راهنمای خرید: چگونه تشخیص دهیم اسکنر مناسب ما کدام است؟

راهنمای خرید: چگونه تشخیص دهیم اسکنر مناسب ما کدام است؟
  • 1395/7/4
  • زهرا معبودی
  • 0

اسکنرها انواع مختلفی دارند و هر کدام به شکلی و با قابلیت هایی خاص تولید شده اند از این رو ممکن است شما حتی با خرید بهترین و گران قیمت ترین اسکنر بازار پس از تلف کردن یک روز کامل به این نتیجه برسید که این اسکنر اصلا کارایی مورد نظر شما را ندارد.

هرچند تمامی اسکنر ها با اجزایی مشابه به هم شامل ترکیبی از آینه‎ها، شیشه، یک منبع نوری، یک چیپ CCD (درست نظیر چیزی که در دوربین دیجیتال خود دارید) و ترکیبی از تعدادی تسمه، موتور و غلتک برای حرکت دادن سند و یا قطعات اسکنر به اطراف برای در بر گرفتن کاغذهای شما یا تصاویر در کل مجموعه ‎شان تولید می شوند و هرچند وظیفه همه آنها ثبت تصاویر از روی کاغذ می باشد اما شیوه انجام این کار توسط آنها، کیفیت کارشان و مقدار تلاشی که باید صرف اسکن هر سند یا عکس کنید بین مدل‎های مختلف تا حد زیادی متفاوت است.

در راهنمای خرید امروز مجله اینترنتی گویا آی تی قصد داریم شما را با ۴ نوع اسکنر موجود در بازار آشنا نماییم تا بتوانید ابزاری را خریداری نمایید که دقیقا کارای مناسب شما را دارا باشد با گویا آی تی همراه باشید.

معرفی انواع اسکنرهای موجود در بازار:

اسکنرهای موجود در بازار به ۴ دسته‎ی اصلی تقسیم می شوند: اسکنرهای تخت، اسکنرهای sheet-fed، اسکنرهای پرتابل و اسکنرهای ترکیبی. ما  در این مطلب قصد داریم هر اسکنر را بررسی کرده و بهترین جنبه ‎های کارکرد هر کدام و مواردی که باید هنگام خرید مد نظر قرار دهید را به شما معرفی می کنیم.

اسکنرهای تخت: مناسب برای عکاسان و کاربران عادی

Check Scanners Buying Guide

این دسته از اسکنر ها به سبب دارا بودن صفحه شیشه ای تخت خود اینگونه نام گذاری شده اند، این  اسکنر ها مناسب برای کاربران خانگی و کسانی است که از آن استفاده مداوم نداشته و به صورت حرفه ای اسکن نمی کنند.

اسکنرهای تخت، به دلیل اندازه ‎ای که دارند (صفحه شیشه ای تخت به اندازه ابعاد یک برگه A4)، نیازی به کوچک‎‌ نمودن اجزاء یا برش دادن هرگونه گوشه‎ای ندارند؛ بنابراین، آن‎ها معمولا بالاترین رزولوشنی که در بازار اسکنرها دیده می‎شود را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. رزولوشن در آن‎ ها بر حسب DPI (نقطه در اینچ) بیان می ‎شود، به نحوی که شرکت‎ های مختلف DPI بسیار بالایی را برای اسکنرهای تخت، معمولا ۲۰۰۰ DPI یا بیشتر، تبلیغ می‎کنند. می توان گفت این اسکنر برای هر چیزی در ۶۰۰ DPI یا بالاتر و یا  برای اسکن کردن هر چیزی از کارهای هنری گرفته یا تصویری که دوست دارید اندازه‎ی بزرگ ‎تر آن‎ ها را داشته باشید، کاملا مناسب است.

این دسته از اسکنرها غالبا کم مصرف بوده و برای مصارف خانگی و اداری سبک بسیار مناسب است. از جنبه اقتصادی نیز مدل ‎هایی نظیر Canon LiDE120 (با قیمتی برابر با ۷۰ دلار) دارای قابلیت‎های پایه‎ای نظیر اسکن کردن به دنبال فشار دادن دکمه و نرم‎افزاری که با اپلیکیشن‎ هایی نظیر Evernote و دراپ‎ باکس Sync شود، است. این اسکنر بالاترین رزولوشن موجود در این دسته از اسکنرها را ارائه نمی‎دهد ولی می توان گفت برای مصارف عنوان شده در بالا کارایی لازم را داراست.

مدل های گران قیمت تری نیز از این دسته وجود دارد که می توان در میان آنها به اسکنرهای تخت خانگی نظیر اسکنر بسیار عالی Epson V600 (با قیمتی برابر با ۱۹۹ دلار) اشاره نمود. این اسکنر نسبت به نسخه ارزانی که پیشتر معرفی شد رزولوشنی ۳ برابری دارد که به همراه امکانات جانبی بسیار جذاب خود از بهترین گزینه ها برای عکاسان و افرادی است  که به بایگانی کردن تصاویر قدیمی خانگی می‎پردازند.

اسکنرهای Sheet-fed: یک اسکنر اداری بی نظیر

Check Scanners Buying Guide

این دسته از اسکنر ها مناسب افرادی است که حجم اسکن روزانه بسیار زیادی را دارا هستند به طور مثال اگر شما اداره ای دارید که می خواهید تمامی اسناد آن را اسکن نموده و یا حجم تلنبار شده اسناد سالهای گذشته را در کامپیوتر خود ذخیره نمایید استفاده از اسکنر های تخت به هیچ عنوان برای شما معقول به نظر نمی رسد و بهترین ابزار برای کارایی مورد نظر شما یک اسکنر sheet-fed خواهد بود.

این دسته از اسکنر ها با دارا بودن یک منبع کاغذ در بالای خود کار اسکن را بسیار ساده می نمایند. نحوه کار این اسکنر به این صورت است که دستگاه کاغذهای قرار گرفته در منبع را یک به یک مکیده و پس از انجام مراحل اسکن از خروجی پایین دستگاه رها می کند.

به هنگام خرید این نوع اسکنر، شما به دنبال رزولوشن بالا نیستید، بلکه مواردی نظیر قابلیت اعتماد، سرعت و سادگی استفاده را در نظر خواهید داشت. شما خواهان اسکنری هستید که سریع اسکن کند، به دنبال کار زیاد فرسوده نشود و به سادگی با قرار دادن حجم کم و یا زیاد کاغذ در دستگاه راه اندازی شود.

باید اشاره کرد کهبهترین نوع از اسکنر های رو میزی sheef-fed، سری اسکنرهای ScanSnap فوجیستو است.  مدل برتر فعلی این کمپانی  هم از نظر نقدها و هم قابلیت‎ها- ScanSnap iX500(با قیمتی برابر با ۴۱۴ دلار) است.این اسکنر در واقع بهترین نوع این دسته از  اسکنرها به شمار می‎رود و ترکیبی از سرعت، گرفتن اسکن از دو طرف، ساخت بادوام و سادگی استفاده را در خود جمع کرده است .

اگر قیمت این دستگاه برای شما زیاد است می  توانیم در رده های بعدی این دسته از اسکنر ها  گزینه هایی چون

  • S1300i (با قیمتی برابر با ۲۴۸ دلار)
  • اسکنر WorkForce DS-510 اپسون (با قیمت ۲۷۹ دلار)

را به شما معرفی نماییم. اما در زمان خرید این دسته از اسکنر ها به این نکته توجه نمایید که اگر حجم کاری شما بالاست هیچ وقت قیمت را قربانی سرعت نکنید. زیرا هرچه قیمت این محصول پایین تر می آید سرعت و کارایی محصولات نیز کمتر خواهد شد.

اسکنرهای پرتابل: یک ابزار ویژه (ولی مفید)

Check Scanners Buying Guide

هرچند بیشتر افراد از اسکنر های رومیزی استفاده می نمایند اما گاهی پیش می آید که شما نیاز به یک اسکنر قابل حمل و سبک دارید که بتواند در کنار لپ تاپ کارایی مناسبی را به شما عرضه نماید. توجه نمایید که شما نمی‎توانید یک اسکنر پرتابل باتری‎خور با بالاترین رزولوشن را پیدا کنید، انتظار یک بخش تغذیه‎ی کاغذ عظیم یا قابلیت‎های یک مدل رو میزی را داشته باشید. ولی اسکنرهایی پیدا خواهید که رزولوشنی “به اندازه‎ی کافی” خوب ارائه می‎دهند و عملکرد آن‎ها به سادگی فشار دادن یک دکمه است.

این دست از اسکنرها بسته به دارا بودن امکانات جانبی مختلف قیمت های متفاوتی نیز دارد به عنوان مثال دو مدل  اسکنر داکسی (Doxie) با قیمتی از ۱۴۸ تا ۲۲۴ دلار و  ScanSnap  مدل iX 100به قیمت ۲۰۰ دلار، دارای امکاناتی چون عمر باتری بیشتر و امکان اتصال به شبکه‎ی وای‎فای هستند. اما اگر به دنبال بی سیم بودن اسکنر خود نیستید می توانید یک نمونه از  اسکنر WorkForce DS-30 را با قیمت تنها ۸۰ دلار تهیه نمایید. تفاوت این مدل با مدل های قبلی تنها در نیاز به اتصال اسکنر به لپ تاپ به کمک یک کابل USB می باشد.

اسکنرهای ترکیبی: حتی برای دشمن شما توصیه نمی‎شود

Check Scanners Buying Guide

این دسته از اسکنر ها  به وفور در بازار یافت می شوند اما معرفی آنها در این مقاله به منزله توصیه برای خرید آنها نخواهد بود. این نوع دستگاه ها اغلب شامل واحدهای ترکیبی هستند که  همانند یک دستگاه کپی مینیاتوری به نظر می‎آیند و دارای یک بخش تغذیه‎ی کاغذ در بالا، اگر در را باز کنید یک اسکنر تخت، یک پرینتر داخلی و حتی یک دستگاه فکس هستند.اما اگر قصد خرید یکی از این دستگاه ها را دارید لازم است تا اتمام این مطلب دست نگه دارید.

این دسته از اسکنر ها معمولا قیمتی معادل ۶۰ تا ۲۰۰ دلار را دارا هستند حتما با خودتان فکر می کنید خیلی خوب و به صرفه خواهد بود اگر با پرداخت چنین مبلغی به طور همزمان از تمامی این امکانات بهره مند شوید اما این دقیقا همان جایی است که باید شما را به تامل وا دارد زیرا در حالتی که یک اسکنر ساده قیمتی برابر با ۵۰ تا ۶۰ دلار را داراست و می توان یک پرینتر را نیز با قیمتی در همین حدود تهیه نمود یقینا نباید از یک دستگاه که با این همه امکانات چنین قیمتی را داراست انتظار کیفیت خوب و بالا را داشت. به طور کلی، هیچ‎وقت خرید چنین مدل‎هایی ارزش دردسرهای بعدی‎اش را ندارد و بهتر است به فکر خرید یک اسکنر مجزا باشید.

بدون شک خرید اسکنر یکی از کارهایی است که نیازمند دقت، توجه و تحقیق بسیار می باشد تا بتوان با انتخاب ابزاری کاربردی و مناسب با مصرف شما آسودگی و راحتی را در محیط کار به ارمغان آورد.

امیدواریم راهنمای خرید امروز مجله اینترنتی گویا آی تی بتواند به شما در انتخاب ابزار مناسب و کارامد کمک نماید. نظرات و دیدگاه های خود را از تجربیات کاربری با اسکنر های مختلف با گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی خود به دوستانتان نیز در انتخاب ابزار های مناسب کمک نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *