چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟
  • 1395/6/31
  • زهرا معبودی
  • 0

امروزه برنامه نویسی یک حرفه بسیار پررونق و کاربردی محسوب میشود و درصورتیکه چاشنی ایده و خلاقیت را به آن اضافه کنید میتوانید پله های ترقی را برای خود دو تا یکی طی کنید.

بسیاری از افراد هستند که علاقه وافری به برنامه نویسی دارند اما مشکل اصلی آنها این است که نمیدانند از کجا و با چه زبانی کار خود را آغاز کنند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله این موضوع را به سادترین شکل ممکن اما مفید برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

فصل اول : کدام زبان برنامه نویسی

  • چه زبان برنامه نویسی را برای خودم انتخاب کنم ؟

هر برنامه یا بازی که در سیستم کامپیوتری و یا تلفن هوشمند خود دارید مجموعه ی عظیمی از کدها، خط ها و دستوراتی هستند که با جمع شدن کنار یکدیگر تشکیل چیزی به نام برنامه یا بازی را داده اند تا شما از آنها استفاده نمایید. زبان های برنامه نویسی بسیاری وجود دارند که هرکدام دارای ساختار مجزا از هم هستند و نیز قابلیت های بسیاری نسبت به یکدیگر دارند. اگر بخواهم در یک مثال آن را برای شما بازگو کنم بدین صورت است که مثلا زبان برنامه نویسی A مختص طراحی نرم افزارهای کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز، زبان B مختص طراحی صفحات وب و زبان C مختص نرم افزار و بازی های گوشی هایی با سیستم عامل اندروید می باشد. زبان برنامه نویسی را میتوان به زبان گویشی دوم انسان دانست.

  • زبان های C، C++، C# یا به طور کلی خانواده زبان های C

یکی از پرطرفدارترین و پایه ای ترین زبان های برنامه نویسی دنیا را می توان C و C++ دانست که جزو خانواده C هستند که برای شروع و یادگیری اصول برنامه نویسی بسیار پیشنهاد می شود. ساختار نسبتا ساده، مفهومی راحت و یادگیری راحت باعث شده که این خانواده یکی از پایه ای ترین و پرطرفدار ترین زبان های دنیا شناخته شود. البته زبان C# به نسبت C و C++ پیچیده تر و مفهومی تر می باشد که برای شروع توصیه نمی گردد.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

  • Java و Javascript قدیمی اما پرکاربرد

اگر براساس تشابه اسمی این دو ذهنتان به این سمت رفت که شاید این زبان ها از یک خانواده هستند سخت در اشتباه هستید. زبان Javascript ویژه توسعه و ساخت اسکریپت های تحت وب طراحی شده که می توان ساختار نوشتاری و Syntax آن را به زبان برنامه نویسی C نسبت داد.

این درحالی است که زبان Java یک زبان بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است که ویژه طراحی نرم افزارها در پلتفرم ها و سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز و لینوکس و یا حتی اندروید در گوشی های هوشمند می باشد و نه تنها گزینه مناسبی برای شروع کار خود با آن است، بلکه می توانید در آینده نیز تمام تلاش و کار خود را بر روی همین زبان برنامه ریزی کنید.

  • نظرتان راجع به پایتون چیست ؟

زبان برنامه نویسی پایتون ” Python ” یکی از پرکاربردترین و ساده ترین زبان های دنیاست که می توان از آن به عنوان یک حمه فن حریف یاد کرد چراکه یادگیری آن ساده و از سوی دیگر برای برنامه نویسی پیشرفته نیز می توان آن را جزو مدعیان دانست.

  • PHP پایه و اصول صفحات وب

اگر عاشق برنامه نویسی تحت وب هستید حتما این زبان را یاد بگیرید. زبانی که یادگیری آن سخت نیست و کاربرد آن بسیار است و می توانید آنچه در سر دارید را بر روی یک صفحه وبسایت پیاده سازی کنید. اما این نکته را یه یاد داشته باشید که قبل از اینکه به سراغ PHP بروید ابتدا زبان های ابتدایی همانند HTML و CSS را فرا بگیرید چراکه در PHP بسیار به شما کمک خواهد کرد.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

  • سایر زبان ها چطور ؟

به اعتقاد گویا آی تی در دنیای امروز کامپیوتر زبان های بسیاری برای ساخت ایده شما وجود دارد که هرکدام قابلیت های بسیار متفاوتی دارد. میبایست بررسی کنید که کدام زبان می توان خواسته شما را راحتتر برطرف نماید تا آن را انتخاب کنید. اما زبان هایی که در بالا ذکر شد جزو پرطرفدارترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی دنیا هستند.

فصل دوم : یادگیری را از کجا شروع کنیم ؟

  • آموزشگاه ها چطور هستند ؟

اگر می خواهید برای شرکتی کار کنید، برای آنها اسم یا قیافه ظاهری شما اصلا مهم نیست، برای آنها تنها این مهم است که بتوانید با ایده پردازی و خلاقیت های فردی پروژه ها را در کمترین زمان و بهترین راه حل به سرانجام برسانید. حال به موارد بالا داشتن یک مدرک معتبر از یک سازمان معتبر را نیز اضافه کنید تا رزومه کاری شما هرچه پیش از پیش سنگین و سنگین تر شود.

آموزشگاه ها به شما این امکان را خواهد داد تا بر سر موضوعات مختلف به بحث بنشینید و با سایر هم کلاسی ها و اساتید خود تبادل نظر کنید. این دقیقا همان چیزیست که شما به آن نیاز دارید، یعنی بحثو گفتگوی علمی

  • آنلاین یاد بگیرید

آموزش از طریق اینترنت یا آنلاین یک فرصت بسیار ویژه برای کسانی است که می خواهند در خانه پیشرفتی برای خود رقم بزنند به‌ ویژه اینکه دانشگاه‌هایی همچون هاروارد و … به جنبش ” یادگیری برای همه ” ملحق شده اند.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

آنها ویدئو های آموزشی از کلاسهای خود را برای سایرین در اینترنت به اشتراک همگان می گذارند تا از آن بهره کافی را ببرند. حتی شاید برای عاشقان علم نیز کلاسهای آنلاین برگذار نمایند که این فرصتی برای تمامی دانشجویان سراسر دنیا خواهد بود که پای اینترنت بنشینند و بر سر موضوعات علمی به بحث و جدال بپردازند.

همچنین یک فرصت ویژه برای دانشجویان سراسر دنیاست تا با شرکت در آزمون های آنلاین بتوانند گواهینامه بین‌المللی و معتبر از دانشگاه مربوطه دریافت کنند. برای مثال می توان به بهترین منابع آنلاین یادگیری Coursera که توسط دانشگاه MIT برگزار میشود اشاره نمود.

  • استفاده از ابزارهای آنلاین

ابزارهای آنلاین و رایگانی همچون University Consortium مربوط به شرکت گوگل و Developer Network مربوط به شرکت موزیلا اشاره کرد که ابزارهای آنلاینی هستند که تمامی برنامه نویس ها از جمله مبتدی، متوسط و حرفه ای می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.

  • از راهنماهای آنلاین غافل نشوید

وبسایت های بسیاری در فضای مجازی وجود دارند که به طالبان یادگیری برنامه نویسی مطالبی در مورد آموزش، بهینه سازی کدها و راهنما به صورت رایگان ارائه می کنند. حتی برخی محیطی را برای شما شبیه سازی خواهند کرد که می توانید با هر زبانی که دوست دارید در آن برنامه نویسی و نتیجه کار را نیز مشاهده کنید. برای نمونه وب‌سایت W3 Schools مرجعی است برای کسانی که طالب یادگیری برنامه نویسی برای صفحات وب هستند می باشد.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

  • جوانی و یادگیری سریعتر

مسلما هرچه سن پایین تر باشد به طبع یادگیری نیز بهتر خواهد بود و زودتر می توانید برنامه نویسی را فرابگیرید اما در سنین بالا هم غیر ممکن نیست اما شاید با سرعت کمی نسبت به جوانترها پیش بروید. پس چقدر خوبه که این آموزش ها از سنین کودکی به بچه ها داده بشه، جالب اینجاست برای کودکان نیز ابزارهایی مانند Scratch برای دانشگاه MIT وجود دارد که می تواند کودکان را نیز برنامه نویس کند.

فصل سوم : خودآموز

  • کتابی خوب انتخاب کنید 

اگر با تمام تفاسیری که در بالا گفته شد به این نتیجه رسیدید که خود دست بکار شوید و برنامه نویس را به صورت خودآموز با خرید کتابی آغاز کنیم باید توجه داشته باشید که به هیچ وجه از کنار این موضوع ساده نگذرید و پس از تحقیق در مورد کتاب مدنظر آنرا خریداری نمایید. این را هم توجه کنید که اگر بدنبال کتاب خوب آموزش برنامه نویسی با زبان فارسی هستید، زیاد وقت خود را تلف نکنید و چنانچه زبان انگلیسی شما نسبتا خوب است حتما به سراغ منابع زبان اصلی یا همان انگلیسی بروید.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

  • انتخاب یک ابزار توسعه خوب

وقتی برنامه نویسی و کدنویسی را می خواهید شروع کنید به اولین چیزی که نیاز دارید داشتن یک ویرایشگر متن خوب ویژه کد نویسی می باشد، در گام بعدی داشتن یک کامپایلر برای اجرای کدهای نوشته شده که کدهای شما را به زبان ماشین ترجمه و سپس دستورات شما را اجرا نماید. تقریبا غیر ممکن است که شما در طول نوشتن یک برنامه به خطایی برنخورید و این جزوی از برنامه نویسی می باشد. پس به ابزاری نیاز خواهید داشت که بتواند خطاهای شما را بیابد و شما را در جهت رفع آن کمک نماید.

  • کدها را کامل و سپس اجرا کنید

زمانی که شما یک کتاب برنامه نویسی خوب را مطالعه می کنید متوجه خواهید شد که در آن مثالهایی همراه با خروجی برای شما به نمایش گذاشته شده است. به این نکته توجه کنید که به سادگی و تنها با خواندن این کدها ازش نگذرید و کامپایلر خود را باز کرده و شروع به کدنویسی کنید تا هم در حافظه شما محکم جا بگیرد و هم خطاهای شما مشخص و درصدد رفع آنها برآیید.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

  • به خودتان زیاد فشار نیاورید

قرار نیست که شما در روزها یا ماه های اولیه بشوید مارک زاکربرگ. باید تلاش کنید و پله پله یادگیریهای خود را افزایش داده و آن ها را باهم ترکیب کنید. حتی هنگامی که به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شدید و قصد داشتید تا یک برنامه پیچیده بنویسید، این نکته را توجه کنید که در ابتدا این برنامه را به قسمت های مختلف تقسیم و خرد خرد انجام داده تا در نهایت همه آن ها را بایکدیگر ترکیب کنید.

  • زمان یادگیری زبان بعدی است

چنانچه شما زبان اول را به خوبی فرا گرفتید زمان آن فرا رسیده که زبان دوم خود را جهت یادگیری و پیشرفت در کار خود آغاز کنید که این کار باعث می شود در پروژه های بعدی با آگاهی کاملتری نسبت به حل موضوع بپردازید و بررسی کنید که کدام زبان می تواند سریع تر و بهتر به خواسته پیمانکار برسد.

  • ساکن نمانید

مغرور نشوید و فکر نکنید که چون یک یا دو زبان برنامه نویسی را به صورت حرفه ای انجام می دهد دیگر نیازی به یادگیری نیست. این طرز تفکر بسیاری از برنامه نویس هایی بوده که بعدها با شکست مواجه شده اند. علم کامپیوتر به سرعت در دنیای کنونی در حال تغییر می باشد که اگر با آن همراه نشوید شما هم همانند بسیاری دیگر سرنوشتی جز شکست نخواهید داشت.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد انگیزه شما را برای یادگیری یک زبان جذاب برنامه نویسی و کد نویسی را تقویت کند. شما اگر هم اکنون در حال آموزش هستید و یا اینکه این پروسه را طی کرده اید به ما بگویید که چگونه در این مسیر گام نهاده اید و چگونه پیشرفت کرده اید؟ نظر تان را با دیگر علاقمندان به برنامه نویسی از طریق گویا آی تی در میان بگذارید و به دیگران نیز بگویید که چگونه این کار را انجام دهند. راستی اشتراک گذاری این مطلب در شبکه اجتماعی نشان از نوع دوستی شماست.

“برای آگاهی از اخبار روز تکنولوژی و آموزشهای کاربردی با کانال تلگرام گویا آی تی همراه باشید”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *