های استفاده از نرم افزار برخوردار است و دیگر کمپانی ها مثل IBM بر ساختارهای مختلف در چیپ ها استفاده می کنند.

این تحقیقات شرکت اچ پی در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و برای انجام این نوآوری برای ساخت یک چیپ کاربردی که شبیه به مغز انسان به فعالیت بپردازد زمان زیادی لازم می باشد.

در واقع پاسخ به تمام سوالات پیش رو قدری سخت می باشد ولی با تلاش محققان شرکت اچ پی این مرحله نیز سپری خواهد شد و به زودی شاهد نسل جدید کامپیوترهای اچ پی خواهیم بود.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. این شدنی نیست!!!!!

    مگر اینکه محاسبات رو از طریق الگوریتم سیستم عصبی درست کرده باشن و این اسم رو بهش داده باشن!!!!!

  2. این شدنی نیست!!!!!

    مگر اینکه محاسبات رو از طریق الگوریتم سیستم عصبی درست کرده باشن و این اسم رو بهش داده باشن!!!!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *